روايه وجع حنين الفصل الثالث3 والرابع4بقلم رحانة الجنه












روايه وجع حنين الفصل الثالث3 والرابع 4بقلم رحانة الجنه


أمير طلع ليوسف المكتب ودخل 


أمير :يوسف؟؟؟ يوسف انت يا ابني 


يوسف :هاه ازيك يا أمير انت جيت امتي


أمير :وانت حتحس بيا ازاي وانت سرحان كدة ايه يا ابني مالك 


يوسف :لا مفيش الشغل بقي انت عارف


أمير :شغل ايه يا عم ما انت خلاص بقيت رجل أعمال  وسبت الارف بتاعنا  انا كل مابطلع مأمورية ببقي مش عارف اذا كنت حرجع ولا لا  كل يوم ارهاب وتفجيرات وقرف 


يوسف : معلش ربنا معاك انت ظابط شاطر وقدها 


أمير: انا لحد النهاردة مش عارف انت ازاي قدمت استقالتك من الداخلية ده انت الظباط كانوا بيخافوا منك قبل المجرمين 


يوسف: ما انت عارف من يوم بابا ما مات وماما كانت كل شوية تزن عليا علشان استقيل واتابع المعارض والشغل وكمان كانت خايفة عليا من اللي كان بيحصل في البلد تفجيرات واغتيلات ما انت عارف وانا مكنتش عايز ازعلها واهي بعد ماعملت كل ده علشان ارضيها ماتت وسابتني حتي شيرين اختي الوحيدة اتجوزت وسافرت مع جوزها امريكا وبقيت لوحدي 


أمير:ايه يا عم قلبتها نكد ليه وبعدين ما انا معاك اهو


يوسف:يا عم ولا نكد ولا حاجة  المهم انتي قولي انت عامل ايه وإيمان والبنات عاملين ايه 


أمير:ليه السيرة دي ما احنا كنا كويسين


يوسف :هههههه والله انت مفتري 


أمير:سيبك انت ماتيجي معايا العوامة النهاردة العيال أمجد ولؤي جايبين موزتين ايه عنب 


يوسف : بخنقة يا اخي انت مش حتبطل الارف ده بقي ماتروح تقعد مع مراتك 


أمير :انت اللي من يوم ما امك ماتت وانت بقيت عفيف فجاة مش عارف ليه مع انك كنت بتيجي معانا وعايش حتي من ايام الكليه كنت خاربها بنات وسهر ودنيا 


يوسف : لا يا عم انا الحمد لله ربنا تاب عليا وبعدين اديك قولت اهو كان زمان 


أمير : يوسفةهو انت حتفضل كدة لحد امتي 

يوسف :كدة اللي هو ازاي يعني 


أمير: يعني انت من يوم ماطلقت رانيا مراتك من اربع سنين مالمستش واحدة ست 


يوسف: يعني اعمل ايه مش فاهم


أمير :تتجوز  


يوسفة:ههههههه اتجوز اشحال ما امت راسي علي تلدور من اوله لاخره 


أمير:هادي علي فكرة انت بس اللي مكبر الموضوع انت مش اول واحد يكون عونده مش كلة في  موضوع الخلفة 


يوسف :ابتسم بسخرية مشكلة صغيرة انت بتتكلم كانك متعرفش حاجة يا أمير انا عاندي نقص في الحيوانات المنوية اللي تكاد تكون معدومة 


أمير :بس الدكتور قال ام فيه أمل مع العلاج

يوسف:ايوة وقال كمان ان الامل ضعيفة مانت كنت معايا 


أمير:عادي علي فكرة مش كل الستات بتفرق معاهم حكاية الخلفة دي 


يوسف :ازاي يعني اذا كانت رانيا الانانية   واللي بتحب السهر و السفر والخروج كانت حتتجنن وتخلف الغريب انها بعد ماإتطلقنا اتجوزت بعد شهور العدة علي طول لا وكمان اتجوزت جوز صاحبتها علشان مخلف وتضمن انها تخلف منه


