رواية ليالي السهر فى الجحيم
الفصل الحادي عشر 11
بقلم مريم حسنى
قاسم مسك في الدكتور وبزعيق انت اتجننت ولا ايه انت بتقول ايه
الدكتور يا قاسم بيه اهدي وسيبني لو سمحت
قاسم بعصبية اهدي ايه وزفت ايه انت بتقولي ان سهر هتموت اديك جائزه يعني انت ازاي معرفتش اصلا والمرض جالها ازاي
الدكتور معرفتش لان حضرتك مبعملهاش تحليل غير اخر مره تعبت من كام يوم والنتيجة طلت جالها ازاي من قاله الاكلو الفيتامينات وجسمها ضعيف والجنين كان بياخد احتياجته من جسمها هي ومن كتر الزعل والحالة النفسية اللي هي فيها جالها سرطان في الدم خلاص حضرتك ولا لسه في حاجه تانيه
قاسم بشر انت احسنلك تتصرف وتعلجها والا موتك يكون قبلها
الدكتور للاسف الحاله متاخره ومفيش في ايدي اي حاجه لا كيماوي هينفع ولا اي حاجه كل اللي اقدر عليه اديها مسكنات عشان الالم اللي هتحس بيه وممنوع انها ترضع الولد عشان جسمها ميتعبش اكتر ومتقلقش عل الولد هي شويه حاجات بسيطة هتروح وتقدر حضرتك تشوف دكتور اطفال ويكتبلك عل لبن كويس عشان الولد ميتعبش ممكن امشي بقي
قاسم ضربه بالبوكس تمشي ده انا هقتلك عل الكلام اللي انت قولته ده
الدكتور بغيط يا قاسم باشا تقدر توديها لاكبر مستشفي في العالم مش بس في مصر ولو قولولك حاجة غير اللي انا قولته ابقي اعمل اللي انت عاوزه ومن فضلك بقي اللي حضرتك بتعمله ده مينفعش خاليني ادي لحضرتك الأدوية بتاعت المدام والحاجات اللي هتمشي عليها
قاسم سابه وبعد عنه بهدوء قدمها قد ايه
الدكتور الله اعلم يافندم العلم عند ربنا بس طيبا مش اكتر من شهر
قاسم هي ازاي محستش
الدكتور مين قال هي ممكن تكون حست بالاعراض بس مقدرتش تفسرها وحضرتك متنساش ان حضرتك كنت بتخليني اكتبلها مسكنات ومهدات دايما عشان تعرف تنام
قاسم اكتب الأدوية بتعتها وامشي
الدكتور كتب الروشته ومشي وقاسم دخل لسهر
وشالها وهي شاليه ساهر
سهر بضعف انت وخدني عل فين
قاسم هطلعك الاوضه
سهر لا عاوزه اقعد هنا مش عاوزه اروح في حته تانيه
قاسم اتنهد بتعب سهر صدقيني مفيش حيل لاني اجادل معاكي فاسكتي لو سمحتي
ودخل بيها الاوضه ونيمها عل السرير
قاسم بصي هروح اقولهم يحضرولك الاكل مش هتاخر
سهر هزت راسها بموافقة وهو خرج وطلبلها الاكل ونزل تحت يجيبلها هدموها وهو بيجيب الهدوم لقي الاجينده بتعتها لقي مكتوب عليها
"ليالي السهر في الجحيم "
فتحها وقلب فيها عيونه كانت بتقع عل جمل "وجيه قاسم بكل بساطة واخد اللي فضلت طول عمري بحافظ عليه من معتز وفوزي "
"بجد مكرهتش في حياتي قده "
"الاعراض اللي بتجيلي دي كانت بتيجي لبابا دي اعراض سرطان الدم " وجمله تانيه
"يارب بس ابني يا رب اولده ويبقي بخير يا رب"
واخر صفحة الكلام اللي فيها مكملش "يارب ميخدش ابني يا رب ان.. ولقي شخبطه والكلام وقف
قاسم عنيه دمعت واخد الأجندة وحطها في جيبه وطلع تاني لسهر لقها بترضع ساهر
قاسم بعصبية وخوف ايه اللي انتي بتعمله ده يا سهر
سهر باكل ساهر كان بيعيط جعان
قاسم طب طب بصي متاكليهوش هو الدكتور كتبله عل لبن صناعي
سهر لا انا اللي هرضع ابني مش هياخد لبن صناعي لا
قاسم راح قعد جنبها وطبطب عنيها بحنان بصي يا سهر الدكتور قال انك تهبانه شويه مش هينفع ترضعي ها وعشان ساهر ممكن يتعب لو انتي تعبانه
سهر بهدوء السرطان مبياثرش في الرضاعة هو مش هيتعب متخفش اللي بيمنع الرضاعة عنه لو باخد كيماوي بس انا مبخدش
