رواية اتجوزنى عشان اربيله ابنه
الفصل الثانى والعشرون 22
بقلم رحاب القاضي
معتز
انتو مكبرين ليه الموضوع، بسيطه احنا هنقول اننا روحنا البيت اللي هناك مالقناش حد..
اللواء بحده
معتز انت وديت البنت اللي كانت هناك فين؟..
معتز ببرود
في الحفظ والصون وجوزها لو عايزها يجيني عشان ياخدها..
اللواء
اللي انت بتعمله ده مش قانوني ما تتكلم يا حازم وتعقل صاحبك..
حازم بسخريه
يا راجل يا بركه هو سامعلك انت عشان يسمعلي انا..
كتم معتز ضحكته واللواء اتعصب وقال
انا يتقالي راجل بركه..
حازم بخوف
احييي هو انا قولت كده، ااانا لازم اطلع عشان الواد اللي سرق محل الدهب لازم يتجااب بعد اذن حضرتك يا افندم..
طلع حازم واللواء قال بغيظ
انا اللي مصبرني عليه انه شاطر وشغله حلو، المهم انت هتقولي البنت فين ولا حكايتك ايه؟..
معتز
يا افندم انت ديما بتعتبرني ابنك وديما بتثق فيا، سيبني اتصرف وقول زي ما قولتلك احنا روحنا لقينا يوسف هرب..
اللواء
طيب مين اللي قال ليوسف اننا عرفنا مكانه واصلا باباه محبوس جوه عندنا..
معتز
ما هو انا عشان كده لو قطعتو مني بالحته انا مش هقول البنت دي فين، الحيطان ليها ودان..
اللواء
طيب انت ماشي دلوقتي ولا رايح فين؟..
معتز
ايوه مروح ولو حصل جديد هبلغ حضرتك..
اللواء
طيب يلا بينا انا نازل معاك اصلا..
_ومشي معتز بس مراحش البيت، ساق عربيته ووصل قدام بيته القديم اللي كان عايش فيه مع اهله وكان في حراس واقفين هناك..
معتز
حد خد باله من حاجه؟..
عماد
لا يا افندم هي اصلا هاديه جدا وكانت بتسمع الكلام..
معتز
مش عايز اي حد من الرجاله يدخل عندها غيرك ووقت الضروره، دي امانه عندي..
عماد
اوامر حضرتك يا معتز باشاا..
_دخل معتز جوه البيت ولقي ندي نايمه علي الكنبه في الصاله وكان المكان كله ترااب.. حط شنط الاكل علي الترابيزه وهي قامت بسرعه وقالت..
ندي بخوف
انت ليه خليتهم نزلوني من البوكس وجابوني هنا..
بصلها بطرف عينه وطلعلها الاكل وقال
كلي انتي حامل ولازم تاكلي عشان ما تحصلكيش حاجه..
ندي بدموع
مش هاكل حاجه انا عايزه امشي..
معتز ببرود
لما تجوعي هتاكلي، قوليلي بقي فين يوسف هرب وراح فين؟..
ندي عيطت وما ردتش عليه، وقال هو بهدوء
خلاص بلاش فين يوسف، سماح فين؟..
اتنفضت ندي بخوف وبصتله، ابتسم معتز وقال
ايووه حصلها ايه بقي ولا ودوها فين؟..
ردت عليه بصوت مهزوز
ممم معرفش..
معتز ببرود
براحتك خااااااالص يا مداام يوسف فخري اصلا احنا قاعدين مع بعض لحد ما الكلب جوزك يظهر وهنشوف بقي انتي غاليه عنده ولا لا..
_في الوقت ده كانت مريم واقفه في البلكونه ودموعها ماليه عينيها، وبعدين حطت شال طويل علي كتافها ونزلت، وسالها الحارس فتحي..
فتحي
علي فين يا مدام ده الساعه داخله علي تلاته الفجر..
مريم بدموع
هتمشي شويه..
فتحي
لو سمحتي يا مدام اتفضلي فوق مش هينفع نسمح لحضرتك تخرجي من البيت خالص.. الا بامر من معتز باشا..
مريم بحده
ماشي كلم الباشا بتاعك ده يلاا..
_وفعلا كلم فتحي معتز اللي رد عليه وقال..
