رواية الاخ الاكبر الفصل الثامن والاربعون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الثامن والاربعون 

بقلم حبيبه 



  اسلام: صارحيني ياناديه انا والبت دي راضعين على بعض 

محمد: في ايه يااهبل اهدى كده عندنا ضيوف فضحتنا يخربيتك 

اسلام: والله ماساكت غير لما خالتي تقولي وتريحني ياكش تكون البلد كلها عندكم قولي بقى ياوليه انا هاموت لوحدي من الخوف

ناديه: يابني فهمني الاول في ايه انا مش فاهمه حاجه 

اسلام: ريحيني ياخالتي بقى وقولي انا والبت دي راضعين على بعض ولا لأ 

روح: ياعيني الواد لسع خلاص مالك يااسلام  مالك  ياحبيبي ايه اللي حصلك ماانت كنت بعقلك... 

اسلام: بس يابت قولي بقى ياخالتي 

ناديه: لأ يابني مش راضعين على بعض ولا حاجه بس مين قالك الكلام ده 

اسلام: البت ند..... 

#نظر اسلام لندى وجدها تضع يدها على فمها وتكتم ضحكتها بصعوبه 

اسلام بغيظ: بنتك السكر العسل اللي ضحكة عليا ندى 

هنا وانفجرت ندى في الضحك: هههههه هههههه اسفه والله بس ماكنتش اعرف انك هاتعمل كل الاوفر ده هههههه اسفه اسفه بس والله كنت مسخره هههههه 

اسلام وهو يشمر ساعديه بغيظ : قدامك حلين  مالهمش تالت ياقطه ياامسكك انفخك من الضرب لحد مايبانلك صاحب ياارنك علقه محترمه تشلفط ملامح وشك 

ابتلعت ندى غصه في حلقها برعب: ايه طيب مافيش حل تالت يعني مثلآ مثلآ تسامحني ونبقى ذي السمنه على العسل ايه رأيك 

اسلام بأبتسامه شر ارعبت ندى: حلو يبقى اخترتي اني ارنك علقه اشطا استعنا على الشقا بالله 

#ركضت ندى سريعآ خلف اخيها وهي تصرخ برعب

ندى: اعاااااااااااا الحقوني الحقني يامحمد الله يسترك ابعد ابو لهب ده من هنا هش هش 

اسلام: انتي بتتحامي في اخوكي يابنت احمد السيد  طب وحيات امك لانفخك برضوا وبعدين ايه هش دي انتي بتهشي فرخه يا روح امك 

ندى من خلف محمد الذي يحسبن عليهم بسبب مايفعلوه امام الضيوف : اسلام ياعسل اسلام ياقمر اهدى اهدى ياحبيبي كده وصلي على النبي 

اسلام: عليه افضل الصلاة والسلام 

ندى: شاطر ياناس وعسل وبيسمع الكلام 

اسلام: لا هارنك علقه برضوا تعالي بالادب يابنت الناس وانا اوعدك هاضربك بسرعه

ندى: يابني هو انت محسسني انك هاتخرجني تفسحني انت عاوز تضربني وعاوزني اوافق يااهبل 

اسلام:  شايفه بنتك ياناديه برضوا بتغلط ومصممه اني اظبطها واقطع لسانها الطويل ده بأيدي

وضعت ناديه يدها على وجهها بنفاذ صبر: استغفرالله العظيم واتوب إليه الصبر يارب الصبر يارب 

اسلام: اهو امك بتشاور نفسها تقلع الشبب وتنزله فوق راسنا ولا تصبر شويه يابنتي اخلصي قبل ماامك هي اللي تنفخنا 

ندى: لا يعني لا العب بعيد بقى 

#اقترب اسلام منها فاختبئت خلف محمد 

محمد: عارف يالا لو قربتلها لاانا اللي رنك علقه معتبره تحلف بيها طول عمرك 

اسلام: انت متعصب ليه ياحمودي وبعدين هي اللي رخمه وعيله غلسه وعاوزه تنضرب بسبب لسانها

ندى: اهو انت اللي غلس

اسلام: اهو شوفت لسانها ياعم اوعي اما اضربها

محمد برفعة حاجب: براحتها اييييه عندك اعتراض

اسلام: لأ يامعلم مافيش اعتراض 

ندى: هههه ياعيني على اللى جاب ورا هههه 

اسلام: بص بقى هي اللي بترخم ازاي 

محمد: خلاص انا هازعقلها بعدين يلا دلوقتي ندخل ناكل علشان مش كتير لو مش ماتحظين عندنا ضيوف يااهبل منك ليها...... 

