رواية الاخ الاكبر الفصل التاسع والعشرون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل التاسع والعشرون 

بقلم حبيبه



دخل محمد للمطبخ وجد نور تجلس على الارض وامامها الطعام تأكل 

محمد: ايه الاكل ده كله يخربيت طفاسك 

#تفاجأت نور منه فابدون قصد توقف الطعام في حلقها.... 

نور: ي...  م... مم.. 

محمد: ايه عاوزه ايه وبعدين مالك

نور: مم مايه ها... هاموت م مايه

محمد: حاضر حاضر ثواني 

#اخذت نور الماء بسرعه 

نور: ياااااااه الحمدلله كنت خلاص بودع 

محمد: انتي كويسه 

نور: اه الحمدلله بخي....... انت يابنأدم انت ازاي تدخل كده من غير احم ولا دستور ها 

محمد: هو انا دخلت عليكي الحمام يابنتي انا داخل المطبخ.غلط اخش المطبخ

نور: اه غلط 

محمد؛: ودا ليه ان شاءلله بقى 

نور؛ لأن في بنأدم عديم الربا..... 

محمد بغضب: اخرسي اوعي تكملي اوعي

#استوعبت نور ماتفوه به لسانها فاندمت اشد الندم 
 
نور: محمد انا اان 

محمد: عندك حق الظاهر اني غلطت لا وغلطت اوي كمان

نور بندم: قصدك ايه 

محمد: انا اللي وصلت هزاري للدرجه دي لدرجة وصلت بيكي تهنيني وتهيني اخلاقي  كده بس العيب مش عليكي العيب عليا اني ذودتها في هزاري بعد اذنك 

نور والدموع تهددها بالنزول: محمد اسفه والله مااقصد 

محمد: حاولي تخليني ماشوفش وشك قدامي لو سمحتي 

نور: محمد ارجوك سامحني ماقصدش والله انا اسفه 

#لم يجيبها محمد ثم تركها وذهب

نور بدموع: انا ازاي قولت كده ازاي غبيه غبيه بس اعمل ايه كنت متعصبه بسبب اللي شوفتها معاه بس انا زعلته اوي ...

والعسر مهما بلغ فاليسر يتبعه ولا تدري لعل الله يحدث امرآ 
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين 

انتهت روح من الطعام والا ان انتهت حتى وجد فارس ينظر لها بنظرات لم تستطيع فهمها.. 

روح: مالك يابني بتبحلق فيا كده ليه 

فارس: طريقة اكلك غريبه 

روح: غريبه ازاي 

فارس: حاسس ان طفله اللي بتاكل قدامي

روح: قصدك اني عيله يااض

فارس: اهدى ياحج مش كده بهزر بهزر ايه مابتهزرش يارمضان 

روح: هزار ماسخ 

فارس: عندك حق هو ماسخ 

روح: طب ايه 

فارس: ايه 

روح: عاوزه قهوه ياعم انت 

فارس: اه حاضر ثواني وتكون موجوده 

#ذهب فارس لاحضار القهوه وفي تلك الاثناء ذهب بعض الشباب لروح 

شاب: ايه الجميل قاعد لوحده ليه 

روح برفعة حاجب: افندم

شاب اخر: مالك ياقمر داخل فينا حامي كده اهدى علينا كده دا الكلام اخد وعطا 

روح: عطا دي تبقى امك يامسكر  وان مالمتش نفسك ومشيت من قدامي هاخلي الجامعه كلها تتفرج علي كرامتكم وهي بيتمسح بيها  البلاط..... 

شاب: ههههههه لاحلوه طب يالا تعالي امسحي بيها 
 

#مد احد الشباب يده لروح ولكن امسكتها يد اخرى 

فارس: انت بتعمل ايه يلا انت وهو 

شاب: فارس الدنجوان لأ المره دي سيبهالنا ولما نخلص ابقى خد دو....... اه

#لم ينتظر فارس ان يسمع كلمه اخرى فااعطاه لكمه اسكتته واوقعته ارضآ 

روح: برافوا يافارس اديله ياجامد 

فارس: بس يابت وسبيني اركز 

روح: اسفين ياابوا صلاح خد راحتك 

#تجمعت الجامعه بأكملها عليهم 

ظلت تروح تشجع فارس وهو يصارع الشباب ولكن راءت شاب يأتي من خلفه ومعه حديده 

روح: فارس خد بالك 

فارس:....... 

