رواية جرح صبا
الفصل التاسع عشر 19
بقلم حور طه
سمر:: مالك انت لسه مصر على اللي في دماغك ده
مالك ::ومن امتى وانا برجع عن حاجه عايز اعملها
سمر ::يا مالك بلاش اللعبه مع عيله الطحان مش سهل وانت عارف
مالك:: وهو انت شايفاني لقمه سهله تتبلع
سمر ::للاسف لا؟؟ عارفه انك مش سهل &مالك انا بحبك انت ليه مش عايز تصدق اني فعلا بحبك
مالك وهو بيشرب قهوته:: سمر بلاش رغي كتير في الموضوع ده عشان احنا اتكلمنا فيه قبل كده وانت عارفه ان قلبي هو ملك الصبا وما حدش هيدخله غيرها فاهدي كده وركزي واعملي اللي قلت لك عليه ومش عايزه اي عك
سمر بتنهيده ::تمام لو انت مصر على الموضوع ده يبقى انا عندي شرط
مالك بفهم:: ما تقلقيش رصيدك في البنك هيعلى بمجرد ما تنفذي اللي انا قلت لك عليه
سمر:: تمام يبقى كده اتفقنا هيبقى امتى
مالك:: هظبط كل حاجه واكلمك بس اسمعيني كويس عايزها روحه بدون رجعه فهماني
سمر بابتسامه مكر :: قلبها هيت,كسر بشكل هتكون بعدها مصدر شفقه لكل اللي يعرفها ويشوفها
مالك ::لازم تفهم انها ملهاش حد غيري وانها ارتكبت اكبر خطا لما سابتني
سمر ::طيب انا همشي دلوقتي عندي عم,ليه كمان ساعه
مالك بسخريه:: والله انا احيانا بنسى انك دكتوره
سمر بمياعه تبوس خده:: لا يا حبيبي ما تنساش الطب ده هو اللي بياكلنا عيش& اه صحيح شيك اوووي المطعم ده خلينا نحتفل فيه بعد المهمه ما تخلص
تسيبه وتمشي بعد كده
مالك يخرج تليفونه :: اتحركي فورا ونفذي اللي قلت لك عليه
ينهي المكالمه ويترك الحساب على الطاوله ويذهب هو الاخر
في المشفى
طاهر يلا بقى بلاش دلعك ده لازما تخلص الوجبه بتاعتك كلها انت خسرت د,م كتير لازما تخلص الوجبه بتاعتك والعصير كمان بتاعك
طاهر :حبيبتي هو انت ما عندكيش عيا,نين تانيين تخرجي طاقتك معاهم خلاص ياما ما,متش من الر,صا,صه هتمو,تيني من كتر الاكل اللي انت بتوكلهوني ده
ملك: بعد الشر عليك يا حبيبي ما تقولش كده وبعدين انا الدكتوره بتاعتك ولا اقول لك عليه تنفذه
طاهر ::لا على حد علمي ان الدكتور بتاعي هو حسن هو اللي متابع حالتي مش انت
ملك وهي تحط الاكل في بقه : عادي احنا زمايل وبنبدل الشغل مع بعض
طاهر يبلع الاكل اللي حطيته له ويتنفس:: بتبدله الشغل مع بعض ؟ده على اساس ان انا توك توك وبتبدلوا عليه
كاران كان قاعد على الكنبه ويضحك عليهم:: ما تاكل يا عم التوك توك بقى وخلصنا
يضحكوا الثلاثه وتدخل عليهم صبا بوش مبتسم على غير العاده
صبا ابتسامه ::عامل ايه دلوقتي يا طاهر
طاهر يحاول يتنفس من الاكل الي ملك بتحطه له ورا بعضيه:: الحمد لله بخير الفضل لربنا وليكي &شكرا يا صبا
صبا وهي بتبص في تقرير بتاعه :: ما فيش داعي للشكر انا عملت واجبي وبس
وترجع تبص لملك:: وانت يا دكتوره انت هتقضي النهار كله جنبيه ولا ايه عندنا مر,ضى تانيين محتاجين نفس الاهتمام
طاهر:: انا اسف لو كنت ضايقتك &وبجد شكرا على اللي عملتيه معايا
صبا بضحك: ماشي يا سيدي طالما انت مصر ان انت تشكرني يبقى لي عزومه عندك يا عم طاهوره
وترجع تقرب من كاران:: انا قدامي ساعه واخلص ونرجع على البيت يا كوكي
وتخرج من الاوضه وتسيب الثلاثه في صد,متهم ويبصوا لبعض باستغراب
كاران بدهشه:: هي قالت لي هنرجع على البيت يا كوكي
الطاهر بنفس الدهشه:: ااااه وقالت لي ليا عزومه عندك يا طاااهوره
