رواية ملاك الفارس الفصل الاول 1 بقلم مريم حسنى












رواية ملاك الفارس
الفصل الاول 1
بقلم مريم حسنى 

ساره بدموع: افهم يا فارس افهم انا مينفعش اتجوزك مقدرش والله ماقدر   
فارس مسكها من دراعها وهزها :بعنف ليه ليه انطقي في حد تاني في حياتك ؟!  
سارة بتعيط: لا يا فارس مفيش   
فارس بصراخ  :امال ايه ردي عليا
ساره بصراخ اعالي :عشان انا مجوزلكش يا فارس  
مجوزلكش  
فارس: متجوزليش ازاي يعني افهم   
سارة :مش هقدر مش هقدر اقولك وسابته ومشيت   
فارس قام من النوم وهو بينهج اتنهد ومسح وشه بعصبية: الموت الحاجة الوحيدة اللي رحمتك مني يا سارة انا مترفضتش يا بنت المهدي بس والله ملحوقة ملحوقة يا سارة وغمض عينه  وحاول يرجع ينام تاني       
في مكان تاني بنت نايمة وعمله تصرخ وتعيط وقامت من النوم مفزوعة وبتنهج اتنهدت بغضب وطلعت مذكرات اختها وابتدت تقرا الكلام اللي هي حفظة      
ملك المهدي 22سنة خريجة كلية اداب انجليزي بنت من عيلة كبيرة في مصر بس بابها كان علي قد حالة مات وهي عندها 10سنين عنيها عسلي بشعر بني وملامح حادة بعض الشئ او زي ماناس تانية بتقول ملامح شرسه بس جميلة موسطه الطول وجسم ممشوق ملك عندها اخت واحدة سارة وولدتها سابتهم واتجوزت بعد موت باباهم بفترة)     
ملك بتتكلم في التليفون بدلع: ايوة يا انكل ايوة خالص السواق جالي اهو     
الرد :تمام يا حبيبه قلب انكل كلها ساعتين تلاته بالعربية وبتقي عندي     
 ملك :خالص يا عمو سلام وقفلت ونزلت مع السواق  غمضت عنيها بغل وافتكرت وهي عندها 10 سنين   
ملك بفرحة طفولية: ساره ساره عمو شكري جيه     
سارة بصتلها بخوف ودموعها اتجمعت: ايه جيه طب قوليلوا اني نايمة يا ملك    
ملك: لا مانا قولتله انك صاحية وهو بيسال عليكي     
ساره عيطت طيب اخرجي وانا هاجي وراكي سارة لبست عباية طويله وواسعه وخرجت     
لقت عمها مقعد ملك علي رجله وبيلعب معها     
سارة بزعيق :ملك تعالي هنا خوشي اوضتك     
ملك: ليه ده عمو جايبلي شكولاتة    
ساره بعصبية:اسمعي الكلام وانتي ساكتة ملك سابتهم ودخلت اوضتها     
شكري ابتسم باستفزاز: ايه يا سوسو مالك بتتعصبي علي البت كده ليه تعالي خودي مش دي الشكولاته اللي بتحبيها     
سارة بتهديد :ابعد عن ملك خالص ملكش دعودة بالبنت مش كفاية اللي عملته فيا ابعد عنا ياخي بقي ربنا ينتقم منك     
شكري :تؤ تؤ تؤ ايه يا سوسو في في واحدة تكلم عمو حبيبها بالشكل ده     
سارة راحت المطبخ وجابت السكينة :اطلع برة ورحمت ابويا لو ماخرجت لكون قتلك فاهم برة ومفشوفش وشك ده تاني     
شكري بعصبية :لا ده انتي اتجننتي بجد بقي ماشي يا سارة انا هطلع برة بس اللي عملتيه ده هتتحسبي    
عليه كويس وخرج بره الشقه وبعدها مامت سارة فتحت الباب ودخلت     
نادين : سارةانتي عملتي ايه لعمك؟!
سارة:طردته وقولته لو شوفته هنا تاني هقتلة     
نادين :انتي اتجننتي ولا ايه انتي عاوزة يقطع عننا الفلوس اللي بيديهانا ده احنا عايشين بيها     
سارة بصتلها بكره: خرجت لقيته مقعد ملك علي رجله ومديها شكولاته وانتي عارفة طبعا ده معنه ايه صح     
نادين: وايه اللي فيها يعني عمها عادي يعني وبديها شكولاته فين المشكلة     
سارة بصتلها بالم ودخلت اوضتها     
سارة :ملك حبيبتي     
ملك: لا انا زحلانة     
سارة :حقك عليا بس قوليلي اهم حاجة هو عمو شكري عملك حاجة     
 ملك :حاجة ازاي يعني
 سارة: يعني انتي قعدتي معه قلك ايه وعمل ايه يعني     
ملك مفيش اداني شكولاته وقعدني علي رجله وقالي هاتي بوسة وبس     
سارة: بس كده    
ملك :اه بس    
سارة :طيب يا روحي احم نامي دلوقتي عندك مدرسة الصبح وعدي كذة سنة  وشكري فعلا مكنش بيروح عند سارة خالص ساره بقي عندها 23 وملك 17سنة     
