رواية اعشق قلب با الإكراه
الفصل الخامس 5
بقلم نونا جمال
عند دخول اللي المستشفي يأخذ الدكاتره مهيب وفهد اللي غرفة العمليات
والكل في الخارج يدعي
فرحانه ياولدي ياجلبي عليك ياولدي
زين اهدي ياما أن شاء الله هيكون كويس اهدي
جميله تبكي وتدعي ربنا
حسام اهدي ياجميله اهدي يحاول تهديتها
جميله تنظر إليه في صمت وهي تبكي
تأتي عائله الهلاليه
صباح فين ولدي فهد فين
هانم تعالي بإصباح ولدك جوه في العمليات
محمد عملتم في اخوي ايه وربنا ما هسكت هتندمه هتندمه ياولاد رشوان
احمد في ايه يابني اهدي
محمد أنا مش هسكت غير لما اخد بطار اخوي وأبوي
ويأتي من الخلف صوت قوي اسكت ياولد مش وقته الكلام دا
يلتفت محمد. عمي
وهدان نطمن علي اخوك الاول وبعدين نشوف ياولدي
محمد بغيظ حاضر ياعمي
ويأتي العمده همام في ايه ياولاد ايه الحصول
هاجر مرات العمده جلبي عندك يا فرحانه وانتي بإ صباح
ويخرج الدكتور من غرفة العمليات
يجري عليه رشوان وهمام وهندان والكل
رشوان خير يادكتور
الدكتور بحزن المصابين اللي دخله واحد مصاب في كتفه واحد في صدره
بس اللي انصاب في صدره حلته خطيره
ادعوله
فرحانه مين من الولاد
صباح مين يادكتور ولدي
الدكتور الاتنين هيطلعو قدام حضرتكم دلوقتي.
واحد علي غرفه والتاني علي الرعايه
وبعد فتره يخرجه مهيب متجه اللي الغرفه وفهد الي الرعايه
فرحانه ولدي وتذهب خلفه
صباح يأمرك بإ صباح ياولدي
ويذهبه عائله رشوان اللي غرفه مهيب
ريم كانت نظر في صمت تقف بجوارها ميار انتي مش دكتوره شوفي شغلك
ريم بس ميار
نروح عن الشخص
الشخص عملت ايه يا زفت
الشخص الثاني عاملت زي ما أمرتني يابيه لكن
الشخص الاول لكن ايه انطق علي طول
الشخص الثاني خجول خجول يا سيدنا أنا أكنت هطخ مهيب بيه زي ما أمرت لكن طلع مهيب ومعا فهد بيه
روحت ضارب النار اتصابه هما اتنين
الشخص الاول ايه بتجول ايه الاتنين يضحك ضحكه عاليه هههههههههه خليها تولع بينهم
الشخص الثاني بخوف وقلق انت مبسوط يا سيدنا
الشخص الاول اكيد مبسوط روح شوف هيحصل ايه وجلي يلا
نروح اللي المستشفي
مهيب يفوق أنا فين
فرحانه انت في المستشفي ياولدي
مهيب بوجع فهد عامل ايه
فرحانه خليك في حالك ياولدي
فهد ينظر إليها بتعب هو في ايه فهد جرالو ايه رشوان اطمن ياولدي بخير هو بس الاصابه جت في صدره وهو في الرعايه
مهيب كيف ومين اللي عمل كدا ياجدي مين
احمد انت بس شد حيلك يا ابني واكيد نعرف
همام حمدله علي سلمتك ياولدي
مهيب الله يسلمك ياجناب العمده
همام طيب احنا هنمشي بقي يا شوان هيجيلك تاني ياولدي رشوان معلش ياخوي عايزك دقيقه
رشوان طلع مع العمده في الخارج
همام صدقني ياخوي دا مالعوب كبير اوي حد حابب يوقع يمكم اكتر ياخوي ياخوي لازم تعمل زي ما بقولك يبقي نسب أكدا مش هيقدر حد يوقع بينكم
رشوان طيب ياخوي يقومه بس بسلامه الولاد وبعدين يحلها الحلال
أما عن فهد الذي كان في عالم اخر
كان يقف في الخارج صباح ومحمد وزهره وهدان
وهدان محمد ياولدي الوقفه دي ملهاش لزوم خد امك وختم روحهم
صباح اروح واسيب ولدي هنا
وهدان وانتي واقفه كدا عملتي ايه يعني روحي ولما يفوق تجي يلا ياولد خد امك واختك روحهم
محمد حاضر ياعمي حاضر
ولكن كان محمد يفكر كيف يرض علي ما فعلوه عائلة رشوان في اخو
وعائله رشوان أيضا روحت وتركت زين مع اخو
رشوان في غرفه يفكر في كلام همام وما الذي هايحدث بعد ما حدث وبعدين عاد يا رشوان هتعمل ايه هاتسمع كلام همام ولا هاتفول لا و الطار وانت اصلا شاكك في جتل ولدك علي يد محمود ولد الهلاليه هتعمل ايه يا رشوان
أما عن سعاد وأحمد
سعاد وبعدين يعني يا احمد احنا هتفضل كدا كتير يعني ولا ايه انا زهقت والأولاد بدره زهقو
احمد يعني اعمل ايه انتي شايفه في وسط الظروف اللي احنا فيها ينفع الكلام ولا السفر
سعاد أنا زهقت يا احمد زهقت من القاعده هنا اول ما ابن اخوك يشد حيله نمشي سمعني
احمد طيب طيب ياسعاد
اما عن ريم وميار
ريم فهميني بقي ايه حكايتك بظبط
ميار حكاية ايه
يعني ركبتي الحصان و والشاب اللي وداكي المستشفي و جابك هنا وحصل اللي حصل
ميار يعني ايه انا معرافهوش في ايه يا ريم اقولك أنا نازله الجنيه ونتركها وتذهب