رواية عشقتها رغم صمتها الفصل المئة و الرابع عشر 114 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل المئة و الرابع عشر 114

بقلم حبيبه


امال بتعب: ا ا قص قص قصدك ايه يعني 


ابتسمت سعاد بخبث على انها مازالت تستمع لها 


سعاد: كنتي ياختي بين الحياه والموت ومحتاجين كليه ليكي اناياختي اول واحده عمل  التحليل ايوه اومال ايه دانتي اختي حبيبتي كلنا كنا غير متطابقين غير البت الشورعيه المتشرده اليتيمه دي قالت لأ 

يونس ياحبة عيني وطى على رجليها وكان هايبوسها علشان توافق ويقولها هاكتبلك ثروتي كلها  وهي رافضه وزينه تتحايل عليها وفين وفين لما وافقت الشورعيه المتشرده اللي دخلتيها بيتك بقت دلوقتي بتشوف نفسها علينا نكارت الجميل بنت ال(***).....  


#ظلت امال شارده ولم تنطق بحرف واحد 


نظرت اليها سعاد بقلق 


سعاد: هي ساكته ليه طب ياترى صدقت كدبتي ولا لا اووف ماتفوقي ياختي 


سعاد: امال. امال ياختي انتي كويسه ياحبيبتي 


امال بهدؤ: اه كويسه... 


سعاد في سرها: غريبه يعني مااتعصبتش ولا نطقت بكلمه واحده حتى اول مره تعمل كده.... 


دقايق ودخلت زينه عليهم 


زينه بدموع: ما ماما 


نظرت امال اتجاها وابتسمت لها بحب: زينه حبيبتي 


#ركضت زينه اليها وارتمت في احضانها 


امال بألم: ااه ههههههه اهدي يابت انا لسه تعبانه والله 


زينه ببكاء: كده ياماما كده ياحبيبتي تعملي فيا كده 


امال بحب: اهدي ياقلبي انا بخير والله اهدي بس 


زينه: ط طيب او اوعديني ماتبعديش عني خااالص ماشي 


امال: حاضر ياقلبي هافضل جنبك بس امسحي دموعك بقى واهدي زوزو حبيبتي قويه صح


زينه: حاضر ياحبيبتي 


ياسين: امولة قلبي حمد لله على السلامه ياجمر 


امال: الله يسلمك ياحبيبي معلش عكننت فرحتكم بقى


ياسين: اخس عليكي يااموله عكنني وخدي راحتك ياحلو انت ياعسل 

يولع الفرح وتولع فرحتنا المهم انك بخير ومعانا دلوقتي ودي اجمل فرحه عندنا.... 


امال: ربنا يخليك ياحبيبي ويحفظك يارب 


ياسين: حبيبتي ياامولتي



مرت دقايق واستيقظت تلك الجميله... 


اسيا: م ماما امال


#كانت جميله تؤدي فرضها لله وتناجي ربها ان تعود اختها بعافيه والا ان انتهت حتى راءت. اسيا تستيقظ.... 


جميله: اسيا حبيبتي سمعاني اسوا 


اسيا: لأ لأ ماتسبونيش بابا سارا حريق لأ ماما امال ماتسبنيش 


جميله: اسيا حبيبتي فوقي اسيا 


اسيا: ماليش حد ماتسيبونيش كله بيبعد عني لأ ارجوكم لأ استنوا 


جميله: اسيا فوقي حبيبتي انا جنبك اسيا اسيا اسيا.... 


#فتحت اسيا عينيها بسرعه وكأنها كانت محجوزه في متاها واخرجها صوت جميله... 

كانت تتنفس بسرعه كبيره.... 


جميله: بس بس اهدي ياقلبي اكيد كنتي بتحلمي اهدي بسم الله الرحمن اهدي انتي بخير ياروحي دقيقة واحدة هانادي للدكتور يطمنا عليكي.... 


#ذهبت جميله للدكتور مرت دقايق وعادت الى اسيا...  


جميله: اتفضل يادكتور


الطبيب: صباح الخير ياقمر 


اسيا:............... 