ملك هي الثانيه لا تختلف عنهم كثير وابتسامه:: هو في ايه يا جماعه ؟؟هي اللي كانت هنا من شويه دي صبا؟؟
طاهر وكاران في صوت وحد وهم مسهمين ::ااااه صبا
كاران بابتسامه يخرج وراها ولكن طاهر يوقفه كاران:: استنى انت رايح فين
ملك ::هيكون رايح فين يعني اكيد رايح ورا صبا ايه الذكاء ده
كاران بابتسامه يهز دماغه :: والله معاكي حق يا دكتوره خطفت قلبي وسابتني ومشيت
طاهر بتحذير ::كاران انتبه صبا كل مره بتبقى فيها كده بتبقى وراها محاوله اغتيا,ل
ملك تلقائيه ::حتى بعد ما انقذتك لسه بردك بتشك فيها على فكره صبا عمرها ما فكرت انها تؤ؟ذي حد
طاهر يرفع حاجبه ::لا والله وبالنسبه للمرتين اللي حاولي تق,تل اخويا فيهم ايه؟؟
كاران وهو خارج :: يمكن كلامك صح &بس ضحكتها وراها حاجه لكن المره دي مختلفه
طاهر بتريقه:: تفتكر المره دي هتضر,بك با,لنار وتخلص
ملك وهي بتاكله:: ما تاكل وانت ساكت& روح يا كاران انا هفضل هنا معاه
خرج وسابهم يكملوا نقار مع بعض في الوجبه اللي مش عارفه تخلصها له
زين كان يجلس في مكان هادي بالجنينه بعيد عن الدوشه وده مكانه هو وحنين اللي دايما بيقعدوا فيه وشارد في حال اخته ولا يشعر بوجود حنين اللي وصلت عنده
حنين تجلس بجانبه :اللي واخد عقلك يتهنى بيه؟
زين بابتسامه: ما فيش غيرك متهني بيه
حنين تساله: ما حضرتش المحاضره ليه
زين يرسل تنهيد : بالي مشغول على صبا ؟؟مالك مش ناوي يستسلم وحاسس ان هو ناوي على حاجه
حنين :صبا وكاران بيحبوا بعض لازم ملك يفهم ده ويبدا يفكر في مستقبله
زين :ده كمان احساسي &انا عارف صبا كويس هي قالت ان هي ما بتحبوش بس انا عارفه ومتاكد انها لسه بتحبه حاولت كتير مع مالك انه يفهم ان صبا خلاص ما بقتش ليه بس رافض حتى انه يفهم
حنين باطمئنان:: اطمن ان شاء الله كل المشاكل دي تتحل
ثم تخرج شيء من شنطتها وتكمل بابتسامه بحب: كل سنه وانت طيب يا حبيبي
زين بحب : وانت على طول معايا يا قلبي انا كنت ناسي ان اليوم عيد ميلادي !! حتى ما حدش افتكرني
حنين بحب: لو انت ناسي انا ما بنساش
زين ينظر لها بشغف : بحبك قوي يا حنين
حنين بتلقائيه : وانت هتقضيها حب وبس مش ناوي تيجي تقابل بابا ؟؟ !
زين غير مستوعب لما قالت هي اللي دايما تاجل الموضوع لبعض الدراسه: انت قلت ايه؟ ! عيدي تاني كده لاني مش مصدق !!
حنين بابتسامه: اللي سمعته الا اذا انت مش واخد علاقتنا بشكل جدي ؟؟ !!
زين بعتاب كله حب:الله يسامحك انا من يوم ما كان عندي 10 سنين وانا جدي بعلاقتنا وانت كنت بتاجلي وتقولي لي نخلص دراسه الاول
حنين برقه: خلاص استعد في اقرب فرصه عشان تطلبني من بابا
زين يقف ويحملها فجاه ويدور بها بفرحه وضحك
حنين تتنفس بهدوء :اهدى ونزلني وبعدين من امتى وانت بتشيلني كده ؟؟ زين
زين باعتذار :اسف بس ما حسيتش انا بعمل ايه من فرحتي خلاص مش هتتكرر تاني
حنين تبتسم لانها تعرفه :طيب يلا مش هتوصلني
زين بفرحه:اتفضلي يا اميرتي !! بس ايه اللي غير رايك لسه فاضل لنا سنه على التخرج ؟؟
حنين باندفاع :عشان ارتاح من ظن ماما كل يوم الاقيها جايبه لي عريس شكل قلت اريحها عشان تحل عن دماغي
زين يرفع حاجبه بتعجب : يعني انا بقيت سد خانه عشان ترتاحي من ظن ماما !!؟ لا على فكره مش مصدقك
حنين بضحك :تحب اسد الخانه بواحد من اللي بتجيبهم ماما وبصراحه اخر واحد كان حليوه
زين بغيره: وانت شفتيه فين ان شاء الله ؟؟!
