رواية خادمة قلبي الفصل الثالث والاربعون 43 بقلم زهره عصام



















رواية خادمة قلبي
الفصل الثالث والاربعون 43
بقلم زهره عصام


ملوك :- يا شيخه إسكتي إنتي قادرة تقفي على رجلك بطلي أكل الأول و بعدين كلميني

ملك بصت ليهم و كلهم ضحكوا عليهم و قامت وقفت مره واحده و قالت:-

ماشي يا ملوك مهو الغلط مش عليكي الغلط على اللي بيمليكي الكلام

مسكتها من إديها بقوة و قالت:-

أنا هعرف أربيكي من أول و جديد عشان تبقي بعد كدا تحترمي الأكبر منك

ملوك بتذمر:-

يا ملك هي اللي كانت بتضربني من غير سبب و تقعد تقولي إنتي شكل الضفدع إرسميه يلا ، و تشد في شعري عشان تشوفه حقيقي وإلا لا روحت قولت لـ منال و هي اللي قالت ليا أعمل كدا

كلهم بصوا لـ منال و منال ضحكت بتوتر و قالت:-

إية أسبها تضايق البت و أقعد أتفرج ، لا لازم تتعلم تأخد حقها بإديها

ملك سابت ملوك و طلعت على أوضيتها و ملوك بصت عليها بالبراءة و بصت على مالك اللي بصلها جامد فتجمعت الدموع في عنيها

مالك راح ورا ملك و دخل الاوضة لقاها قاعدة على السرير بتهز رجليها و بتعيط

قعد جنبها و حضنها و قالت:-

لسة صغيرة يا ملك بكره تكبر و تعرف

ملك بصتله و قالت:-

إنت مصدق كلامك دا يا مالك ؟ إنتوا لية مش قادرين تفهموا إنها بنتي و إني عوزاها أحسن الناس ، يا مالك ملوك دلوقتي في مرحلة الإعداد لو سبناها سايبة كدا هتفضل كدا علطول ، مش بقول متدلعش لا تدلع لكن متتعتملش بالطريقة دي البت بتقول كلام أكبر من سنها

مالك باس على رأسها و قال:-

أنا فاهم قصدك لكن إنتي عارفة ملوك طالعة ليكي ، شوية و هتلاقيها جاية تصالحك

ملك بزهق :-

أنا مش عاوزة اتصالح ولا زفت ، أنا عاوزة بنتي تتربي صح ، مش كل حاجه تجري على حد يقولها تعمل إية و هي زي البغبغان بتردد وراه

مالك ضحك و قال:-

يعني إنتي زعلانة عشان هي بغبغاء

ملك نفخت بضيق و قالت:-

لا مش عشان بغبغاء علشان الطفل على حسب ما بتربية ، لو ربيته إنه يحترم الأكبر منه غصب عنه هيحترمه ، لو ربيته إنه يكون جرئ و يعمل أي حاجة هيفضل كدا ، ملوك ماشية ورا منال بتعمل كل حاجه هي بتقولها عليها بالحرف و دا يخلي تصرفات و كلام ملوك أكبر من سنها

مالك زفر بضيق و قال:-

يبقي الغلط دلوقتي على منال يا ملك

ملك بصت ليه جامد و مالك كمل :-

أيوة الغلط عليها لأن هي اللي بتحفظها الكلام و بتقولها تعمل إية ، بدل ما تقول ليها عيب و غلط لا بتقول ليها تأخد حقها إزاي

ملك عيطت و قالت:-

أنا قصرت معاها أوي يا مالك ، أنا أم فاشلة

مالك حضنها جامد و قال:-

متقوليش كدا يا ملك إنتي أعظم أم في الدنيا

ملك لسة هتتكلم ملوك كانت واقفة قدامهم و بتعيط

ملك بصت ليها و ديرت وشها الناحية التانية فملوك عيطت و قالت:-

أنا آسفة يا مامي مش هعمل كدا تاني

ملك :- كُل مرة أسمع الكلمتين دول و برضوا اللي في دماغ منال بتعملية

ملوك :- وعد آخر مره مش هعمل كدا تاني

ملك مسكتها من كتفها و قالت:-

مش هتعملي كدا تاني ، و مش هتسمعي كلام حد غيري مفهوم

ملوك هزت رأسها بايجاب و قالت:-

مفهوم

ملك بصت لـ مالك و قالت بغل :-

أما بقي المس بنت *** دي انا هطلع عينها عشان تبقي تشتم عليكي و تشدك من شعرك تاني

مالك إنفجر في الضحك و هز رأسه بالنفي و قال:-

مفيش فايده هتفضلي زي ما إنتي بنت منال ، و مستغربه البت كدا ليه نامي يا ملك ربنا يهديكي يا حبيبتي

