ا
ا
رواية الاخ الاكبر
الفصل العشرون
بقلم حبيبه
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد
دخلت روح غرفة العمليات وكانت العائله تنتظر في الخارج
كان محمد يقف وهو ملطخ بالدماء ولا يشعر بأي احد حوله
ذهب اليه عز
عز: محمد
محمد:...........
عز: محمد اجمد ياصاحبي علشان عيلتك
محمد بخوف: اختي ياعز اختي هاتروح مني
عز: ماتقولش كده يامحمد خير ان شاءلله تفائلوا بالخير تجدوه اهم حاجه تجمد انت ضهر عيلتك وسندها لو انت وقعت عيلتك كلها هاتتهد اصبر واهدى علشان ماما ناديه
محمد: مش قادر ياعز مش قادر
عز: هاتقدر والله هاتقدر لجل اهلك بس
محمد: ح حا حاضر
#ذهب محمد وجلس على ركبتيه ليواسي امه الجالسه تبكي على حال ابنتها
محمد: ماما
ناديه ببكاء: محمد روح بنتي بنتي يامحمد
محمد: اهدى ياماما
ناديه: اهدى اذاي وبنتي بين الحياه والموت جوه اهدى اذاي وبنتي بعيد عن حضني اهدى اذاي
محمد: ياماما هاتبقى بخير والله وهاترجعلنا بالسلامة ان شاءلله ادعيلها ياامي
ناديه ببكاء: يارب يارب ماتوجع قلبى فى بنتي يارب رجعهالي بالسلامه
محمد مقبل يدها: ان شاءلله هاتكون بخير ان شاءلله ياقلبي
#نظر عز وجد روان تقف امام الباب وتنظر بصمت: هاتبقى بخير ان شاءلله
روان بهدوء وهي مازالت تنظر للداخل: كل ده بسببك
عز بأستغراب: بسببي انا.... بس انا ماعملتش حاجه
روان: انت السبب في كل اللي احنا فيه ده ياريتك ماظهرت في حياتنا ياريتنا ماشوفناك حتى انت السبب في كل ده اختي بعدت عن حضني بسببك ودلوقتي بين الحياه والموت بسببك انت انا الاول كنت بكرهك بس دلوقتي بقيت حتى مش طايقه ابص لوشك
عز بصدمه: في ايه ياروان ليه بتكلميني كده انا مش فاهم حاجه طيب انا عملت ايه خلاكي تكلميني كده
روان: ابعد عني لو سمحت وسيبني في حالي
عز بعند: ابعد عنك اذاي يعني اتفضلي معايا لو سمحتي
روان: افندم
عز: بقولك اتفضلي قدامي نتكلم في مكان تاني علشان والدتك ومحمد
روان بعند: وانا بقولك لأ وقولتلك ابعد عني يابنأدم انت
عز: هاتتفضلي. بهدوء ولا اعلي صوتي واخلي العيله كلها تشارك معانا واهو بالمره كلنا نعرف مخبيه ايه..
روان: تمام هاتفضل معاك
#ذهبت روان وعز لخارج المشفى
عز: يلا مستني
روان: قصدك ايه
عز: كملي كلامك ياروان ليه انا السبب ليه فجأه كده بعد ماكنتي بتتعاملي معايا كويس اتغيرتي وبقيتي مش طيقاني ومش عاوزه تشوفي وشي ليه ياروان ليه
روان: لانها بتحبك
#لحظات صمت سيطرت علي المكان بالكامل
صمت عز بصدمه اخرست فمه بالكامل
#قاطع هذا الصمت عز: ا اا ان انتي بتقولي ايه لا لا لا اكيد بتهزري صح
لم تتمالك. روان نفسها واطلقت العنان لدموعها حزنآ علي ماوصلت له اختها: لأ للاسف مش بهزر اتمنيت اني اكون بهزر بس دي الحقيقه روح بتحبك او هي اوهمت نفسها بده بس هو ده الواقع اللي احنا فيه دلوقتي...
عز: لأ لأ مستحيل لأ دا من ابعد المستحيلات دي ذي اختي لأ دي اصغر من اختي حتى انا عمري مافكرت فيها اكتر من اختي الصغيره حتى كنت بهتم بيها كااخت والله لكن عمري مافكرت فيها غير كده
روان: ياريتك مااهتميت بيها ياريتك مااهتميت دا اخرت اهتمامك بيها وصلها انها تحاول تقتل نفسها
..