روح: يافارس خد بالك فارس يافااارس 

فارس:...... 

روح: لازم اعمل حاجه هو مش سامعني خالص 
يافارس خد بالك 

#رفع ذلك الشاب يده ليضرب فارس بها 

#ركضت روح بدون تفكير ووقفت خلف فارس لتأخذ الضرب بدلآ منه 

روح: لاااااااااااااء 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 
ايمان: لا انت كده بتهزر انت ايه اللي جابك 

رفع التوربيني نظره وجدها هي التي سيطرت على تفكيره منذ رحيلها.... 

ايمان: ياحزن الحزن اوعى تكون قتلت صاحب الشركه ياختيييييييي طب اهرب قبل ماحد يشوفك 

رفع التوربيني احدى حاجبيه: اهرب ليه ماحدش يقدر يكلمني 

ايمان: عندك حق هو انت حد يقدرك ياجدع بس برضوا خاف من المباحث اللي لو قفشتك هاتنفخك اهرب اهرب بسرعه قبل  مايشوفك حد

التوربيني: وانت بتساعديني ليه هو مش التسطر على مجرم يعتبر جريمه ولا ايه........ 

ايمان: تصدق صح انا غلطانه طب اصوت يعني والم عليك الناس ولا اعمل ايه بس لأ حرام عليا لأ حرام ايه انت البلاغ عنك ثواب أصلآ انت كده كده مجرم كبيير خطير بس اهو ارد جميلك لما رجعتني لخالتي حبيبتي.... 

التوربيني: خالتك ليه هما اهلك فين

نظرت ايمان ارضآ بحزن: اهلي متوفين 

ظل التوربيني ينظر لها بصمت ولم يبدي اي رد فعل 

ايمان: الحمدلله على كل حال ولن يصيبنا الا ماكتب الله لنا بس نرجع للمهم يلا اهر...... 

#سمعت ايمان طرق على الباب.... 

ايمان: ياشداد الشداد حد بيخبط اجري بسرعه اجري يالا 

التوربيني: ادخل 

#دخلت فتاه يافعه جميلة الملامح تضع ميكاب صارخ ذات شعر اسود بيضاء البشره ترتدي فستان قصير جداً 

ايمان: البس انا ماليش دعوه 

التوربيني: في ايه يارنيا 

رانيا: حضرتك دي الاوراق اللي طلبتها جهزتها لحضرتك 

التوربيني: تمام اتفضلي انتي 

رانيا: تمام يافندم 

ايمان: بس بس بقولك ايه هو انتي محترماه اوي كده ليه 

رانيا: افندم 

التوربيني: اتفضلي انتي يارانيا 

رانيا: تحت امرك يافندم 

ايمان: هو في ايه انا مش فاهمه حاجه 

التوربيني: ماانتي لو كنتي خرستي بس دقيقة كنتي قولتلك اني انا صاحب الشركه 

ايمان: ص صصص ص صا ايبيييييييييييييه

التوربيني: صاحب الشركه 

ايمان: صاحب ايه

التوربيني: انتي علقتي ولا ايه 

ايمان: ازاي صاحب الشركه انت مجرم

التوربيني: مجرم وصاحب الشركه 

ايمان: ازاي ازاي ازااااي 

التوربيني: انتي مالك وبعدين بطلي زن بقى صدعتيني اخلصي عاوزه تشتغلي ولا لأ 

ايمان: هااا

التوربيني: هاتشتغلي ولا لا 

ايمان: هاشتغل ياباشا هاشتغل 

اخذ التوربيني ملفها واخذ يتفحصها بتمعن ثم ارتسمت على شفتيه ابتسامه خبيثه 

ايمان: دايمه يارب ضحكتك بس ايه السبب هو في عندك نكت عدم لامؤخذه 

التوربيني: ههههههه ههههههه ههههههه ههههههه 

ايمان: ايه ياعم اهدى كده في ايه 

التوربيني: ههههههه الا صحيح ياايمان هو انتي معاكي شهادت خبره 

ايمان: طبعاً 

التوربيني: ههههههه ههههههه ههههههه 

ايمان: ايه ياعم الاوڤر انت في ايه 

التوربيني: معاكي لغات ايه 

ايمان: ياااااااااااااااااااااه ماتعدش معايا لغات كتير 

التوربيني: Tu es une fille stupide (انت فتاه غبيه) 