حنين بدلع: مش هقول لك؟؟
زين بغيظ : حنين ما تعصبتيش ؟؟ !!
حنين بضحك تقرص خده: شكلك حلو وانت غيران عسل يا ناس
زين قلبه يا لين لضحكتها بس اخذ موقف ويرسم على وشه الزعل !!!
حنين بحب : خلاص بقى افرض وشك ده& يعني هشوفه فين ؟صورته اللي شفتها وبعدين انا قلبي لزينو حبيبي وبس
زين ابتسامه يمسك ايدها ويمشوا : يلا بينا ندي لحماتي العريس المناسب
كان ماشي وراها وبيتابع كل حركه بتعملها بدقه عاليه وكانه مستغرب من تصرفاتها كانت تضحك وتهزر مع المرضى وهي بتمر عليهم ؟وكانت تضحك مع الممرضين وكانت مثل فراشه طايره في المكان ولكن برغم كل السعاده اللي هو شايفها في عينيها والفرحه دي كان يشعر بداخله ان وراء كل هذا الضحك و,جع دموع شيء بداخلها تحاول ان تداريه بكل هذه التصرفات الغريبه ولكن ظل ان يتابعها في صمت بدون ان تشعر به لوقت ان انتهت من وقت عملها وانتظرها امام غرفه الاطباء
صبا بمرح تمسك ايده:: يلا بينا انا خلصت
كاران ::تمام يلا تحبي نتعشى في مكان قبل ما نرجع على البيت
صبا بفرحه الاطفال :: اه احب جدا بس عايزاك تعزمني في اكتر مكان كان بيجمعنا
كاران باستغراب ولكن ابتسم:: ايه اللي فكرك بالمكان ده دلوقتي
صبا ::خلاص بقى ما تبقاش كئيب عايزه ارجع اعيش معاك تاني كل حاجه كنا بنعيشها مع بعض
كاران ابتسامه حب :: حاضر يلا بينا
شعر برعشه قد افتقدها منذ زمن طويل اول ما شبكت ايدها بايده كاي حبيبين نظر لها الابتسامه حب وضغط على ايدها وكانه لا يود الابتعاد عنها وخرجوه من المستشفى
داخل العربيه
صبا كانت تنظر له كعصفور عاشق اكتفى من البعد ويرغب في ان يعود الى عشه ومسكنه ليروي ظماقوا من بحور عشق عينيه
كاران وهو سايق:: ليه بتبص لي كده وكانك اول مره تشوفيني
صبا وهي ما زالت سرحانه في عيونه ::مشتاقه لك عيوني عايزه تشبع من شوفتك اللي غبا,ئي حرمني منها لسنين
كاران يضغط على الفر,امل فجاه عند سماع كلماتها ويوقف العربيه ويرجع يبص لها:: قصدك ايه بالكلام ده
صبا تقترب منه بحب:: قلبي ما زال عاشقك وعايزك قلبك لسه عايزن-------!!!؟؟؟
كاران قاطعها وقام بـ إلطقاط شفتيها بقبله طويله وعمق قبلته أكثر واستسلمت هي الثانيه الى مشاعرها
كاران يبعد عنها قليل ويضع دماغه بدماغها بابتسامه حب:: انا قلبي طول الوقت عايزك وعمره ما اتمنى حد غيرك
صبا بمرح :: يلا امشي ودينا على مكاننا مش عايزه اشوف حد غيرك
كاران بابتسامه يشغل العربيه من تاني ويمشي ::حاضر يا قلبي
صبا تقف زي الاطفال على الكرسي وتطلع دماغها من فتحه العربيه وتفرد ايديها كفراشه وبصوت مرتفع :: بحبكككككككك انا بحبك يا كاااران خلي الدنيا كلها تسمع ان قلبي ما زال عاااااااشقك بحبككككككك
كاران بضحك وبصوت مرتفع::وانا بحبكككككك يا مجنونه قلبي