رواية خادمة قلبي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم زهره عصام



















رواية خادمة قلبي
الفصل السابع والثلاثون 37
بقلم زهره عصام

حازم اية بس اللي أحبه دا واحد ماشي ورا أخواته انا متفقة مع أخويا من الأول هنقلبه في قرشين و اضربله الصابونة
حازم اتصدم و ملك عنيها وسعت و ماهي برقت و ثبتت مكانها
ماهي في نفسها:-
ينهار منيل دا انا هيتعمل مني بطاطس محمرة
حازم مبقاش شايف حاجه و نزل ملوك على الأرض و متنح
ملك بصت عليه كدا و بصت لـ مالك اللي بيبص ليه بحسره و قالت:-
فتك بعافية بقي يا مالك و رحمة أبويا ما هسيبها و بقت تقرب من ملك بهدوء
منال راحت عند حازم و حضنته و هي بتقول:-
اتكلم يا حازم اوعي تسكت كدا أبدا
حازم عينه اتملت دموع و مش راضية تنزل و فجأة كلهم فاقوا على صوت صر.اخ ماهي
الكل بص ناحيتها لقوا ملك مسكاها من شعرها و هي بتقول:-
و انتي يختي فرحانة بالشعرتين دول و ماشية عملاهم عرض للي يسوي و اللي ميسواش تعالي يا حيليتها بقي انتي يا بنت الصر’مة انتي عاوزه تكسري أخويا لا عاش ولا كان اللي يعمل كدا
مالك بصلهم و قال:-
أول مرة مش همنعك يا ملك دوسي يا بنتي و ربنا ينصرك
ملك بفرحة:- خدت تصريح من ملوكي
و بصت لـ ماهي و قالت:-
تعالي بقي عشان أنا مخنوقة منك من ساعة ما شفتك و عمالة أصبر نفسي عشان خاطر الواد و أقولك يا بت استحملي عشانه لحد ما طهقت من اللي جابو.كي بدري و رمتها على الأرض و قعدت فوقها و بقت تضر.ت و تعض فيها
منه شافت الخنا.قة شغالة كرامتها نقحت عليها و قالت:-
اختشي حبيبتشي بتاخد حق الواد حازم و أنا هقف اتفرج كدا طب وربنا ما يحصل

و جريت على جوه جابت ايد المقشة و راحت عندهم و قالت:-
خديلك جمب انتي بقي يا ملك الدور جه عليا
ماهي بصت ليها بفز.ع و قالت:-
لا يا ملك أبوس ايدك خليكي انتي اضر.بي متسبنيش ليها
ملك بشـ ـر :- عنيا حاضر يا ماهي يا حبيبة قلبي انتي عارفة إني بحبك لله في لله صح
و قامت من عليها و هي يتقول:-
يلا يا منه دورك أول ما تخلصي نادي عليا أكون جهزت حاجة تانية و جريت على المطبخ
منه نازلة ضر.ب فوق ماهي و هي بتقول:-

قوليلي كنتي عاوزة اية تضحكي على حازم و تاخدي منه قرشين ؟ طب انا هديكي ميت قرش عدي معايا بقي
ماهي بصر.يخ :- مش عاوزه حاجه م عاوزة أنا آسفة والله سبيني و مش هتشوفي وشي تاني
منال سابت حازم و جريت عليهم زقت منه و قالت:-
أخص عليكي يا منه كدا تبهدلي الضيقة كدا
و نزلت لمستوي ماهي و قالت:-
البهدلة مش كدا يا بنت الصر’مة انتي البهدلة كدا
و مسكت ماهي من شعرها و بقت تجرجرها في الجنينة و منه بتضر.ب فيها بالمقشة و ملك جابت غطا الحلة و بقت تضر.ب على دماغها لحد ما اتفتحت

