رواية حور عينى الفصل الرابع بقلم ملك ناصر
#اسكريبت_حور_عيني
ايمن: انتي تعرفيه يبنتي ده ابني نوح
ووجه كلامه لنوح: دي حور اللي قولتلك عليها امبارح
نوح: وهو انا استحملتها دقيقتين عشان استحملها 6ساعات
حور: يعني انا اللي هستحملك اوي
ايمن: في ايه انت وهي مالكو
نوح: مفيش يا بابا روح انت عشان متتعبش وخد الدواء
ايمن: ماشي يبني
وايمن مشي
نوح: هو نتي طلعالي في البخت يابنتي، انتي عايزة مني اي
: حور: هعوز منك اي اصلا نا لو مكنتش محتاجة الشغل ده مكنتش اشتغلت غير بعد مخلص جامعة
نوح: ونتي محتاجة الشغل لي
حور: عشان اهل.... ونت مالك عايزة الشغل لي
نوح: انا غلطان اني فكرت اني ممكن اساعدك بدل منتي من الجامعة علي الصيدلية كده
حور: مش عايزة مساعدة من حد انا هعرف اوفق بينهم
نوح: براحتك
______________♡في بيت حور
حور بتعب: اوف اخيرا روحت كان يوم صعب
رحمة: حبيبتي قومي غيري يلا عشان تاكلي
حور: حاضر يماما
وبعد الاكل حور دخلت تنام بأرهاق
_____________♡تاني يوم الساعة واحدة ونص وحور في الصيدلية
حور: يعمو ولله متخفش مجتش من ساعة روح حضرتك ريح شوية بقالك كتير
ايمن: ماشي يبنتي عايزة حاجة
حور: لا يعمو تسلم
وايمن مشي
بعد شوية
شخص: كنت عايز الدواء ده يا انسة
حور وهي مش واخدة بالها من الشخص: حاضر
نادر: حور انتي بتعملي ايه هنا
حور بخضة: دكتور نادر
نادر: في اي اي الخضة دي
حور وهي بتجيب الدواء بسرعه: اتفضل اهو الدواء حسابك كده**
نادر: اي اللي خلاكي تبعدي يا حور احنا كنا كويسين سوا حصل اي ونقلتي من القسم
حور بضيق: كل الحكاية اني فوقت لنفسي يا دكتور نادر
نادر: وهو احنا كنا بنعمل اي غلط
حور: كفاية ان احن...
قاطعها صوت نوح
نوح: السلام عليكم
حور: وعليكم السلام
نوح: ايه ده نادر عامل اي وراح يسلم عليه
نادر: الحمد الله وانت عامل اي
نوح: الحمد الله
نادر: دايما، وحور عاملة معاك اي
نوح بأستغراب: انتو تعرفو بعض
نادر عشان يخوف حور: اه حور
حور اتكلمت بسرعة: دكتور نادر كان بيدينا العملي فالجامعة. بس نقلت القسم
نوح: اه تمام
نادر: طب انا همشي انا سلام
نوح: سلام
ومشي نادر
نوح: اي يبنتي مسهمة ليه
حور: ها لا مفيش، هو انت تعرف دكتور نادر منين
نوح وهو بيقلدها: ونتي مالك نتي اعرفه منين
حور بضيق: خلاص مش عايزة اعرف
نوح بضحكة خفيفة: خلاص يستي نادر كان نفس دفعتي فعشان كده اعرفه
حور بصتله وسكتت
__________♡وعدي اسبوع و نادر بقي ينط لحو كل يوم في الصيدلية
نادر: ازيك
حور بعصبية: يوه هو انت كل يوم تنطلي كده انت مبتزهقش
نادر بأستفزاز: تؤ مبزهقش
حور سابته ودخلت جوه
نوح جه: اي ينادر جاي ليه
نادر بتوتر: من اسبوع كنت نسيت الدواء ده *****وكنت جاي اخده
نوح بعدم تصديق: ماشي اتفضل
وخرج نادر بس فضل واقف في الشارع بره وهو ناوي علي حاجة
نوح: انتي فين يا حور
حور وهي بتطلعله: ايه ده كله بتجيب حاجة
نوح: وحشتك صح
حور: وحشتك عقربة
نوح عشان يستفزها: يعني وحشتك
حور: اوف
نوح: طب احنا هنتأخر النهارده قولي لاهلك
حور: ليه
نوح: عشان فيه طلبيات جاية
حور: تمام وقالت لاهلها
الساعة 11 ونص
نوح: كده خلاص اخر طلبية ونقفل ونمشي
حور: تمام
نوح تلفونه رن
نوح: طيب بصي انا هروح اجيب الطلبية عشان الدليفري عطل وكده هنتأخر
حور ب شوية خوف: ماشي بس ولا خلاص
نوح: حاضر مش هتأخر
وخرج نوح ودخل نادر بعد ما اتأكد ان نوح مشي
حور حست بحد بيدخل: اي السرعة دي يا نوح
نادر وهو بيقل الباب: مينفعش نادر
حور بخضة: نادر، انت بتقفل الباب ليه
نادر وهو بيقرب منها: مجيتيش بالزوق يبقي تيجي بالعافية
حور وهي بتبعد وتصوت: نادر ابعد ارجوك
نادر بشر: فات الاوان
ولسة هيقرب منها كان نوح دخل
نوح: اي يحور قافل... وشاف نادر وجري عليها
نوح :بقي كنت عايز تقرب منها يا كلب يزبالة وقعد يضرب فيه
حور اغمي عليها من الخوف
ونوح ماسبش حته سليمه فنادر وبلغ البوليس وجه خده.