أمير:بس هي كمان كان عاندها مشكلة في التبويض واديها مخلفتش واتطلقت تاني 


يوسف :بقولك ايه قفل علي السيرة دي 


أمير :ايه طيب مش حتغير رأيك وتيجي معايا 


يوسف :لا يا عم روح انت انا كدة مرتاح


أمير :اوك سلام اشوفك 


ورجع يوسف يسرح تاني في حنين 


((بعد يومين في بيت هدي حمات حنين واللي علاقتهم  غريبة شوية مش علاقة حماه ومرات ابنها وخصوصا ان الابن ده مات))


هدي :بصوت عالي يا حنين يا حنين تعالي بقي يا بنتي كفاية من ساعة ماجيتي وانتي مأقعدتيش كفياكي كدة


حنين :خلاص اهو خلصت بعمل الشاي وجاية 

دخلت حنين ومعاها صنية الشاي 


حنين :اتفضلي يا ست الكل 


هدي :تسلميلي يا حبيبتي وبعدين يا بنتي انتي كل ماتيجي تقعدي تتعبي نفسك كدة ما الست بيجي كل اسبوع تنضف 


حنين :ادكي قلتي كل اسبوع نسيب احنا بقي الدنيا كدة طول الاسبوع وبعدين دي حاجات بسيطة 


هدي :تسلميلي يا حبيبتي متحرمش منك انا مش عارفة من غيرك كنت حعمل ايه انتي اللي بتسالي عليا وتشوفي طلباتي حتي مشاوير الدكاترة انتي اللي معايا وابني اللي فاضلي من الدنيا مبيسالش عليا لا هو ولا مراتوا الا كل فين وفين 


حنين :معلش يا دودو اعذريهم اكيد مشغولين الله يعينهم 

هدي :وانت مش مشغولة وكمان عايشة ام وأب ومع ذالك انتي اللي بتسالي عليا 


حنين :خلاص بقي ملوش لازمة الكلام ده وبعدين هو انا مش بنتك ولا ايه


هدي :انتي بنتي وحبيبتي وربنا ما يحرمني منك 


هدي :حنين كنت عايزاكي في موضوع بس اوعي تكسفيني 


حنين :موضوع ايه 


هدي :انتي حتفضلي كدة لحد امتي لوحدك من غير راجل يسندك وياخد بتله منك 


حنين :وبعدين يا ماما ما بلاش السيرة دي 


هدي :يا بنتي انتي صغيرة وحلوة ليه تضيعي عمرك كدة 


حنين :لا مش بضيعه انا بربي ولادي وهما عاندي بالدنيا


هدي :ولادك ميسيرهم يكبروا ويتجوزا ويسيبوكي لوحدك زي كدة يا بنتي اسمعي الكلام. 


حنين :بقولك ايه هي ماما كلمتك تاني علشان تكلميني صح 


هدي :بلخبطة ايه لا لا انا اللي بكلمك من نفسي 


حنين :يا هدهود قولي بصراحة 


هدي : ياختي بقي اه كلمتني وبصراخة معاها حق هي وابوكي عايزين يطمنوا عليكي من حقهم 


حنين :بقولك ايه سيبك من الموضوع ده وتعالي بقي علشان نستحمي ونفوق كدة ونبقي حلوين


هدي :لا بقي انا يا ختي كبرت وعضمي بيوجعني كل يوم والتاني تحميني لا كفاية مرة في الاسبوع 


حنين :وبعدين حنعمل زي العيال طب دانا مدفيالك الحمام ومخلياه يجنن تعالي يلا بقي 


وبعد شوية حنين قاعدة علي السرير وبتسرح هدي اكنها طفلة صغيرة 


حنين :اهو كدة شوفتي بقي بقيتي قمر ازاي  


هدي :تسلنيلي وعيطت 


حنين :ليه بقي الدموع دي حتزعليني منك 


هدي :اصل كل ما بفتكر اني كنت لزعلك اول ما اتجوزتي هشام بزعل من نفسي اوي 


حنين :ههههه هو انتي لسة فاكرة ما خلاص بقي 


هدي :يعني منتش زعلانة ولا شايلة في قلبك مني 


حنين :هو انا اقدر بردوا ده كفاية انك ام الغالي اللي عمره مازعلني ابدا الله يرحمه 


هدي :الله يرحمه 


حنين : يلا بقي بطلي عياط واشربي اللبن ده علشان ممشيش وانا قاقانة عليكي 


هدي :لا يا حبيبتي متقلقيش اتوكلي علي الله وروحي شوفي ولادك 


حنين :خلاص انا حمشي وحجيلك بعد بكرة اتفقنا


❤❤❤❤❤


((الحلقة الرابعة ))


