رواية خادمة قلبي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم زهره عصام



















رواية خادمة قلبي
الفصل الثامن والثلاثون 38
بقلم زهره عصام


حازم نايم و ملوك و ملك بيتسحبوا على اوضته
ملوك ميلت رأسها و باقي جسمها ورا الباب و ملك فوقها و بصوا لبعض و ملك همست:-
كله تمام يا ملوكة الجثه نايمة مش حاسة بحاجة
ملوك :- حلو أوي كدا إليك الخطة يا ملك أنا هتسحب احط الصاروخ في رجله و أخرج جري و انتي تتسحبي تو.لعي فيه و تجري على بره نحط البتاع الأبيض دا على وشنا أول ما يخرج نفجعه و لما نشيلة يلاقي دبل جميلة في وشه
ملك بصت ليها بفخر و قالت:-
طبعاً لازم تطلعي ذكية مش بنتي جينات هي جينات و انتي اخدتي جينات الذكاء مني
ملوك بسخرية:- و يا ريتني ما خدتها دا انتي اذكي خلق الله

ملك ضر.بتها في كتفها و قالت:- طب ادخلي يختي حطي الصاروخ في رجله خلينا نخلص من الخطة الهباب دي

ملوك بعضب طفولي:- متقوليش على حطتي هباب أحسن ما أخطط ضدك انتي
ملك :- طب اخلصي ادخلي

ملوك اتسحبت و هي متوترة جدا و بتلف يمين و شمال كانها في مهمة فعلاً
حاولت تحط الصاروخ بين صوابع رجلة لكن حازم اتحرك فجأة و ملوك نزلت تحت

ملك كانت مرقباهم من على الباب و حازم أول ما حرك رجلة حطت ايديها على بوقها بخوف و بعدين لما الوضع هدي حطت ايديها على صدرها و خدت نفس

ملوك قامت تاني بالراحة و حطت الصاروخ بين صوابعه و خرجت تتسحب
أول ما خرجت من الاوضة خدت نفس و قالت بسعادة :-
لقد فعلتها فعلتها و بقت تعمل حركات تعبر بيها عن فرحتها
ملك بصت ليها و بصت للاوضة و دخلت تتسحب و الولاعة شغالة لحد ما ولعت الصاروخ و خرجت جري و بصت لـ ملوك و الاتنين حطوا صوابعهم في ودانهم و عدوا على صوابعهم واحد اتنين تلاتة و لقوا صراخ حازم خارج من الاوضة
الاتنين ضربوا اديهم في ادين بعض و قالوا:-
تمت المهمة بنجاح
حازم خارج شايط و على آخرة لقي قدامه اتنين لابسين أبيض فـ أبيض اتخض و رجع لـ ورا بصراخ و قال:-
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم انا موت وإلا اية
قرب منهم و اديه بتترعش و شال من عليهم الغطا الأبيض بص لقي الاتنين محولين بطريقة تخوف و تضحك في نفس الوقت قال بخوف مصطنع بعد ما استوعب الموقف:-
جميلة تاني في البيت و اتين مش واحدة كدا كتير
فجأة حازم لقي كف نازل على قفاه و ملك يتقول:-
جميلة هانم يا كلـ ـب أنت هتنسي نفسك وإلا اية
ملوك شدت حازم من البنطلون بصلها بصدمة من الكف اللي خده
رفعت اديها و قالت:-
شيلني يا حازم عاوزة أقولك على سر
حازم شالها و ملوك قربت من ودنه و قالت بصراخ و صوت عالي:- توووووووت
حازم حدفها على الأرض و هو بيقول:-
يلا يا بنت الكلـ ـب من هنا و حط ايدة على ودنه
ملوك مسكت ظهرها و قالت:-
كسرت ظهري روح يا شيخ منك لله
و رفعت ايديها للسما و قالت:-
يا رب يا حازم تتجوز واحدة أهبل من ملك و منه ها
و قامت دخلت اوضيتها و هي بتبرطم
ملك بصت ليه لقته مصدوم رفعت اديها و قالت بصوت عالي:- آمين يارب آمين
حازم بصلها و ملك بصتله من فوق لتحت و قالت:-
وريا يا كريم شانيه على المطبخ ورانا شغل كتير و سابته و مشيت و هي بتغتي
حازم:- دا اية بيت المجانين اللي أنا دخلته برجلي تاني دا مش كنت مستريح من الهبل دا
ملك :- حازم سمعاك
حازم :- وراكي عشان المطبخ هو انا أقدر و كمل بصوت واطي ربنا على الظالم المفتري

