رواية الاخ الاكبر الفصل الثاني والعشرون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الثاني والعشرون 

بقلم حبيبه


ازاحة روح فارس عنها بقوه ثم اعطته كف رن في اذان الجميع 

فارس بصدمه: ايه اللي عملتيه ده 

روح بغضب: ده تحذير بس على اللى انت عملته ولو اتكرر تاني هاطلع بروحك بأيدي
فاهم 

فارس: انا ماقصدش حاجه بس بسلم على البنات كلها كده كأخ 

روح: وانا مش من البنات دي يااستاذ مش منهم اوعى تكون مفكر ان علشان ضحكتلك شويه يبقى خلاص تسوق فيها لااء فوق لنفسك كويس الاخوه بتاعتك دي خليهالك 

فارس: ماشي ياروح اسف 

روح: يلا ياندى اتأخرنا

#ذهب شاب الى فارس: ايه اللي حصل ده يانهار ابيض بقى فارس الدسوقي يضرب  كف من بنت  كده عيني عينك  لا وكمان يتأسف دا لولا اني شوفت بعيني ماكنتش صدقت 

شاب اخر: معقوله ده يافارس انت. اذاي سكتلها بعد ماخلت الجامعه كلها تضحك عليك 

شاب اخر: اوعى تكون حبيتها اوعى 

شاب اخر: لأ لأ مستحيل يكون حبيتها دي حتة عيله لا راحت ولا جت ماتسواش تلاته تعريفه

شاب: لأ بصراحه تستاهل ياصاحبي دي عليها حتة جسم ملب.... اااه

#صمت الشاب بسبب تلك اللكمه اللتي نزلت علي وجهه بقوه ارمته ارضآ 

فارس بغضب: اخرس اياك تجيب سيرتها بالغلط تاني فاهم 

شاب: انت بتضربني علشانها يافارس 

شاب اخر: فارس انت بتضربه علشانها انت بتحبها يافارس لأ لأ قول لأ الله يخليك 

#علم فارس مااوقع به نفسه: ها لأ لأ مستحيل احب دي مستحيل 

شاب اخر: اومال ضربتني ليه لما اتكلمت عنها

فارس:......... 

شاب اخر: ضربته علشانها ليه يافارس 

فارس: ع عل عادي احنا اه بتوع بنات بس مش وس##**

شاب اخر:فارس انت فاكر الرهان اوعى تنساه يافارس او تحب البت دي

فارس:احب ايه ياعم انا لا بحبها ولا حاجه
   انا بس كنت بجر رجليها 

شاب اخر: خلاص تمام 

فارس بأرتياح : تمام تمام انا هامشي انا 

شاب: على فين 

فارس وهو يذهب : عندي محاضره 

شاب اخر: شباب هو قال عنده محاضره ولا انا سمعت غلط 

شاب اخر: لأ للاسف سمعت صح فارس بقى بيحضر محاضرات انا حاسس انه اتغير لازم نبعد البت دي عنه 

#اخذ فارس يبحث عن روح  ركضآ  حتى وجدها تجلس وحدها  في مكان خالي من الناس  

فارس وهو يتنفس بصعوبه: روح 

روح: خير يارب

فارس: روح انا والله العظيم مااقصد انا ماعرفش ان الحركه دي هاتزعلك مااقصدش بجد 

روح: اتفضل امشي لو سمحت عشان مش طيقاك 

فارس: روح اسمعيني

روح:  اسمع ايه تاني فارس انا وللاسف اعتبرتك اخ ليا رغم انك ضايقتني كتير بس لما جيت تسمعني وقت زعلي   قولة معلش يمكن اتغير  وسامحت واعتبرتك اخ ليا 

فارس: انا اسف سامحيني 

روح: لو سمحت ابعد عني 

فارس: بسس 

روح: لو سمحت ممكن 

فارس: ماشي اللي يريحك بس انا جنبك وقت ماتحتاجيني انا موجود سلام 

#اخذت روح نفس عميق وتذكرت روان ومساعدتها لها 
روح: ليه ياروان عملتي فيا كده ليه يااختي تخونيني ليه كده 

ايمان: رووح ياروووح 

روح: اهدي يابنتي في ايه 

ايمان: سمعت اللي عملتيه مع فارس بس جدعه يابت انك عملتي كده هو يستاهل الضرب اصلا 

روح: سيبك المهم يلا نروح انا اتخنقت 

ايمان: ليه ياروحي مالك انتي كويسه 

روح: لأ ياقلبي ماتقلقيش انا بخير 
انا بس زهقانه شويه وعاوزه اروح ندى هاتخلص وتروح مع اسلام انتي عليكي محاضرات ولا حاجه 

ايمان: لأ انا محاضرتي خلصت يلا بينا نروح 


“‏نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيم ،،
 
 *‏مـا أجـملـهـا مـن بـارقـة أمـل، تُـهـوّن عـليـنا الصـعـاب، ‏وتُخـفّـف عـلـيـنا الشـدائـد، وتُـزيـل الآلام، ‏أرح بـهـا قـلـبـك، وطـيّـب بـهـا خـاطـرك، ‏فـالنـفـوس لا تـأمـن إلّا بـرحمـتـه، والأرواح لا تهـنـأ إلّا بقُـربـه، ‏والقـلـوب لا تطـمـئـن إلّا بـذكـره سُـبـحـانه
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم

محمد: روان ياروان

روان من المطبخ: ايوه يامحمد انا هنا بغسل المواعين ج

محمد: كنت بكلم عز من شويه 

روان: خير يارب في حاجه ولا ايه 

محمد: لأ بس اتكلم في موضوع كتب الكتاب وان هو عاوزه يتم بكره ان شاءلله 

روان: كتب كتاب ايه دلوقتي يامحمد 
وروح يادوب بقت كويسه 

محمد: ياقلبي خلاص روح بقت كويسه وذي الفل وبعدين دي مش شايله همك ذي ماانتي شايله همها 