وعدت الايام لحد معاد الجلسة اللي بعدها ويوسف قاعد في العيادة وعمال يبص في ساعته حنين لسة مجاتش معقول تكون مش حتيجي النهاردة ويجي يوم تاني ده بقيت اجي الصبح مخصوص علشانها وبعدين بقي انت مالك كدة عايزها تيجي ليه مش عارف انا  إتعلقت بيها اوي ومش عايزة تروح من بالي في الوقت سمع صوتها وهي بتسلم علي دنيا قلبه دق جامد وبان علي وشه ابتسامه معرفش يدريها 


حنين :السلام عليكم ازيك يا دنيا  


دنيا :وعليكم السلام ازيك يا مدام حنين والله انتي اكتر حالة بتوحشني 


حنين :وانتي كمان تسلميلي


دخلت حنين بهدوء كعادتها وقعدت ويوسف باصص عليها عايز يكلمها 


يوسف :احم احم ايه وانا مفيش حتي سلا م عليكم ولا ايه 


حنين :اتكسفت جدا وصوتها مش عايز يطلع اهلا بحضرتك معلش مأخدش بالي


يوسف :وهو بيبتسم ومعجب جدا بكسوفها وخجلها ياه هو انا للدرجة دي مش باين لا ده انا لازم اشد حيلي بقي في الجيم يمكن ابان شوية علشان تسلمي عليا 


حنين :اتكسفت اكتر ومردش وبصت في المصحف وهي بتقول لنفسها يا رب متعلقنيش بيه انا مش ناقصة ذنوب  


يوسف حس انها مش عايزة تتكلم واحترم ده فيها بس كمان  مش عارف يبطل يبصلها وبعد شوية جات دنيا لحنين 


دنيا :مدام حنين ممكن اطلب منك طلب 


حنين :اؤموريني 


دنيا :انا ماما طالعة عمرة الشهر اللي جاي وبصراحة اول مرة تروح ومتعرفش اي حاجة هو طبعا حيكون معاهم مشرف من الشركة وقتها بس هي مستعجلة وعايزة تعرف كل حاجة قلت مفيش غيرك اللي حيفيدني 


حنين :ههههههه بس كدة حاضر المرة اللي جاية حجبلها كتيب في كل حاجة عن العمرة من اول تروح المطار لحد ما ترجع بالسلامة 


دنيا :شكرا ليكي يا قمر


حنين :ولا يهمك


يوسف بيكلم نفسه طيب ما انتي حلوة اهو وبتتكلمي اشمعن لما بكلمك ما بتقوليش كلمتين علي بعض اه يا حنين واضح انك حتتعبيني معاكي 


وخلص اليوم كالعادة ويوسف وحنين يبنهم نظرات في صمت وفضله كدة فترة كل مرة يتعلقوا ببعض اكتر ومن غير ماحد يصارح التاني 


( في المعرض ) 


يوسف واقف قدام شباك ازاز كبير في مكتبه وسرحان


أمير :جو حبيب قلبي واحشني


يوسف :ميرو عامل ايه حمد لله علي سلامتك ايه سبع ولا ضبع 


أمير :عيب عليك خلصنا عليهم يا معلم


يوسف : عاش يا وحش والله انت كل ما بتروح مأمورية ببقي خايف عليك انا مليش غيرك يا أمير


أمير :حبيبي يا جو تسلم بس قولي شكلك متغير 


يوسف :اتنهد وقعد اقولك ايه بس انا متلخبط 


أمير :شكل الموضوع فيه واحدة ست صح 


يوسف :ابتسم وهز راسه اه بس مش اي ست 


أمير :احيكلي بسرعة هي مين وشوفتها فين وشكلها ايه بسرعة 


يوسف :ههههههه اهدي طيب واحدة واحدة بص يا سيدي هي مين هي حنين وشوفتها فين شوفتها في العيادة 


