رواية الاخ الاكبر الفصل الرابع بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الرابع 

بقلم حبيبه


روان: طب وبعدين مافيش ولا محامي راضي يدافع عن محمد والنيابه حجزته لحد مالمحكمه تفتح  لازم نحاول نخرج اخوكي بسرعه هانعمل ايه ياروح 

روح: مش عارفه طب تعالي نروح نشوف محامي تاني وخير بأذن 

روان: يارب يارب 

.......: بقولك يابنتي 

روان: ايوه ياحج 

.......: كنت ملاحظ انكم بتدوروا على محامي يدافع عن اخوكي وكله رافض يساعدكم 

روان: ايوه ياحج مش عارفه ليه كل مااجيب سيرت اخويا كله يرفض ويبعد 

..........: طيب هاقولك على عنوان محامي مشهور و شاطر اوي بس خلي بالك ممكن يكون اتعابه غاليه شويه... 

روان: المهم هيساعدنا 

.......: طبعاً خدي العنوان اهو في الورقه دي 

روان بسعاده: ربنا يخليك ياحج يلا بينا ياروح 

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم 
#امسك ذلك الرجل الهاتف وهاتف احدهم.. 

........: ايوه ياباشا كله حصل ذي ماطلبت  شويه وهاتكون عندك هي واختها 

عبدالله: عفارم عليك 

.......: احنا تحت امر اشارتك ياباشا

عبدالله: سلام 

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 
الظابط: وبعدين يامحمد مش ناوي تعترف 

محمد: اعترف علي ايه 

الظابط: انك القاتل 

محمد: بس انا ماقتلتش حد يافندم

الظابط: كل الادله ضدك يامحمد احسنلك تعترف بالتي هي احسن بدل ماتعترف بالتي هي اوجع

محمد بهدوء: انا ماقتلتش حد يافندم ماقتلتش حد ماقتلتش حد 

الظابط بأنفعال: بقولك ايه يلا انت هاتستعبط ياروح امك اوعى تكون مفكر ان الوش الطيب اللي  انت رسمه ده هايخيل عليا لا ياروح امك دا عندها اخلص انطق يلاااااااا.... 

محمد: والله ماقتلت حد والله ماقتلت حد هو تلفيق تهم وخلاص ماقتلتوش يافندم ده واحد مثل على..... 

الظابط: ايه وقفت ليه ماتكمل 

#تذكر محمد انه هكذا سيجلب قدم اخته في القضيه فالتزم الصمت 

الظابط بشك: كمل يامحمد مثل على مين.... 

محمد: انا ماقتلتش حد ياباشا

الظابط بأنفعال: ياشاويش عطيه عطييه 

عطيه: ايوه ياباشا تحت امرك 

الظابط: خد المتهم ده تحت في السجن ووصيىلي عليه اصل ناسي حاجه وعاوزه يفتكرها بالظبط وبعدين هاته...... 

عطيه: تحت امرك يافندم.... 

اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 
روان: لو سمحت هي دي فيله المحامي عبدالله السيد 

البواب: ايوه يابنتي خير 

روان: لو سمحت ياحج كنا هاوزعين نشوفه ضروري ربنا يخليك.... 

البواب: ثواني هاوصله خبر واشوف هايوافق ولا لا بس خليكم هنا ماتتحركوش

روان: حاضر ياعم الحج 

#ذهب الرجل من امامهم ومرت دقايق ورجع اليهم... 

البواب: اتفضلي  يابنتي هو مستنيكم جوه... 

روان: تسلم ياحج السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يلا بينا ياروح

البواب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.   

روح: يالهوييييي ايه ده يابت ياروان دي فيله ولا قصر دي ياخرابي على الحلاوه والجمال تفتكري هايطلع للمحامي ده ابن ونخبط في بعض ونفضل باصين في عيون بعضينا ونقع في الحب من اول نظره وكده ياااااااه

روان: ادخلي ياروح انا مش فايقه لعبطك ده دلوقتي يلا ياحبيبتي الله يهديكي يلا يااما اخلصي 