نوح: كلب وغار فداهية وافتكر حور وجري عليها
نوح: حور حور فوقي وحاول يفوقها
حور وهي بتفوق: اهه انا فين وبتفتكر وتقعد تعيط،
نوح وهو بيحاول يهديها من غير ما يلمسها: اهدي يا حور ا
حور بعياط: كان عايز عايز
نوح بمقاطعة: اهدي معملش حاجة هو فالقسم دلوقتي اهدي
حور: وهي بتهدي: انت جيت بسرعة ازاي انت شوفته!
نوح وهو مقدر حالتها: لا بس طلعت الطلبية غلط عشان كده رجعت
حور: الحمد الله الحمدالله
نوح بيحاول يضحكها: قومي بقي انا مش هقفل لوحدي
حور: بتاع مصلحتك انت
نوح: ايوة طبعا
حور بأبتسامة: شكرا يا نوح انا مش عارفة من غيرك كان حصلي اي
نوح: بعيدا اني مش بحب الشكر بس عايز مقابل صغير قد كده اهو
حور: واي هو بقي
نوح: نبطل نبقي زي القط والفار ونبقي صحاب
حور: نبطل نتخانق ماشي بس حكاية الصحاب دي ف انا بعتزر فيها
نوح: ليه
حور: لاني مش مقتنعة بالصداقة ما بين الولد والبنت
نوح فرح منها جدا: ماشي مفيش مشكله
حور: طب انا لازم اروح
نوح: استني نقفل واروحك
حور بحرج: لا هعرف اروح لوحدي
نوح: ممكن تسكتي، وبعد كده مش هنتأخر كده ولو في يوم هنتأخر هروحك وارجع اكمل
حور: شكرا
وقفلو ومشيو
____________♡وهما في الطريق وفي مسافة بينهم كبيرة
نوح: هو نادر كان بيضايقك في الجامعة عشان كده نقلتي
حور بضيق: صاحبتي كانت بتحاول تخلي الجامعة كلها تتكلم عليا فخلتني مصدوش كل ما يجي يتكلم معايا
نوح: طب ونتي ليه مرفضيتش
حور بلمعة دموع: مكنش عندي صحاب في الجامعة غيرها وقولت اكيد مش هتعملي حاجة وحشة بس طلعت غلطانة
نوح: انا اسف اني فكرتك بس معلش بكرة بعد جامعتك هنروح القسم نعمله محصر
حور: ماشي
نوح: هتقولي لاهلك
حور: اكيد انا مش بخبي عليهم حاجة
نوح فرح وبدأ يحس بحاجة غريب: ماشي
حور: بس كده انا في الشارع ده تعبتك معايا يا دكتور
نوح: لا تعب ولا حاجة وبلاش دكتور دي خليها نوح
حور بأبتسامة: حاضر
نوح: انتي انهو عمارة بقي
حور: الخضرة دي
نوح: الدور الكام بقي
حور: عايز تعرف لي
نوح وهو بيحك رقبته: لا عادي خلاص
حور بضحكة رقيقة: انا في الدور التالت يا سيدي
نوح سرح في ضحكتها بس نزل عينه علي الارض بسرعة: تمام يلا اطلعي
حور: تمام السلام عليكم
نوح بأبتسامة: وعليكم السلام
______________♡حكت حور لأهلها وبقو ممتنين ل نوح وتاني يوم راحو القسم وعملو لنادر محضر وكده نادر اختفي من حياتهم
ونوح بدأ يحس بأحساس غريب تجاه حور فبي بيبعد عنها ويكلمهي بجمود لحد ما يتأكد من مشاعره
حور دخلت الصيدلية لقت نوح بيكلم واحدة فاتكلمت بغيرة
حور: اي يا فندم عايزة اي
البنت: لا دكتور نوح معايا متقلقيش
حور بصت لنوح بغضب: ماشي
ودخلت جوا تلبس الجاكت ورنت علي نوح
نوح للبنت: معلش ثانية هرد عالفون
البنت بسهوكة: اتفضل
نوح: اي بترني ليه
حور بغضب: خمس داقايق يا نوح لو مدخلتش جوا هطلع اجيبها من شعرها اللي فرحانة بيه ده
نوح كتم ضحكته: ليه دي حتي كلامها حلو تحسي مش عايزة كلامه يخلص
حور بغيره: نوووح انا قولت كلمتي
