رواية خادمة قلبي
الفصل الخامس والاربعون 45
بقلم زهره عصام
منه :- استهدي بالله بس يا منال و متقلقيش ، دي ملك برضوا و تقريباً مالك هيروح وراها على الحضانة
منال :- قلبي مقبوض والله يا منه أنا مش عارفه أول مرة أقلق على ملك كدا
منه :- اهدي يا ماما ملك أكيد هتعرف تتصرف ، و شوية و جايين
منال هزت رأسها بايجاب و قالت:-
أكيد خير أنا هقوم أصلي و ادعيلهم ربنا ييسر طريقهم و يهدي قلبي و يجيب العواقب سليمة
منه :- أيوة دا أسلم حل تعملي و أنا هدعيلهم أنا كمان
ملك قالت بقهر :-
طلقني يا مالك
مالك يصلها بصدمة و قال:-
إنتي بتقولي إيه ؟ يظهر إني دلعتك زيادة عن اللزوم ، من أول ما دخلتي حياتي وأنا مش عاوز أوريكي وشي التاني ، لكن لحد كدا و كفاية أوي
ملوك هزت رأسها بعنف و حطت ايديها على ودنها و بقت تصرخ
ملك بصت ليها و نزلت لمستواها و حضنتها و هي بتحاول تهديها
ملك شالت ملوك اللي مش مبطلة عياط و حاضنة ملك و جت تمشي راح مالك شاددها من اديها و هو بيقول:-
راحة فين ؟ أنا لسة مخلصتش كلامي
ملك بصت ليه بحدة و قالت:-
أنا بقي خلصت كلامي يا مالك ، و خلصت حيتنا مع بعض و لو فاكر إني ممكن أتراجع تبقي بتحلم
مالك شدها من دراعها و ملوك بتعيط و ملك بتحاول تحتويها بس مش عارفه
مالك اخدهم على العربية و قال قبل ما يقفل الباب اللي خلي ملك تنكسر و تكسر اي أمل للرجوع من تاني :-
هنشوف كلام مين اللي هيمشي يا ست ملك ، كان لازم أعرف إن دا كله هيحصل ، هستني اية من واحدة ترقية حواري و كانت بتشتغل خدامة عندي لازم يبقي دا أسلوبها
ملك بصت قدامها و حضنت ملوك جامد و هي بتقول في ودن ملوك :-
هششش بس يا نور عيني متعيطيش ، أنا آسفة يا ملوك أنا اللي حطيتك في الموقف دا ، بس أوعدك كل حاجه هتنحل ، و هخليكي تعيشي مبسوطة طول عمرك ، بس يا حبيبتي
ملوك حاضنة ملك و مش راضية تسيبها و مالك ركب العربية و مشي قبل ما يبص عليهم حتي
ملك طول الطريق حاضنة ملوك و ساكتة بس جوها صراع داير و أولهم سؤال :-
يا تري أنا إخترت غلط ؟ و دي كلها لعبة
مالك بيعيرني أنا ؟ قولتلك قبل كدا متكسرش ثقتي فيك عشان مش هترجع تاني ، مش مسمحاك يا مالك
مالك وصل البيت و نزل من العربية ، فتح الباب من ناحية ملك و شدها من ايديها خرجها من العربية و دخل الفيلا
ملك شايلة ملوك و ماشية وراها بسرعة و كانت هتقع بيها كام مره بس لحقت نفسها
مالك فتح الباب و دخل لحد الصالون زق ملك على الكنبة وقعها عليها
رجل ملوك جت في بطنها فصرخت بألم و هي بتبص ليه بتبريقة و عيونها ملت دموع بس مش راضية تنزل
منال أول ما سمعت الباب بيفتح جريب تشوفهم و شافت اللي عمله مالك
منال جريب عليهم و هي بتزعق و بتقول:-
مالك إنت إتحننت ؟
مالك بص عليها بجمود و قال:-
مش أنا اللي اتجننت يظهر إن بنتك اللي متربتش و لازم تتربي من جديد
منال وقفت قدامة و ضر.بته بالقلم و قالت:-
إخرس أنا بنتي متربية أحسن تربية ، يظهر إن إنت اللي إتجننت و محتاج ترجع لعقلك من تاني
وليد سمع الصوت العالي جه جري و وقف مش فاهم حاجة
