رواية جرح صبا
الفصل الواحد والعشرون 21
بقلم حور طه
=خالد البحيري اتق,تل
كاران يضغط على فرامل العربيه ويوقفها بصدمه:: انت بتقول ايه يا حجازي خالد اتق,تل ازاي
حجازي :: قنا,ص يا كاران بيه استهد,فوا بعد ما حضرتك خرجت على طول
كاران وهو يخبط على الدركسون العربيه بانفعال:: كلا,ب اتحركوا قبل ما ناخد اي خطوه ضد,هم
حجازي ::واحد من رجالتنا اللي بيحرسوا الاطفال كلمني وقال لي ان حصل عليهم هجو,م وخدوا الاطفال
كاران بغضب :: عرفت اسماء شركات خالد قبل ما يمو,ت
حجازي :: للاسف يا كاران بيه قت,لوه قبل ما يتكلم تؤمرني بايه
كاران بعصبيه :: تجمع كل رجالتك لازم اوصل للولاد قبل ما يعملوا فيهم حاجه
حجازي ::لكن احنا ما معناش اي معلومه توصلنا ليهم
كاران ::نفذ اللي قلت لك عليه& والاهمال ده انا هحاسبك عليه بس بعدين
حجازي ::تحت امرك يا كاران بيه
كاران يقفل مع حجازي ويتصل بصبا ::رجعت على القصر يا صبا
صبا :: لا يا حبيبي قدامي ربع ساعه واوصل القصر
كاران:: ما تروحيش على القصر قابليني في المطعم اللي جنب المستشفى
صبا بقلق ::كاران مالك في ايه باين على صوتك انك قلقان
كاران:: لما تيجي هقول لك ؟
وبعدين يقفل معاها ويتحرك بعربيته
ف فيلة الشهاوي
امل تجلس امام التلفاز وياتي زين ويجلس بجانبها ويقبل يديها وابتسامه :ماما حبيبه قلبي مزاجها رايق؟
امل وهي تاكل من طبق المكسرات وتابع الفيلم :عايز ايه؟؟
زين يمشي ايده على شعره فهو يعرف انها تفهموه جيد فقرر ان يزدت القنبله مره واحده::: ماما انا عايزه اتجوز
امل بقها يوقف اكل تلقائي بمجرد ان سمعت كلامه وتترك طبق المكسرات على الترابيزه وتغمض عيونها وكانه الهدوء قبل العاصفه تلتفت عليه بانفعال::: هو انت واختك ناويين تموتوني هو انا لسه فوقت من المصيبه اللي اختك عملتها& ايه نفسكم اتفتحت على الجواز فجاه؟
زين بدهشه من رد فعل امل :يا ماما صبا اتجوزت وبعلم جدي وبعدين هي ما عملتش حاجه غلط اتقدم لها عريس ووافقت عليه وخلصت
امل بعصبيه: لما يكون العريس ده مناسب تبقى خلصت لكن لما يكون كاران الطحان تبقى لسه بتبتدي
زين بهدوء: : طب يا حبيبتي اهدي
امل تقف بانفعال:: اقول لك على حاجه انت تاخد بعضك وتروح لجدك هو اللي بيجوزكم انا رايي في البيت ده ما لوش لازمه
زين يبوس ايدها ::يا ماما يا حبيبتي مين اللي قال كده ده انت رايك اهم حاجه عندنا اهدي بس كده واقعدي
امل تجلس وتهدا قليل ثم يتابع زين باستعطاف :يا ماما يا حبيبتي يرضيكي حنين تطير من ايدي
امل تنظر لابنها وترى الحب في عيونه :حاضر يا زين لما جدك يجي فتحه في الموضوع عشان الست حنين ما تطيرش من ايدك
زين فرحه يضمها: ربنا يخليكي ليا يا احلى ماما في العالم ده كله بحبك
امل ابتسامه : بتحبني انا ولا بتحب حنين
زين يقبل يديها بحب :انت الحب الاساسي يا اموله يا عسل
ف شركة الشهاوي
كامل::الخطه اللي انت ماشي فيها دي توقفها حالا
مالك بغضب ::لا مش هوقفها وكاران الطحان لازما انهي عليه وارجع صبا &صبا حقي انا
كامل ::انا مش عارف ولادي اغبياء& وكمان احفادي اغبياء اعمل ايه بس يا ربي رزقتني بعيله كلها اغبياء
مالك ::انا مش هسيب صبا لكاران الطحان ولو حكمت اني اق,تله هق,تله كان لازم تفكر في رد فعلي لما تروح تجوزه حبيبتي
كامل ::انا سبق وقلت لك ان صبا في قصر الطحان علشان مهمه محدده تخلص وهترجع وهتبقى ليك
مالك بضحكه ساخره:: وبتقول علينا اغبياء طلعنا مش جايبينه من بره
كامل بتحذير:: اتلم وانت بتتكلم معايا واعرف انك واقف بتتكلم مع جدك خلي عندك شويه احترام
مالك بنفس النبره الساخره ::لو كنت فاكر ان صبا هتنفذ حاجه انت تقول لها عليها ضد كاران الطحان تبقى غلطان وما تعرفش اخر الاخبار
كامل ::طب ما تنزل لي باخر اشعار يا حفيدي الذكي
مالك:: المعلومات اللي وصلتني من قصر الطحان ان صباو كاران بقى مع بعض& لان حفيدتك الساذجه صدقت الكلام اللي قاله لها على عمي سليم واكيد انت عارف مش محتاج اني اعيد عليك الكلام