أمير :قاطعه عيادة مين الدكتورة كاميليا 


يوسف :اه 


أمير : اه يعني خولل زي حالاتك 


يوسف :ما تحترم نفسك يا متخلف ايه خولل دي دي اعقل منك ومن عشرة زيك 


أمير :ولما هي عاقلة بتروح لدكتورة نفسية ليه


يوسف :يا سلام ده ما انا كمان بروح 


أمير:يا يوسف انت كل اللي كان عندك شوية اكتأب لكن هي ايه بقي 


يوسف :معرفش هي ايه مشكلتها لكن مش ممكن تكون زي مابتقول 


أمير :طيب ايه شكلها ايه 


يوسف :معرفش مشفتش شكلها 


أمير:انت حتشلني منين معجب يبها ومنين مشفتهاش


يوسف :اصلها منتقبة 


أمير :قلتيلي بقي.و انت ايه اللي رماك الرميه دي تعجب بواحدة متعرفش حتي اذا كانت حلوة ولا وحشة 


يوسف :عادي مافي ناس بتحب بعض من النت ولا عمرهم اتقابلوا. وبعدين اللي عاندها عنين زي عنين حنين مش ممكن تكون وحشة 


أمير: عنيها قولتيلي طب ايه اللي عجبك فيها يا شاعر غير عنيها 


يوسف :بصرف النظر انك بتتريق بس مش عارف حاجات كتير رقتها صوتها خجلها هدوئها دماغها عقلها كل حاجة فيها حلوة


أمير :كل ده وتقولي معجب ده انت شكلك وقعت ولا حدش سامي عليك 


يوسف : وقف عند الشباك وحط ايده في جيبه واتنهد الظاهر كدة 


أمير تليفونه يرن 


أمير :ايوة يا روحي ..... لا لا انا جاي اهو في الطريق .... لا لا مش حتاخر 


يوسف :مين يا روميو


أمير :وبيجز علي سنانه إيمان مراتي يلا انا حروح وابقي اعدي عليك بكرة 


يوسف :اوك 


امير :بقولك صحيح فرح الواد ايهاب  يوم الخميس  كلنا رايحين انت حتيجي طبعا 


يوسف :مش عارف هو عازمني وبعاتلي الدعوة  بس حاجي اعمل ايه كل واحد  فيكوا مع مراتوا انا حقعد مع مين


أمير:هههههه ومين قالك كدة كلنا جاين سنجل يا معلم ده فرح وموزز ودنيا 


يوسف :ههههههه مش حتتغيره حتفضلوا شمال 


أمير :اشوفك بعدين سلام 


( في البيت عند حنين )


ندي :طيب والله يا حنين لو مجتيش حزعل منك وريم كمان حتزعل اوي 


حنين :يا ندي انتي عارفة انا مليش في الافراح المختلطة دي ومزيكا وكدة


ندي :طيب يارب حتي تقعدي ساعة واحدة وتمشي المهم انك تيجي 


حنين :خلاص ربنا يسهل 


( في قاعة فخمة جدا )


يوسف واقف مع امير وصحابه بيضحكوا وبيبص عند باب القاعة شاف واحده منتقبه لابسة فستان اسود شيك جدا وواسع وحس انها حنين بس لا ايه اللي حيجيب حنين هنا هو انا كل ماشوف منتقبه حتبقي هي لا بس انا حاسي انها هي 


أمير:ايه باصص فين شوفت مش قولتلك حتتبسط


يوسف :ياخي اتلهي بقولك ايه ثواني وجاي 


ندي :حنين حبيبتي ايه العسل ده مهما  خبيتي جمالك ميستخباش


حنين :ههههه ناصابة اوي انتي اللي زي القمر


ندي :تعالي سلمي علي ريم دي حتفرح اوي انك جييتي 


ندي :ريم شوفي مين جه  تاتاتامفجأة 


ريم :حنون مش ممكن وحشاني 


حنين :انتي اكتر الف مبروك يا حبيبتي  


ريم :اعرفك حضرة الظابط ايهاب جوزي 


حنين :اهلا مبروك 


إيهاب :بيمد ايده لحنين اهلا وسهلا 


حنين :بصت لندي 


ريم :مسكت ايد إيهاب وقالتلوا معلش يا هوبا اصل حنين مبتسلنش علي رجالة 


حنين اتكسفت ندي :تعالي يا حنين دي ماما حتفرح اوي لما تشوفك 


هي فين بس بقولك ايه استني هزا حروح اشوفها 

راحت حنين في ركن هادي شوية بعيد عن الزحمة واول لنا لفت وشها تنحت لما شافت يوسف لابس بظلة كحلي تحفة وشعره يجنن وشكله زي القمر  يوسف اول مابص في عنيها إتأكد انها حنين  


