رواية خادمة قلبي
الفصل الخامس والثلاثون 35
بقلم زهره عصام
حازم قاعد في الطيارة مربع ايدة و عاقد بين حواجله و شايل هم رجوعه ليهم قال في نفسه:- أنا مكنتش عاوز أرجع لكنهم وحشوني مش عارف اعيش من غيرهم أنا عارف إنهم زعلانين مني لكن مكنش في ايدي حاجة أعملها.. أنا كنت بأذي اللي حوليا و خصوصاً ملوك
فلاش باك
حازم خارج من الاوضة و ملوك كانت بتلعب في الصالة أول ما شافته خافت و عيطت و جريت على أمها
حازم أتألم من موقفها و خرج من البيت كله
منال كانت متابعة الحوار و زعلت على اللي حصل و بصت لـ ملوك و قالت:- تعالي يا لوكا هنا عاوزة اتكلم معاكي شوية
ملوك راحت ليها و منال اخدتها على رجليها و قالت:- مش حازم دا هو اللي بيجيب لـ ملوك كل حاجه حلوة
ملوك هزت رأسها بنعم و قالت:- و بيلعب معايا بالعلوثة بس هو وحش زعق لـ ملوك و زعق لـ ملك
منال بهداوة:- بس حازم زعلان يا لوكا هو ز.عق عشان زعلان ينفع نخاف منه عشان ز.عق و هو زعلان
ملوك :- اه ينفع عشان هو زعل ملوك بس ملوك مش هتزعل منه عشان هو هيجيب ليها حاجات حلوة
منال :- برافوا عليكي يا لوكا و كملت بهمس ملوك سمعته مادية حقيرة زي أمك يا بنت ملك
ملوك سابتها و نزلت تلعب و هي بتقول:- ماشي مهي ملك طالعة لأمها برضوا يا منال يبقي أنا زيك بقي
منال بصتلها بصدمة و قالت:- خدي يا بت هنا
ملوك بصت ليها و قالت:- ايية عاوزة العب بقي
منال :- مش قبل ما تقولي عرفتي الكلام دا منين
ملوك بلا مبالاة:- ملك اللي قالت ليا أقوله ها يلا بقي و راحت تلعب
منال خبط باديها في بعض و قالت:- أ.بو معرفتك إنتي و أمك يا بنت مالك
حازم خرج مخنوق و مش عارف يروح فين طلع على البحر شوية شاف ناني مع واحد بتضحك و لا هاممها حاجة على الرغم من إن اديها متجبسة و وشها متخرشم من العلـ ـقة اللي خديتها إلا أنها برضوا عايشة حياتها طبق على ايده بغيظ و قال:- أنا هعرفكم حازم الضعيف دا هيبقي اية يا ولاد الكـ’ـلب
و رجع البيت و هو متعصب
ملوك أول ما شافته جريت عليه و قالت:- حازم انت جيت جبتلي حاجة حلوة كتير و أنت جاي
حازم فقت السيطرة على نفسه و زعق لـ ملوك للمرة الثانية
ملوك عيطت و قالت:- ملوك مش بتحبك يا حازم يا وحش و سابته و دخلت جوه
حازم اتصدم من تصرفه و اتصدم اكتر من كلامها
منال:- بقي أنا عمالة احايل في البت و حازم بيحبك و بيجبلك حاجة حلوة و هو زعلان لحد ما اقتنعت إنك زعلان و مش قاصدك و بعد دا كله تزعقلها تاني ابقي قابلني بقي لو بصت في وشك تاني بت ملك و أنا عارفاها ربنا يهديك يا ابني و سابته و دخلت ورا ملوك
ملك كانت واقفة بعيد خرجت و عدت من قدامه و قالت من غير ما تبص ليه :- مش عشان واحدة طلعت و.اطية هتخسر الكل يا حازم فوق بدل ما يفوت الأوان و مستنتش تسمع كلمة زيادة و دخلت اوضيتها
حازم دخل اوضته و رزع الباب وراه و بقي يلف في الاوضة لحد ما قرر أنه يسيب البيت و يسافر عشان مياذيش حد تاني