عز: روان صدقيني والله العظيم مااقصد ان اهتمامي بيها يوصلها بالطريقة دي انا عمري ماشوفتها غير اختي الصغيره والله ياروان مانيتي كانت في حاجه
روان: مابقاش ينفع كلامك ده دلوقتي خلاص فات الاوان
عز بخوف: يعني ايه
روان: يعني الحمدلله على كل شيء بعد اذنك
عز: رايحه فين
روان: لاختي رايحه اكون سند لامي واخويا رايحه اكون سند اهلي
عز: طب وانا
روان: انت ايه
عز: انا فين من دول انا فين في حياتك نفسي نفسي بس اكون بالنسبالك ذيهم او حتى ربعهم ياروان نفسي علي الاقل تحسي بيا تجاهلك ليا ده بيتعبني اوي
نفسي ياشيخه حتى تتعاملي معايا حتى لو ذي اخوكي مش مهم انا قابل
روان: مابقاش ينفع خلاص
عز: روان ارجوكي انا والله بحبك بحبك انتي وبس انتي اللي في قلبي وبس والله العظيم بحبك
روان: يبقى حاول ماتحبنيش احسن لاني مش هابادلك الحب ده
عز: قوليلي اذاي انتي قوليلي اذاي حاولت بس ماقدرتش حاولت انساكي من اول مره شوفتك فيها حاولت امنع نفسي ماافكرش فيكي حاولت امنع نفسي ماجيش عندكم بأي حجه علشان اشوفك بس مش قادر لو انتي عندك حل قوليلي فكرك انا مبسوط وانا بهين نفسي كده هاكون مبسوط يعني وانا بجري وراكي واتحايل عليكي تحبيني بس اعمل ايه بحبك ومش قادر بس افكر انك ممكن تكوني لغيري مش قادر ياروان مش قادر بس انا املي في ربنا كبير وواثق ان هايجي يوم وتحبيني مش مهم بقدر مابحبك انا راضي ببعض حبك يكون ليا
روان: يبقى هاتستنى كتير اوي اوي
عز بأبتسامه: وانا راضي وبصدر رحب وهاستنى حتى لو العمر كله
روان: تما........... ايه ده في ايه
#كانت ممرضتان قادمتان من اتجاه غرفة العمليات بسرعه
روان: لو سمحت في ايه مالك بتجري بسرعه كده خير ان شاءلله
ممرضه: المريضه اللي في غرفة العمليات فقدت دم كتير ومحتاجين ليها دم والمشكله فصيلة دمها فريده من نوعها ومش موجوده
#وقع قلب روان من الخوف على اختها
لكن مهلآ مهلآ فاانا وامي واختي نفس فصيلة الدم
روان بسرعه: اااا ان. انا نفس فصيلة دمها
ممرضه: متاكده احنا محتاجين كيسين دم على الاقل
روان بأصرار: خدي دمي كله علشان اختي
ممرضه: تمام اتفضلي معايا
#ذهبت روان مع الممرضه وظل عز ينظر في اثارها
عز: قد ايه قلبك ابيض ياروان ومش بتحبي تأذي حد بس المشكله ان طيبتها الذايده دي هي اللي موقعاكي في مشاكل بس برضوا بحبك يعني بحبك بس ها....
#اياكم ثم اياكم والحلفان كدب حتى لو هزار او خوف اياكم والحلفان كذب
#بسم الله الرحمن الرحيم (﴿ وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمَانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ )
ثواني وخرج الطبيب من غرفة العمليات ازال الماصق وهو يتنفس بأرتياح
محمد: خير يادكتور طمنا
الطبيب بأبتسامه: الحمد لله تخطت مرحلة الخطر والفضل كله يرجع لاختها
ناديه بدموع: الحمدلله يارب الف حمد وشكر ليك يارب الحمدلله
#ذهبت ناديه واحتضنت روان: ربنا يخليكي لينا ياروح قلبي دايما انتي طريق النجاه لاخواتك ياحبيبتي
روان بحب: طب بتعيطي ليه دلوقتي ياست الكل ياحبيبتي احنا ولا حاجه من غيرك انتي ياقمر
هبطت ناديه وقبلت راءس روان بحب:
ربنا يسعدك يانور عيني
محمد: طيب نقدر نشوفها يادكتور
الطبيب: هاتتنقل الاول لغرفه عاديه وبعدين تقدروا تشوفها
محمد: تمام
#مر حوالي ساعه حتى استطاعت روح ان تعود لوعيها والا ان فتحت عينيها حتى وجدت عز امامها فابتسمت بتعب
روح بتعب: ع ع ع
محمد بسرعه: حمدالله بالسلامه ياروح
تداركت روح بأن عائلتها بالكامل حولها ووقعت عينيها على يد من تقف بجانب عز وماهي الا روان
روح وهي تنظر لروان بكره: الله يسلمك
ناديه مقبله يدها: اخس عليكي يابنتي بقى قلبك طاوعك تعملي فينا كده ليه يابنتي تخوفيني عليكي كده حرام عليكي يابنتي وقفتي قلبي من خوفي عليكي
روح: حسيتكم مش بتحبوني ياماما
ناديه: بس يابت مش بنحبك ايه دا انتي اللي في قلبي وبس
روح بأبتسامه بجد ياماما طب يلا بوسيني من خدي ذي ماكنتي بتبوسيني وانا صغير
ناديه: هههههه حاضر ياقلبي
روح: تسلميلي ياست الكل
ناديه: انا هاقوم ادخل الحمام ده اتوضى واصلي ركعتين شكر لله ان بنتي رجعت لحضني بخير وسلامه
روان: روح حبيبتي سلامتك ياعيوني كده خوفتيني عليكي
روح ببرود تام: شكرا المره الجايه ماتبقيش تخافي
#صمتت روان بحزن من كلام اختها لها ولكن لم تشاء ان تلاحظ ذلك امها وان تسمع تجريح اختنا اها فااكملت حديثها: ان ماكنتش اخاف عليكي يابت هاخاف علي مين دا انتي اختي حبيبتي وبنتي اللي بحبها
روح: انا لا بنتك ولا حبيبتك وياريت كمان لو ماكنتش اختك وتسلمي على سؤالك عني ياريت لو تتفضلي علشان تعبانه شويه
روان بحزن وحرج من اختها: احم بعد اذنكم ها ه هاروح اجيب اكل ودوا لماما علشان تعبانه شويه
الى متى ياقلبي ساتصمد لقد صمدت بما فيه الكفايه تراني هل سأبكي ولما ابكي فاهي اختي ولكن لما ياقلب لما الا يحق لك والبكاء الا يحق لك والبوح عما في تحبسه بداخلك الا يحق لك والتكلم الا حق لك والصراخ الا يحق لك ان تفعل ايا شيء سأانتظر عوضك ياالله فالتلهمني الصبر