وليد :- تفتكر هيمو.توها ؟
مالك :- مش مهم كلب و راح تعال نشوف أخوك
الاتنين راحوا عند حازم اللي الدنيا مسودة في عينه و مش مستوعب لسة اللي حصل
بدون كلام الاتنين حضنوه و غمضوا عنيهم بقوا يبثوا لية الأمان
مفاقوش غير على صوت ملوك و هي يتقول بفرحة:-
بابي مامي و منه قتلو.ا البنت الشرير.ة اللي كانت هتاخد حازم مني
كلهم بصوا لـ ماهي لقوها سايحة في دمها و التلاتة واقفين يبصولهم ببراءة و قالوا في صوت واحد:-
طبعاً لو حلفنا أنه مش قصدنا و إن الحماس هو اللي خدنا مش هتصدقونا
مالك :- بنهار أسود حماس خدكم و قالتو.ا البت ؟
ملك :- معلش بقى يا مالك خليها عليك المره دي
وليد :- خليها على اية هي كيلوا بطاطس بنتخانق على سعره ؟
منه :- مالك محموق كدا يخويا تحب ترقض جمبها ؟
وليد حط ايدة على رقبته و قال:-
اعملي اللي تحبيه يا معلمة و أنا هتاوي وراكي
حازم بص على ماهي بقرف و تف عليها و أخد بعضه و مشي و مالك و وليد خدوها على المستشفى
باااك

حازم صحي على صوت المضيفة و هي يتقول:-
وصلنا يا فندم اربط حزام الامان
حازم هز رأسه و ربط الحزام و بص من الشباب و قال:-
عمار يا مصر
قبل كدا بـ ساعة
مالك صحي على صوت المنبه بص جنبه لقي ملك نايمة على كتفه و شعرها على صدره و مغطي وشها
مالك :- ملك اصحي بسرعة مفيش وقت لازم نرجع الفيلا
ملك :- هممم بس بقي سبوني أنام
مالك :- قومي البسي طيب و نامي في العربية
ملك :- هششش بقي
مالك :- بتهشي فرخة طيب يا ملك
بص جمبة لقي كباية ماية مسكها و دلقها فوقها
ملك صحيت و قعدت على السرير بسرعة و هي بتقول:-
اية اللى أنت عملته دا ؟
مالك :- عشان تصحي خلصي بقي على ما اصحي باقي القبيلة
سابها و خرج و ملك لسة بتستوعب
ملك :- هو دلق عليا المية وإلا أنا بيتهيقلي بس دا بيقول اجهزي بيقي دلق و كملت بصوت عالي:-
ينهار ملحوث يا مالك بتصحيني بالماية طب و الله لـ هردها ليك بس الصبر
مالك بيخبط على منال و بيقول:- يا منال يلا متأخرين
منال :- خلاص أنا لبست أهو و ملوك هصحيها اهو
وليد صحي على صوت زعيق ملك ففتح الباب بنوم و قال:-
مالها دي بتزعق على الصبح كدا ليه
مالك :- مش عاوزة تصحي خلص صحي منه خلينا نلحق نجيب أخوك من المطار
وليد هز رأسه و دخل لـ منه صحاها
الكل جهز خلال عشر دقائق و نزلوا تحت
ملوك شافت الواد اللي اتخانقت معاه قبل كدا جريت عليه و ضر.بته على قفاه و قالت:-
صباح الخير يا معلم اوعي تفتكر إنك كدا خلصت مني لا و ألف لا هما يومين او.لعها و اقنعهم يغضبوا تاني و هاجي اوريك انت و عيال الحارة كلها سلام مؤقت و مشيت رافعة رأسها بغرور كأنها انتصرت في حر.ب
كلهم ركبوا العربية و مالك ساق بسرعة و جري على الفيلا
ملك حطت راسها على الازاز و قالت:- طب لما نوصل صحيني يا منه
منه نامت على كتفها ملحقتش حتي ترد عليها
مالك بصلهم في المرايا و قال:-
ناموا نوم الظالم عبادة
ملك :- سمعتك على فكرة بس مش هرد عليك دلوقتي و هتلاقي الرد في وقته حلو
مالك في سرة :- ربنا يستر منها عارفها هتردها ألف
مالك وصلهم البيت و نزلوا
ملوك طلعت نامت من غير كلام و منال و البنات دخلوا يحضروا فطار
أما وليد و مالك راحوا على المطار بسرعة

