رواية يوم زفافى
الفصل السادس 6
بقلم مريم الشهاوى
سامح/انا شاكك ان عماد بيتا جر في البنات وان فرح مش اول بنت يعمل معاها الي حصل
يامن اتعدل من مكانه وقال بذهول/بيتا جر في البنات ازاي يعني
سامح/سمعت تسجيلات ليه وعلى حد استعابي فهمت انه بيعمل كدا مع بنات كتير
يامن/سمعت اي
سامح/كل فترة بيجيب تفاصيل بنت ويعرف منين واهلها فين ومعرفش بيعمل معاها اي وبيدخل اوضة ورا برواز بس للأسف مش عارف بيعمل في الاوضة دي اي
يامن/طب وهو مستفاد اي لما يإذ ي بنات كدا
سامح/ممكن يكون من تجا ر الاعض اء بقلم مريم الشهاوي
يامن/الكلام كبير اوي... مش هينفع على التلفون انا جاي لحضرتك بكرة وهسمع التسجيلات تاني ونقعد نفكر سوا لان لو الي بتقوله دا صح عماد مينفعش يبقى قاعد في بيته لحد دلوقتي دا خط ر علبشرية...
سامح/تمام مستنيك بكره
يامن قفل الموبايل وحط راسه علمخده /يالهوي يا فرح دا ربنا نجدك...
فضل يفكر هيعمل اي بس النوم غلبه من كتر التعب
هشام راجع بيته ولسه هيدخل العمارة شاف عماد و سمعه هو بيقول لعم منعم/يبقى تتر حم على بنتك
هشام استخبى بسرعة وبيفكر هيعمل اي
سعاد صرخت/منى....
عم منعم بخوف/خلاص يا بيه والله هقول... سيبها يا بيه بالله عليك.... هقول والله
هشام متفااجئ وراقب الحوار من بعيد هو عمره ما شاف عماد وميعرفش هو مين
هشام كان هيدخل بس حس ان عماد خط ير واحتمال يإذيه لو دخل فجأة وعرفه انه شافه احتمال اي دا اكيد هيإذيه دا معاه سلا ح عمل صوت عشان يخلي عماد ياخد باله ويخبي السلا ح الي في ايده /عم منعم عربيتي محتاجه تتغسل
عماد سمع صوت وشال المسد س في جيبه بسرعة وساب منى جريت على امها وابوها وهشام دخل وهو متأكد ان عماد خبى المسد س /اي يا عم منعم وشك مخطوف كدا ليه...
عم منعم بص لعماد بقلم مريم الشهاوي الي بصله بتحذ ير ومتكلمش فضل ساكت
عماد/لا مهو النهاردة اخر يوم لعم منعم
هشام استغرب/ليه بس
عماد/اصل ايديهم طولت وبنته طلعت سر قت حاجه من شقتي وهيمشوا من هنا
هشام بيتصنع الصدمه/يا شيخ
عم منعم~خلاص يا بيه انا همشي من هنا انا غلطت ودا عقا بي عن اذنك يا بيه
اخد بنته بخوف ودخل الاوضة وقفل الباب
هشام/لا حول ولا قوة الا بالله مبقاش في امان خالص
عماد /دول ناس معندهمش ضمير
هشام بيجاريه/كويس انهم هيمشوا خلي بالك بعد كدا من حاجتك دا ممكن يكون لدعه عشان تبقى مأمن على حاجتك كويس
عماد ابتسم وحس انه ضحك عليه في الكلام/اهو والله كويس انك صدقتني دا العمارة كلها كانت مكدباني.... اهم هيمشوا وهيريحونا منهم... يلا تصبح على خير
هشام /وانت بخير
عماد طلع الشقة وهو متوتر خايف ليكون هشام شافه بالمسد س
قفل باب الشقة لقى عاصي قاعد علكنبه ووشه جايب الوان
عماد/اي مالك وشك عامل كده ليه
عاصي/ها.... لا لا انا كويس انا داخل انام
عاصي كان ماشي على رجليه بالعافيه ومش قادر يصلب طوله
عماد شك انه يكون عرف حاجه مسكه من رقبته وزقه في الحيطة~انت هتتذاكى عليا... انا عارف اشكالك كويس... شوفت اي في الاوضة
عاصي بتوتر/اوضة اي... انا مشوفتش اوضة
عماد/والله
عاصي بقلق/مشوفتش حاجه مشوفتش حاجه ولا اعرف اي الاوضة الي بتتكلم عليها دي
عماد ساب عاصي /ماشي يا عاصي بس ورحمة ابويا لو عرفت انك كنت بتكدب عليا هتزعل جامد اوي والله ما هتترحم من ايدي
عاصي مسك رقبته وهو مبرق بخوف ودخل الاوضة ينام فيها وهو خايف وبيترعش
هشام بصوت واطي خبط على عم منعم براحة/افتح يا عم منعم... انا هشام