منه قاعدة باين عليها التعب و منال قاعدة قصادها بتحضر في الغدا
منال :- تاوليني يا بت معلقة من عندك
منه جت تقوم مش قادره و الضرب أشتغل في بطنها
منه بصراخ:- الحقوناي أنا بولد يا بشر يا اللي عايشين في البيت أنا مش قادره حد يكلم سبع البرومبة بتاعي يجي
ملك دخلت على صوتها و قالت بسخرية:-
و سبع البرومبة بتاعك هيعملك اية يختي هيشد رأس العيل
حازم جه جري على صوتها و قال:- اية في اية
منه بصراخ:- هولد هولد
ملك :- انت لسة هتسال و تنبهر شيل يلا إرميها في أي عربيه من اللي برة و على المستشفى عدل
حازم شال منه فعلاً و الكل جري وراه و ملوك نزلت جري عشان تروح معاهم
ملك لسه جاية تركب حازم وقفها و قال:- انتي هتروحي إنتي و بنتك كدا الناس هتترعب من شكلكم
ملك بفخر:- لا متخافش جبت اسيتون معايا و المناديل كدا كدا في العربية أخلص البت هتولد مننا في الشارع
حازم ركبهم و طار بالعربية و ملك اتصلت بمالك و هي بتشيل الميكب

ملك بابتسامة:- اية يا حبيبي عامل ايه يا روح قلبي
حازم بص لـ ملك و رفع نص شفته و قال في نفسه:-
اية النيلة دي يا ربي
مالك :- اية يا حبيبتي عاملة اية و الدنيا معاكم عاملة اية
ملك لسة هترد سمعت صوت جمبه فقالت بغيرة:-
مين أم صوت عرسة اللي بتتكلم جنبك دي ؟
مالك بحزر:- السكرتيرة يا روحي
ملك :- اممم قولتلي السكرتيرة
منه صرخت جامد و قالت:-
هو دا وقته يا بنت الصر’مة
منال :- ما تسيبي البت تلقت رزقها و تنكد على الراجل
ملوك سقفت و قالت:-
البطيخة بتاعت منه هنفرقع هيه هيه و هتجيب بيبي ألعب بيه و اضربه هيه هيه
ملك :- حازم اطلع بينا على الشركة دا بيقولك سكرتيره و صوتها مسرسع
منه :- اية و وليد معاه
ملك بخبث :- أكيد يعني هو دا بيفوت أي حاجة فيها موزز يا منه ما انتي عارفه جوزك
منه صرخت من الوجع و قالت:-
مهو المشكلة إني عرفاه اطلع على الشركة يا حازم لازم اقفشة متلبس
ملك نسيت إن مالك لسة على التليفون فقفل و رن تاني
ملك :- اية يا بتاع السكرتيرة متقولش حاجة إحنا هتيجي نعاين البضاعة بنفسنا
مالك :- طيب طيب منه بتصر.خ ليه ؟!
ملك بلا مبالاة:- مفيش أصلها بتولد أهي على الحالة دي بقالها ربع ساعة لحد ما خرمت طبله ودني يرضيك يا لوكا
مالك بخضة:- اية بتولد طب انتوا فين دلوقتي
ملك بانشكاح:- حازم جايبنا و جايين نقفشكم متلبسين في الشركة
مالك لطم على وشة بصمت و قال في نفسه:-

