ا
ا
رواية الاخ الاكبر
الفصل التاسع عشر
بقلم حبيبه
غريبه هي تلك الانثى لا يهزها اقوى الرجال وتبكيها اتفه الاسباب تلقب بسليطة اللسان مستعده ان تخسر كل شيء الا ان كرامتها لا تهان ستظل هي ذلك اللغز التي يصعب حله
#صباحكم ورد وياسمين
عز: لهوا انا ماقولتلكش مش انا هاجيب دهبي النهارده
عبدالله بغضب: نننعم والمفروض اني راس كرنبه في البيت ولا ايه ايييه هي قلة الادب عندك وصلت للدرجه دي يااستاذ يامحترم
عز بهدوء تاام: حضرتك انا مبلغك من بدري بس انت اللي رافض ومش راضي تتقبل الموضوع خالص
عبدالله: ❕ عمري ماهاقبله وجواز من الشوارعيه دي مستحيل ياعز فاهمني مستحيل
عز: اسف يابابا بس هاتجوزها
عبدالله: حتى لو كنت ممانع هاتتجوزها برضو
عز: حتى لو حضرتك ممانع هاتجوزها برضوا
عبدالله: للدرجادي ياعز رائي مش مهم
عز: رغم اللي حضرتك عملته بس انت ابويا ورائيك فوق راسي بس اسف روان هاتجوزها
عبدالله: انا ابوك ولازم تسمع كلامي عشان انا عاوزلك الصح وتعيش حياه سعيده
عز: وهو الصح والحياه السعيده عند حضرتك انك تجوزني على مزاجك اللي انا وانت عارفين هاتبقى مين
عبدالله: مين ياعز
عز: ههههه بنت عز ابوها غني وفلوسه طبعاً كتير ماشيه علي الموضه وشياكه علشان تليق بمكانة عيلة المحامي عبدالله ههههههه مش ده اختيارك للعروسه يابابا
عبدالله: انت بتتريق عليا ياعز
عز: حاشا لله عمري مااعملها يابابا انا بس بقول اللي حضرتك عاوز تعمله بس اللي حضرتك ناسيه او عامل نفسك ناسيه هو اني مش جماد انا مش جماد يابابا انا بنأدم
عبدالله: انا بعمل كل ده علشان مصلحتك وعاوز اشوفك احسن حد في الدنيا
عز: انا عارف مصلحتي فين يابابا فأرجوك ماتتعبش نفسك معايا روان هاتبقى مراتي يعني هاتبقى مراتي
عبدالله: البنت دي مش هاتدخل بيتي حتى لو وصلت بيا اني اقتلها
عز: اقسم بالله يابابا اقسم بالله ان مسيت شعره بس منها لانسى انك ابويا ووقتها ماضمنش نفسي هاعمل ايه..
عبدالله: انت بتقولي انا كده ياعز معقوله البنت دي غيرتك بالشكل ده دي عامله ذي الشيطان
عز: بعد اذنك يابابا اصل اتأخرت على حبيبتي سلام نوووور
نور: نن نعم
عز: جهزي نفسك وخلي دادا فتحيه تجهز لحد مااغير هدومي تمام
نور: حاضر..
استغفرالله العظيم واتوب اليه استغفرالله العظيم واتوب اليه استغفرالله العظيم واتوب اليه استغفرالله العظيم واتوب اليه
وصلت روح وندى للجامعه
ندى: روح انتي بخير ياقلبي
روح: اه
ندى: روح انسي اللي فات وارجوكي ارجعي ذي الاول ضحكتك الجميله وحشتني
روح: يلا ياندى نلحق المحاضره
ندى: بس...
فارس: يااهلا بالقمر
ندى: هو انت مابتتعبش وبرضوا مصمم كل شويه تنضرب
فارس وهو ينظر لروح: اعمل ايه طيب قلبي ابن اللزينه ده هو اللي بيجرجرني لما القمر بيحضر
روح بهدوء تاام: ندى انا هامشي علشان المحاضره هاتبداء ماشي
ندى: تمام ياقلبي لما تخلصي رني عليا
روح: تمام سلام...
#توقفت روح فجأه بسبب تلك القدم التي وقفت لتعترض طريقها
فارس بأبتسامه: كده تسبيني وتمشي طب دا حتى عيب والله
روح برفعة حاجب: رجلك يااستاذ
فارس: مالها
التفتت روح اليه بكامل جسدها: اسمع ياعم انت ابعد عن وشي علشان مش طالبه استظرافك خالص تمام والجو بتاعك ده مش ماشي عليا فاروح اعمله مع غيري ماشي
#كل هذا وفارس لا يشعر بأي شيء ولاول مره يرى عينيها بوضوح شرد بها بقوه
روح بغضب: ولتاني مره هاقولها انا لأ وحاول تبعد عن وشي تمااام سلام ياندى
#ذهبت روح وندى من امامه ومازال ذلك المسكين في مكانه لم يتحرك انشآ. واحدآ
حتى جاء اليه اصدقائه
شاب: يالهوي دي مسخرتك يابني
شاب اخر: المشكله انك واقف وساكتلها على اللى قالته ده كله
شاب اخر: ههههههه لاول مره اشوف فارس الدسوقي ساكت لبنت لاء وكمان ترفضه الرفض المهين ده ياتاريخك اللي ادمر يافارس ههههههه
فارس:.......