ملك بصت ليه بتبريقة:-

إية إنت شايفني بشد في شعري وإلا اية ما تنقي كلامك يا مالك

ملوك هزت رأسها و قالت:-

اه يا ماما و البت اللي كانت قاعدة قدام مكتبه مكنتش راضية تدخلني و كانت هتضربني كمان

ملك زقت ملوك من قدامها و قامت وقفت و قالت بصوت عالي:-

إية كانت عاوزة تضربك ؟

ملوك بحزن مصطنع:-

وقالت عليا مش متربية

ملك برقت و قالت:-

كمان ؟ بصت لـ مالك و قالت:-

ورحمت أمك يا مالك لهكون مطلعة عليها قرف الحمل إزاي تقول على بنتي كدا و تسيبها

مالك بتوتر بص لـ ملوك و قال:-

شعلتيها يا بنت ملك و إرتاحتي قلبتي الترابيزة لصالحك ، هقول إية تربية منال مغطية عليكي

ملك حطت ايديها في وسطها و قالت:-

و مالها يخويا تربية منال لا إصحي كله إلا منال خط أحمر كدا

مالك بسخرية:- ملهاش يختي هتودينا في داهية كُلنا

ملك برقت و قالت:-

كدا يا مالك ؟ طيب

راحت فتحت الدولاب و خرجت منه بطانية و إتحركت ناحية السرير

مالك باصص عليها و قال:-

إنتي بتعملي إية هتغضبي زي العيال الصغيرة

ملك مسكت المخده و حطتها في إيد ملوك و حطت الغطا في إيد مالك و قال:-

بره إنت و بنتك من الأوضة إياك أشوف حد فيكم هنا لمده أسبوع

ملك بتذمر:-

الله أنا مليش دعوة يا ملك هو اللي غلط مش أنا ، سبيني أنام معاكي و هو ينام في الصالة جنب وليد هو كدا كدا منه هتكرشة زي كل يوم

ملك برقت ليها و قالت:-

يلا على أوتك متخرجيش منها غير الصبح

ملوك خرجت و هي بتدب في الأرض و مالك بص ليها بإبتسامة و قال :- إنتي أكيد بتهزري معايا يا ملك صح ؟

ملك مسكته من إيده و خرجته من الباب و قفلت الباب وراها و قالت:-

عشان تبقي تغلط في تربية منال أوي يخويا ، اهي تربية منال هنتيمك متشرد أسبوع

مشيت خطوتين و وقفت و قالت:-

لازم يطلعوا أسوء ما فيا ، قولت بلاش منال تدخل في الموضوع محدش سمع كلامي


رهف قاعدة في بيتها بتأكل بعد يوم لعب مع ملوك فجأة لقت الباب بيخبط عليها

نفضت إديها و فتحت تشوف مين ، قلبت وشها فجأة و قالت:-

إية إللي جابك هنا يا ابن إعتماد ؟

طاهر:- إية هنتكلم على الباب مش هتخليني أدخل ؟

رهف بصتله من فوق لتحت و قالت:-

إحنا مفيش بينا كلام يا إبن إعتماد خُد بعضك و إتكل من هنا بدل ما أخلي اللي ميشتري يتفرج عليك

طاهر:- يا بت أنا عاوزك في الحلال لية مش راضية تليني مُخك الجذمة دا ؟

رهف:- أنا مخي مش جذمة أنا مخي تلاتين جذمة و لو ممشيتش دلوقتي هتعرف شغلك ، أنا رهف يعنيا مش واحدة من الصيع اللي تعرفهم

طاهر:- و ماله يا ست رهف ، أنا دلوقتي أقول للحارة إنك مجرجراني لحد شقتك عشان نعمل حاجة إستغفر الله العظيم

رهف ضحكت و قالت:-

تصدق ياض يا إبن إعتماد يعجبني فيك صراحتك الحـ ـقيرة تعال بقي يا أخويا عشان أنا حاولت معاك بالحُسني و إنت اللي رفضت