ينهار أ.سود ينهار ا.سود أنا مش عارف هيعملوا فيا اية تاني ؟
تمالك نفسة و قال لـ ملك:- حبيبتي اديني حازم ثواني
ملك :- حاضر يا حبيبي
ملك مد اديها بالتليفون لـ حازم و قالت:-
خد أخوك عاوز يكلمك
ملوك شدت التليفون منها و قالت بفرحة:-
بابي شوفت منه البلونة بتاعتها هتفرقع و يطلع منها نونو صغير
مالك :- كانت نقصاكي انتي كمان
و كمل بهدوء و قال:-
ملوك حبيبتي إدي التليفون لـ حازم
ملوك مدت التليفون لـ حازم و قالت:-
خد كلمه يخويا أصل انت أخوه و أنا لقيني على باب جامع
حازم كلم مالك و قال:- ها يا مالك
مالك بزعيق:- انت إزاي تسمع كلامهم و تجيبهم على الشركة طير بيهم على المستشفى
حازم :- انت بتزعق كدا ليه و كمل بزعيق و قال:-
ما أنا متنيل على عين أمي اهو و واخده و ماشي اية في اية بقي
مالك :- انت بتعلي صوتك عليا طب لما اجيلك يا إبن الكـ ـلب
حازم قفل في وشة و هو بيقول:-
ناقصة عطلة هي وإلا تهديد
منه شدت حازم من شعرة و قالت:- أخلص يا كلـ ـب انا تعبانة قوي والله
حازم :- ما أنا شايق على أعلي سرعة اهو انتي اللي مش صابرة

وليد قاعد في المكتب ولا في دماغه اي حاجه فجأة لقي اللي دخل عليه المكتب بسرعة
وليد بغيظ :- اية في اية حد يدخل على حد كدا ؟
مالك :- اخرس و يلا قدامي
وليد وقف مكانة و قال:-
لا أنا مش هتحرك من مكاني غير ما أعرف إحنا رايحين فين و شوح بايدة
ملك :- انت هتردحلي يا إبن الكـ ـلب قدامي مراتك بتتنيل بتولد
وليد اتصدم و قال في سره:-

منه بتولد إزاي و لية و بص لـ مالك و قال:-
بس يا عم بقي بطل هزار ورايا شغل
مالك سحبه من قميصه و قال:-
انت لسة هتتصدم أخلص يا إبن الكـ ـلب البت زمانها ولدت أصلا
و خده جر لحد العربية و هو بيقول:-
يا رب الصبر على أم العيلة دي بدل ما انتحر