روان: دي اختي يامحمد مهما تعمل اختي وهافضل احبها مهما تعمل فيا 

محمد: اه ياني منك ماشي ياقلبي يلا اجهزي نص ساعه  كده وعز جاي ياخدك

روان: ياخدني فين مش فاهمه 

محمد: هاتجيبي فستات علشان كتب الكتاب 

روان: اه بس انا عندي ومش عاوزه قولة الف شكر 

محمد: قولتله بس هو برضو مصمم

روان: مصمم ازاي يعني هو مش مراعي الظروف اللي احنا فيها دي 

محمد: وفيها ايه ياقلبي وبعدين ظروف ايه يابنتي روح وبقت كويسه وخلاص اهو رجعت لجامعتها يعني الحمدلله بقت ذي الفل وبعدين كتب كتابك هايهدي التوتر في العيله شويه وكمان عشان روح خلاص تقطنع ان خلاص مافيش امل وتشيل الموضوع ده من دماغها خالص 

روان: بس.... 
محمد: مابسش وبعدين بقا يابت عاوز اشوف اختي عروسه قمر كده 

روان:....... 

محمد: روان فرحي قلب امك بيكي ياحبيبتي امك بتتمنى تشوفك عروسه وافقي بقى 

روان بأبتسامه: ماشي ياحبيبي موافقه 

محمد بسعاده: بجد وافقتي 

روان: اه ياحبيبي وافقت 

محمد: ماشي ياقلبي اجهزي يلا وسييك من المواعين دي انا هاغسلها

روان: تغسل ايه لأ انا هاغسل انت مش بتعرف تغسل

محمد: بس يابت دا انا عليا غسيل مواعين انما ايه ماتقوليش لعدوتك عليه 

روان: ههههههه مابلاش انا عارفه اني هارجع اعيد عليهم من الاول 

محمد: امشي ابت من هنا امشي امشي

روان: انت يااسمك ايه انت

محمد: خدمتك سعديه.. عبو شكلك رخمه

روان: ههههههه المهم محمد هو انا رايحه معاه لوحدي

محمد: نعم ليه ياختي اخوكي سوسن لأ طبعاً هو جايب المصيبه معاه

روان: مصيبه مين

محمد: اخته والعياذ بالله 

روان: ههههههه يابني عيب 

محمد: هو انا غلطت انا بقول الحقيقه
المهم يلا طيري انت اجهزي 

روان: ماشي 

مر بعض الوقت ووصل عز ونور 

محمد: أهلا أهلا بالعريس الغالي 

عز: ههههه حبيبي حبيبي

محمد: ماتدخلي ياختي 

نور: استغفرالله العظيم يارب يابني ابعد عني وبلاش رخامه 

محمد: هو انا اتكلمت 

نور: بريئ انت ياخويا 

عز: اتهدوا ياختي انتي وهو فين روان 

محمد: خمسه وجايه... اهي جت اهي

عز بصوت هادئ: يااهلآ بمراتي المستقبليه 

محمد: اتأخرتي كده ليه ياروحي 

عز: اتلم يابني

محمد:: انتي بخير ياعيوني

عز: ماقولنا ياض انت بقى 

محمد: عاوز ايه ياعم دي اختي يااهبل اختييي

عز: انا بغير ياذفت 

محمد: مني من اخوها

عز: اه من اخوها بغير لما بتحضن امها بغير عليها 

محمد  بصدمه: يخربيتك حتى من امي

عز: اه 

محمد: بس..... 

ناديه: خلاص يامحمد عز علشان بيحبها فابيغير على روان 

محمد بأستغراب: حتى من امها

ناديه: ههههههه ياحبيبي بكره لما تحب وتغير عليها  هاتفهم شعور عز دلوقتي 

عز: المهم يلا بينا 

روان: ينفع اخويا يجي معانا اذا سمحت 

محمد: لأ ياقلبي انا هافضل هنا اجهز شوية حاجات لكتب الكتاب 

عز: مادام هي عاوزاك تيجي يبقى تيجي

محمد: نعم ياعنيا 

عز: خمس دقايق تجهز ونمشي

محمد: مش هاجي يابني

عز: لأ هاتيجي يلا ياحبيبي الله يهديك

محمد: هو انا مجنون ياذفت 

عز: فات دقيقه من الخمس دقايق يلا بسرعه

محمد: لأ برضو مش جاي

ناديه: محمد ياحبيبي روح مع اختك 

محمد: نور معاهم

ناديه: اختك عاوزاك معاها ياحبيبي روح 

محمد: ماشي ياامي 

#ثواني ووصلت روح

ناديه: أهلا ياحبيبتي كويس انك  وصلتي بدري علشان تساعديني 

روح: اساعدك في ايه ياماما مش فاهمه 

ناديه: نجهز لكتب كتاب اختك روان

روح:ان شاءلله بعد اذنكم تعبانه هارتاح شوية في اوضتي  

عز في سره: ربنا يهديكي يابنتي وتفوقي قبل ماتتدمي 

وكم يجزبني خجلك ياذات النقاب اصبحت اعشقه عليكي وبمظره الجزء 
التوربيني: امممممم

عبدالله: انا جهزت المبلغ ها تعمل اللي قولتلك عليه 

التوربيني: بكره هاتسمع خبر اختفائها 

عبدالله: خلاص ماشي 
اسف ياعز انت اللي وصلتني لكده وافتكر اني قولتلك بلاش الشوارعيه دي 



تعليقات