رواية خادمة قلبي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم زهره عصام



















رواية خادمة قلبي
الفصل الثاني والثلاثون 32
بقلم زهره عصام

وصلوا الشركة و منه دخلت عليهم الإجتماع فجأة و قالت:- ينهار منيل على دماغكم و بصت عليهم و بقت تمشي براحة لحد ما قعدت قدامهم و قالت:- كملوا كملوا اعتبروني هوا
وليد بلع ريقه بتوتر و بص لـ مالك اللي واقف على الباب و رفع ايده بمعني مليش دعوه و شاورله و خرج
وليد حاول يتجاهل وجود منه و يكمل شغل عادي و بيدعي ربنا إن مفيش حاجة تحصل
ديما بهمس لـ وليد :- منو هذا وليد
منه بلوية بوز:- المودام يا عنيا اية البعيدة عميا
وليد بحزم :- منه
منه :- بلا منه بلا بتنجان بقي أنت خليت فيها منه ؟
ديما بدلع:- مو مشكلة وليد بنكمل
وليد هز رأسه و قال:- تمام

ديما بقت تقرب من وليد و هو بيبعد و تبص لـ منه تلقيها متلهية في تليفونها بس الحقيقة إن منه كانت مشغلة الكاميرا و بتتفرج عليهم منها
منه :- آه يا بنت الصر’مة تمام أوي كدا
ديما حطت ايديها على ايد وليد و قالت بصوت منخفض:- انت مو ناوي تحنن هدا الجلب عليا وليد انت تعرف إني كتير بحبك
وليد اتصدم لما سمع منها الكلام دا و خصوصاً قدام منه اللي مش متوقع رد فعلها
وليد لسة هيتكلم سمع صوت رزع ايد على الترابيزة و صوت منه بيقول:- خلاص طفح الكيل بقي و شمرت ايديها و قالت:- استعنا على الشقا بالله
وليد في سره:- استر يا رب دا كرشها تلاتة متر قدمها
وليد:- منه حبيبتي اسمعيني يا روحي
منه بلوية بوز :- بلا روحي بلا كبدتي بلا فشيتي انت حسابك معايا بعدين يا معلم لكن دلوقتي في حساب هنا لازم يتصفي مع المودموزيل اللي مفكرالي نفسها صغيرة على الحب دي
وليد :- ينهار منيل منه اهدي مش لازم تـ
منه بصتله بتبريقة و شاورت باديها بص لـ ديما و قال:- ربنا يخلصك منها على خير انتي اللي جبتيه لـ نفسك
ديما بخوف:- شنو في
منه :- كل خير يا حبيبتي كل خير قولتيلي بقي كنت عاوزه اية اه تتجوزي جوزي قربت منها ببطئ و مسكتها من شعرها و هي بتقول:- تعال بقي يا انتي البغبغاء انتي
منه ضربتها برجليها في ركبتها وقعتها على الأرض و قعدت فوقها و هي بتقول:- أنا داخلة عليكم القي البعيدة شوية و هتقتد على رجلة و قولت اصبري يا بت يخلص شغل الأول لكن البعيدة شكلها متعرفش منه لا اصحي اوعي تكوني مفكراني بنت ناس كلاس لا يا روح امك دا انا تربية منال
وليد :- و مالك بتقوليها بفخر كدا دي منال يا منه منال
يدوب خلص الكلمة منه بصتله بتبريقة و قالت:- انت بتغلط في أمي قدامي كمان كدا احلوت أوي يا وليد حاضر أنا هفرجك و رجعت تضر’ب في ديما تاني

ديما:- خلص بيكفي راح أمو’ت بيدك
منه :- و انتي مفكراني عشان بتتكلمي تركي و هندي هضعف قدامك صحيح أنا بحب الناس التركيين لكن انتي لا تعالي بقي
ديما:- وليد ليك راح تمو’تني يا امي دخيلك
منه بشهقة:- انتي بتشتميني بأمي كمان طب تعال بقي دي منال و لازم أخد حقها دلوقتي حالا اه معلش إحنا بنتكلم
ديما بقت تصرخ جامد و وليد واقف فاتح بقه من الصدمة و اللي شايفة
وليد:- منه انتي بتعملي اية
منه بلا مبالاة:- انا بس بشيل الأكسجين من شعرها أنت عارف إني مبحبش اللون دا
وليد في نفسه:- اومال مين كان عاوز يصبغة اللون دا و أنا رفضت
ديما:- ليك وليد مو وقت ضياع خلصني من المتوحشة هيدا
منه :- أنا متوحشة طب تعالي بقي و نزلت عض فيها و ديما تصوت