باااك
حازم:- يا تري يا ملوك لسه زعلانة و خايفة مني وإلا علاقتنا هترجع تاني زي ما كانت مش هاممني حد منهم غيرك يا بنت قلبي
مالك دخل ياخد دش و ملك سرحت في الحكاية من تاني
فلاش باك
حازم :- ملك حصلت حاجة و كنت عاوز احكيلك عليها
ملك :- خير يا حازم اقعد اقعد
حازم قعد و افتكر علاقته مع شاهي و بدأ يحكي
فلاش باك
حازم و شاهي بعد أول مقابلة ليهم فضلوا يتقابلوا كتير و حازم بدأ ياخد عليها و يحبها لحد ما في يوم شاهي جت لـ حازم و قالت:- حازم إحنا بقالنا قد اية مع بعض ؟
حازم : فترة مش قليلة يا شاهي لي بتسالي ؟
ماهي بلعت ريقها و قالت:- و الفترة دي محستنش بحاجة من نحيتي ؟
حازم :- امم انتي حسيتي
ماهي هزت رأسها بايجاب و قالت:- أيوة يا حازم أنا حبيتك حبيتك أوي كمان
حازم بصلها و قال بابتسامة:- و أنا كمان حبيتك و كلمت ملك عليكي علفكرة
ماهي باستفهام:- ملك مين مش فاهمه ؟
حازم :- ملك مرات أخويا مالك
ماهي بحاجب مرفوع:- طب و تكلمها ليه عني انت مش راجل و تقدر تاخد قرار منك لـ نفسك
حازم بحزم:- بصي يا ماهي النقطة دي مخصوص مش عاوز فيها كلام عشان نكون كويسين مع بعض كله إلا ملك دي تعتبر أختي مش مرات أخويا
ماهي:- اه طبعاً مفهوم بس برضوا لازم تحط حد لعلاقتك معاها أنا مقبلش على جوزي يتكلم مع بنات كدا سداح مداح حتي لو كانت مرات أخوه
حازم بهدوء:- ممكن تغيري من أي حد إلا ملك و منه دول في حته تانية خالص و كل واحده ليها غلاوة خاصة عندي
ماهي:- امممم تمام
حازم :- علفكرة لو ملك شافتك و حبتك اعتبري العيلة كلها حبتك
ماهي:- لية يعني هي عامللهم عمل ما كل واحد ياخد الفكرة اللي تريحة على فكرة أنا هبتدي اضايق
حازم بحاجب مرفوع:- و اية اللى يضايق في كلامي ملك أنا بثق فيها فوق ما تتخيلي و أنا اللي حكيت ليها عنك
ماهي:- تمام يا حازم مع إني مش بقتنع بالكلام دا بس طلما هيريحك هعمله
حازم :- تمام ملك هجيبها بكرة على تتعرفوا على بعض
ماهي:- اللي أنت عاوزة يا حازم
بااك
حازم :- بس و هو دا كل اللي حصل
ملك :- طب هي مكانتش عوزاني أشوفها ليه يا حازم
حازم :- معرفش يا ملك انتوا بنات زي بعض و تفهموا بعض لكن أنا معرفش أي حاجة من الحاجات دي
ملك :- خلاص تمام يا حازم أنا هشوفها بكره و أقولك رأي بكل صراحة أنت عارف إنك أخويا و مصلحتك تهمني
حازم هز رأسه و دي إن الموضوع يعدي على خير
تاني يوم ملك راحت مع حازم تشوف ماهي
شاهي:- هاي أنا شاهي
ملك في نفسها:- كملت دي بتقول هاي هاي و رحمة الله و بركاته يختي و بصتلها و قالت بابتسامة:- أهلا ماهي طبعاً حازم قالك إني ملك
ماهي:- أيوة طبعاً و قالي إنك حابة تتعرفي عليا
ملك حست بنبرة غرور في صوتها فقال:- أنا يا بنتي دا محصلش دا حازم قالي تعالي شوفي شاهي يا لوكا يعني بمعني أصح جاية اعاين البضاعة
ماهي بصدمة:- تعايني البضاعة ؟ لية شيفاني كراتين سكر و ملح قدامك ؟!