في يوم جيه فارس ابن شكري الكبير طلب من سارة انوا يتجوزها سارة برغم من انو كان حب الطفولة بس متقدرش تتجوزه عشان حتي طفولتها دي     
شكري بلع ريقه بتوتر احم ايه ساره اشمعنا سارة يا فارس يعني     
فارس بحبها يا بابا وبعدين سارة بنت رقيقه ومادبه انا عارف ان في مشاكل بنكوا بس يمكن تتحل لما نتجوز وانا اكيد مش هلقي احسن من بنت عمي     
شكري احم وانت اخدت رايها     
فارس لا مش لازم استاذن حضرتك الاول بس انا هروح لها دلوقت    
شكري ظيب يا حبيبي روح     
فارس راح قابل ملك    
سارةبدموع اسفة يا فارس بس انا مقدرش اتجوزك     
فارس ليه يا سارة انتي عارفة اني بحبك اوي واذا كان يعني عشان خلفاتك مع بابا فانا     
سارة قطعته بعياط ريح نفسك يا فارس انت لو اخر حد في الدنيا انا مش هتجوزه انا اسفه عن اذنك  
فارس مسكها من دراعها بعصبية سارة انت لو مددتنيش سبب مقنع رفضك انا دماغي هتروح في حته تانية وساعتها هتشوفي اسود ايام حياتك   
سارة عشان انا مجوزلكش يا فارس   
فارس مجوزلكيش ازاي مش فاهم    
وزقته وسابته وروحت     
نادين بفرحة سارة عارفه فارس ابن عمك كلمني النهاردة وبيقول انو عاوز يتجوزك     
ملك بصتلها بقرف عارفة قالي وانا رفضه     
نادين رفضتيه انتي انجننتي ولا ايه هو ده يترفض  انتي لازم تقوليه انك رجعتي في كلامك    
سارة ضحكت بالم وسخرية صح ارجع في كلامي بس يا تري هينفع اتجوز فارس بالذات طب اتجوزه ازاي وهو ميجوزليش ها هو انا ينفع اتجوز اصلا وهتجوز ازاي وانا مش بنت ها متردي     
نادين بتوتر انا هتصرف في موضوع انك مش بنت ده هتصرف     
سارةبزعيق  هتتصرفي برضو في اني مجوزلوش ها هتعمليها ازاي هتجوز فارس ازاي بعد ماابوه اغتصبني وانا عيله عندي 9سنين وكملت بعياط وقهر كنت كل ماجي اقولك عمو بيعمل كذه يا ماما تقولي هششششش متقوليش لحد اسكتي ده بيهزر معاكي     
ايييييه انتي ام انت ولا هو ده عم ياعمل كده في بنت اخو العيله انتوا مبتخفوش ربنا حسب يالله ونعمه الوكيل ربنا ينتقم منكوا يارب وسابتها ودخلت اوضتها 
    ملك بعيط م ملك هو ايه اللي انا سمعتوا ده ها     
سارة اطلعي برة يا ملك انا عاوزة انام     
ملك بس    
سارة بزعيق :برة دلوقتي يا ملك انا تعبانة     
ملك :حاضر بس هدخلك كمان شوية وبعد حبة ملك دخلت تشوف ساره وتصحيها بس ساره مردتش عليها لقتها بلعت علبة الدوا انتحرت وجنبها مذكرتها     
ومن يوم ما ملك قرت مذكرات ساره وهي حاطه قدامها هدف واحد انها تدمر ولدتها و عمها وعيله     
ملك فتحت عنيها بكرة ورحمت ابويا ماههنيك لا ولا ولادك علي اي حاجة في حياتكوا ومبقاش ملك المهدي ونزلت من العربية بعد ما وصلوا ودخلت الفيلا     
شكري بابتسامة عريضه: حمد الله علي السلامة يا حبيبتي     
ملك بابتسامة مصتنعه :الله يسلمك ياانكل     
شكري: تعالي يا حبيبتي اما اعرفك علي ولاد عمك يا ولاد تعالي سلموا علي ملك بنت عمكوا ساره لقت شاب وبنت جاين عليها     
شكري: سلمي يا ملك علي ولاد عمك دي سلمي الصغيرة لسه متخرجة من كلية تجارة     
ملك: اهلا ازيك يا سلمي     
سلمي بابتسامة: ازيك يا ملك انا مبسوطة اوي انك هتقعدي معانا وهيبقي عندي اخت بنت     
ملك :ميرسي     
شكري: وده عمر ابني الوسطاني الدكتور بتاعنا ده     
عمر :ازيك يا ملك    
ملك بشوية دلع :انا تمام اوي      
عمر: اهلا بيكي يا رب تتبسطي معانا هنا     
ملك غمزتله: المهم انكوا تنبسطوا بوجودي     
شكري: وده بقي حضرت وكيل النيابة فارس ابني الكبير     
ملك رفعت عنيها بحدة تبصله     
فارس بصلها بصدمة: سارة!!


                 الفصل الثاني من هنا 
تعليقات