مالك كان راجع تاني عند وليد لقي السكرتيرة و كام واحدة واقفين عشان الصوت
مالك بحزم :- كل واحدة على شغلها و دخل المكتب لقي وليد بيحاول يشيل منه من على ديما لكن منه ماسكة شعرها مش راضية تسيبه
منه :- سبوني وربنا لكون شدا شعرها كله بنت الصر’مة دي
وليد:- خلاص بقى يا منه و زعق و قال:- خلاص بقي انتي زوتيها أوي
منه بصتلة بصدمة و قالت:- أنت بتزعقلي عشان دي
ديما بصتلها بشماتة و وليد كان على آخرة
وليد :- إنتي اية اللى جابك أصلا اتفضلي يلا على البيت
منه :- و كمان بتطردني طيب يا بشمهندس طييب
مالك :- اية اللى أنت عملتوا دا يا وليد إنت مش عارف إنها حامل و هرمونتها تكبر المشكلة اكتر
وليد:- زهقت يا مالك عقلها صغير أوي و واخدة الدنيا بلطـ ـجة
ديما:- يرضيك هيك سنيور مالك
مالك :- إن كان عليا فـ يرضيني أوي يعني و بص لـ وليد و قال:- روح صالح مراتك يا وليد
وليد بلا مبالاة:- مش دلوقتي مش فايق ليها أصلا
مالك بشماتة:- يبقي انت حر بقي في اللي هيجري ليك


ملوك قاعدة على الكنبة و حاطة ايديها الاتنين على خدها و منال قاعدة قصادها
منال:- مالك قاعدة زي المطلقين كدا لية ؟!
ملوك :- دلوقتي مامي جوه زعلانة و مش هتخرج و منه راحت تنكد على وليد و انتي قاعده متنحة انا أعمل اية
منال:- أنا متنحة
ملوك:- أيوة متنحة يا منال مهو مش راضية تلعبي معايا
منال بسخرية:- لا و انتي مستنية الصراحة قومي من وشي يا بنت ملك لحسن هنزل فوقك بالشبشب
ملوك لسة هترد لقوا الباب بيخبط جامد و منال فتحت لقت منه معيطة
منه دخلت و قالت:- انا عاوزه أطلق يا ماما
منال ضر’بت على صدر’ها بحركة شعبية و قالت:- تطلقي لية يا بنت منال
منه داخلة اوضيتها و بتلم في هدومها و قالت:- الأستاذ مش عاجبة حاجة لا و كمان كرشني من الشركة عاجبك كدا يا منال ؟
ملوك :- لا مش عاجبها انتي لازم تسيبي البيت
منه :- صح أنا فكرت كدا برضوا
ملوك بانشكاح: و تاخديني معاكي
منه :- بتاعت مصلحتك دايما يا بنت الكـ ـ ـلب
ملوك :- متشتميش بدل ما اعيط و انكد عليكم
ملك خرجت معيطة و بتقول و هي شادة شنطة ورا ظهرها مش قعدالة فيها أنا هغضب في بيتنا القديم و بصت على منه لقتها بتلم هدومها و بتقول:- أنا يقولي ارجعي البيت عشان الصفرة اللي معاه و يزعقلي و أنا بكرشي و شايلة ابنه انا غضبانة أنا كمان
ملوك بصت ليهم الاتنين و قالت بضحك:- و أنا غضبانة معاكم أنا ميرضوش يفسحوني ولا يطلعوني من البيت استنوا الم هدومي في شنطة المدرسة و جريت تلم هدومها
منال:- و هو أنا كمان مليش نفس اغضب يلا مش هسيبكم لوحدكم و هغضب معاكم و دخلت تلم هدمها
ملك :- أنا ميرضاش يديني موبايلة أفتش فيه مهو من كتر الخيانة والله يا مالك لـ اربيك من أول و جديد