عم منعم فتح وبصله بخوف
هشام/مين الراجل دا و رافع سلا ح على بنتك ليه
سعاد بعياط /بنتي معملتش حاجه والله ما سر قت
عم منعم/ادخل يا بيه ادخل مينفعش تقف علباب كدا
هشام دخل عندهم وعم منعم حكاله عماد يبقى مين وكل الي حصل معاه وانه طلع بنته تجيب تسجيل الكاميرات زي ما يامن قاله بس وقع هو في شباك عماد بقلم مريم الشهاوي
هشام/متقلقش يا عم منعم ربنا باعتني ليك عشان اساعدك تتخلص م المجر م دا لازم تتحرك معايا فورا مينفعش تقعد هنا تاني لوحدك الله اعلم المرة الجايه هيعمل معاك اي
عم منعم/بس انا محضرتش حاجتي وسعاد لسه ملمتش حاجه
هشام~مفيش حاجه تغنيك عن حياة بنتك كل الحاجات دي شكليات
عم منعم اقتنع بكلامه وقام من مكانه/يلا يا سعاد هنمشي دلوقتي
سعاد بحسرة/هنروح فين يا منعم
عم منعم/اي حتة نتحامى فيها المهم نبعد عن البني ادم دا
هشام اخدهم بالعربيه وراح بيهم لشقة بتاعته
عم منعم/دي كبيرة اوي يا بيه
هشام/خليك فيها انت ومراتك وبنتك دي شقة بتاعتي كنت هعلنها للإيجار بس كان الموضوع اتأخر يمكن ربنا كان بيأخره عشان انقذكوا وتفضلوا فيها لحد ما نشوف حل ونقدر نخليك في آمان
عم منعم~يابني كتير علينا دا اوي
هشام ابتسم/ولا كتير ولا حاجه دي حاجه بسيطة.... انت معانا من سنين يا عم منعم... ويعلم ربنا انك زي ابويا بالظبط.... انا هكلم يامن الصبح وهحكيله عن الي حصل وان شاء الله هنحاول نأمن عليكوا انت وبنتك ومراتك
عم منعم/اللهي تنستر يا بيه والله ما عارف منغيرك كان اي الي حصل لبتي
وطى راسه يبوس ايديه بس هشام شال ايده بسرعة/بتعمل اي يا عم منعم بس
اخده في حضنه وعم منعم بكى بقهرة ~بتي الوحيدة كانت هتروح مني لولا ستر ربنا
هشام/متقولش كدا ربنا بيحبك.... دا انت الي كنت دايما تنسيني اي حزن اما اجي واحكيلك كنت دايما بتقولي "ومن بتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب ومن يتوكل على الله فهو حسبه ان الله بالغ امره قد جعل الله لكل شئ قدرا "فانت دايما الي بتقولي ربنا عمره ما بيسيب عبد مؤمن وبيتوكل عليه" وما عند الله خيرا وابقى للذين آمنوا وعلى ربهم يتوكلون"
عم منعم ابتسم وبعد عنه/ربنا يبارك فيك ويرزقك بابن تفرح بيه انت والدكتورة نورا ان شاء الله
هشام ابتسم/خلي بالك من بنتك كويس انا نازل اجيب حاجه وطالعلكوا تاني
نزل هشام جاب اكل ليهم يقضيهم عشا وفطار
هشام/خد ياعم منعم...
سعاد/ربنا يباركلك يابني.... ربنا يجعله في ميزان حسناتك
هشام/ربنا يقدرني واقدر احميكوا فعلا وان شاء الله مش هيحصلكوا حاجه وحشه مفاتيح الشقة اهي يا عم منعم
عم منعم/لا يابني خليها معاك
هشام~خدها بس.. مؤقتا لحد....
عم منعم/والله ما هاخدها كفاية انك قعدتنا في مكان وجبتلنا اكل وشرب انا اصلا مش همشي من البيت انا هفضل هنا مش هطلع اخاف على بنتي ومراتي لو سبتهم لوحدهم
هشام/بتحلف ليه بس
عم منعم/والله ابدا اقفل علينا... انا اصلا خايف انزل الشارع فمن هنا للصبح تكون بلغت يامن بيه وبعدين مينفعش تأمن لحتة بواب زيي على شقتك ملكك وتديله المفاتيح وتمشي
هشام ضحك/يعني بعد كل الي عملته دا وانقذت بنتك متصور ان هيطلع منك حركة زي دي وبعدين فلنفترض حصل كدا اي هتاخد الشقة وتجري مثلا خلي النسخه دي معاك في حرمة في البيت ولازم تقفل عليكو وانتو نايمين
عم منعم بعند/انا حلفت يا بيه
هشام/طب تعالي يا منى خوديها انت مادام ابوكي حلف انه مش هياخدها...