قاسم برتباك س سرطان ايه
سهر ده علي اساس ان الدكتور مقلقش
قاسم سهر انا
سهر ايه هتقول ايه يعني
قاسم بندم انا اسف
سهر على ايه
قاسم علي كل حاجه عملتها فيكي
سهر ابتسمت بسخرية لا ولا يهمك
قاسم عارف ان اسف دي ولا ليها اي قيمة بس
سهر خلاص يا قاسم بقي عادي انا بس عاوزاك توعدني بحاجة
قاسم ايه
سهر انك هتاخد بالك من ساهر انت مش هتاذيه صح وتقول ان عشان انا مامته ومعتز خاله صح
قاسم بس معتز مش خاله
سهر انت عرفت
قاسم مقولتليش ليه من الاول يا سهر ليه
سهر كنت هتاذي شاهي
قاسم بالمناسبة اطمني عليها هي احم حسن قال انو هيتجوزها
سهر كتر خيره
قاسم طب احنا هنتكلم بس مش دلوقتي ارتاحي
سهر بصت لساهر مش هتعمله حاجة صح
قاسم مش هعمله حاجة
سهر ابتسمت بتعب ساهر نام وانا كمان نعسانة
قاسم ابتسم بحزن نامي نامي يا حبيبتي
ونزل المكتب وطلع الأجندة وبدا يقرها فيها ركل ما يقرا كلمة دموعه تنزل بندم وطلع الاوضه يطمن عليهم سمع صوت جميل جدا وبنسبله اجمل صوت في الدنيا صوتها وهي بتغني
شو كانت حلوة الليالي والهوا يبقي نطرنا وتيجي تلقيني وياخدنا بعيد هدير الماي والليالي
كان عندنا طاحون عل نبع الماي ادامه سحات مزروعه في وجدي كان يطحن بالحي قمح وزهريات ويبقوا الناس في ها الساحات شي معهم اكياس شي عربيات ريحين جيين عا طول الطريق تهدر عنيات
اااااه يا سهر الليالي ااااه يا حلوه عل بالي غني ااااه غني اههه غني عل الطرقااات
ياي ياي ياي يا سهر الليالي ياي ياي ياي يا حلوه عل بالي غني اااه عني اااه غني عل الطرقات
وراحت الايام وشوي شوي سكت الطحون عكيت بالماي وجدي صار طحون الذكريات يطحن شمس وفييييي يا سهر الليالي ااااه يا حلوه عل بالي غني اااااه غني ااااااه غني عل الطرقااااات
لقت ساهر بيبتسم
سهر باسته يا روحي انت بتضحك عجبتك الاغنية يا حبيبي
قاسم دخل مش لوحده عل فكره اللي عجبته الاغنية
صوتك حلو اوي
سهر شكرا
قاسم باس دمغها انا بحبك سهر بصلته وسكتتت سهر هو انا لو طلبت منك تسمحيني هتسمحيني
سهر لو خليت بالك من ساهر وحبيته بجد ربيته تربيه صالحة وصرفت عليه من فلوس حلال هسمحك بس مطلبش مني اني احبك يا قاسم لان ده مش هيحصل
قاسم بدموع حاضر حاضر يا سهر
سهر انا هنام بقي عشان تعبت ونامت هي وساهر وقاسم قعد يبصلهم بحب وحنان ونام جنبهم
بعد مرور اسبوع في الحفلة اللي عملها قاسم بمناسبة ولدت ساهر
طلع لقي سهر لبسه فستان لونه روز واسع وبكم وشكله رقيق اوي وشاليه ساهر
سهر انا جاهزه
قاسم ابتسم والناس وصلوا يلا اخدها من اديها ونزلت وابتدي يعرفها عل الناس
قاسم اعرفك يا سهر عدي المنشاوي ومدام رنا مراته
سهر مراتي
عدي ورنا سلموا عليهم
قاسم وده مراد الانصاري ومدام كارما مراته
سهر اهلا وسهلا
في الوقت الحالي
ساهر ماشي يا دينا اتفقنا انا هبقي موجود بكره في الكافية بس انتي اكدي هل ليالي تيجي
دينا تمام يا افندم
ساهر قفل وفي اليوم ده قاسم قاله انه مش هيبات في البيت اليوم ده ساهر عدي من قدام مكتب بابه اللي عمره مدخله جرب يفتح اقرت وهو عارف انه مش هيفتح الباب لقها اتفتح دخل وبص عل المكتب لقي صور كتير لوحده متعلقه في كل حته
ساهر الله هي مين دي وراح عند مكتب بابه لقي عليها اجينده مسكها لقي مكتوب عليها
" ليالي السهر في الجحيم "
قعد عل المكتب وفتحها وبدا يقرها