ديما:- أنت كيف متجوز واحدة متوحشة متل هيدا
وليد:- القلب و ما يريد بقي يا ست و بعدين متقوليش عليها كدا لحسن تيجي تكمل عليك وانتي مفكيش خبطة كدا
ديما و هي بتقرب منه :- أنت ما بينفعك واحدة متل هيدا بدك واحدة فهمانة تدلعك شوية تدير بالها عليك مو متل هيدا الهبلة كل شي عندها ضر’ب
وليد :- أه والله يا بنتي معاكِ حق بس انا مقدرش أتخيل حياتي يوم واحد من غير منه و سرح شوية و قال:- دي حياتي هتبقي جحيم لا مقدرش
ديما بغيظ:- بدي أعرف شنو اللي عاجبك فيها .. ما فيها شي زيادة بل بالعكس في كتير أجمل منها
وليد بسخرية:- بس مفيش في طيبة قلبها و تلقائيتها بعشقها بنت المجنو’نه و يلا بقي عشان عاوز اروح اصالحها
ديما في نفسها:- ما في فايدة بس وعد وليد ما بدك تكون غير لـ إلي و بكرة بنشوف يا أنا يا الشرشو’حة هديك

مالك و وليد دخلوا البيت ملقوش غير الصمت مقابلهم بصوا لبعض و وليد قال:- تفتكر يكون إللي في بالي صح
مالك بسخرية:- و أنا دخلت في بالك عشان أعرف نقطني بسكاتك خليني أعرف هما فين و دخل اوضته و هو بيقول:- ملك انتي فين يا حبيبتي ملوك حبيبة بابي
وليد واقف متنح و قال:- معقول منه خطفتهم عشان تنتقم مني أيوة دي مجنونة و تعملها
مالك قعد و حط ايدة على رأسه و قال:- ادخل شوف كدا الهدوم في الدولاب
وليد في ثانية كان داخل الاوضة و شاف هدوم منه مش موجوده خرج قعد جمب مالك و قال :- لا الهدوم مش موجوده و بص لـ مالك و قال:- أنا بدأت اتوغوش يا معلم
مالك:- ربنا يسطر دول غضبوا يعني فيها قعدة على ما يرجعوا
وليد:- الله أكبر و غضبوا فين بقي
مالك:- انت اهبل يلا أكيد في بيتهم طبعاً

التاكسي وقف و الكل نزل منه ملك أول ما نزلت قالت بانشكاح:- وحشتيني يا حارة ضلمة من غيري
منه أخدت نفس جامد و قالت:- فعلا اللي خرج من حارته يتقل مقداره
منال نكذتها في دراعها و هي يتقول:- هتصيعي علينا ما كلنا عارفين اللي فيها
منه :- برضوا غلط و أنا لا يمكن أسامح حد خلط في حقي انا و كرشي اشطا يا منال سبوني بقي انتشر في الحارة
ملوك بقت تتنطط بفرحة و ترجري هنا و هنا لحد ما لقت بنات بتلعب راحت تلعب معاهم
ملك بصوت عالي:- يا حارة سادة نفسي دايما انا جيت و المعلمة الصغيرة دي بنتي تمام تمام تيجي تعيطلي في مره كدا و تقولي حد عملي حاجة الحارة كلها هتشوف يوم أسود من قرن الخروف
و بصت لـ منه و منال و قالت:- يلا عشان نلحق ننضف البيت زمان التراب كله التلاتة طلعوا و سابوا ملوك تلعب مع العيال في الشارع