خلعت جذمتها و ضربته بالكعب على دماغة و قالت:-

و أدي الجذمة اللي مطلعة عين الواحد من الصبح و مش عارف يمشي بيها أخيراً لقينا ليها إستخدام تاني

طاهر لقي حاجة بتنزل من راسة حط إيده عليها لقاه دم نازل فصرخ و قال:-

عاوزه تموتني يا بنت الـ ****

رهف برقت و قالت:-

ينهار ملحوث ؟ إنت قد اللي إنت قُلته دا ، طب تعال بقي يا إبن إعتماد

و نزلت فوقه ضرب بالجذمة

طاهر بقي يصرخ و الجيران إتلمت و رهف بتقوله:-

عاوز تدخل تقول كلمتين ؟ دا أنا هسمعك كلمتين يكيفوك لآخر العُمر

علت صوتها و قالت:-

إنتي يا ولية يا إللي إسمك إعتماد بصلي يا ولية

طاهر الد.م بينزل من راسة و عمال يتوجع

إعتماد طلعت بسرعة و هي بتقول:-

إية يا رهف مفين غيرك وإلا اية ؟

رهف:- أيوة يختي مفيش غيري ، إبنك أهو سا.يح في دمه و المرة الجاية هتلاقيه ذهب إلى الرفيق الأعلى بو ملمتهوش عني

طاهر:- إنتي اللي كُنتي بتغرغري بيا و لما رفضت فتحتي دماغي

رهف بصتله بشر و قالت:-

صح يا إبن إعتماد عشان كدا أنا هربيك من أول وجديد و نزلت ضرب فوق دماغة فتحتلة حته تانية و بقي الدم ينزل كتير

إعتماد:- يلهوي الواد ، منك لله يا رهف يا بنت أم رهف ، هتموتيلي الواد الحيلة

رهف بسخرية:- ربيه يختي و بعدين إبقي تعالي إتكلمي ، شقتكم تحت طالعلي في شقتي لية و قال اية :-

هتسبيني واقف على الباب عاوزين نقول كلمتين ،قامت قيامتك يا بعيد

إسمع إنت و أمك و حط كلامي حلقة في ودانكم و هشهد عليكم كُل اللي واقف

أي حد هيتعرضلي أو بس أشم إنه ناوي يتعرضلي هجيبه هو و أهله كلهم الأرض و إنتوا عارفين إني مبخافش

دخلت الشقة و قالت قبل ما تقفل الباب:-

و من غير سلام عشان إنتوا متستاهلوش

إعتماد سندت طاهر و قالت:-

تعال يا منيل على عينك اوديك المستشفى ، هخليها تحبني يا أما أهي علمت عليك و جابتك الأرض تاني يا محروس ، أسمعك بتقولي عاوز رهف تاني ساعتها أنا اللي هفتح نفوخك كفاية قلة قيمة بقي


تاني يوم الصبح رهف لبست و نزلت راحت الشركة و هي بتقول:-

يا رب محدش بعصبني النهارده عشان أنا على أخري أصلا

وصلت على باب الشركة شافت البت اللي كانت لابسة أصغر فقال :-

هو إصطباح باين من أوله

حاولت تتخطاها و تمشي لكن البت قالت بسخرية:-

إنتي جاية تتمحكي في وظيفة أكيد بقيتي بتاع الشاي و القهوة مهي دي مش مناظر ناس تشتغل في شركة زي دي

رهف ضغطت على إديها جامد و كانت هتسيبها و تمشي لكن مقدرش فقالت في نفسها:-

لا مش قادره لو مخدتش حقي هيحصلي حاجة

وقفت قدام البنت و قالت:-

هي مين دي اللي بتاعت الشاي و القهوة ؟

البنت بصتلها من فوق لتحت و قالت:-

إنتي مش شايفه نفسك و لبسك أكيد إنتي طبعاً

رهف بصت ليها بنفس النظرة و قالت:-

والله أنا كل اللي شايفاه إنك مش لاقية قماش تكملي بيه لبسك و مبينه اللحم الملأ يا قطة

البنت بصت ليها و قالت:-

متخاظة مني إكمن مفيش حد معبرك و كلهم حوليا

رهف بصت و لقت الشاب بتبص عليها فقالت بسخرية:-

البضاعة الرخيصة يتهاتف عليها الذباب يا قطة ، أما بقي بالنسبة للغلط في حقي أنا بقي مش هسامح فيه و خلي الشعب يتفرج و يفرح