عماد: تك خيبه ياخايب مش عارف تجيب حقك اه باناي ياصفيه ياريتك خلفتي بطه بداله اهو علي الأقل كانت نفعت على شوية ماحشي 

اسلام: ولا ياعماد هو انا شكلي بقى وحش 

عماد: وحش دا انت اتمرمط يامعلم 

اسلام: احيه اه يابرستيچك اللي اتبهدل على ايد عيله بش خه اه ياني ياني 

عماد: بس ياختي بس ماتعمليش في نفسك كده كله يغو ر المهم صحتك 

محمد: انت يااوڤر انت وهو وبعدين ياض انت وهو مش هانسكت ولا ايه.. 

اسلام: احم تصدق صح يقطعني اسف ياعمي على العبط اللي حصل ده انا اسلام ابن خالة محمد 
اتشرفت بحضرتك 

الحاج محمود: هههههه لأ يابني والله انتم دمكم ذي العسل ربنا يحفظكم ويسعدكم يارب انا الحاج محمود يابني

اسلام: تسلم يارب ياحاج 

ناديه: يلا ياجماعه مريم مع روح وندى يلا على المطبخ 

مريم: حاضر ياماما

#نظر محمد والحاج محمود في أن واحد الى تصرفهم معآ كأنها ام مع ابنتها... 

محمد في داخله: في ايه ليه البنت دي بتخلي اللي يكلمها يحب يكلمها غريبه في كام يوم خدت حب ماما والباقي هو انا بفكر فيها ليه ايه ده 

الحاج محمود: محمد يابني

محمد: ها نعم 

الحاج محمود: انت كويس يابني بنادي عليك من فتره  وانت مش بترد 

محمد: اطمن ياحاج محمود انا كويس وذي الفل يلا اتفضل 
إحذر اللـعـن

يلعن فلان !!!
يلعن شرفك !!!
 يلعن وجهك !!!
 الله يلعنك !!! 
 والأخطر قول الله يلعن والديك أو الله يلعن وتذكر أحدهما.

للأسف أصبح اللعن فاكهة بين المتمازحين أو بين المتخاصمين  يلعن كل منهم الآخر مازحاً أو جاداً
     (فما عقوبة اللعن⁉)

عقوبة اللعن:

◻قال ﷺ: «لعن المؤمن كقتله»
(رواه البخاري)
"شبه اللعن بالقتل"

◻وقال ﷺ:
«إن اللعانين لا يكونون شهداء ولا شفعاء يوم القيامة» "رواه مسلم"
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
وصل التوربيني لبيته وجلس في غرفته يستريح 

التوربيني: اه ياتوربيني ياللي قاعد في البيت مالكش لازمه منك لله ياايمان انتي السبب 

#تذكر التوربيني خوفها عليه وكلامها معه في المشفى فاابتسم عليها 

التوربيني: هه والله  مجنونه طب انا زهقان من ام قعدتي دي عمري ماقعدت كتير كده طب وحيات امها لاخنقها واصدعها طول الليل مش هي عاوزاني اقعد في البيت تشيل بقى 

#امسك التوربيني الهاتف وهو يبتسم والا ان امسكه حتى اتاه اتصال من مااصبح مصدر ازعاج اليه 

التوربيني: خير عاوز ايه 

عبدالله: ايه ياتوربيني مالك انا برن بسأل عليك اتطمن بس مش انت خدت رصاصه برضوا 

التوربيني: ماليش اخلص ياعبدالله عاوز ايه جو بطمن والكلام الفاضي ده مش لايق عليك اخلص بترن ليه 

عبدالله:  احم عاوزك تقتل الك ل ب اللي كان سبب في م و ت بنتي 

التوربيني: هههههه هههههه هههههه 

عبدالله: انت بتضحك ليه ياتوربيني 

التوربيني: بضحك عليك 

عبدالله: ليه

التوربيني: علشان كدبت الكدبه وصدقتها 

عبدالله: كدبت ايه 

التوربيني: انك انت لوحدك السبب في موت بنتك 

عبدالله: اا ا ااا ا ان انت بتقول ايه 

التوربيني: بقول اللي انت اقنعت نفسك بعكسه وصدقت نفسك 

عبدالله: بس انا بقول الحقيق... 