منه كانت على السرير قامت براحة و خرجت بره تتسند على الحيطة و بقت واقفة بعيد عنهم
مالك بص لـ منال و قال:-
لولا إنك ست كبيرة كنت دفعتك حق القلم دا ، و بص لـ ملك و قال:-
و انتي متخرجيش من اوضتك مفهوم لا انتي ولا بنتك
ملوك جالها حالة هياج عصبي و بقت تصرخ و تعيط و محدش عارف يسيطر عليها
وليد جري بعد مالك من قدمها و قعد قدمها و قال :-
اهدي يا بنتي اهدي يا حبيبتي
منال بقت باصة لـ مالك بصدمة من كلامة و تغيره المفاجئ و قالت:-
و اية كمان يا مالك سمعني
مالك :- و تتفضلي من هنا مش عايزينك بينا استكفينا من طريقتك على كدا
ملك برقت و وقفت بألم و هي بتقول :-
مالك إنت بتقول إيه ؟
مالك برق ليها جامد و حط صابعة في وسطها و هو بيقول أنا مش عاوز أسمعلك صوت إنت فاهمة ؟
ملك :- لا مش فاهمه هتعمل ايه يعني أكتر من اللي عملته ؟
وليد وقف و زعق ليهم و قال:-
اسكتوا بقي على الأقل عشان البت الصغيرة دي
مالك :- و هو حد جايبها ورا غيرهم
وليد :- إسكت يا مالك و حضن ملوك اللي بقت تزق فيه و تمسك في ملك و تشد فيها ناحية الباب من غير كلام
مالك شافها كدا زعقلها و قال:-
إقعدي ساكتة مش عاوزه أسمع صوتك ، أنا هربيكم من أول و جديد عشان اسلوبكم الز.بالة دا
ملوك خافت منه و اتخبت ورا ملك و ملك بصاله بزهول من كلامه
وليد بص على ملوك و خايف عليها لأنها بتكتم عياطها لجوة
جري بسرعة على الفون و طلب حازم
أعمل فيكي اية ؟ أعمل فيكي اية ؟
رهف ردت عليه بسرعة من غير تفكير:-
حبني
حازم برق و بصلها و هو بيقول:-
اية ؟
رهف :- زي أختك حبني زي أختك يا حازم و بطل تمرمط في اللي جا.بوني كدا
حازم :- بقي أنا ممرمطك ؟ طب يا رهف أنا هوريكي ملحقش يكمل كلامك و لقي وليد بيتصل بيه
حازم رد عليه وقبل ما يتكلم سمع وليد بيزعق و بيقول:-
في ظرف خمس دقائق تكون قدامي يا حازم البيت بيولع و أخوك بيته هيتخرب
حازم بص في التليفون و الضيق بان عليه أخد مفاتيح العربية و لسة هيخرج رهف قالت:-
في حاجة وإلا اية
حازم كان هيمشي بس رهف وقفت قدامه و قالت:-
ممكن اجي معاك و مش هتكلم تقريباً في مشكلة عندكم
حازم هز رأسه بدون كلام و رهف راحت معاه
بقي سايق العربية بسرعة و رهف ماسكة في الكرسي و بتتشاهد
حازم أخيرا وصل و نزل جري من العربية و رهف نازلة دايخة وراه
حازم دخل لقي الوضع ميستحملش و شاف ملوك مستخبية ورا ملك جري عليها و رهف بقت واقفة مش فاهمة حاجة
حازم نزل لمستوي ملوك و حضنها جامد و قال:-
ششش اهدي
ملوك شاورت على الباب و مش بتتكلم
حازم لاحظ كدا بس ظن إنها خايفة من مالك
بص ليهم لقي منال بتقول بصدمة:-
إنت مديت إيدك عليها يا مالك ؟
مالك :- و اكسر رقبتها كمان
منال :- لا بقي دا إنت زوتها أوي ، لحد كدا و كفاية أوي ارمي عليها اليمين
مالك :- مش هطلقها و الي عندكم اعملوه
منال :- روحي لمي هدومك مش هتقعدي في بيت مش مكبرينك فيه
ملك لسة هتتحرك مالك مسكها و زقها على الكنبة و قال:-
قولت مش هتتحرك من هنا
ملوك بصت عليها و مسكت في حازم و مبرقة