مسكتها من شعرها و قالت:-

بقي أنا يا بنت الـ**** بتاعت شاي و قهوه و مش قد المقام ، معذورة متعرفيش رهف تربية منال و أختها

وقعتها على الأرض و قعدت فوقها و بقت تضرب فيها جامد

البنت بقت تصرخ و تقول:-

إلحقوني بجد هتموتني

الأمن إتلم حوليهم و رهف قالت:-

و أقسم بالله اللي هيلمسني لأعمله قضية تحر.ش ، أما إنتي بقي يا بطة فـ أنا هعرف أخليكي إزاي تداري لحمك دا لشهرين قُدام ، و برضوا هعلمك تحترمي الكُل حتي لو كان بتاع شاي و قهوه

رهف بقت تضر.ب و تعض فيها و مش رحماها بصت ليها ثواني قبل ما تضربها تاني و قالت:-

أنا أصلاً كنت أخري و عاوزة حد أفش غلي فيه و أديكي جيتي في الوقت المُناسب ، شُكرا يا رب على إنك حاسس بيا فبعتهالي

حازم نزل من عربيته لقي الناس اللي في الشركة متجمعين و بيتهامسوا فراح محبتهم و إتفاجئ باللي بتعمله رهف

حازم جري عليها شالها من على البنت و هو بيقول:-

إنتي أكيد إتجننتي ؟

رهق:- سبني يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرق لوز بيه ، دي عاوزة تتربي من أول و جديد

حازم بسخرية:- و إنتي بقي إللي هنربيها ؟

رهف بكبرياء:- طبعاً ، عاوزة تغلط فيا و أسكت ليها لية معنديش كرامة

حازم :- لا مو.تيها و هاتلنا كلنا مصيبة

حازم رماها على الأرض و قال ليها قبل ما يدخل الشركة:-

حصليني إياك الاصنصير يقفل قبل ما تيجي

رهف جريت بسرعة وراه بس لقت نفسها مش هتلحق ، خلعت الجذمة و مسكتها في إديها و هي بتقول:-

مش هينفعنا الاتيكيت لما ننكرش من تاني يوم

جريت و هي بتقول:-

إستني بس يا سعادة البيه المدير كريم شانتيه بشا فرق لوز بيه

حازم دخل الاصنصير و هي لحقته على آخر ثانية و دخلت وراه بتنهج

بص ليها و إتفاجئ من منظرها و قال:-

بقي في واحدة محترمة تمشي في شركة محترمة شايله الجذمة في إديها ؟

رهف بصتله و قالت ببرود:-

مش أنا عملت كدا

حازم رد عليها باستغراب و قال:- اه

رهف بابتسامة مستفزة:-

يبقي في عادي ، و بعدين إنت مأزم الموضوع ليه ما الدنيا حلوة هي ، واحدة متربتش و غلطت فيا أسكتلها ؟

حازم :- لا مو.تيها من الضرب

رهف:- أخد حقي بإيدي و في وقتها يا برنس ، إنت مش فاهم أنا لو معملتش كدا منال هتشمت فيا

حازم برق و قال:- منال ؟ و إنتي تعرفي منال منين ؟

رهف بتوتر:-


ملك أخدت ملوك و راحت الحضانة ، دخلت أوضه المُديرة اللي رحبت بيها جدا لانها عارفة مالك

ملك قلعت النظارة و قالت بجدية:-

يعني إية مدرسه تشد شعر بنتي تشوفة حقيقي وإلا باروكة و كل شوية تقولها إنتي شبه حيوان شكل ، أنا جيباها تتعلم وإلا تتعقد

المديرة:- إهدي يا ملك هانم أنا هحل الموضوع دلوقتي ، رفعت سماعة التليفون و قالت:-

إبعتولي ميس صفاء حالا على مكتبي

ملوك همست لـ ملك و قالت:-

إضربيها يا ملك فرصة المُديرة خايفة منك ، أومال مش بتخاف مني كدا لية

صفاء دخلت مكتب المُديرة و بصت لـ ملوك و قالت:-

إنتي شرفتي يا قليلة الأدب

ملك وقفت و المديرة بقت تعرف و تقول:-

إسترها يا رب

ملوك بشماتة:- إلبسي بقي عشان تبقي تشتميني تاني

ملك بصت لـ صفاء و قالت:-

عيدي تاني اللي إنتي قولتيه كدا


تعليقات