حازم نزل من الطيارة مبتسم .. بقي يمشي بسرعة متشوق يشوف أخواته جري ختم جواز سفره و أخد الشنط و خرج بسرعة
وليد أو ما شافه قال بصوت عالي:-
حازم حازم و بقي يلوح بإيدة
حازم شافه و ساب الشنط و جري عليه و قال:-
وحشتني أوي يا وليد
وليد بدموع:- و أنت كمان وحشتني أوي معدتش فيه سفر تاني و دا قرار نهائي مفهوش نقاش
مالك كان بيركن العربية و جه عليهم و جري على حازم حضنه جامد و قال:-
وحشتني أوي يا حازم وحشت أبوك أوي
حازم حضن مالك و قال:- غصب عني يا مالك غصب عني
مالك :- مش هتبعد عن حضني تاني أنت فاهم
حازم هز رأسه بايجاب و قال:- مش هبعد عندم تاني يا مالك مش هقدر أبعد عنكم تاني
مالك اخده من ايدة و قال:- تعال دا زمانهم في البيت قاعدين على نار مستنينك
وليد أخد الشنط و حازم مشي مع مالك و هو بيضحك

وصلوا لحد الفيلا و حازم كان لسة هينزل مالك مسك ايدة و قال:-
الكيسة دي اديها لـ ملوك يا حازم فيها ألعاب و شوية حاجات بتحبها و قولها إن أنت جبتهم ليها
حازم :- بس انا فعلاً جايب ليها حاجات كتير مش محتاج تعمل كدا ملوك دي بنتي انا و اوعي كدا خليني أدخل أشوفها
حازم خرج من العربية و مالك بيدعي من جواه إن ربنا يعدي اليوم دا على خير
وليد نزل الشنط و اخدها معاه جوه
حازم داخل و متشوف أنه يشوف ملوك لكن أول من شافت عينه هي منال
منال جريت عليه و بقت تبوس و تحضن فيه و تعيط و تقول:-
كدا تبعد عني يا حازم كل دا اومال لو مكنتش عارف إنك المفضل عندي
حازم :- معلش يا منولة من النهارده مش هبعد عنك تاني أبدا
منه جت جري سلمت عليه و قالت:- حمد الله على سلامتك يا حازم وحشتنا و إياك شوف إياك تبعد عننا تاني البيت ملوش طعم من غيرك
وليد بسخرية:- لا و انتي الصراحة بتسيبي حاجة من غير ما تكليها سواء كان ليها طعم أو لا
منه بتذمر:- خليك سادد نفسي كدا علطول
حازم بص ليهم و قال:- هتفضلوا زي ما انتم كدا و قال لـ منه
و إنتي كمان وحشتيني اوي يا منه
حازم دخل لقي ملك بتقرأ في مجلة و بتبص ليه من تحت لـ تحت قرب منها و مسك المجلة عدلها ليها و قال:-
حقك عليا يا أم ملوك عارف إنك زعلانة مني بس غصب عني سامحيني يا ملك
ملك قلبها حن ليه و قالت بدموع:-
هسامحك بس بشرط
حازم بلهفة:- موافق على أي حاجة تقوليها
ملك :- مش هتسيبنا و تمشي تاني صح ؟