نوح فرح لانه حس بغيرتها وبدأت تحبه: حاضر يكابتن
نوح قال للبنت: معلش خلي دكتورة حور تكمل معاكي لأن معايا شغل تاني
ودخل جوا وسابها لقي حور ماسكة مشرط وموجهاه نحيته
نوح بخضة: اي يحور هتدخلي السجن بسبب صبغة صفرة
حور بتهديد: عارف لو وقف مع واحدة تاني انت هيحصل فيك اي
نوح: عارف يباشا، وكمل بخبث: وبعدين نتي مضايقة لي
حور بتوتر واستوعبت نفسها: اي ونا ايه اللي هيضايقني
نوح: عشان بتغيري عليا مثلا
حور: اي انا اغير لا طبعا
نوح: امال افهم اي من المشرط اللي ف ايدك ده
حور: انا بس قولت عيب تبقي شخص متدين وتقف مع بنت استغفر الله ممكن الشيطان يوزك كده ولا كده
نوح ضحك: ماشي يا.ستي هصدقك. اطلعيلها بقي عشان بقالنا كتير سيبينها
حور بتذمر اطفال: اوف ماشي
نوح: طب ولله هبله
______________♡بعد اسبوع في بيت حور
رحمة: ممكن ادخل يا حور
حور: اتفضلي يا ماما
رحمة: كنت عايزة افاتحك في موضوع
حور: اممم انا عارفة الداخلة دي كويس وقولتلك لما اخلص دراستي يا ماما
رحمة: ياستي قابليه بس وبعد كده ابقي وافقي او ارفضي
حور: طب وجامعتي انا مش هسيبها بعد موصلتلها بصعوبة
رحمة: هيبقي فيه خطوبة يا ام نص لسان
حور: يماما بقي
رحمة: انتي رفضتي عرسان كتير يا حور
جربي المرادي يمكن خير
حور: ماشي يماما هما هيجو امتي
رحمة بفرحة: بكرة الساعة 8 ومتروحيش بكرة الصيدلية عشان تبقي فايقة
حور بضيق: ماشي يماما
رحمة: يحضرلك الخير يروح ماما
وطلعت
حور وهي بتتصل علي ايمن عشان مش معاها رقم نوح وحتي لو معاها مش هترن عليه: الو ازيك يا عمو
ايمن: الحمدالله يبنتي في نعمة انتي عاملة ايه
حور: الحمد الله كنت عايزة اقولك يا عمو اني مش هعرف اجي الصيدلية بكرة
ايمن: ماشي يا حبيبتي احنا كده كده قافلين بكرة
حور: ماشي يا عمو تصبح علي خير
ايمن: وانتي من اهله يبنتي
وقفلت واتصلت علي آيات وحكتلها موضوع العريس
آيات بفرحة لحور: اخير هنلبس فساتين
حور بحزن: انا مش عايزة اتخطب دلوقتي مش بفكر في الموضوع ده اصلا
آيات: حور انتي بتحبي نوح
حور بتوتر: ايه لا
آيات: متخبيش يا حور
حور بحزن:حبيته بس مستحيل اكرر الغلطة بتاعتي تاني
آيات: لو نصيبك يا حور هيجيلك ولو بعد 100سنة ولو مش نصيبك ربنا هيعوضك خير
حور: ونعمة بالله
آيات: طيب انا هقفل بقي عشان تنامي يا عروسة
حور بهزار: ماشي يا آيات اما اشوفك
آيات بضحك: سلام
حور: سلام
______________♡تاني يوم الساعة 8
رحمة وهي بتدخل علي حور: يلا يا حور الناس وصلت
حور بحزن: حاضر يا ماما
رحمة: لو مرتاحتيش محدش هيغصبك علي حاجة
حور: عارفة
رحمة: طب يلا خودي الصنية واطلعي
حور وهي بتمسك الصنية: ماشي
وطلعت حور وقدمت العصير وقعدت وده كله مبصتش علي العريس
محمود لاهل العريس: طيب احنا نسيب العرسان يتكلمو شوية وتعالو نقعد في الصالون هناك
وبقت حور والعريس لوحدهم
حور باصة علي السجادة
العريس: علي فكرة انا احلي من السجادة
حور رفعت عنيها وفيها لمعة: هو انت العريس يا..........