كانوا بيلعبوا عادي لحد ما عيل صغير جه يرخم على ملوك
– مين الموزة دي هي الحارة بقت مزار سياحي وإلا اية
ملوك لوت شفتيها بحركة شعبية و قالت في نفسها:- اهبل و شكله هيغلط و أنا هستني لما يغلط
الواد :- مالك يا جميل تقلان كدا ما تيجي تلعبي معايا و مسكها من اديها
ملوك:- ايدك لتوحشك يا أبا و ضربته في رجلة و زقته على الأرض و قعدت فوقة
ملوك:- بقي جاي تتشطر عليا أنا يا معـ ـ ـفن لية مبصتش في المراية و انت نازل
كل العيال اللي واقفة ضحكت
ملوك :- أنا أصلاً كنت عوزاك تغلط عشان أعلمك الأدب و فضلت تضرب فيه لحد ما أم الواد جت شالتها من عليه و قالت:- دا إنتي مفترية عاوزه تموتي الواد في إيدك تعالى هنا قوم ياض اضربها زي ما ضربتك
ملوك :- يضرب مين يعنيا هو إنتي مفكره عشان كبيرة هسكتلك لا دا انا هجبلك اللي هيعمل منك كفتة و نادت بصوت عالي:- يا ملك يا مامي
ملك كانت يدوب طلعت و فتحت الشباك تبص منه و قالت:- في اية يا بنت صوتك جايب لآخر الدنيا لية
ملوك :- الست دي عاوزة تضربني يا مامي
ملك بصتلها بعنف و قالت:- الله في سماه أنزل ملقيش هاجي اجيبك من بيتك
الست :- و هو أنا يعني هخاف منك
واحدة واقفة جنبها :- لا يختي خافي لحسن دي مفترية و مش بس كدا دي قادرة كمان
الست :- ولا هيتهز ليا شعرة
ملك بزعيق:- سمعيني تاني كدا يختي عاوزة تعملي اية عاوزة تمدي إيدك على بيني طب تعالي بقي عشان تبقي عبرة للحارة كلها شكلهم نسيوا مين ملك و أنا اللي هفكرهم من تاني مسك الست من شعرها و ضر’بتنا في ركبتها و.قعتها على الأرض و جر’جرتها من شعرها في الشارع و قعدت فوقها تضر’ب فيها
ملوك كانت واقفة فرحانة أوي بصت للواد و مسكته من شعرة جر’جرته جمب أمه و قعدت نفس قعدت ملك و بقت تقلد حركاتها
واحدة بضحك:- صدق اللي قال اقلب القدرة على فمها تطلع البت لامها
ملك :- عشان تبقي بس تفكري تيجي ناحية بنتي
منه من فوق:- عاوزة مساعده يا بت انزلك
ملوك:- يختي خليكي بكرشك دا بقي و اسكتي
منه :- أنا غلطانة إني جبتك معانا


كان قاعد على مكتبة بيراجع الملفات قدامة و فجأة وقف و عينة احمرت من كتير الغضب مسك سماعة التليفون و قال:- ابعتيلي البشمهندس اللي شغال على الملفات دي فوراً
– حاضر يا فندم و قالت في سرها:- استر يا رب دا شكلة زي الطور الهايج مش هيعدي أي حاجه و كلمت البشمهندس اللي جه فوراً و دخلة
المهندس:- خير يا فندم حضرتك طلبطني
حازم اداله الملف و قال بصرامة:- اتفضل شوف يا بشا ما أنا مغشل معايا عيال مش عارفه تشوف شغلها صح
المهندس بص في الورق لقي غلطة صغيرة جداً تكاد تكون معدومة و صعب إن حد يطلعها فبص لـ حازم و قال:- يا حازم بشا دي غلطة صغيره و
مكملش كلامة و حازم قال بزعيق:- غلطة صغيرة المرة دي صغيرة بكره تكبر غلطتك دي كانت هتخسرني كتير يا حضرت اتفضل على شغل و مخصوم منك خمس تيام اتفضل
المهندس خرج و حازم قعد على الكرسي و وشه عضبان و اعاقد بين حواجبه اللي بقت ملازمة لية من تلت سنين
شخصيتة العصبية بزيارة بص قدامة و قال:- و رحمت اللي خلفوني لكون موريكم مين هو حازم عشان تبقوا تلعبوا من ورا ظهري تاني و افتكروا انتوا اللي طلعتوا الوحش من مكانة بص على صورة قدامة على المكتب كانت صورة جامعة كل العيلة بما فيهم ملوك اللي حازم كان شايلها و هي بتبوسة و هو بيضحك بصلهم بحنين و قال:- وقت ما أحسن إن أنا تمام و قادر أخد حقي مش هتردد لحظة أنزل مصر وحشتوني أوي و خصوصاً ملوك
 

تعليقات