حازم بصلها و قال:- متخافيش يا ملوك محدش هيعملك حاجة بصيلي كدا و ردي عليا مش انتي بتحبي حازم
ملوك هزت رأسها و متكلمتش
حازم :- ملوك ردي عليا إنتي خايفة
ملوك عيطت و شاورت على بوقها و بقت تفتح بوقها و تقفلة و مش عارفه تتكلم
حازم دموعة نزلت و رهف إتصدمت من اللي بيحصل بصت على ملك و صوتت
الكل بص عليها و لقوها بتشاور على ملك اللي الد.م مالي هدومها
ملك بصت على هدومها و على ملوك و صرخت و قالت:-
ولاااادي
مالك بص ليهم و برق على الد.م اللي على هدوم ملك جاي يقرب منها منال وقفت قدامة و قالت:-
إبعد عنها إنت السبب في دا كله مسكت إيد ملوك و طلبت من حازم يوصلهم المستشفى
حازم بص لـ مالك اللي واقف مصدوم و جري على ملك شالها و جري بيها على العربية
منال أخدت ملوك و مشيت شافت منه واقفة تعيط من بعيد قالت ليها بصوت واطي:-
أمي هدومك و هدوم أختك و بنت أختك و إبنك و تروحي على بيتنا معتش لينا مكان هنا
منه هزت رأسها بايجاب و لفت تروح اوضيتها
وليد جري ورا ملك و منال شالت ملوك اللي بتنام من كتر العياط
حازم دخل ملك العربية من ورا و منال قعدت جنبها من ناحية و رهف جت تركب منال برقت ليها و قالت:-
ساعدي منه في اللي قولت ليها عليه إخلصي نص ساعة و تكونوا خاصتوا
رهف:- بس يا خالتي
منال بحزم :-
مبسش إخلصي زي ما قولت ليكي ، و مش عاوزة أسمع كلمة تانية ، نص ساعة و تكونوا هناك
رهف قفلت باب العربية و وليد ركب جمب حازم و جريوا على المستشفى
مالك بقي واقف تايه لقي رهف قدامة بتقول:-
أنا معرفش اية اللى حصل يا مالك بس اللي أنا متأكدة منه إن ملك مش غلطانه تعرف لية ؟
مالك بص ليها و رهف كملت :-
عشان ملك بتعدي كتير أوي يا مالك ، بس اللي يجي على اللي يخصها تأكله بسنا.نها ، خالتي ربتنا إننا ناخد حقنا بإدينا عارف لية ؟
عشان من غير راجل يا مالك فكان لازم نبقي رجالة لنفسنا
أينعم ممكن تلاقي طريقتنا أوفر شوية بس دا لأننا كنا مطمع لناس كتير من بعد موت أبويا و أبوا ملك و منه
منال و عيالها أطيب خلق الله لكن الحياة جبرتهم يكونوا كدا ، في مجتمع بيدين الست في كل حاجة و مش بيجيب الغلط على راجل فكان لازم نبقي رجالة أو معني أصح نكون جامدين نا.كل اللي قدمنا قبل ما إللي قدمنا يا.كلنا
زي ما انت عارف إننا عايشين في حارة ، بالك انت لو مكناش كدا واحد زي إبن إعتماد يتبلي عليا سمعتي هتبقي اية ؟
لكن تربية منال لينا علمتنا انتا تاخد حقنا و بزياده كمان عشان مش تجبر اللي قدامك يحترمك ، لا هو كدا كدا هيحترمك غصب عن اللي جا.بوة بس لما يخاف منك ، لما يخاف منك هيعملك ألف حساب
يمكن طريقه تفكيرنا غلط و واخدينها فرد دراعات لكن بالنسبة لينا دا الصح
الصح إننا ناخد حقنا بإدينا ، الصح إننا منسمعش لأي حد يقلل مننا ولا حتى اللي بنحبهم
المثل بيقولك ظل راجل و لا ظل حيطة ، و إحنا للأسف ربنا مأردش يكون عندنا راجل فكُنا إحنا الرجالة
راجع نفسك يا مالك عشان المرة دي مش بس ملك اللي مش هتقبل اعتذارك منال قبلها ، و فكر في بنتك اللي اتأثرا بيكم و باليوم دا
