روايه وردة وسط الشوك
الفصل التاسع
بقلم ريتاج محمد
الدكتور بحزن وراسة في الأرض:احمم مامت حضرتك تعيش انت
براء اول لما سمعت الجملة دي وقعت اغمي عليها
مراد جري عليها ونادي بصوت عالي:عايز دكتور بسرعة
وراح بسرعة شالها وهو عينة مليانة دموع
ودخلها اوضة والدكتور جة كشف عليها واداها مهدى ونامت ومراد طلع بردة الكتور شافة وقالة :بص انا لازم اقولك اعتقد ان هى ماتت لان
اعتقد انها كان عندها كانسر في الدم وحالتها متأخرة
ازاي انتوا ملاحظتوش اي تغيرات في صحتها الايام الي فاتت
مراد بدموع مهددة بالنزول:لا محنا كنا عارفين بس مكنش في ايدنا نعمل حاجة لان الدكتور قالنا انها في أواخر ايامها
الدكتور :طب وعمتا ربنا يرحمها يارب
مراد بدموع:يارب
وعمل اجرائات الدفن كلها في الاربع ساعات الي كانت براء نيماهم
وقال انة مش هيدفنها غير ما تكون براء موجودة
وبعد شوية براء صحيت
وكانت منهارة ومراد نفس الحكاية
ودفنوها وعملو العزا
وعدا تلت ايام بتوع العزا وكل يوم كان مراد وبراء بيناموا في اوضة زهرا ويعيطوا في حضن بعض
وعدي كان في التلت ايام دول معاهم ومسابهمش
ومن ساعة مكانوا في المستشفى مراد مكلمش منة
رابع يوم موتها كانت براء لابسة اسود. في اسود وقررت تروح تشوف أبوها وركبت تاكسي وراحت لوحدها لات مراد كان في الشغل
وخبطت عالباب وفتحتلها حميدة وهي شايلة البيبي واسمة ماهر :ادخل يامن....هو انتي اتفضلي خشي
يا سلييييييم تعالي
ياسليم
سليم وهو طالع من الاوضة:اي في اي ايدا انتي بتعملي اي هنا
براء وهي مبسوطة:انتي ولدتي الف مبروك بجد ربنا يحفظة ليكم يارب ممكن تديني اشيل اخويا
سليم وهو متعصب: دا مش اخوكي انتي ملكيش اخوات هنا وبعدين شكرا واللة لسة فاكرة تقولي مبروك
امشي اطلعي برا
براء بحزن :لية هو انا عملت اي
انا واللة كنت مشغولة ومكنتش اعرف انها ولدت
سليم بسخرية:محسساني يختي انك كنتي مشغولة في دفنة امك الي ربنا ياخدها عشان استريح
وبعدين مالك قلباها اسود كدة لية دا حتي لسة والدة
براء بضحكة وجع من سخرية ابيها على موت امها التي لا يعلمة :اة عرفت منين
سليم باستغراب:عرفت منين اي
براء بدموع وضحكة حزن :انا فعلا كنت مشغولة في دفنة امي الي انت لحد الوقتي مفكرتش حتي تسأل عليها ال رحت بصمتها غصب عنها على ورق تنازل عن ورثها عشان تتجوز وتجيب الواد الي نفسك فية
مش صح كانت ساعتها منة داخلة من باب الشقة عشان كانت بتشتري حاجة من السوبر ماركت :هيي هي طنت زهرة ماتت وعيطت عشان هي كانت بتحبها
اما سليم فهو عرف دلوقتي وجع قلبة دا كان من اي
وحس بحزن بس مبينش وقال بقسوة:خلصتي يلا اتفضلي غوري من وشي وروحي مطرح مجيتي
براء بخيبة امل:حاضر وعايزاك تعتبر ان دة اخر يوم هتشوفني فية تاني
وهي بتتكلم مناخيرها جابت دم
راحت منة بسرعة واجب لها مناديل وبراء ابتسمتلها وشكرتها لانها هي ومنة أصحاب وبيحبوا بعض
عند مراد رجع البيت لانة مكنش عندة شغل كتير اصلا بس لما روح ملقاش براء استغرب وقلق عليها
واتصل عليها وردت:الو يمراد
مراد بقلق:انتي فين
براء بحب اخوي:انا داخلة عالفيلا اهو مع التاكسي
مراد اتطمن وخرج عشان يشوفها ووقف لحد ما هي جت وخدها ودخلها جوا وسالها:كنتي فين
براء :كنت عند بابا
مراد :امم واي الي حصل
براء حكتلة كل حاجة
ومراد خدها فحضة وقالها:احم براء انا كنت عاوز اقولك حاجة
براء بابتسامة:قول
مراد:احم بصراحة انا ومنة بنحب بعض وانا عايز اخطبها بس لو انتي مش متقبلاها خلاص مش عاوز الجوازة دي
براء بابتسامة:لا يحبيبي منة طيبة وتستاهلك وبعدين مفيش حاجة اسمها لو انتي مش حباها خلاص بلاها لا انا اصلا لو مش بحبها هحبها عشان انت الي هتبقى مختارها وهي هتبقى مرات اخويا
مراد بفرحة:يعني انتي موافقة عالجوازة دي
براء:اكيد طبعا منة صحبتي واكتر كمان
مراد حضنها بفرحة وباس رأسها
براء بفرحة لفرحتة :واللة انت عثل اة صح عايزة اقولك حاجة
مراد:قوليلي ياقلبي
براء:هو يعني مدام احنا كنا واخدين اجازة شهر وكدة وبصت بحزن والي اخدنا الاجازة عشانها معتتش موجودة فبرأيي اننا نلغي بقيت مدة الاجازة وننزل شغل
مراد بجدية :براء هل انا مقصر او هقصر معاكي فحاجه
اماءت لة بلا فكمل: امال عاوزة تشتغلي لي
براء بحزن:إلهي نفسي في أي حاجة وبعدين هو انت كدة لغيت المنحة
مراد بجدية :لا ملغتهاش عدي هو الي كان متابع فيها بس اجل فترة السفر لشهر بس لكن هي زات نفسها كل حاجة تمام فيها
براء قلبها دق اول لما سمعت اسم عدي بس نفضت الأفكار دي من دماغها. اولا عشان دينها ثانيا عشان مراد
وهي بتفكر لقت مناخيرها بتنزل دم مراد قام بسرعة ووداها الحمام وغسلها وشها وخلاها تنزل رأسها عشات مناخيرها متجبش دم اكتر