ملك :- سيبك انتي من الحوار دا تعالي اقعد اتكلم معاكي شوية
ملك قعدت مع ماهي على انفراض و حست أنها متكبرة أوي و مش هتعمر معاهم
ملك :- طب يا حبيبتي بعد إذنك بقي عشان الحق مالك الروح و سابتها و ماشية ماهي بصت عليها بغيظ و اتكلمت في التليفون و قالت:- تمم يا حلمي
ملك ماشية للبوابة فوقف قدامها حلمي و هو بيقول:- مساء الكريستال على عيونك يا جميل
ملك :- استغفر الله العظيم يا رب و بصتله و قالت:- شوف طريقك منين بدل ما يتعلم عليك دلوقتي
حلمي:- و مين بقي اللي هيعلم عليا عصفورة زيك
ملك لوت شفايفها بغيظ و قالت:- العصفور سماعات يتنقر و تطير فـ بالزوق كدا ابعد عن طريقي بدل ما تعرف مين ملك و جت تمشي و قف قدامها مشيت من الجه التانية وقف قدامها و مسك ايديها
ماهي واقفة مراقباهم و بتصورهم و بتضحك
ملك رمت الشنطة على الأرض و قالت:- مبدهاش بقي و ضر.بته تحت الحز.ام و هي بتقول:- انا حذرتك و أنت مصر تطلع أجمل ما فيا و أنا الصراحة بحب اطلعة
حلمي كان بيتألم و ملك مسكتتش ضر.بته في جنبه وقعته على الأرض و نزلت تضر.ب على الأرض و هي بتزعق و بتقول:- بقي أنا ياض يا ابن الصر.مة تقف في طريقي و عاوز تمد إيدك عليا اية هي القوالب نامت وإلا اية اصحي يا ننوس عين أمك دا انا ملك اوعي تكون مفكرني عشان باللبس دا ابقي بنت هاي و مش هقدر اعمل حاجة لا دا انا تربية حواري يلا و كملت ضر.ب و شتيمة فيه
الناس بدأت تتلم و ملك لاحظت بعد ما خر.شمت حلمي ضر.ب
ملك عيطت بمسكنة و قالت:- كان بيتحمر.ش بيا يا ناس و ملقتش حد يدافع عني فدافعت عن نفسي كلما مفيش راجل واقف يربية
الراجلة اللي واقفة الكلمة نقحت عليهم أوي و نزلوا فوق حلمي ضر.ب اللي لقي بصوت زي النسوان و يقول:- الله يخربيت اللي كان السبب
حازم جه لقاهم بيضر.بوه فراح لـ ملك و قال:- واقفة عندك لية كدا يا ملك
ملك :- لا يا زوما يا حبيب قلبي دا انا بتفرج على الخناقة بس بالك أنت كام نفسي أشارك بس حاسة نفسي مصدعة و دايخة كدا يلا بينا على البيت استريح شوية
حازم هز رأسه و مشي معاها و ملك ديرت وشها عند حلمي اللي كان لسة بينضر.ب و ضحكت بخبث و قالت في نفسها:- هو انا عملت حاجه دا انا نسمة و غلبانة و الله هو دا قدره بقي عشان يبقي يزعل ملك تاني
حازم و ملك دخلوا البيت و ملك واخدة في وشها و قالت:- دي مش هتنفع يا حازم دي كانت بتكامني من مناخيرها يا جدع مش هتعمر صدقني
حازم :- بس انا بحبها يا ملك ازي مش هتنفع
ملك :- بص يا حازم أنا قولتلك اللي فيها و انت حر لكن متتطلبش مني أتعامل معاها تاني لأني مش هتعامل البت دي مش محترمه و أنا مرديتش أقوم اجبها من شعرها عشان خاطرك انت انا يا بشا قدمت النصيحة و أنت بقي توكل و شوف هتاخد بيها وإلا لا
حازم بصلها و متكلمش و ملك دخلت اوضيتها و هي بتقول:- عاوز تجرب جرب بس محدش هيتوجع غيرك يا معلم
باااك
ملك يا ريتك كنت سمعت الكلام يا حازم
مالك خرج من الحمام و راح عندها و قال:- كنتي بتقولي اية
