رواية الاخ الاكبر الفصل التاسع بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل التاسع 

بقلم حبيبه



معلش ياجماعه انا لما بتأخر كله بيطالب بالبارت دلوقتي انا مش شايفه تعليقات خالص علي الروايه لو وحشه عرفوني وانا اوقف نشرها 

مرت دقايق وانتهى الطبيب من فحص محمد وكتب له على خروج تحت الرعايه الكامله بعد الحاح كبير من روان بسبب مصاريف المشفى الذائده........ 
خرج محمد ويسانده عز ومعهم روان وندى واتجهوا جميعآ الى سيارت عز 
جلس محمد وروان وندى في الخلف ونور بجانب عز...... 

#ظلت نور تختلس  لروان في المرءاه..حتى لاحظت روان ذلك

روان بهدوء: في حاجه ياجميله عاوزه تقولي حاجه ومتردده.. 

نور بوجه احمر من الاحراج: بصراحه اه

روان: اممم وياترى ايه اللي حابه تسأليه  

نور: هو ليه لابسين الحجاب مع اني شايفه انه بيداري جمال المراءه يعني  هو مش اجباري علينا كامسلمين....... 

روان: بسم الله الرحمن الرحيم.. 
(وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ﴾

هسألك سؤال ياعيوني 

نور: اتفضلي

#اخرجت روان حبتين كراميل من حقيبتها 
(روان بتحب تشيل كراميل في حقيبتها دايما علشان لو قابلت طفل بتحب تديله) 

#فتحت روان احداهن وتركت الاخرى مغلفه واخذت تفركهم بيدها ثم نظرت لعز 

روان: استاذ عز 

نظر عز اليها في المرءاه: نعم 

روان: تختار اني حبة كراميل تاكلها من دول... 

عز: اكيد المغلفه لسه.. 

روان: ليه... 

عز: علشان لسه مغلفه ماتوسختش..  

روان: احنا كده ياقلبي الحجاب عامل حمايه للمراءه المراءه في الاسلام كالملكه المتوجه نظيفه طاهره  الحجاب حاميها لا يراها اي احد بدون حجابها حمانا الله واياكم جميعا يارب.... 

#نظر محمد اليها بفخر وابتسامة حب ثم قبل راءسها: ربنا يحفظك ويسعدك ويبارك فيكي يارب ياقلبي.. 

عز في سره: ايه البنت دي مصممه تشدني ليها كل مره طيب هو انا ليه مبسوط اوي كده بده حاببها تتكلم  اكتر واسمعها 

نور: انسه روان

روان: خير ياقلبي 

نور: تسمحيلي اكون صديقه ليكي 

روان: طبعاً ياقمري واحلى صديقه كمان.... 

نور بابتسامة: تسلمي يارب 
عبدالله بعصبيه: انت بتقول ايه اذاي يعني الظاهر ان خلاص راحت عليك... 

التوربيني بغضب: عبدالله فوق لنفسك انت اتجننت في عقلك انا التوربيني ياعبدالله 

عبدالله بخوف: ااا انا اس اسف ماقصدش حاجه 

التوربيني: اقسم بالله ان صوتك علي تاني لاخليك تتمنى الموت وماتطولوش فاااااهم 

عبدالله: حح ح حاضر حاضر 

التوربيني: البت هاتتقتل هاتتقتل ده مش علشان سواد عيونك دا علشان البنتور ان وعد بينفذ

عبدالله: تمام 

مرت دقايق ووصل الجميع للبيت 

كانت روح ترتدي السماعه وتتمايل مع بعض نغمات الموسيقى 

ناديه: ياروووح يابت أنتي يااخرت صبري 

روح:......... 

ناديه: بت ياروح انتي ياحماره
الصبر يارب امتى تتجوزي يابت وارتاح مابدهاش بقى ياقوي

#خلعت ناديه الشبشب ابو ورده
(الحذاء يعني) ولم تدري روح الا وهو في وجهها (شبشب الام لازم يصيب الهدف).... 

