رواية جرح صبا
الفصل السابع والعشرون 27
بقلم حور طه
فتحت باب الغرفه بهدوء ودخلت واغلقت خلفها كانت تتحرك بخطوات بطيئه وبحذر شديد الى حين ضر,بت رجلها بشيء في الارض ووقعت على السرير وضر,بت يدها في جهاز الانذار
كاران يتالم فقد وقعت فوقه ::ااااااااااااه؟؟ حرام عليك عايزه تعملي فيا ايه تاني مش هترتاحي غير لما تمو,تيني انا عارف
صبا تضع يدها على فمه كي لا يصر,خ ::هششششش
لم علينا المستشفى كلها وافض,حنا&ما شاء الله عليك حنجرتك سالكه
صبا وهي ما زالت فوق ويدها على فمه ::طمني عليك انت كويس كنت هت,جنن عليك& انا مش عارفه ازاي طوعتك وضر,بتك بالرصا,ص لو كانت الرصا,صه جت كده ولا كده وكانت اذ,يتك ورحت فيها ؟كنت هعمل ايه؟
كاران يرفع يدها من على بقه كي يتنفس:: اااووووف كنت هتعملي لي عز,ا لو فضلتي كتمه نفسي اكتر من كدا
صبا:: ما انت اللي صوتك عالي هتلم علينا الممرضين ايه فيل وقع عليك
كاران بضحك ::طيب هو الفيل هيفضل فوقيه كده ولا ناوي يقوم
صبا تقوم وتبعد عنه قليل وتضر,به بغيظ ::طب اتلمي بقى بدل ما افط,سك
كاران وهو يعدل جلسته::ضر,بتني بالسك,ينه وسمي,تيني وضر,بتي بالرصا,ص فط,سين عشان تبقى كملت يا بنت الشهاوي
صبا تقترب عليه وتلمس خده ::سلامتك يا حبيبي كنت همو,ت من خوفي عليك انت كويس صح ما فيكش حاجه
كاران باطمئنان:: انا كويس ما تقلقيش& بس بجد خفت عليا
صبا بحب ::بعد ما ضر,بتك بالرصا,ص واخذت زين ومشينا كان هاين عليا ارجع واحضنك واطمن عليك كنت خايفه قوي اكون اذ,يتك
كاران بابتسامه حب:: طيب ما تحضنيني دلوقتي ايه اللي منعك
صبا حضنته جامد وكانها بتطمن روحها في قربه ولا ترغب في تركه كان يحضنها اكثر ويضمها اليه بحب
و بعد دقائق قليله تبعد عنه فجاه وتقف جنب السرير وبفزع ::ما تيلا تقوم بقى انت عجبتك النومه ولا ايه
كاران يضر,بها بالمخده بغيظ ::يخرب بيت ام تحولك انا مش عارف انت فيك ايه يشد اللي زيي ليكي
يدخل الى الغرفه فجاه حسن وطاهر وملك بخوف
ولكن يهدؤوا قليل اول ما يشوفوا صبا
حسن يضع ايده على قلبه ويتنفس ::الحمد لله
كاوان وصبا باستغراب ::في ايه مالكم؟؟
حسن مشاور بايده على زرار الانذار :: جرس الانذار رن من غرفتك فكرنا ان في حد جاي يق,تلك ولا حاجه
كاران يقوم من على السرير ويقف بجانب صبا وبتلقائيه:: اااه تلاقي الفيل وهو بيتكعبل خبط في زرار الانذار
صبا تضربه في رجله:: ااااتلمممم
طاهر بتعحب ::فييييل ؟؟هو في ايه
كاران غير الموضوع:: خلونا دلوقتي في المهم الخطه اللي احنا حاطينها ماشيه تمام لحد دلوقتي
صبا ::هم دلوقتي مصدقين اني حاولت اقتلك وان خطتهم ماشيه
طاهر:: انا كمان سمحت لجا,سوس مالك انه يهرب سمر
ملك بتساؤل ::اللي مش قادره افهمه ازاي سمر حقنتك ياكاران بالمخدر وما اثرش عليك
صبا ::الاهم من ده؟؟ انتوا عرفتوا ازاي ان سمر دخلها في الخطه بتاعتهم دي
كاران وطاهر وحسن بابتسامه
حسن ::انا اقول لكم ازاي ؟لما الممرضه قالت لي ان الدكتوره سمر اخذت من عهدتها عقار وما مضتش على استلامه من هنا انا بدات اني اشك فيها ورقبتها لحد ما سمعتها وهي بتتكلم في التليفون بخصوص العقار ده
طاهر يكمل:: لما حسن حكالي على اللي سمعوا في مكالمه سمر مع مالك اتاكدنا ان هم بيخططوا الحاجه
قلت لحسن خلي عينك عليها من بعيد لحد ما نشوف هم عايزين يوصلوا لايه
ملك:: طيب ازاي العقار ما اثرش على كاران
كاران ::لان انا ما اخذتش العقار عشان ياثر عليا احنا بدلناه
ملك:: طب بدلته ازاي
حسن يرفع حاجبه:: ايه يا دكتوره نحن هنا