ملك :- ولا حاجة يا حبيبي انا بس عاوزة أنام
مالك بص في الساعة و قال بسخرية:- هتامي دلوقتي و انتي كنتِ لية نايمة نص يوم يا ملك
ملك :- عد عليا سعات النوم اللي بنامها بقي و أنا أقول مالي مش عارفه أخد راحتي في النوم اتارية من قرك عليا
مالك بصدمة:- قري عليكي طب تعالي بقي أنا هوريكي يا ملك
ملك :- هتعمل ايه يعني
قبل ما تكمل الكلمة كان شايلها و قال هعمل كدا حطها على السرير براحة عشان الحمل و نزل فوقها زغرغة
ملك بضحك :- مالك يا مجنون بس بقي مش قادره أخد نفسي و كملت ضحك
وليد سمعهم من بره فقال بصوت عالي مالك سمعه:- والعة معاك يا عم حط قطره حط بس بالرحة و اعمل حساب إن البت نايمة جمبكم
ملوك صحيت على صوت أمها و قالت:- و يعمل حسابي لية يا حازم مهو خلاص نسي إن عنده بنت و لزق في مراته و قامت من على السرير خرجت من الاوضة و هي بتقول:- أنا مليش غير منال اللي هتقولي أعمل اية عشان أخد حقي منكم يا ظلمة و رزعت الباب
مالك بصدمة:- مين البت دي
ملك بنفس الصدمة:- تربية منال يا مالك
مالك :- يخربيت دي تربية عارفه ما تولدي و تسبيه مع أمك هعمل فيكي اية
وليد قاعد بره مع منه اللي قدامها حمام و كريب و بيتزا و البيبسي الدايت
وليد :- بس اية دا يا منه بيبسي دايت كنتي جبتيه من العادي يا روحي
منه :- لا طبعاً أنا عاملة رجيم
ملوك شافت الأكل جت تاكل منه منه ضر.بتها على اديها و قالت:- خلي ابوكي يجبلك عشان يبقي يتريق عليا أوي
ملوك :- يعني انتي مش هتخليني أكل من الأكل دا
منه هزت راسها بالنفي و قالت:- لا مش هتاكلي عشان مالك يتريق عليا أوي و انتي تبطلي تقولي ليا يا ام كرش
ملوك :- ما انتي فعلاً بكرش هتسبيني أكل وإلا لا
منه بعند :- لا
وليد متابعهم بزهول و قال:- يا بنتي دي عيلة سببها تاكل يا منه حرام عليك
منه :- هب مين دي اللي عيلة دي أكبر منك يا حبيبي
ملوك أخدت صابع كوفتة غصب عن منه و قالت:- تعرف يا وليد منه قالت عليك اية حاجة جميلة أوي
وليد بابتسامة:- قالت اية يا ملوك
ملوك و هي بتاكل الكفتة:- قالت عليك حما.ر طايح في خلق الله
وليد بصدمة:- نعم
ملوك :- و مش بس كدا دي قالت كمان إن أنت ماشي تزهق في طوب الأرض عشان يسمعوا كلامك ولا حد بيعبرك في الآخر
وليد شاور على نفسة و قال:- انا
ملوك هزت رأسها بايجاب و أكلت من الكفتة و قالت:- انا مش كنت عاوزه اقولك بس هي متساتهاش مش راضية تأكل طفلة صغيرة جميلة لطيفة وديعة مش بتعمل أي حاجة خالص
منه بوقها كان هيوصل الأرض و هي بتقول:- مين كل دول و أنا قولت كدا أمتي
ملوك :- يوم ما كرشك من المكتب و انتي عمالة تقولي مش هرجعلة و لازم يطلقني هاتي طب المكرونة بشامل دا
منه بتشده منها و بتقول :- برضوا شوف مهما تعملي مش هتاخدية برضوا
ملوك بص لـ حازم و قالت:- حازم ما تطلق أم كرش دي بقي و تريحنا دي قرفتنا كلنا في عشيتنا و كملت بصحبانية و قالت:- و مش عاوزة تديني المكرونة بشامل