روايه وردة وسط الشوك
الفصل التاسع عشر
بقلم ريتاج محمد
براء بابتسامة :بس انا مش همشي من المستشفى
مراد باستغراب :دا لية دة
براء :ببساطة قررت ابدا علاجي من دلوقت
مراد بفرحة :بجد
براء اماءت لة بابتسامة
مراد وهو بيحضنها:بجد احسن قرار وإن شاء اللة
ربنا مش هيخيب ظنك وهتخفى وهتبقى زي الفل ياقلبي.
براء:ان شاء اللة وبتوتر:بس كنت عايزة منك طلب
مراد بحب:قولي ياقلبي الي انتي عايزاه
براء وهي بتفرك بايدها الاتنين في بعض
:احم ممكن متقولش لبابا على تعبي لو سمحت يمراد
مراد باستغراب:لية
براء:عادي سيبة هو دلوقتي مشغول في حياتة مش عايزة اشغلة بيا او مش حابة كدة
مراد :لي يعني مش فاهم
براء بحزن:بص من غير لف ودوران هو بيكرهني كدة كدة ومش هيفكر مجرد تفكير انة يتطمن عليا فبلاها احسن كدة كدة مش هيحس بحزن عليا هي مجرد شفقة وهتروح لحالها
مراد راح اخدها في حضنة
وقال:متقوليش كدة انا اصلا مكنتش هقولة لانة ببساطة من ساعة لما سابك مفكرش حتي يسأل عليكي
وانا بقى هسيبة كدة ميعرفش عنك حاجة
وبعديها قعدوا يتكلموا شوية ومراد خدها ونزلوا يتمشوا شوية
عند عدي كان مخلص الميتنج وقرر يروح يزور مراد وبراء
راح البيت
وخد دش. سريع ولبس
وخرج ركب عربيتة وراح محل حلويات وور وجاب حلويات وبوكية ورد وراح عالمستشفى
ودخل سأل موظفة الاستقبال على اوضة براء وجاوبتة وهو طلع
بس ملقاش براء ولا مراد استغرب لانة سأل ممرضة اذا كانوا مشيوا ولا لا قالتلة لا
فا قرر يتصل على مراد
عند مراد كان بيتمشي هو وبراء بناءا على رغبة براء
وجبلها حلويات
وكانوا بيتكلموا كدة واخر جمال لقى فونة بيرن
ولقاة عدي
مراد وهو بيرد:الو
عدي:الوا يبني انتوا فين
مراد باستغراب:فين اي لمؤخزة وانت يهمك في أي
عدي بغيظ :لا عادي قولت اجي أزور الآنسة براء
في المستشفى وجيت ملقتكوش وبقالي نص ساعة متزفت مستنيكوا بس
مراد :اممم طيب طيب اقفل واحنا جايين دلوقت
عدي :طيب سلا
مراد:سلام
وقفل
براء :في أي
مراد:لا ولا حاجة هنرجع عشان عدي مستنينا كان جاي يزورك
براء:امم مكنش لة لزوم واللة .
مراد :يستي عادي
وركبوا العربية وراح عالمستشفى ولأنهم كانوا قريبين أوي فصلوا بسرعة
ودخلوا لقوا عدي قاعد
ومعاة طبق حلويات كبيرر وبوكية ورد
براء بود:تعبت نفسك لية يا استاذ عدي بس
عدي بابتسامة وقام وقف :لا ولا تعب ولا لا حاجة دا هي حاجة بسيطة كدة
مراد :الا قولي يا عدي هو الي بيزور مريض بيجبلة حلويات مسكرة
عدي بغباء :اة فيها أي
مراد :امم انا واللة اعرف انك بتزور مريض فتجبلة فاكهة
تفاح مانجا ياسيدي برتقان مش حلويات هو ان رايح تخطب
عدي وهو بيهرش شعرة من ورا بحرج:ماا عادي بقى منا معرفش أوي في الحجات دي بس واللة هي الحلويات طعمها مش وحش يعني
مراد بعد مفتح علبة الحلويات وبيدوق البسبوسة وبيتكلم وهو بياكل :اممم تصدق حلوة فعلا جايبها منين دي
عدي :طب الحمد للة طلعت حلوة وعمتا جايبها من
مراد :ابقى فكرني اجيب منها
عدي بتذكر :صح صح نسيت الف سلامة عليكي يا آنسة براء .
براء بكسوف:اللة يسلمك يارب
عدي :خليكي قوية وعندك ارادة عشان تعدي من المحنة دي على خير بإذن اللة
براء بخجل :بإذن اللة
وقعدوا شوية وبعديها عدي مشي وبراء نامت بعد ما صلت ومراد صلى وكلم منة ونام
عند سليم وحميدة
حميدة بعصبية وهي بتديلة ماهر :بقولك اي متاخد شوية بقى دا اي الارف دة
دا اكنة ابني لوحدي انا زهقت كل يوم عياط وارف
متتعاون شوية بقى
مش كنت عايز الواد اهو جالك اهو ياخويا
سليم وهو بياخدة منها وبيهشنكة :طب غوري بقى من وشي عشان انا مش طايق نفسي وخلقى في مناخيري
وعند منة كلمت مراد
وكانت المكالمة عبارة عن
منة:مراد سلملي على براء وحشتني اوي
مراد:يوصل ياحبيبي
منة بتوتر :احم هو يا مراد يعني انت مش ناوي تيجي تتقدم
مراد بجدية وحزن:يعني بزمتك اجي أتقدم عشان اتجوز واختي بتتوجع
وفي المستشفى
منة بحزن:ربنا يشفيها بس انا مكنتش اقصد كدة الي انا كنت قصداة هو ان احنا بقالنا كتير عارفين بعض ولد الوقتي انت مخدتش خطوة جد
مراد بتنهيدة :انتي لي دايما بتحسسيني ان انا عيل انا واللة لولا الظروف لكنت جيت ومتاخرتش دا اولا ثانيا
هو انا عمري مسكت اديك ولا حتي طلبت نخرج مع بعض
منة باحراج:لا بس دا ميمنعش ان كلامنا غلط
مراد:انا عارف واللة وبتنهيدة :طب بصي قوي لمامتك
اني هاجي يوم السبت الجاي بإذن اللة
منة بفرحة :بجد
مراد:اة بس هتبقى خطوبة والفرح بعد ما براء تخف