ملك بابتسامه ترفع ايدها:: اسفه يا دكتور نسيت ان طرف الخيط معاك من الاول
صبا بتركيز:: كاران ليه خلتني اضرب عليك نار عشان هم يفكروا ان انا وانت في بيننا عداوه
كاران ::كان لازم اكمل لهم الخطه اللي هم كانوا عايزينها
صبا ::يعني انت كنت عارف ان جدو هيحرضني عليك انا وزين
كاران :: لما حجازي كلمني في التليفون وقال لي ان خالد البحيري اتق,تل وان الولاد اتخط,فوا حسيت ان في شيء غامض في الموضوع ده واول واحد شكيت فيه كان حجازي لان مكان الاولاد ما كانش يعرفوا غير احنا الثلاثه انا وحجازي وطاهر وعلشان اؤكد شك ده طلبت من حسن يجيب تقرير الطبيب الشرعي بتاع خالد
هنا ملك كانت تسمعو وتتالم في صمت ولكن طاهر يشعر بها وبلمها يمسك ايدها ويضغط عليها باطمئنان
حسن:: تقرير الطب الشرعي اثبت ان الرصاصه اللي خالد ما,ت بيها كانت من مسافه قريبه مش من مسافه بعيده زي ما حجازي ما قال لكاران ان في قنا,ص استهد,فوا
كاران:: لما جمعت كل الخيوط ببعض, سمر ,مالك خطف الولاد ق,تل خالد البحيري كنت عارف ان في ايد خفيه ورا كل ده بس كنت عايز اتاكد منها لما كامل بدا يحرضك عليا فهمت ان هو ليه يد في اللي بيحصل ده بس في نفس الوقت كان في شيء غامض بالنسبه لي مش قادره افهمه
طاهر:: ان انا وكاران بنعرض التجاره دي من فتره كبيره باللوح بايدينا يمين وشمال مع اي حد ما كانش حد بيقدر يقف قصادنا لكن خالد اول ما وقع تحت ايدينا وكان هيتكلم ما ترددوش لحظه ان هم يخلصوا عليه
كاران ::وده ما تفسرش عندي غير بشيء واحد بس ان في ايد خفيه بتحمينا انا وطاهر برغم ان احنا بنعرض مصالحها؟؟ لان الايد اللي تق,تل خالد كان سهل عليها انها تتخلص مننا لان احنا كمان عائق في طريقها وفي طريق تجارتهم
صبا ::يعني انت عايز تقول ان اليد اللي بتحمي التجاره دي هي نفسها اللي بتحميكم
كاران :::ايوه !! وللاسف حجازي اقرب رجالتي اليد الخفيه دي هي اللي بتمسك بطوقه وتحركه مش انا
صبا:: طيب تمام كل اللي انت بتقوله ده !!! ليه طلبت مني اني اضر,بك بالرصا,ص ويبان اني قت,لتك
كاران ::علشان الايد اللي بتحميني مش هتقبل انها فشلت تحميني !!! انا متاكد ان هو هيظهر نفسه قدامك علشان يعاقبك على اللي انت عملتيه ده !!! دي قوانين اللعبه بتاعتهم
ملك بوجع:: تفتكروا مين اللي بيعمل كل ده فينا
طاهر::بالتاكيد هنعرفه وهنحاسبه على كل اللي عمله مش عايزك تقلقي طول ما انا جنبك
ملك بحب ::انا ما بقيتش اطمن غير وانت جنبي
طاهر ينظر لها بحب ويصفنوا في عيون بعضهم
علي الجانب التاني
كا ران يقترب من صبا ::الجزء اللي جاي هو اهم من كل اللي عدى ده لو حاسه انك خايفه او مش هتقدري تكملي قولي لي وانا مش هخليك تعملي اي حاجه وتعرضي حياتك للخ,طر
صبا تنظر له بحب ::مش عايزاك تخاف عليا لازم نكمل اللعبه اللي بداناها عشان نرتاح كلنا
كاران:: مش هسامح نفسي لو حصل لك حاجه
صبا بابتسامه:: انا عارفه ومتاكده ان حبيبي مش هيسمح لاي حاجه تحصل لي لاني متاكده انه هيحميني
كاران يضع وشها بين كافيه::انا عايش في الدنيا دي علشان احميكي مش هخلي اي حد يقرب منك طول ما انا فيا نفس
حسن يقف وسطهم مثل العصفور وحيد يغرد للعشاق وبدون اي سبب انذار ::احححم؟ احححم ؟ايه يا حبيبي انت وهو هتعملوا ايه دلوقتي انا كده عملت اللي عليا
الاربعه ينتفضوا من صوت حسن
طاهر ::انت فعلا عملت كل اللي عليك ايه اللي موقفك هنا دلوقتي
كاران:: حسن زين وطنط امل حطيتهم في مكان امن
حسن باطمئنان:: ما تقلقش هم دلوقتي في امان
كاران:: حسن هتاخد ملك وهتستنونا عند زين وطنط امل ما تتحركوش من مكانكم غير لما نكلمكم تمام