التوربيني: عبدالله بلاش لف ودوران كتير انا عارف ومتاكد انك السبب في موت بنتك لا وببجاحتك عاوزه تدبس الواد الغلبان اللي حب بنتك بجد فيها شوفت بجاحه اكبر من كده 

عبدالله: انا ماقتلتش حد هو اللي قتلها وبعد بنتي عني وانا هانتقم منه وهاقتله ذي ماقتلها 

التوربيني: اصحي لنفسك ياعبدالله واقبل الحقيقه بنتك ماتت بسببك انت اللي قتلتها ماتكررش غلطك وتقتل حد تاني 

عبدالله: لأ ذي مابعد بنتي عن حضني وهابعده هو كمان عن حضن امه هاتساعدني

التوربيني: لأ 

عبدالله: لأ ليه فلوس هاديك الفلوس اللي تطلبها 

التوربيني: لأ انسى ان التوربيني يساعدك في اي حاجه تاني 

عبدالله: قصدك ايه يا توربيني 

التوربيني: يعني عاوزك ذي الشاطر كده تنساني نهائي بدل وعزة جلالة الله اخليك تنساني بأيدي دول

عبدالله: انت بتهددني يا توربيني اوعى تفكر اني خايف منك لأ انا في ايدي اعمل كتير اوي 

التوربيني: ط ظ 

عبدالله: ايه يا توربيني هو وجود البت جنبك غيرك اوي كده هههههه انا لو اعرف انك هاتحبها ماكنتش خليتك تخطفها 

التوربيني: بت مين انا مابحبش حد 

عبدالله: المنقبه للدرجه دي وجودها جنبك غيرك اوي كده 

التوربيني: هي ملهاش دعوه بحاجه 

عبدالله متجاهل كلامه: انا لو اعرف ان ده هايحصل وان انت تتغير اوي كده كنت قتلتها بأيديا دول 

التوربيني بغضب اعماه: والله ياعبدالله لو فكرت بس مجرد تفكير تلمس شعره منها لاقتلك بأيدي فاااهم

عبدالله: اهدى ياتوربيني انا بس بقول مجرد فكره بس انت ليه اتعصبت

التوربيني: عبدالله انا مابتهددش 

عبدالله: انا مابهددكش انا بقولك ممكن اعمل كده 

التوربيني: ابقى فكر تقرب بس منها وانا اوعدك اخليك تلحق بنتك وابنك العزيز معاك

عبدالله: ابني

التوربيني: اه ابنك مالك اتصدمت ليه ماتقلقش انا مش هاضره انا بس هاقتله بطريقه از  ب ل  منك 

عبدالله: ابني لأ ياتوربيني 

التوربيني: هههههه هههههه سلام ياعبدو

عبدالله: توربيني ابن..... 

#اغلق التوربيني الهاتف دون سماع كلمه اخرى منه

عبدالله: قفل ابني ل لا لاء لاء ابني لأ اه ياتوربيني ياابن (#**#**) ماشي ياتوربيني قدرت تمسكني من ايدي اللي بتوجعني.. 
.................................. 
اغلق التوربيني الهاتف بغضب وخوف على ايمان

التوربيني: استغفرالله العظيم واتوب إليه وبعدين لينفذ كلامه ويضرها لأ ماعتقدش هو عارف كويس ان التوربيني بينفذ كل كلمه بيقولها اكيد خايف علي ابنه هو اه وس***بس ده ابنه واكيد بيخاف عليه بس لازم اتطمن

#امسك التوربيني هاتفه وضغط على ازراره 

التوربيني: ايوه  يابني عاوزك تراقب عبدالله المحامي كويس ويوصلي عنه كل حاجه الصغيره قبل الكبيره فاهم 

#اغلق التوربيني الهاتف والا اغلقه حتى اتاه  اتصال من ايمان فاابتسم وكأنه نسى كل ماحدث منذ قليل 

التوربيني: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

ايمان: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ياترى عامل ايه 

التوربيني: تفتكري هاكون عامل ايه ياختي

ايمان: اممممممم يعني مثلا تقولي كويس وذي الفل وتسلمي يارب ياايمان على كل اللى عملتيه 