روح: ااااااه ايه ياست الكل الهزار التقيل ده لاحظي اني والله والله والله والله بنتك ياوليه 

ناديه: بلا وكسه

روح بتمثيل: بلا وكسه امي انا تقولي بلا وكسه يابريستيچك اللي اتهرس في الارض ياروح عليه العوض ومنه العوض في الامهات الامهات باظت خالص ياجدعان 

محمد من الخارج: بت ياررروح افتحي ياذفته وبطلي لماضه مع امك افتحي يانيله دا انا هاعلقك تعبت من الخبط يابت... 

ناديه: ههههههه اهو جالك اللي هايظبطك ياحنفي 

روح: نونو حبيبتي انا بنتك ياقمر احميني من ابو لهب اللي بره ده

ناديه: ولا اعرفك 

روح: الله يسترك يااما ماتبعنيش ياعشري 

ناديه: بشرط

روح: خدامك ياباشا

ناديه: تمسحي وتكنسي وتنضفي وتعملي الاكل مكان اختك روان لمدت اسبوع

روح بصدمه: اييييه طب والجامعه ياوليه دا ظلم واستغلال ظلم ظلم 

ناديه؛ ها موافقه ولا اسيب ابو لهب ينفخك 

روح: امري لله اتفقنا.... 

ناديه: يلا طيري افتحي

روح: اوكيييه جايه اهو 

#فتحت روح وكانت تظن انه اخوها: حمودي حبيبي ها 

محمد: ها ايه وسعي خلي الناس تدخل 

روح وهي تنظر لعز بحب: ها اه اه اتفضلوا 

دخل الجميع والا ان دخلوا حتى راءت ناديه كتف محمد الملفوف بالضماد 

ناديه: يالهوي يالهوي في ايه مالك يابني

#هبط محمد ببطئ الى مستواها: اهدي ياست الكل انا بخير دا حادثه بسيطه بس 

ناديه بدموع: بسيطه ايه يابني دا باين عليك التعب انت بتضحك عليا 

محمد: هو انا اقدر ياقمري والله انا بخير الحمدلله اهدي انتي علشان خاطري 

ناديه: حاضر ياحبيبي 

محمد: المهم اننا عندنا ضيوف المفروض نضايفهم ونوريهم كرم الضيافه ولا يرضيكي يقولوا علينا اننا ناس بخيله اقدملك عز واخته..... 

ناديه: حاضر ياحبيبي ينوروا اتفضلوا ياحبايبي

نور في سرها: ايه العيله الجميله دي ايه الحنان والدفئ ده شعور حلو اوي حسيته لما دخلت هنا ياريت لو كان عندي عيله ذيهم كده ياالله.... 

عز: تسلمي يارب ياست الكل ياترى فكراني ولا نسيتيني

ناديه: انا اقدر انسى الايد اللي ساعدت ابني وانتشلته من الضياع ربنا يحفظك يابني ويسعدك ويبارك فيك يارب ويسترها معاك دنيا واخره .... 

عز: الله على الجمال عارفه اني ماعنديش حد يدعيلي الدعوه الجميله دي عمري ماحسيت الاحساس الحلوه ده بدعوتك عمري ماجربته او م مم ماعنديش الام اللي تدعيلي.. 

#صعب عز على ناديه وتألم قلبها عليه: ياحبيبي يابني اعتبرني ذي امك يابني لو ده مش هايزعجك