آسفة إن كنت إدخلت في حاجة متخصنيش
رهف دخلت لمنه و سابت مالك يفكر ، لقت منه قاعدة تعيط و شايلة مالك الصغير فحضنتها و قالت:-
متخافيش كل حاجه هتتحل باذن الله يا منه
منه بدموع:- أنا مش عارفه إية إللي حصل لدا كلة ، فجأة جم من بره و صوت مالك عالي و ملوك بتعيط و محدش فاهم حاجة و لما ماما إدخلت مالك سمعها كلمتين و كرشها من البيت
رهف :- طب اهدي و قومي أكلي آدم صحيح منال قالتلك تعملي اية عشان قالتلي أساعدك
منه اتنهدت و قالت:-
قالتلي ألم الهدوم و عشان احنا مش هنقعد تاني هنا
رهف :- خدي الجديدة بقي أ.مك قالتلي نص ساعة و تكونوا في بيتنا القديم
منه بصت ليها جامد و رهف ضحكت و قالت:-
دا منال ناوية تربي التلاتة من أول و جديد و إستلقي وعدك بقي يا مالك عشان تبقي تعمل فيها فاندام و عاوزة تعملهم تصحيح سلوك
منه ضحكت على كلامها و ساعدتها بس براحه في لم الهدوم
مالك واقف تاية و باصص قدامه لحد ما عينة وقعت على صورة لية هو و ملك و ملوك ابتسم لما شافها و إفتكر الموقف
فلاش باك
مالك جاي من الشغل و ملوك جريت عليه و هي بتقول:-
اخرت تييل ( إتاخرت كتير)
مالك باسها بحب و قال:-
معلش يا قلب مالك كان عندي شغل كتير
ملوك :-
ملك زعلانة و ملوك كمان
مالك بص على ملك و قال:-
و اية اللى يرضي ملوك و أمها
ملك رت عليه و قالت:-
هتشوي لينا النهارده في الجنيه
مالك:- أنا عارف إن همكم على بطنكم ، بس أمري لله موافق
ملوك سقفت و باسته من خده و قالت:-
لوك حبك ( ملوك بتحبك )
مالك نزلها و غير هدومة و جهز حاجات الشوي
ملك مسكت الفحم حطيته في الشواية بس عاص اديها راحت مسحتها في وش مالك
مالك بصلها بدهشة و عاص ايده و حطلها على وشها
ملوك :- ينفع كدا ؟
مالك :- البادي اظلم يا روحي
ملوك ضحكت و مسكت حتت فحم من الكيس و حطت على وشها
بصوا التلاتة لبعض و ضحكوا جامد و مالك اخدلهم صورة الذكري
بالك
مالك دمعه نزلت من عينه لما إفتكر منظر الد.م اللي على هدوم ملك و منظر ملوك و هي خايفة و مش بتتكلم
مسك مفتاح عربيته و جري وراهم على المستشفى
ملك قاعدة في العربية بتقول لـ منال :-
هاتي ملوك جنبي يا ماما
ملوك كانت نايمة و منال حطيتها جنبها و هي بتقول:-
خليها هنا عشان متتعبيش
ملك مسكت إيد ملوك و قال:-
تعبي ملوش قيمة جنب تعب بنتي ، وأنا مش مسمحاه يا ماما
منال :- اهدي و هنتكلم في الموضوع دا بعدين
ملك قربت ملوك منها و بدأت تغيب عن الوعي
منال بتكلمها بس ملك مش سمعاها و أغمي عليها
وليد شافهم فقال لحازم سرع شوية يا حازم
حازم داس بنزين و جري على المستشفىوو أول ما وصل فتح الباب شال ملك و منال شالت ملوك
حازم ترولي بسرعة
الممرضات جابوا الترولي و أخدوا ملك و دخلوا غرفة الطوارئ
الدكت جه جري بص عليها و قال:-
دي بتسـ ـقط بسرعة على العمليات
ملك دخلت العمليات و منال قاعدة بره و شايلة ملوك في حضنها
مالك جاي جري و منال شافته راحت مدت إديها بملوك لحازم و راحت ناحية مالك
مالك عينه على العمليات و حاسس بقلبة معاها جوه و لسة هيقرب لقي منال في وشة تبقول