التوربيني: لا والله 

ايمان: طبعاً يابني دا انت المفروض تكتبلي مقال كده واسمعه ولا اقولك هاقول انا لنفسي ياااه ياامونه لا بجد تسلمي ياامونه لأبجد بجد بجد تشكري انت ولا الابطال يابنتي لا بجد الله يخليني ليا 

التوربيني: بس بس اهدي على نفسك ياحلوه اهدى اشكر مين ياامه دا انا لو امسكك في ايدي لاظبطك ظبطه ولا اجدعها عقرب ساعه 

ايمان:ليييييه هو انا كلمتك اعم انت دا انا خوفت عليك 

التوربيني: خوفتي على مين يابت انتي لو خايفه عليا ماتخلنيش اقعد في البيت اكتر من كده علشان خلاص هاتجنن 

ايمان:بس يابابا لازم ترتاح ايدك عاوزه راحه مش عاوزه تحركها فاهم 

التوربيني:هو انااصلا عاملك حساب ليه يااوزعه انتي انا هاقوم ووريني هاتعملي  ايه 

ايمان:اولآ انا مش اوزعه  ماشي تاني حاجه بقى انت وعدتني وحلفتلي يافالح واظن ان حلفان ربنا سبحانه وتعالى مش مش لعبه علشان تخلف بيه انا واثقه انك مش هتعمل كده 

التوربيني:عرفتي تقنعيني  

ايمان:لأ دا انا ابهرك 

التوربيني:هههههههه بصراحه دايما بتبهريني وبتجبرني احترمك واحترم اخلاقك وبسببك بداءت ااغير فكرتي عن النااس واغير في نفسي كتير بجد شكرا ياايمان شكرا يااجمل بنت قبلتها في حياتي  

ايمان بأحراج: العفو 

التوربيني: هههههه مالك مكسوفه ولا ايه 

ايمان:....... 

التوربيني: لأ بتهزري صح ايمان انتي بتتكسفي ذي البنات وكده 

ايمان: انا هاقفل بدل مااقول كلام رخم سلام

التوربيني:هههههههه طب خلاص خلاص اهدي اسف اسف 

ايمان: يلا العب بعيد يابابا 

التوربيني: خلاص يابنتي بقولك اسف انتي ياستي احلى واجمل  بنت

ايمان: طب تشكر ياحجيج يلا روح خد علاجك ونام وارتاح  كويس الدوا بتاعك على الكومدينو جنبك ماتنساش تاخده  وترتاح تمام

التوربيني: حاضر تمام

ايمان: يلا هاقفل علشان عندي مواعين  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

التوربيني: هههههه هههههه ماشي ربنا يعينك وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الــلــهم إنــا نــشــهدك أنــنــا نــحــب نــبــينــا مــحــمــد صــلــى الــلــه عــلــيه وســلــم ونــحــب مــن يحــبــه فــلا تــفــرقــنــا عــنــه حــتــى تــبــلــغــنــا مــبــلــغــه وتــحــشــرنــا فــي زمــرتــه وإن قــصــرت أعــمــالــنــا
انتهى العشا ولم يخلوا من ضحكات اسلام وروح وندى وعماد وانضمت اليهم مريم..... 

اسلام: احم باجماعه عاوز اقول حاجه 

محمد: ياخوفي من اللي هاتقوله

روح: قول يابني قول خرج كل اللي جواك بعبع

عماد: يلا يافنان قسم وسمعنا

ندى: ياختييييييييييي

اسلام: ايه العيال دي عبو شكلكم تسدوا النفس بس ياض منك ليه ليها ليها ياخالتي سكتي العيال الرخمه دي 

ناديه: هههههههه معلش ياحبيبي بس ياواد انت وهو بس يابت انتي وهي قول ياحبيبي اللي انت عاوزه انا هاسمعك

اخرج اسلام لسانه لهم بغيظ: شوفت ياحم ا ر منك ليه ليها ليها خالتي هاتسمعني 

محمد: وبعدين بقى في الرخامه دي هاتقول ياض ولا اقوم اقولك انا

اسلام: لأ لأ خلاص هاقول احم بصراحه كده ومن غير كلام كتير محمد انا طالب ايد الحم ا ره بتاعتكم 



تعليقات