روح: دايما كده بتخبطيني وبتقفلي امي

دخلت روان وروح داخل المنزل وجدوا ست كبيره في انتظارهم 

دادا فتحيه.: اهلاً بيكم انتم اللي عاوزين عبدالله بيه 

روان: ايوه 

دادا فتحيه.: هو مستنيكم في المكتب اتفضلوا 

: طرقت دادا فتحيه الباب فاذن لهم بالدخول 

دخلت روان وروح المكتب واغلق الباب خلفهم

عبدالله وهو جالس على مكتبه ويضع ساق فوق الاخرى  بكل غرور وتكبر  مين حضراتكم وعاوزين ايه مني

روان: حضرتك اخويا اتقبض عليه النهارده ظلم بسب.... 
حكت له روان ماجرى بين اخوها والفتى لكي ينقذ اخته 

عبدالله: وبعدين 

روان: هو متقتلش حد يافندم ماقتلتش حد انا ماعرفش ايه اللي حصل بس انا واثقه في اخويا اخويا بريئ ياريت لو حضرتك تترافع عنه 

عبدالله: اممممممم وهاتقدري على اتعابي 

روان: هو بصراحه.. 

عبدالله: من الواضع ان حضرتكم اممم اقولها اذاي اه من الواضح انكم بتاكلوا اللقمه بالعافيه  فا اذاي شايفه انك تقدري تدفعي اتعابي وماتتعبيش نفسك الظاهر ان ثقتك مش في محلها شكله قتله بسبب اخته نصيحه ربي اختك من الاول شكلها بتحب تروح شقق كتير ماشاء الله عيله مش متربيه صح وعديمة الاخلاق وبعدين ايه النقاب اللي انتي لابساه ده اقلعيه لبسك ليه هايوسخ سمعته انا اقدر اساعدكم بحاجه دول 200جنيه تبرع مني خدي 

#القاهم عبدالله في وجه روان

هبطت روان بهدوء جلبتهم وامسكتهم بيدها 

روان: لأ يابيه انا ثقتي في اخويا في محلها واخويا مش قاتل واه انا اختي متربيه صح وصح اوي كمان متربيه تربيه انت لحد الان ماشميتش رحيتها 

عبدالله بأنفعال: انتي ب...... 

روان: اهدى بس علي نفسك الانفعال وحش عليك انت راجل عجوز وانت تفطس دلوقتي مننا 
احنا يامحامي هفق انت اشرف منك ميت مره ومش شحاتين احنا والحمد لله عايشين احسن من اي حد وبنحمد ربنا الف مره علي نعمته وراضين ومستورين والحمد لله واه النقاب اللي انا لابساه اتوسخ بس لما سيرته جت علي لسانك اصل بعيد عنك قليل التربيه نقابي مايحبهوش وفلوسك خليهالك ريحتها تقرف واحنا مابنحبش غير النضيف  سلام 

عبدالله: استني انا مستعد اطلعهولك ودلوقتي بس بشرط 
تتأسفي لنور بنتي 

روان: دا اشمعنا 

عبدالله: اخوكي هانها ولو اتأسفتي وهي قبلت اسفك هاطلعلك اخوكي 

روان: لأ اعذرني مابعرفش انطق الكلمه اصل بتجبلي كرشت نفس وممكن ارجع في وش المحروسه بنتك السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

عبدالله: اوعدك هاندمك انتي واخوكي وهحاسبك علي كلامك ده وهاوريكم مين عبدالله السي
روح: يخربيتك ايه الجمدان ده لا بس بصراحه افحمتي الراجل 

روان: امشي يابت يلا خلينا نشوف محامي 

 عز : ياانسه استني انتي يابنتي 

روان: افندم مين حضرتك 

  عز : انا عز عبدالله السيد

روان: ايه ابوك مش مكفيه اهانه قال يبعت ابنه يكمل ولا ايه 

عز: ياستي اقفلي البكبورت اللي طفح في وشي ده واسمعيني الاول 

روح بتواهان: ماتصبري ياروح خلي المز يكمل قصدي الاستاذ يكمل 

عز: ههههههه اه اسمعي كلام القمر اختك 

روح: الله يخليهوملك يارب

روان: روووح امشي قدامي يالا 

عز: اسمعيني ارجوكي انا والله ماحد باعتني انا بس سمعت كلامك مع بابا بالصدفه ومصدوم ان ده يبقى اسلوب بابا 

روان: تمام وحضرتك عاوز ايه دلوقتي 

عز: انا هاترافع عن اخوكي 

روان: لأ 



تعليقات