معتز
نعم يا فتحي في ايه؟..
فتحي
المدام يا معتز باشا عايزه تخرج تتمشي دلوقتي؟..
معتز بحده
تخرج فين امنعها طبعا وخليها متخرجش من باب البيت..
فتحي
ياريت حضرتك تقولها بنفسك الكلام ده لانها مش طايقه اي كلام مني..
معتز بص لندي اللي كانت بتتألم وقال
طيب اديهالي واخلص..
بعد شويه جاله صوت مريم اللي قالت
معتز يا تيجي دلوقتي يا والله هخرج واللي يحصل يحصل..
معتز
اهدي طيب يا حبيبتي وانا نص ساعه وهكون عندك..
مريم بدموع
طيب اما نشوف ياريت ما تتأ.،،..
_سكتت لما سمعت صوت ندي اللي كانت قاعده قدام معتز وقالت..
ندي
اااه مش قادره..
معتز بسرعه
اقفلي يا مريم دلوقتي هكلمك بعدين...
_قفل معتز معاها وهي دموعها نزلت وطلعت فوق وهي مش مصدقه اللي سمعته، كلمت حازم اللي رد عليها وقال..
حازم
ايوه يا مريم في حاجه ولا ايه، بتكلميني في وقت زي ده ليه؟..
مريم
هو معتز فين يا حازم؟..
حازم
معتز روح من بدري يا بنتي ده بقاله يجرخ ساعتين مروح، هو موصلش لحد دلوقتي ولا ايه استني اكلمه..
مريم ببكاء
لاا لا لا خلاص هو جه اهو معلش ازعجتك..
قغلت مع حازم ورمت موبيلها علي الحيطه واتكسر لميت حته وقالت بأنهيار..
مريم
حيووواااااان انا غلطانه اني وثقت فيك..
_وعند معتز في الوقت ده طلع الدكتور من عند ندي اللي لما فقدت وعيها معتز شالها ودخلها اوضة من اللي قي البيت..
معتز
مالها ايه اللي حصلها يا بهاء؟...
بهاء بغيظ
انا دكتور نفساني هعرف مالها منين، انا اديتها مسكن..
معتز بغيظ
افرض كانت بتس*قط المسكن ده هيعملها ايه؟..
بهاء بغيظ
وانا لو كانت بتس*قط هعملها ايه ورحمة ابويا انا دكتور نفساني، ده انا حتي لسه متعلم ازاي ادي حقن مكملتش شهر..
معتز
طيب وبعدين هي كويسه يعني؟..
بهاء
بقولك ايه هاتها المستشفي عندي وانا هظبطلك الدنيا دي كلها..
معتز
طيب بكره هجيبهالك.. يلا بينا نمشي..
بهاء
لا لا انت لازم تفضل جنبيها ولما تصخي تخليها تاخد البرشامه دي، والا هتتعب تاني وخليها تشرب شربه..
معتز بغيظ
لا والله هشتغل شغاله لمرات مجر*م عندي..
بهاء
ده عمل انساني خلي عندك د*م..
معتز
هو مش انت عندك د*م خليك بقي جنبيها للصبح، وانا همشي انا بقالي تلات ايام مطبق ما نمتش..
بهاء
لا انا اخاف المجر*م جوزها يجي يعتدي عليا..
معتز
اوعي سيب دراعي، وانشف كده هو مش هيجي والحراس بره مأمنين المكان..
_ورجع معتز البيت واول ما دخل البيت كان الفجر بياذن، دخل اوضته ومالقيش مريم، ومن تعبه ما كلفش نفسه يشوفها فين وقلع الكوتشي بتاعه ونام..
_وفي مكان علي الجبل يوسف كان هيتجنن وقال بعصبيه..
يوسف
يعني اييييه اخد مراااتي، ده انا اشرب من د*مه..
عوض
اهدي يا قناص انا هتصرف واخلي الرجاله تنزل وتجيبلك مراتك، المشكله دلوقتي في الحج فخري بيقولو ان هو اللي هيشيل الليله كلها لو انت ما ظهرتش..
يوسف بغيظ
كله بسبب ابن ال... اللي اسمه معتز، بس انا حتي لو هاخد اعدام والله لاقتل*ه...