#بداء الطبيب بفحصها: عاوز  اقولك انك بجد بنت شجاعه وقلبك قوي وطيب رغم انك كنتي تعبانه وخارجه من عمليه بس جاذفتي وصممتي تنقذي واحده تانيه واتبرعتي بكليتك بكل ثقه رغم ان كان في خطر كبير على حياتك  بس الحمدلله عدت على خير 


اسيا: ماما امال بخير 


الطبيب: اه الحمدلله فاقت


اسيا: عاوزه اشوفها ممكن


الطبيب: مش هاينفع دلوقتي جسمك تعبان وعاوز راحه


اسيا: عاوزه اشوفها لو سمحت الله يخليك هاطمن عليها بس 


جميله: اسيا بلاش عند مش هاتعرفي تشوفيها دلوقتي انتي تعبانه ياحبيبتي ولازمك راحه


اسيا: الله يخليكم هاشوفها واطمن عليها بس


جميله: بسس


الطبيب: واضح انك عنيده ومصممه مهما نقول طب خلاص ممكن تروحي على كرسي متحرك  علشان بس المشي وحش علشانك دلوقتي


اسيا:شكرابجد يادكتور


الطبيب:الشكر لله يابنتي يلا هاستأذن انا وحمد لله بالسلامه مره تانيه


#اخذت جميله اسيا  وذهبت اتجاه غرفة امال


اسيا بدموع: ماما امال الحمدلله انك ب بخير الحمدلله ياحبيبتي الف حمد وشكر لله.. 


#نظرت اليها امال ببرود: شكرا تعبتك معايا


اسيا: تعبك راحه ياماما


امال: انا مش مامتك 


#صدمت اسيا من ردها واحراجها له ولكن التزمت الصمت.... 


اسيا: حمد لله علي سلامتك يام..... يامدام امال يارب تكوني بخير استأذن انا يلا ياجميله


امال: استني 


اخرجت اسيا نفسها بصعوبه: نعم 


امال: زينه اكتبيلها شيك باتنين مليون تمن الكليه اللي تكرمت وتنازلت واتبرعت بيها... 


زينه: ماما بتقولي ايه 


امال: اسمعي اللي بقولك عليه 



استيقظت مريم علي جرس الباب 


مريم بخوف: مين ده طب انا خايف يطلع المنيل علي عينه جوز امي وابنه الشحط  لا لأ هو مايعرفش مكاني يالهوي ليكون عرف مكاني انا هاسيبها علي الله واقوم افتح 


#كانت مريم في طريقها لتفتح الباب...... 


مريم: خلاص ياعم انت جايين جايين الله هو احنا نايمين ورا الباب ماتصبر ياعم... 


ياسر: فتح سماعاتك يابعيده اخلصي يانيله انتي اتأخرت علي الشركه يخربيتك 


مريم: مين 


ياسر: انا ياسر يامه يلا افتحي.... 


مريم: ياسر مين 


ياسر: ياختييييييييي يابنتي انا ياسر اللي انقذك امبارح فاكره 


مريم: طب قول اقسم بالله كده 


ياسر: يابنتي افتحي الله يخليكي عندي شركه يخربيتك هاتتقفل من قبل ماتتفتح


مريم: والله لو راسك جت مكان رجلك مافاتحه غير لما تحلف


ياسر: الصبر يارب انا راجل زباله اني ساعدت معزه ذرايبي ذي، دي 

اقسم بالله ذفت ياسر والله ياسر والله والله يااااااسر 


مريم: خلاص اعم وطي صوتك هاتفضحنا 


ياسر: افتحي يابت هاموت وادخل الحمام يحرقك


مريم: خلاص فتحنا اتنيل خش بس استنى ماينفعش وانا تدخل ونبقى لوحدنا 


ياسر: اوعييييييي هاموووت


مريم: يخربيتك خلاص خش خش 


#ذهب ياسر للحمام وانتظرته مريم وهي تقف علي باب البيت التي رفضت اغلاقه  ..... 


#مرت دقايق وخرج ياسر..... 


ياسر: هوووف أخيرا ارتحت ياااااااه روحي يابعيده يوعدك باللي كان فيا من شويه يخربيتك كنت هاموت.... 


مريم: ههههههه معلش 


ياسر: ماشي ياختي 


مريم: احم استاذ ياسر ك كنت حابه اشكرك بجد انك ساعدتني شكرا بجد انت رجل بجد وقليل اوي اللي ذيك هاستأذنك انا


ياسر: استني بصي هو انا ماعرفش قصتك ايه بس هي اكيد حاجه ضخمه فاممكن تفضلي هنا وانا ممكن ابات في اي حته مالكيش دعوه.. 


مريم: لأ طبعاً ماقبلهاش 


ياسر: يابنتي اسمعيني بس طيب مالكيش حد تبعك هنا تروحي عنده .... 