شاب: فارس يافارس يابني
فارس: ها ايه
شاب: فينك بابني
فارس: موجود اهو بتقولوا ايه
شاب: يابني البنت رفضتك بطريقه مهينه دي ضحكت عليك الجامعه كلها شكلك خسرت
فارس: اصبر ياعزيزي الصبر حلو برضو
شاب اخر: طب يلا بينا على الكافتيريا علشان خرمان خالص
فارس في سره: هو انا حصلي ايه دا ذي مايكون حاجه سبتتني مكاني بس عينها حلوه اوي لأ لأ اوعي تنعجب بيها يافارس وافتكر ان ده رهان....
اراك ياقلب تخون العهد ونحن من اتفقنا على عدم الخيانه اتحن اليه وهو لا يراك
فالتتماسك فاانت من لا يهتز لاحد فامن تكون هي لتزحزح كيانك هذا تماسك
ذهبت روان والجميع واختاروا الدهب المناسب وعادوا للمنزل.. وتم الاتفاق على حفلة الخطوبه في نفس اليوم ليلآ
#طبعاً بعد الحاح كبير من عز على ذلك
روان: اتفضل يااستاذ عز
عز بأبتسامه: يذيد فضلك يامراتي مستقبلآ
روان في سرها استغفرالله العظيم يارب: بص يااستاذ عز
عز: استاذ ماشي ياختي وماله استاذ استاذ مش مهم
روان: اسمعني لو سمحت
عز: تمام قولي
روان: بدايتآ كده انا مش هاخرج مع حضرتك في اي مكان في وقت الخطوبه
عز: وثانيآ
روان: ايدي مش هاتلمس ايدك وتلبيس الدهب اخت حضرتك اللي هاتلبسه لينا
حضرتك مالكش حق عليا في اي حاجه مادام انا في بيت ابويا بس انا ماقدرش اكسر كلمه ليك وده بس احترمآ مني مش اكتر وفي الخطوبه هاتبقى اناشيد دينيه مش اغاني حضرتك خلال فترت الخطوبه انت اجنبي عنك يعني غريب عني واتمني تتقبل شروطي
عز بأبتسامه: وانا موافق ياست البنات حاجه تاني
روان: اه ياريت تلتزم في صلاتك وتقراء قرءان وبلاش اغاني صحح علاقتك مع ربك...
عز: عيوني ليكي يااجمل ما راءت عيني
نظرت روان بخجل للاسفل: احم احم كده انا قولة اللي عندي
عز بحب: حاضر ياقمر
انتهت روح من جامعتها واتصلت بندى
روح: ايوه يابنتي فينك مش قولنا هانتقابل
ندى: ربع ساعه بس وهاكون عندك
روح: اوف لسه هاستنى ربع ساعه ولسه اسلام مجاش طب بقولك ايه هاستناكي عند البحر ماشي
ندى: ماشي ياقلبي سلام
#اغلقت روح الهاتف وذهبت وجلست على شاطئ البحر والا ان جلست حتى اخذت تتذكر ما حدث حتى انها لم تشعر بدموع عينيها وهي تسيل على وجهها
ثواني وشعر بمن يجلس بجانبها ولم يكن سوى فارس
روح: انت تاني
فارس بهدوء على غير عادته: الانسان بيفضل يحبس جواه ويسكت بس مهما يستحمل ويسكت بيبقى عاوز حد يخرجله كل اللي جواه اي حد حتى لو مايعرفوش مش مهم المهم يخرج اللي جواه
روح: قصدك ايه
فارس: دموعك اللي مغرقه وشك دي تقولك قصدي ايه احكي ياروح وانا جاهز اسمعك
روح: احكي ايه وبعدين يوم مااتكلم هايكون انت
فارس: احتمال ترتاحي وعاوزك تعرفي حاجه هو مافيش كلمه هاتخرج برانا انا وانتي
روح: انا ماعرفكش وماقدرش اثق فيك
فارس: وادينا اهو فيها ممكن تعتبريني صديق او اخ لو سمحتي بلاش ترفضي لو سمحتي
شعرت روح بصدقه فقررت ان تمنحه فرصه
روح: تمام وانا موافقه نبقى اصدقاء
فارس بمرح: لولي لولي لولي لولي لولي ياصلات العيد ياولاد
روح: ههههههه
فارس: ها تابعبعي باللي جواكي ولا لع
روح: ههههههه لأ مش النهارده علشان لازم اروح
فارس: طب ممكن اخد رقم البرنسيس
روح: تمام اكتب
فارس: تمام سلام
ويمر اليوم بحزنه ومأساته وياتي الليل بأفراحه
#تمت وبحمد الله الخطوبه على خير وكان الجميع في سعاده شديده يضحكون معآ لان الحفل كان عائلي ولا يوجد غريب
روان بهدوء: ندى
ندى: ايه ياروحي
روان: روح فين
ندى: مش عارفه بس ممكن تكون في اوضتها
روان: طب شوفيها كده وحاولي تقنعيها تيجي وسطينا
ندى: حاضر
#ذهبت ندى واخذت تطرق باب الغرفه بهدوء
ندى: روح
روح:......
ندى: روح ياروحي انا ندى افتحي
روح:.......
شعرت ندى بالخوف فاعلت صوت طرقها للباب قليلآ: ياروح افتحي ارجوكي انا ندى اختك
روح:......
ندى: محمد يامحمد
محمد: خير ياندى في ايه
ندى: ر رو روح مش بترد عليا خالص
محمد: مايمكن نايمه ولا حاجه
ندى: لأ لو نايمه كانت صحيت على خبطي ده لأ انا خايفه تعال حاول تفتحه
محمد: حاضر
#حاول محمد فتح الباب مرارآ وتكرارآ حتى تسلل الخوف اليه ايضآ فقرر كسره
دخل محمد وندى ولكن توقفوا بصدمه كبيره عندما وجدوا روح ملقاه ارضآ ويدها تنزف الدماء