منى بصت لابوها
هشام/يابت تعالي...
سعاد/روحي للبيه يا منى بقلم مريم الشهاوي
منى راحت واخدت المفاتيح
وهشام سلم على عم منعم/خلي بالك من نفسك...يلا سلام عليكم
عم منعم/وعليكم السلام...في حفظ الله يا بيه
نزل هشام وراح شقته اخد دش ونزل يروح عند مامته وهو نازل لقى عماد تحت مراقب الاوضة بتاعت عم منعم
هشام/خير هما اخدوا منك حاجه تانيه
عماد/لا بس بشوفهم مشيوا ولا لا
هشام/اكيد مشيوا هما بعد الفضيحة دي هيقعدوا
عماد/بس سايبين حاجتهم
هشام/هو الحرامي بينجد نفسه اولى مبيهتمش ياخد حاجته ولا لا اكيد هربوا قبل ما حد يكتشف حاجه تاني اتسرقت من عنده انت كان المفروض تبلغ عنهم
عماد اتوتر /عندك حق... لا انا مش حابب اعملهم مشاكل دول برضو غلابه
عماد كان متوتر ومش عارف راحوا فين ولا عارف اخدوا اي ودوه ليامن هيتجنن طلع شقته تاني ونام
هشام راح لامه يتطمن عليها
فريدة(ام هشام)/هشام ابني... حبيبي اي الي جايبك علمسا كدا... دا انا كنت نمت خلاص هيه الهانم مزعلاك
هشام/نورا بخير الحمد لله بس بايته عند عمتها لظروف ما قولت اجي اتطمن عليكي وابات عندك الليلة عشان وحشتيني
فريدة باقتضاب/اه مهي الاستاذة بتحذرك انك متجيش تشوفني الا للضرورة
هشام/والله ابدا... انا بس الي مشغول جامد اليومين دول في المستشفى والعيادة وبخلص متأخر يادوب برجع اكل اللقمة وانام
فريدة/ادخل يا قلب امك ادخل اتعشى زمانها مجوعاك
هشام/يا ماما بلاش الكلام دا... نورا مشغوله زيي بالظبط
فريدة/انا مش عارفة بتدافعلها ليه... اومال لو كانت جابتلنا حتت عيل كنت عملت فينا اي... دا حتت عيل مش عارفة تجيبه
هشام/دا نصيب يا امي... ربنا مش رايد اننا نخلف دلوقتي
فريدة /كانت مالها ابتسام بنت خالتك دي كبرت وباقت قمر بدر منور
هشام نفخ/يا امي فكيني م الموضوع دا بقى
فريدة/لا يا هشام انا من حقي يبقى عندي حفيد وهي مبتخلفش يبقى تشوف غيرها يا سيدي متطلقهاش اتجوز عليها وهو ولا عيب ولا حرام
هشام دخل الاوضة بزهق~ماما انا تعبان تصبحي على خير
فريدة~انا بكلمك يا واد يعني تقف تسمعني
هشام مط شفايفة/طيب يا ماما... انا مش هتجوز على نورا... لاني بحبها ومش مستعجل علخلفة...
فريدة/مانا عايزة اعرف عاملالك اي... سح رلك... مهو مفيش حد بيسكت على عيب مراته بالشكل دا... يعني انا اكبرك واخليك دكتور قد الدنيا عشان ف الاخر ميجيليش حفيد منك...
اتمسكنت وقالت بزعل/المو ت قريب مني اوي ونفسي اشوفلك عيال قبل ما امو ت...
هشام حضنها /متقوليش كدا يا امي... ربنا يديكي الصحة وان شاء الله هيجيلك حفيد لو ربنا ارد
فريدة بعدته عنه بغضب~ازاي بقا... وهي الهانم مش بتخلف
هشام بتعب/الدكتور مقالش سبب لعدم خلفتها هي كويسة بس هو نصيب وربنا لو رايد يكون عندنا اطفال هيكون بإذن الله
فريدة/يابني دي معيوبه مفيش راجل بيصبر على مراته سنتين وهي مبتخلفش
هشام~يمكن عشان بحبها ومش متخيل اني اسيبها ويبقى عندي اطفال من واحدة تانيه غيرها.... انا تعبان اوي يا امي وعاوز انام مش قادر اتعشى ادخلي نامي ومتنسيش دواكي تصبحي على خير
فريدة مشيت من قدامه واتكلمت بصوت عالي وهي داخله اوضتها~والله العظيم سح رالك... اكيد عامله فيك حاجه مهو دا مش طبيعي
هشام نام على مخدته وهو تعبان وكلم نورا علواتس يتطمن عليها وقفل موبايله ونام
يامن صحي الصبح وقعد يلعب تمارين ودخل المطبخ يعمله قهوة
فرح دخلت عليه المطبخ/صباح الخير
يامن بصلها/صباح النور عامله اي النهاردة احسن
فرح~اه الحمد لله
رجع يامن يبص علقهوة وهي علنار ومستني منها تتكلم وتقوله موافقة تيجي معاه ولا لا وكإن فرح كانت سامعه افكاره /انت مش هتلبس
يامن بصلها بأمل/ليه؟
فرح~مش قولت نازلين النهاردة للواء سامح عشان ياخد اقوالي ويقدر يساعدني
يامن ابتسم براحه /حالا حالا هلبس..