كاران بص لصبا:::جاااااهزه
صبا بثقه ::جاااهزه ان شاء الله ربنا هيبقى معانا
ملك تبص لطاهر ::خلي بالك من نفسك ؟خلي بالكم من نفسكم انتم الثلاثه وطمنونا اول ما الكابوس ده ينتهي
طاهر:: ما تقلقيش يا حبيبتي ان شاء الله كل حاجه هتنتهي على خير
يخرجوا من الاوضه لينفذه الجزء الاخير من الخطه
عوده من الفلاش باااك
صبا تقف امامهم بشموخ ::ولكن جه الوقت اللي تنتهوا فيه
ااالااااان✋
وفي تلك اللحظه يدخل كاران وطاهر مثل اسدين تحرروا من قيودهم ويق,تلوا جميع رجال ماهر
ماهر بصد,مه:: انتوا جيتوا هنا ازاي
كاران يقترب عليه:: قصدك تقول انا جبتك هنا ازاي
طاهر يمسك كامل:: رايح على فين الحفله لسه بتبتدي
يقعد كامل على الكرسي وبعدين ينظر الى جده بغضب:: انت ازاي قدرت تعمل فينا كل ده
ماهر ::انا كل اللي كنت بعمله اني كنت بحميكم وبحمي تجارتي اللي كبرتكم وخلت اسمائكم ترعب الكبير قبل الصغير
كاران بوجع:: اخر حاجه كانت ممكن تيجي في بالي ان انت اللي كنت حاطط الخ,نجر ده في ظهري طول السنين دي
وان سليم الشهاوي ما كانش اكتر من قطعه شطرنج انت بتحركها وان اللي ق,تل ابويا واختي يبقى جدي
ماهر:: ابوك كان لازم يمو,ت لانو كان عايز يدخل الشرطه بينا ويبلغ عن تجارتنا& انا ربيتك انت واخوك عشان تكملوا التجاره دي بس للاسف عرق الحنيه بتاع ابوكم غرز فيكم
كاران بغضب يسحب سلا,حه بوش ماهر:: وانا هق,تل عرق الحنيه ده معاك
صبا تجري بسرعه وتقف قدام سلا,حه:: لا يا كاران اوعى تخليه ينجح في انه تبقى زيه ما تخليش غضبك يسيطر على رحمتك
كاران بوجع:: ازاي عايزاني ارحم اللي ما كانش عنده رحمه لابنه وحفيدته اللي زي ده ما لوش رحمه
صبا تحط ايدها على مسد,سه وتنزله بهدوء ::رحمتك مش ليه رحمتك لقلبك انت لو قت,لته قلبك هيمو,ت هو
ما يستاهلش ان قلبك يمو,ت علشانه
كاران بضعف وينزل مسد,سه وصبا تنجح في انها تاخده من ايده
ماهر يسحب سلا,حه على صبا ليط,لق عليها ولكن كاران بحركه سريعه يسحب مسد,س اخر كان معه ويط,لق عليه
صبا تنتفض من صوت الرصا,ص وتحضنه وهي تصر,خ
كاران بدموع ينظر الى جده وهو ملقي على الارض يغرق في د,مه ::ما كانش لازم تنسى انك علمتني احمل مسد,سين وان لو واحد اتاخد مني التاني يبقى حميني؟؟
وبعد قليل تاتي الشرطه ورجال الامن تملا المكان وياخذه الاطفال وياخذوا جثه ماهر ويلقوا القبض على كامل بتهمه الاتجار في السلا,ح والا,عضاء بعد ان تحفظوا على كل مخازن السلا,ح الذي
الضابط:: احنا قدرنا نتحفظ على كل مخازن اللي موجود فيها السلا,ح وقبضنا على كل رجاله كامل واللي كانوا كمان شغالين مع خالد البحيري &و ده طبعا ما كناش هنعرف نوصل له غير بمساعدتك
كاران:: انا ما عملتش حاجه &انا بس مسكتكم طرف الخيط وانتوا كملته
الضابط ينظر لهم هم الثلاثه ::انتم كويسين مش كده ما حدش فيكم حصل له حاجه
طاهر بضحك::الحمد لله يا حضره الظابط بس حاول المره الجايه ما تتاخروش
صبا بقلق::هم الولاد كلهم بخير وكويسين صح
الضابط باطمئنان ::اه الحمد لله كلهم كويسين وبخير بعد اذنكم
بعد ما الضابط يمشي كاران وطاهر وصبا يحضنوا بعض بابتسامه وفي صوت واحد ::واخيرا الكابوس انتهى
وهنا يعلن هاتف طاهر عن اتصال ::دي ملك هطمنها ان احنا كويسين
كاران ياخذ صبا في حضنه ويضمها بعمق
طاهر بانفعال:: لو لمست شعر منها مش هيكفني فيك اني افصل لحمه عن عظمك
كاران وصبا بقلق وفي صوت واحد ::في ايه يا طاهر
طاهر تتحول كل ملامحه الى غضب :::ملك
كاران وصبا::::: مااااااالها؟؟؟؟؟ !!!!!!!