رواية وقعت في حب خادمتى الفصل الرابع عشر 14الجزء الثاني بقلم فرح القصاص














رواية وقعت في حب خادمتى

الفصل الرابع عشر 14الجزء الثاني 

بقلم فرح القصاص


قمر بصدمه: سما حامل؟؟ 
الدكتوره بستغراب: ايوا
قمر: تمام شكرا.. نازلي وصلي الدكتوره لعند الباب 
نازلي: حاضر.. اتفضلي 


يزن: سما في اي الدكتوره مردتش تقولي حاجه وقالتلي انتي هتقوليلي طيب انتي محتاجه نروح المستشفى في حاجه وحشه 
سما وعيونها بتلمع؛ ششش وبتمسك ايدو وبتضعها علي بطنها 
يزن بينظرلها بعدم فهم: في اي
سما بإبتسامة: احنا هنكون مامي وبابي للمره التالته 
يزن عينه بتوسع وبتترسم علي وجه ابتسامه عريضه: انتي حامل؟ 
سما بتهز راسها بمعني (اه) 
يزن بيضحك وبيحضنها: انا بحبك اوييي 
سما بضحك وحب: وانا كمان 

كان تحت نظارات حقد وغيرهه 
قمر بتقفل الباب بهدوء وبتمشي 

سما: تتوقع هيبقا اي؟ 
يزن: اممم بنت 
سما بضحك: انت عايز بنات تاني؟ 
يزن: ايوا انا نفسي في بنت من بدري 
سما: بس انا عايزه ولد
يزن: ان شاءلله هتيجي بنوته وتكون شبهك  
سما: هتسميها اي؟
يزن: أبرار 
سما بضحك: انت كنت عارف اني حامل؟انت ملحقتش تفكر
يزن: منا قولت لو ان شاءلله ربنا رزقني بي بنت هسميها أبرار 
سما: ان شاءلله طب لو ولد
يزن؛ اممم أدم 
سما: حلو ادم..طيب يلا ننزل نقولهم الخبر ده 
يزن: طيب قومي علي مهلك
سما: يعني هي اول مره 
يزن: ولو برضو خدي حذرك 
سما: حاضر.. شيل تميم انت بس ومتخفش عليا


نازلي: خلاص يقمر بطلي عياط عشان خاطري
قمر: طلعت حامل للمره التانيه 
نازلي: طيب وفيها اي؟ 
قمر: فيها اي؟؟ فيها انها هتكون المفضل للعيله اكتر من دلوقتي فيها انه ياسين هيندم انو اتجوزني عشان هيشوف اخوه هيبقا اب للمره التانيه وهو مش هيبقا اب في حياته ده.. ده ممكن يتجوز عليا او.. او يطلقني وبتضع ايدها علي بطنها وانا ودموعها تنزل.. وانا كمان عمري ماهبقا ام او احس بشعور الامومه ولحظات الحمل وابني بيكبر جوايا  كل دهه وتقوليلي فيها اي؟ وبتمسح دموعها.... بس انا مش هسمح ب ده يحصل 
نازلي: هتعملي اي؟ 
قمر بحقد: كفايه عليها تميم ولميس 
نازلي بترفع حاجبها: اوعي هيكون الي في بالي 
قمر: هو الي في بالك هو بظبط
نازلي: بس احنا متفقناش علي كدا يقمر 
قمر: في الحالتين هيكون نفس الهدف 
نازلي: انا بدات اخاف منك
قمر: مش انتي الي تخافي المفروض تخاف مني هي سما 
نازلي:راحه فين 
قمر:نازله وانتي ابقي انزلي ورايا بشويه عشان محدش يشك
نازلي:اوكي 

حامد بفرحه: فرحتو قلبي والله ياولاد 
يزن: هنشغلك البيت بأولاد اهو مش حرمينك من حاجه 
حامد بضحك: هو انا ليا غيركو انتو دايما مفرحين قلبي 
سما: يارب دايما مبسوط وفرحان يعمي 
حامد: ربنا يحميكي يبنتي وتقومي لينا بسلامه انتي وأبرار 
سما بضحك: انتو خلاص قررته انها هتكون بنت 
يزن: ايوا هي هتكون بنت وهتبقا حبيبتقلب بابا 
سما؛ سماع يتميم ابوك هيبعك في ثانيه 
يزن: انا اقدر ده هيكون لي معزه وغلاه عندي غير الكل  
لميس بملامح زعل: وانا اي يبابي 
يزن بيدي تميم لي سما وبيشيل لميس يقعدها علي رجله 
يزن: وانتي كل حاجه لي بابي 
سما: وكل حاجه لي مامي برضو 
لميس بتخضنهم: انا بحبكم اويي 
حامد: اي ده وانا مليش من الحب جانب ولا اي؟ 
لميس بتضحك وبتروح تحضنه: انت جدو حبيبى اصلا 
قمر: مبروك يسما 
سما بتنظر خلفها وبإبتسامه: وانتي طيبه يقمر اعقبالك 
قمر بسخريه: اعقبالي اي بقا مخلاص 
سما: مفيش حاجه بعيد عن ربنا يقمر 
قمر: اممم
يزن: ياسين ملقكيش هيرجع امتي يقمر 
قمر: بكره ان شاءلله 
يزن: يرجع بسلامه 
نازلي: العشا جاهز علي السفرهه 
حامد: يلا ياولاد

الساعه 2 بليل 

قمر بتمسك ازازه زيت وبتغرق بيها السلم 

نازلي: انتي كدا ناويه تقت*ليها مش تسقط*يها
قمر: اسكتي انتي 
نازلي: افرطي حامد بيه هو الي نزل الاول ولا يزن ولا لميس الطفله انتي كدا مش هتأذي سما بس
قمر بعصبيه: ممكن تبطلي رغي وسما هي الي هتنزل الاول 
نازلي: وانتي واثقه كدا لي 
قمر: اكلتها مالح وشيلت المايه من جنبها وهي اكيد هتنزل تجيب مايه تشرب 
نازلي: سما
قمر: منا عارفه انها سما اومال بتكلم علي مين
نازلي: لأ قصدي سما جايه اهي 
قمر: طيب اتخبي بسرعهههه
وبيروحو يستخبو ويبصولها وهي نازله 
سما كانت بتتثاوب وهي بتنزل وبتلاقي نفسها اتزحلقت 
سما بتصو*ت: اعععععااااااا

قمر كانت مبتسمه وهي بتتشوفها 

سما كانت هتقع من علي السلم بتلاقي يزن مسكها وشدها لي 

يزن بخضه: انتي كويسه حصلك حاجه.. حاجه بتوجعك نروح علي المستشفى 
سما: لا انا كويسه الحمدلله متقلقش 

قمر ابتسامتها بتختفي وملامحه بتتغير لي عصبيه 
وبتقوم عشان تمشي وبتتسحب بهدوء تروح لي اوضتها 
بتلاقي حد حط ايدو علي كتفها 
قمر بتنظر خلفها تشوف مين
سما بإبتسامة:  بوظتلك خططتك للاسف مش كدا؟ 




        
تعليقات