حازم هز رأسه بايجاب و قال:- مش هسيبكم خالص والله ما هبعد عنكم تاني
الكل عيونة دمعت و دموعه نزلت و حازم بقي يدور بعينه على ملوك و قال:-
فين بنتي حبيبتي راحت فين ؟
ملك :- لسه فيك الخصلة دي يا حازم و معتبر ملوك بنتك
حازم:- طبعا دي بنتي الأولي هي فين
ملك :- نايمة فوق
حازم طلع ليها جري و مسمعش كلامهم
ملك :- ربنا يستر
حازم دخل لـ ملوك الاوضة لقاها نايمة زي الملاك على السرير راح و باس على رأسها و قال:-
وحشتني يا حبيبت قلب حازم انتي الوحيده اللي غيابك أثر فيا أوي
ملوك كسرت وشها و قالت ينوم :- يا وليد روح شوف أم كرش اللي مش راضية تديني مكرونة بالبشاميل دي
حازم ضحك عليها و باسها من خدها و خرج من الاوضة نزل ليهم تحت و قال لـ منه :-
انتي مش بتأكليها معاكي ليه مكرونة بالبشاميل يا منه البت بتخطرف و هي نايمة و بتقول عليكي أم كرش
منه :- بصوا حتي و هي نايمة مش عاطية ليا إهتمام انا راحة أكل أحسن
حازم قال ببلاهه :- دا شكل ملوك عندها حق بقي
منه :- كسر حقها بنت ملك اللي مدوخة البيت كله واها دي
منال خدت حازم و قالت:-
تعال يا حبيبي كل شكلك هفتان مكنتش بتاكل كويس لية وأنت هناك
انتي خاسس كدا لية و خدته على السفرة و قالت:-
قولي نفسك تاكل اية عشان اعملهولك يا حبيبي
حازم :- والله أنا مش عاوز حاجة بس ممكن تعملوا مكرونه بشاميل عشان ملوك عاوزة منها
ملك :- ملكش دعوة بملوك هي هتعرف تصرف نفسها دي تربية منال يخويا
حازم:- نهار أسود علمتوا البت الانحر.اف
مالك :- لا يا حبيب أخوك هي نازلة الميول عندها بس منال وجهيتها صح
حازم لسه هيرد عليه لقوا ملوك نازلة على السلم و هي بتقول بزعيق:-
انتي يا أم كرش استغليتي إني نايمة و هتخلصي كل الأكل والله اجي أضر.بك في كرشك دا انزلك الواد ها
حازم ضحك و قام وقف قدامها و قال:- ملوك
ملوك سمعت صوته صرخت و جريت على مالك و هي بتقول:-
بابي هيزعق لـ ملوك و يضر.بها
مالك بلع ريقة بصعوبة من صعوبة الموقف و حازم اتصدم من تصرفها و عينه دمعت و ملوك بقت تستخبي في حضن مالك جامد

حازم بصوت واطي:- ملوك
ملك راحت أخدت ملوك من مالك و راحت لـ حازم و ملوك بقت تعيط و ترجع لورا و مش عاوزة تروح
ملك نزلت لـ مستواها و قالت:-
ملوك بصيلي و بطلي عياط
ملوك هزت رأسها بالنفي و قالت:- عاوزة بابي انتوا كلكوا وحشين
ملك مسكت وشها بإديها و قالت:-
مش إنتي بتحبي مامي ؟
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:- اه بس أنا عاوزة بابي
ملك :- انتي مش عاوزة حازم .. دا حازم اللي بيحب ملوك مش عاوزه تسلمي عليه
ملوك بصت لـ حازم بخوف و قالت:- هيزعق لـ ملوك و ليكي يا ملك تاني
حازم هز رأسه بالنفي و قال:- عمري ما هزعل ملوك و ملك تاني أنا بحب ملوك قد الدنيا دي كلها
ملوك بصت لـ ملك و ملك هزت رأسها بايجاب و قالت:- حازم بيحب ملوك قد الدنيا كلها و ملوك كمان بتحب حازم بس كان زعلانة منه شوية صغيرين مش كدا
ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:- اه عشان هو زحقلي جامد اوي يعني

ملك همست في ودنها:- حازم بيحب ملوك أوي أوي اجري اديله حضن كبير أجري عشان هو زعلان إن ملوك زعلانة منه
ملوك جريت على حازم و قالت:- انت مش هتزعل ملوك تاني و هتعمل كل حاجه حلوه ليها صح
حازم نزل لـ مستواها و قال:- عمري ما أقدر أزعل ملوك تاني
حضنها جامد.و دموعه نزلت و قال:- ملوك دي حبيبت حازم أصلا و حازم مش هيقدر يبعد عنها تاني ابدا ابدا
الكل دموعه نزلت من الموقف و ملوك بقت ايديها حولين رقيت حازم و قالت:- و ملوك كمان بتحب حازم أوي يا حازم
حازم شالها و بقي يلف بيها و يرميها في الهوا و ملوك صوت ضحكها ملئ الفيلا كلها
الكل بقي يبص عليهم بفرحة و يحمد ربنا إن الموضوع عدي على خير
حازم حاضن ملوك و مش راضي يسيبها و ملك بتفكر بخبث
– انت بتحب ملوك أوي كدا يبقي هي اللي هتاخد حق الكل استعد يا حازم جميلة و بنتها راجعين


تعليقات