صب القهوة ودخل اوضة الفرحة مش سايعاه/الحمد لله يارب.. ان شاء الله هتاخدي حقك م البني ادم دا يا فرح
فرح دخلت الاوضة ونورا قلقت/صباح الخير
فرح~صباح اانور
فرح بإحراج/انا نازله مع يامن عشان القضية بس لبسي....
نورا قامت وجابت شنطة معاها /انا جبتلك غيار معايا تقدري تنزلي بيه
فرح باحراج/انا اسفة جدا بجد انا مكسوفة منك جدا
نورا /يبقى لسه مش معتبراني زي اختك وفاكرة انك ضيفة عندنا هنا... قولتلك انت بقيتي من العيلة خلاص فرح حضنتها ونورا طلعت برا عشان فرح تلبس
نورا~انتو نازلين دلوقتي
يامن/ايوة
نورا/خلي بالك منها... متزعقلهاش يا يامن
يامن/طبعها صعب... وبتستفز الواحد بسرعة
نورا/معلش... استحملها... هيه برضو شافت كتير انا اه معرفش حكايتها بس الي اعرفه انها ست وحد جيه عليها وربنا مش بيرحم اي حد يجي على ست ابدا
يامن/انا بساعدها لان دا واجبي لكن عمتك فاهمه حاجه تانيه
نورا/قالتلي... وهو انت فعلا بتساعدها عشان دا واجبك وبس؟
يامن/نورا متجننيش... انت اختي وعارفاني كويس دي مجرد بنت عاديه صعبانه عليا ومشفق على الي جرالها هجيبلها حقها وتغور بقا وبعدين نسيتي اني محتاجها عشان تطلعني من القضية الي اتورطت فيها بسببها
نورا/ان شاء الله خير والموضوع هيخلص بسرعة
محدش فيهم اخد باله من فرح الي واقفة وسامعة كلامهم الاخير بالصدفة وحست بشعور وحش اوي دخلت اوضتها وحاولت تاخد نفسها بصعوبة ندمت انها استعانت بحد ياريتها ما كانت طلبت مساعدة من حد مش عايزة حاجه منه هي مطلبتش منه حاجه.... كانت عايزة تمشي من ساعت ما خبطت عليه وهو مرضاش..لحد ما اتدبس في مشكله مع عماد هيه مش عايزة منه مساعدة... هو مش هاممها ولا هي تهمه اي موقف هو عمله بين فيه انه مهتم فدي كانت شفقة شفقة عليها ولانه متدبس معاها في مشكله لا يا يامن انا بعفيك من مشاكلي كانت متنرفزة وبتاخد نفسها بالعافيه ومره واحدة دموعها نزلت بحرقة هيه حست بشعور وحش اوي حسسها انها تقيلة ودا اكتر شعور بيوجع البني ادم وخاصتا فرح لان نفسها عزيزة اوي قعدت تعيط كتير ......
عماد صحي من النوم حلمان بابوه بيعيط وبيقوله خدلي حقي....
قام مفزوع ودخل اوضته السرية ماسك صورة ابوه وقاعد علأرض بيعيط /اوعدك اني عمري ما هسيب بنت تتهنى بشر فها الي فرحانه بيه... كلهم يستاهلوا...يستاهلوا الي بيحصلهم.... الفلوس... مستعدين يبيعوا كل حاجه في مقابل الفلوس كلهم... إلا فرح
كشر وهو بيتكلم/فرح الوحيدة الي مرمتتني وراها ثقتها وقوتها خلتني احطها في دماغي واجيب مناخيرها الارض واتجوزها بالعافيه هي بتاعتي ولازم ترجعلي لحد ما اخد منها الي انا عايزه وهرميها بقلم زي الك لاب لابوها وهتكون فض يحة ليها ايوة هفض حها هي تستاهل كلهم يستاهلوا....
يامن خبط علاوضة بتاعت فرح بس محدش فتح
يامن~فرح... خلصتي... فرح
قلق وفتح الاوضة مره واحدة بس فرح مكنتش موجودة
عاصي عرف حاجه عن عماد؟
فرح هتهرب تاني؟
عماد عنده ماضي لابوه فبينتقم ليه؟