يوسف :مدام حنين صح 


حنين :اهلا أستاذ يوسف بس عرفت ازاي 


يوسف :ابتسم وقالها قلبي كان حاسس 


حنين :اتكسفت


يوسف : حس بكسوفها. وابتسم. احمم هو انتي جاية لمين العريس ولا العروسة. 


حنين:لا العروسة هي واختها اصحابي


يوسف: بجد انا كمان العريس يبقي صاحبي من ايام الكلية


حنين: معقول. بس اللي اعرفه انه ظابط


يوسف: اه ما انا كمان كنت ظابط


حنين: كنت؟ مش فاهمة


يوسف: اصل اا


وقاطعته ندي


ندي: حنين انتي فين بدور عليكي. تعالي سلمي علي ماما


حنين:حاضر جاية. وبصت ليوسف. عن اذن حضرتك. 

ومشيت مع ندي


ندي: مين الموزز اللي كنتي واقفة معاه ده


حنين: بلخبطة. ده واحد غلطان فاكرني واحدة تانية

مشيت حنين مع ندي ويوسف. كان مخنوق. 


يوسف: الله يخربيتك. طلعتيلي منين. ده انا مصدقت اكلمها. اوففف


امير: فينك يا عم سيبتنا ومشيت ليه


يوسف: مش هتصدق شوفت مين


أمير: مين؟


يوسف: ابتسم. حنين 


أمير:لا والله اوعي تكون قريبة ايهاب


يوسف: لا صاحبة العروسة


أمير: طيب ايه كلمتها


يوسف: بضيق. كنت يا دوب هفتح معاها كلام.طلعتلي البت صاحبتها دي معرفش منين. كان نفسي اخنقها


أمير: هههههههه. معلش يا باشا حاول تكلمها تاني


حنين:ندي بقولك ايه. انا جيت اهو علشان متزعليش لكن انا لازم امشي انا مش متعودة علي الدوشة دي


ندي: طيب مين اللي هيوصلك


حنين: علي اخويا هو اللي جابني. وراح مشوار قريب وهيجي ياخدني


ندي: طيب استنيه لما يجي


حنين: معلش هستناه برا. مش قادرة المزيكا عاليا اوي. وانا تعبت


ندي: خلاص يا روحي. مع السلامة وابقي طمنيني عليكي


حنين. خرجت ووقفت تستني علي اخوها برا القاعة. ويوسف كان متابعها ولما خرجت خرج وراها


يوسف: مدام حنين... مدام حنين. وقرب منها. هو انتي ماشية ولا ايه


حنين:افندم؟؟


يوسف:احممم. قصدي يعني لسة بدري


حنين: لا معلش. اصلي مش بحب الدوشة عن اذنك


يوسف:طيب ثانية بس هو انا ممكن اوصلك اي مكان لو تحبي


حنين: لا شكرا مبركبش مع حد غريب. ومشي وسابته

يوسف كان متغاظ منها لكن فضل واقف متابعها علشان يطمن عليها


وبعد شوية لقي واحد وقف بعربيته وشاورلها. وهي ركبت معاه. وهو ميعرفش ان ده علي اخو حنين


يوسف: حس انه غار وغضب والدم غلي في دماغه. مين ده وهي ازاي تركب معاه كدة. معقول تكون حنين!!!. 


لا لا حنين شكلها بنت ناس ومتدينة. اومال مين ده طيب  وليه وقفت تستناه برا. 


يوسف حس انه مخنوق ومشي ومقدرش يدخل الفرح تاني


               الفصل الخامس من هنا 






تعليقات