حازم وصل على المستشفى و كلهم نزلوا و حازم شال منه و دخلها على جوه
حازم :- دكتور بسرعة
الدكتوره جت و قالت: حطها هنا
كشفت عليها بسرعة و قالت:-
دي لازم تدخل العمليات حالا دي خمس دقايق و هولد
منه :- أبدا مش هولد غير ما الباد بوي بتاعي يجي و اشرده زي ما ملك عملت مع مالك
ملك بصدمة:- اه يا بنت الجذ مة وخداني قدوه ليكي اخلصي يا بنت الصر’مة الواد اللي في بطنك هيجراله حاجة
منه بصت للدكتورة و قالت:-
هو مينفعش نستني شوية صغيرين
الدكتوره للتمريض اللي واقف يضحك :-
خدوها دي شخلها مخبولة جهزوا العمليات بسرعة على ما أجهز و أجي
التمريض خد منه اللي بتصرخ و بتقول:-
ملحقتش اشتمه و اعضه محظوظ من يومك يا وليد بس انا وأنت و الزمن طويل
و بصت للممرضة و قالت:-
جري بالراحة يختي بدل ما أنزل اجيبك من حواجبك دي و أنا لا بيهمني حمل ولا نيلة
يدوب منه دخل العمليات و مالك و وليد جم
وليد بقلق:- ها منه حصلها حاجة ؟!
ملوك بزعل:- اه دخلت تفضي كرشها و هي زعلانة
وليد :- زعلانة ؟! لية
ملوك :- عشان ملحقتش تشردك يا وليد و تعض فيك بس انا مش بحب منه زعلانة هات ايدك كدا
وليد اداها ايدة باستغراب و ملوك عضته جامد
وليد :- آه يا بنت الكلـ ـب بقي أنا أخلص منها و تجيلي إنتي ؟
ملوك :- متشتمش يا وليد بدل ما اضربلك البيبي أول ما يجي
وليد بصلها من فوق لتحت و قال:- قادره و تعمليها يا ملوك
منه جوه عمالة تصرخ لحد ما ولدت و قالت:-
الحمد لله جعبل شرف بالسلامة أنام أنا بقي و نامت فعلاً
وليد واقف بره أول ما سمع صوت البيبي جري على باب الاوضة و هو مش مصدق
أول ما الممرضة خرجت أخد منها الولد بلهفة و قال:-
حبيبي نورت الدنيا يا روح قلبي و بقي يبوس فيه و عيونه دمعت أخد الولد و راح لـ مالك و قال:-
أنا بقيت أب يا مالك
مالك هز رأسه و قال:-
مبروك يا حبيبي يتربي في عزك و حياتك يا رب
وليد ناوله البيبي و قال:-
أذن في ودن مالك الصغير يا مالك
مالك بصله بصدمة و قال بصوت مهزوز:- يعني اية ؟
وليد :- يعني أنا قررت أسمي ابني على اسمك يا مالك و اتمني من ربنا أنه يطلع شبهك في كل حاجه و باس على ايد مالك و هو بيقول:-
انت بالنسة ليا مش أخ و خلاص انت صاحبي و اخوايا و أبويا كمان علطول في ظهري من غير ما أطلب و الأهم من كدا إنك بتحبنا زي ولادك بالظبط مش أخواتك
مالك ناول مالك الصغير لـ ملك و حضن وليد و هو بيقول:-
انت فعلاً مش أخويا انت إبني و صاحبي و كل ما ليا في الدنيا يا وليد
حازم بدموع من الموقف:-
طب ما تحبوني معاكم
التلاتة حضنوا بعض و ملك دمعت و منال جت لقتهم كدا شهقت و قالت:-
في المستشفى يا كلاب هتتفهموا غلط يا ولاد الكلـ ـب
التلاتة بصلوها و ضحكوا لأن كلامها مش ماشي مع الموقف
ملوك عمالة تحاول مع ملك عشان تاخد منها مالك
ملوك :- يا مامي بقي عاوزة ألعب معاه هاتية أشيلة شوية
ملك :- تؤ تؤ غلط عليه اخرك بوسه و من بعيد كمان و هتدفعي حقها
ملك ضربت رجليها في الأرض و راحت لـ حازم و قالت:-
حازم عاوزة أشيل النونو
حازم بغمزة:- هخليكي تشلية بس متقوليش لحد
ملوك هزت راسها بفرحة و قالت:- ماشي
حازم شال ملوك و باسها و هو بيقول:-
يخربيت طعامتك يا بنت انتي
منه خرجت من العمليات و الكل التلف عليها
منه بخطرفة:- ملحقتش أضر.بة و ا.شتمه لازم نعيد الولادة من الأول
ملك:- البت اتهبلت كفاية مره واحده يختي أنا طبلة ودني خلاص
مالك شال مالك الصغير و أذن في ودنه و ملك اخدته منه تاني و قالت:-
بسم الله ماشاء الله الخالق الناطق خالتك ياض هات بوسة بقي و قعدت تبوس فيه
الكل بصلها باستغراب لأنه مفهوش شبه منها و كله ملوك
منال :- شبهك منين بقي الواد هيطلع وحش كدا دا طالع قمر للبت ملوك
ملوك بفرح :- انا شبهي أنا يا تيتا
منال :- أيوة يا قلب تيتا من كتر مناكفتك في منه و هي حامل الواد طلع شبهك بالظبط
ملوك بقت تتنطط و تقول هيه هيه هيه
منه بخطرفة:- يلا يا وليد يا إبن الكـ ـلب انت السبب في الاي أنا فيه دا
انتي يا أم حواجب مش حواجب جري السرير عدل بدل ما اقوملك
فتحت عنيها و قالت:- وليد انت فين
وليد بضحكه مكتومة:-
أنا أهو يا منه عاوزة حاجة يا روحي
منه بصت لـ ايديها و قالت:-

وليد صوابعي يا وليد الدكتورة بنت الصر’مة خدت منهم صوبع
وليد بضحك :- لا يا منه صوابعك كاملين
منه بخطرفة:- لا خدت صابع من ايد حطته في الايد التانية
مالك همس لـ ملك و قال:-
شايفة كانت عاوزة تعمل زيك
ملك :- أنا محدش يقلدني يا حبيبي
مالك:- فاكرة يوم ولادتك يا لوكا
ملك هزت راسها و قالت:- و هو دا يوم يتنسي و ضحكت و قالت:-
من أوله و هو باين
مالك ابتسم للذكري و قال:- بس جاتلي فيه أجمل هدية في العالم
الفصل الجاي نعرف ملك حصلها اية


تعليقات