عز: يالهوي هو انا اطول دا كرم كبير منك ليا 

ناديه: ولا كرم ولا حاجه كان عندي خمس شحطه ذادوا اتنين 

عز: ههههههه 

محمد لروح: امك فضحتنا والحمد لله

روح: احمد ربنا انها جت علي قد شحطه ومافتحتش اكتر

نور بجانبهم: ههههههه ههههههه 

محمد وروح: احيه باين سمعتنا

ندى بضحك: ههههههه اه يامصايب دا انا سمعتكم

ناديه: بت ياررروح 

روح: ها ايه ياست الكل 

ناديه: اخلصي روحي هاتي عصير وجهزي اكل علشان الناس

عز: اكل لأ تسلمي يارب بس اكلين

ناديه: والله أبداً لازم تاكلوا معانا 
ولا ايه يامحمد 

محمد: طبعاً لازم ياكلوا 

#نظر عز لنور وجدها تهز راءسها بنعم 

عز: امري لله موافقين 

ناديه: يلا اتفضلوا استريحوا وانت يامحمد خش اوضتك ارتاح 

محمد: لأ انا بخير هاغير هدومي بس وراجع 

ناديه: طيب ندى ساعدي اخوكي

ندى: حاضر ياماما 

روان: هاروح اصلي وراجعه 

ناديه: ماشي ياقلبي 

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
ثواني وسمعت ناديه رنين جرس الباب 
ناديه: ياندى افتحي الباب 

ندى: حاضر ياماما

#فتحت ندى الباب ولم يكن سوى ذلك المزعج بالنسبه لندى

ندى: الصبر يارب 

اسلام: بسم الله ماشاء  ايه المزه دي هو انا جيت شقه غلط ولا ايه 

ندى: افندم

ناديه: مين يابنتي 

اسلام  : ايوه انا عارف الصوت ده ماتوهش عنه وسعي كده بس دودو العسل وحشتيني يامزتي

ناديه: لو وحشتك كنت سألت ياض 

اسلام: معلش بقى ياقمر مشغول والله سامحني ياحلوووا  

ناديه: ماشي سماح المره دي المهم صفيه عامله ايه 

اسلام: بتسلم عليكي وبتبوسك
اسلام محي الدين شاب يعشق المرح صديق محمد وابن خالته طيب القلب يكره زوج امه بشده  ولكن اتقى شره اذا غضب  ذو عين خضراء ابيض البشره شعره دهبي كثيف ذو عضلات ضخمه دكتور اسنان 
يعشق ندى بجنون منذ ان ولدت ولكن يلتزم الصمت.... 

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم واتوب إليه 

ناديه: حبييتي والله وحشاني مش بتكلف نفسها وتيجي تطمن عليا حتى 

اسلام: معلشي ياخالتوا بقى اعذريها 

ناديه: ماشي ياقلبي كفايه انت بتطمن 

اسلام: حبييتي يادودو الا قوليلي يامزه مين القطه اللي فتحتلي الباب

ناديه: دي الخدامه الجديده

اسلام: ماتجوزهالي واكسبوا فيا ثواب الله يستركم

ندى من خلفه: انا خدامه ياماما اخص عليكي 

اسلام: انا حاسس اني عارف الصوت المعفن ده

ندى: نننعم انا صوتي معفن 

اسلام  بصدمه: ميييين ندى

ناديه: ههههههه اه هي

اسلام: يخربيتك انتي عملتي ايه يابت 

ندى: عملت ايه في ايه 

اسلام: انطقي يابت عملتي ايه بقيتي مزه كده اذاي دا انتي كنتي شبه جوز امي 

ضربه محمد من خلف راءسه (علي قفاه يعني): ماتتلم ياض انا اختي قمر 

اسلام: بس سيبك انت الخمار هاياكل منها حته بسم الله ماشاء الله خدي قلبي مش عاوزه
ندى: خليهولك مش عاوزاه

اسلام: يلا وفرتي

استغفرالله العظيم واتوب اليه 

ياجميلة القلب احببت خمارك وكم ذادك الحياء جمالآ فوق جمالك
دخلت روان الغرفه وادت صلاتها والا ان انتهت حتى وجدت ادوات الدراسه غير مرتبه... 

روان: روح الحماره مليون الف مره اقولها رتبي حاجتك بس تقول لمين مابتسمعش الكلام ابدآ 
ايه ده روح بتحب عز.... 


عبدالله: ايوه يابني طبعاً عارف هاتعمل ايه

........: طبعاً ياباشا

عبدالله: ماحدش يلمسها مش عاوز اي اعتداء تمام 

.............: اومال هانعمل ايه يابيه عدم اللمؤخذه 

عبدالله: عاوزكم تحطوا خمارها في الارض مرمطوه فاهم 

..........: تحت امرك يابيه



تعليقات