مريم بحزن: لأ ماما الله يرحمها ماكنش ليها حد غيري و ولا انا كان ليا غيرها كنا عيلة بعض بس خلاص هي دلوقتي  عند ربنا سبحانه وتعالى... 


ياسر: ربنا يرحمها اسف


مريم: ولا يهمك يلا سلام 


ياسر: استني 


مريم: ايه تاني


ياسر: طيب بصي هاقولك حل بس الله يخليكي الله يخليكي لا تشتمي ولا تنطقي خليكي هاديه ماشي 


مريم: ههههههه حاضر 


ياسر: احلفي طيب علشان اصدق 


مريم: ماتقلقش ياعم هاسكت


ياسر: لأ احلفي باالله الاول.... 


مريم: يابني قول وخلصني


ياسر: احلفي يعني احلفي


مريم: ماشي والله العظيم هابقى هاديه


ياسر: حلك هو اننا نتجوز


مريم: نننننع....... 


ياسر: افتكري انك حلفتي


مريم: يووووه ماشي هاديه بس معلش هو انت عبيط ياعبيط هو ايه اللي نتجوز اعم انت ااااه قول بقى انك لاقيني سهله قولة اما استغلها بحجة الجواز واخد اللي عاوزه وارميها.لاااااء بقولك ايه دا انا لحمي مر.

ياااض... 


ياسر: ياض بنوته رقيقه وقمر كده تقول ياض.. تك القرف انتي وملافظك

اقفلي ام البلاعه اللي طافحه في وشي دي واسمعي الاول باقي الكلام 


مريم: هو بعد ده لسه في كلام 


ياسر: ايوه بصي ياستي انتي ماعندكيش بيت وانا عندي بيت انتي ماينفعش تقعدي معايا فيه لانه غلط علشان كده بقولك نتجوز ومتخافيش وعد مني قدام ربنا والله ماهاقرب ناحيتك ومستعد امضي على اي ورقه تضمنلك حقك  


مريم: بس ده حرام يااستاذ ياسر احنا كأننا بنلعب بحلال ربنا ايه ياعم الحاج انت لأ انت شكلك لسه نايم


ياسر: بعيدآ عن استاذ وحج اللي اتقالوا مع بعض بس والله العظيم انا فاهم وعارف قصدك بس ربنا سبحانه وتعالى عارف اني قصدي احميكي بس والله لانك على حسب ماقولتي هو انك مالكيش حد وواضح اوي ان حد عاوز يضرك وانا والله والله غرضي احميكي لان انا عندي اخت وماتخافيش انا اكتر حد فاهم وعارف قد ايه شرف البنت غالي انا مر قدامي كتير وشوفت كتير ومش هاكدب عليكي عصيت ربنا كتير اوي وكنت في غفله بس والله فوقت وتوبت من قلبي وربنا رحمن رحيم وبيحب العبد الاواب... وربنا رزقني بابن خالتي واداني مبلغ قدرت اعمل بيه شركه على قدي واجيب الشقه واهو ببداء حياتي من جديد على نضافه بس والله مانيتي من ناحيتك حاجه انا قصدي خير  واساعدك بس وكده عملت اللي عليا فا لو موافقه هاكتب عليكي مده معينه لحد ماتجمدي وتحلي مشاكلك ووقت ماتحبي تبعدي انا تحت امرك... ولكي خصوصياتك واوضتك لوحدك ومش هاقرب منها حتى وكده انا عرفتك كل حاجه موافقه ولا لا 


مريم:.............


ياسر: شكلك مش موافقه خلاص ماش....... 


مريم: لأ موافقه 


دارين: يالله مالذي فعلته مستر عز هل تعلم ان مستر يونس ان علم سيقتلك


عز الدين: هي جت كده بقى 


دارين: سيقضى علينا سيقضي علينا  مستر يونس لن يرحمنا مستر جاك..... 


جاك: اهدئي دارين اهدئي قليلآ 


دارين: كيف تطلب مني الهدوء مستر جاك الا تعلم يونس الاسد عندما يغضب يرحم احد وهذه امه سقتلنا لن يرحمنا لن يرحمنا 


عز الدين بغضب: ان كان هو الاسد فاانا ابو الاسد وقبل مايتعشا بيا هاتغدا بيه وديني لاوريك ياابن امال استناني جايلك قريب.......... 

  

         الفصل المئة والخامس عشر من هنا 


لقراءة جميع الفصول الرواية من هنا


تعليقات