ايمان: نعم

التوربيني: نعم الله عليكي اتفضلي ترجمي 

ايمان: ها 

التوربيني: ها ايه ترجمي

ايمان: بص بقى علشان نبقى علي نور انا ماعرفش غير شوية انجليزي خفاف وكمان بقطع فيهم 

التوربيني: ايمان انتي مزوره الشهاده دي صح

ايمان: بصراحه اه بس الله يخليك تهدا كده وماتتهورش انا طالبه جامعيه بس والله كنت عاوزه اشتغل بس والله مش قصدي اعمل حاجه... 

التوربيني: تعرفي اني اقدر احبسك دلوقتي 

ايمان: هاتبعني يافوزي 

التوربيني: افندم

ايمان: قصدي سامحني الله يخليك غلطه ومش هاتتكرر بص ولا كأنك شوفتني ولا كأني جيت اي وكأننا لم نتحدث اي وكأني سأذهب الان 

التوربيني: خدي يابت هنا 

ايمان: تحت امرك يابيه

التوربيني: انتي عاوزه تشتغلي ليه

ايمان: عاوزه اساعد خالتي شيفاها تعبت وسنها خلاص مابقاش يستحمل عاوزه ارد شوية من جمايلها عليا

التوربيني: مبروك تم تعينك 

ايمان: بجد ولا بتضحك عليا 

التوربيني: بجد ويلا بقى علشان صدعت منك بكره تكوني في الشركه من بعد ماتخلصي جامعتك تمام

ايمان: شكرا الف الف الف شكر طيب وصاحبتي 

التوربيني: صاحبتك مين 

ايمان: اللي راحت مع الاستاذ التاني الله يخليك هي كمان تتعين 

التوربيني: تمام اعتبريها اتعينت 

ايمان: شك..... 

التوربيني: خلاص بقى يابنتي صدعتيني 

ايمان: ماشي فوتك بعافيه

التوربيني: هه تافهه 
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

ازالت روح يدها من علي عينيها وجدت يد فارس تمسك بتلك الحديده قبل وصلها اليها.... 

اخذ فارس يبرح تلك الشباب ضربآ مبرحآ 

مر بعض الوقت وكان فارس وروح وتلك الشباب في مكتب المدير 

المدير: دي مابقتش جامعه محترمه دي بقت خرابه بقت شارع 

الشباب: يادكتور احنا ملناش دعوه دا هو اللي كان بيضرب فينا 

فارس: لا والله دي عيال كدابه دول كانوا بيغلسوا علي روح بطريقه زباله ذيهم 

روح: ايوه صح وكانوا هايمدوا ايدهم عليا لولا فارس انقذني منهم 

الشباب: نمد ايدنا علي مين انتي مين أصلا علشان نعبرك

روح: اا....... 

فارس: ستك وتاج راسك وانضف من اشكالكم العكره  يلا انت وهو 

#نظرت له روح بسعاده ولم تدري ماذلك الشعور التي انتابها اتجاهه ولكن تجاهلته... 

المدير: بس بس انتم هاتتخانقوا كمان قدامي ولا ايه 

روح: واد يافارس تفتكر رفد ولا فصل

فارس: يخربيتك بطلي نق ان شاءلله فصل 

روح: ههههههه احيه هاتشلوح يامنيل 

فارس: عارفه اكتر حاجه هاتزعلني من الفصل اني مش هاشوفك وقتها اتعودت عليكي ياروح 

#اخذ قلب روح يضرب وكأن الطبول تقرع دون صمت لدرجة لو ان فارس اقترب قليلآ لكان سمع ذلك الصوت.... 

الشوق اعظم ان يبديه واصفه كلي اليك مع الساعات مشتاق
 فهل سيمضي   الوقت دون النظر لعينيكي وكأن النظر اليهم يروي الفؤاد 
 فهل سيقل مع 
الوقت  شوقي اليك ام يذداد 


تعليقات