كامل بضحكه خبث ::معلوماتك مش جديده وعلي مكتبي في نفس الليله اللي كاران قاا ل صبا فيها على الحقيقه
مالك ::وطالما انت عارف كل حاجه يبقى عارف ان هم خلاص قرروا ان هم يبقوا مع بعض وانا ده مش هسمح بيه صبا ليا وخطتي هكملها وما حدش هيقف في وشي
كامل ::خطتك هتتنفذ بس نصها وده اللي يهمنا وهيرجع لك كمان صبا ما تقلقش& لكن شغل العيال اللي انت عايز تعمله ده احنا مش فاضيين له
مالك ::افهم كل حاجه الاول ولو اقتنعت هوقف خطتي
كامل بمكر :: حفيدي زين سليم الشهاوي هو اللي هينفذ الخطه
مالك بصدمه ::زين &حاول تحترم عقلي لما تيجي تتكلم معايا لان اكيد انا مش هصدق حاجه زي دي زين بره اللعبه
كامل ::بس جه الوقت اللي يدخل اللعبه علشان يقوم بدوره
مالك ::قلت لك افهم انت ازاي هتدخل زين في الموضوع ده
كامل:: انت دلوقتي تركز على اللي انا هقول لك عليه وتعمله و مش مطلوب منك انك تفهم اي حاجه تاني
وبعد مرور يوم في المساء في فيلا البحير
بعد انتهاء العزاء !!؟؟
طاهر اقترب من ملك :: مش عايزك تخافي طول ما انا جنبك& واكيد هنعرف مين اللي عمل كده وهجيب لك حقك منه
صبا تاخد مسد,س من مالك وتقرب على طاهر وتحطه في ايده:: يبقى لازم تق,تل اخوك عشان تجيب لها حقها
كاران بصدمه::صبا انت بتقولي ايه انت سامعه نفسك بتقولي ايه
طاهر بانفعال ::انت اتجننتي ولا ايه يا صبا ايه اللي انت بتقوليه ده
صبا بصوت مرتفع قاسي ::بقول اخوك اللي واقف جنبك ده هو اللي ق,تل اونكل خالد زي ما ق,تل ابويا
ماران انا ما ق,تلتش خالد ما عنديش سبب يخليني اق,تله
صبا بحقد ::انت مؤلف شاطر زي ما الفت الكذبه اللي اقنعتني بيها ان ابويا قا,تل ومجر,م مش هيكون صعب عليك انك تالف قصه جديده عشان تقنعنا انت ليه قت,لت اونكل خالد
كاران كان بيبص لها بصدمه مش مستوعب هي بتقول ايه
ملك بانهيار تمسك طاهر من اياد قميصه:: هتقدر تق,تل اخوك عشان تجيب لي حق منه زي ما قلت
طاهر:: ملك اهدي وبلاش تصدقي الكلام اللي هي بتقوله كاران مستحيل يعمل حاجه زي دي
ملك تصرخ في وجهه:: اخوك ق,تل ابويا عايزني اهدى وانا شايفه اللي ق,تل ابويا قدام عيني
مالك ::مش عارف انتوا ازاي ليكم عين تيجوا لحد هنا تق,تلوا القت,يل وتمشوا في جنا,زته
طاهر بعصبيه ::انت تخرس خالص وما تتدخلش في حاجه ما تخصكش انت فاهم
كاران يمسك ايد صبا ولكن مالك يوقفه :: ايدك ما تتمدش على بنت عمي تاني واحنا مستنين ورق الطلاقها
كاران يضر,به بو,كس يوقعوا على الارض وبتحذير ::اوعى تفكر انك تقف بيني وبين مراتي مره تانيه ساعتها هيكون اخر يوم في عمرك
صبا بانفعال:: انت واحد هم,جي ومكان قا,تل زيك هو في الس,جن مش وسطنا
كاران بزعيق ::انا عايزه اعرف انت ايه اللي غيرك في يوم وليله وايه الكلام اللي بتقوليه ده اكيد انت مش في وعيك
صبا ::انا ما كنتش في وعي لما صدقت الكلام اللي انت قلته بس خلاص انا فقت ومش هتقدر تضحك عليا تاني
طاهر بانفعال:: لا انتوا اكيد اتجن,نتوا& ايه اللي حصل لكم
ويرجع يبص لملك ويضع وشها بين كافيه ::حبيبتي انا مش عايزك تصدقي الكلام اللي هم بيقوله ده اوعي تصدقي ان كاران يق,تل ابوكي مستحيل
ملك تبعد عنه:: اللي بيني وبينك ما بقاش حب بقى د,م ولو انت مش هتجيب لي حقي من اخوك انا هعرف ازاي اخده
طاهر:: لا لا ما تقوليش كده يا ملك ما تصدقهمش ما تخليهمش يلعبوا في عقلك صدقيني كاران مستحيل يعملها
ملك بانهيار ::بره !!! خد اخوك واخرج بره مش عايزه اشوفكم !!!!!اطلعوا بره
صبا تاخدها في حضنها ::اهدي يا ملك انا معاكي
وترجع توجه كلامها لكاران وطاهر ::اطلعوا بره
مالك ينادي على الحرس ::خرجوهم بره وما يدخلوش هنا تاني ولو قربوا ناحيه الفيلا اضر,بوهم با,ل,نار
كاران ينظر لصبا بحقد ::هد,فعك ثمن كل كلمه قلتيها
فلاش باك قبل يوم