رواية عشقتها رغم صمتها الفصل السابع والسبعون 77 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل السابع والسبعون 77

بقلم حبيبه


اسيا: ا ا انا موافقه علي ياسر... 


ياسر بفرح: بجد وافقتي


نظروا جميعآ الى صوت ذلك الكأس التي ارتضم ارضآ وكان يونس 


يونس بغضب جحيمي: بس انا مش موافق 


امال: ليه يابني ياسر ابن خالتك بداء يحسن من نفسه علشان اسيا ودي بدايه حلوه... 


زينه: بصراحه ياماما انا كمان مش موافقه... 


علي: انا كمان مش موافق.... 


اسيا بغضب: بس انا موافقه وده قراري انا لو سمحتم 


يونس: مالكيش انك ترفضي ولا تقبلي فاهمه


اسيا بصوت عالي: ليييه مش بنأدمه انا ولا ايه وبعدين انت مالك انت بحياتي الشخصيه دي حاجه تخصني ماتخصكش


يونس وقد تخطى حدود الغضب: وانتي مين انتي علشان تقوليلي يخصني ولا مايخصنيش انتي حتة واحده حميتها ودخلتها بيتي وسط اهلي بعد مالقيتها مرميه في الشارع مغ........... 


صمت يونس بصدمه بسبب ذلك الكف الذي نزل علي وجهه من يد امال  واخذ يلعن نفسه بداخله على غضبه السريع... 


امال بدموع حزينه: اخرس يايونس خالص اخرس 


اسيا باابتسامه: لقيتني مرميه مغتصبه... 


نظر الجميع لها بحزن شديد 


نظر لها يونس بحزن 


يونس: ا انا انا اس.. 


اسيا بهدوء عكس ما بداخلها: مافيش حاجه حصلت حد يندم عليها انت قولت الحقيقه اللي الكل عارفها ههههههه وانا كمان مش نسياها مافيش بنت هاتنسى اليوم اللي خسرت حياتها فيه 


#ثم نظرت ليونس بتحدي 

اسيا:  ياسر ياترى لسه حابب تتجوزني ولا غيرت قرارك... 


ياسر: اه يااسيا لسه عاوزك ماليش دعوه باللي حصلك انا ليا دعوه بيكي دلوقتي 


اسيا: تمام وانا موافقه ياماما امال على ياسر 

بعد اذنكم.... 


امال: اسيا حبيبتي ت تع تعالي كلي ياقلبي علشان خاطري.... 


اسيا: مش جعانه ياماما هاصلي وانام 


زينه ببكاء صامت: ا اس اسو انتي كويسه ياروحي 


اسيا بأبتسامه: اه ياقلبي كويسه وذي الفل اهو بطلي عبط يابت بتعيطي ليه...... 


علي: طب تعالي كلي معانا يااسيا علشان خاطر اخوكي حتى دا انا عندي خبر حلو هايفرحك يابت.... 


اسيا: معلش ماليش نفس وايه بقى الخبر ياسيدي.... 


علي بحزن: مش دلوقتي 


اسيا: خلاص مستنيه اعرف ماشي 


علي: ماشي 


امال: ياروحي انتي بخير 


اسيا: اه ياماما بخير يلا بقى كملوا اكل هاطلع انا الحق اصلي..... 


طلعت اسيا ونظرت امال لذلك الحزين التي ينظر في فراغ اسيا.... 


امال بحزن: ليه كده يابني ليه عملت كده حرام يايونس ليه فكرتها باللي حصل ليه يابني ليه انا هاطلع اشوفها قلبي حاسس بحزنها 


زينه بحزن: حرام عليك يايونس عملت كده ليه دايما بقول عليك الحكيم بتاعنا بس انك تعمل كده انت ذليتها وكسرتها وفكرتها باكتر حاجه كانت بتدعي لربنا تنساها.... 


علي: من يومك هادي في كل قرارتك لكن توصل لعصبيتك انك تدمر بنت كده حرام عليك يايونس لو حبك ليها هايوصلك انك تعمل فيها كده ياصاحبي يبقى ماتحبهاش يايونس ماتحبهاش وسيبها لغيرك يحبها ويفرح قلبها دي شافت كتير فى حياتها سيبها تفرح مع غيرك لو انت مش هاتفرحها .... 

انا هاروح شقتي سلام


دخلت اسيا لغرفتها

جلست ارضآ تضم قدمها امامها اصبحت تتذكر ماضيها المؤلم...


اسيا ببكاء:لي ليه يايونس ليه انت  د دا دا بحبك ليه ليه يايونس ليه تيجي منك انت معقوله ماهونتش عليك تقولي كده ليه ل لي ليه يايونس ليييييييييه يارب يارب قويني يارب   


توضأت وسجدت لربها

فاهو طبيبنا عندما نتألم 


اسيا ببكاء: يارب يارب يارب يارب  نسيني اللي حصل يارب ماليش غيرك الحمدلله يارب الحمدلله الحمدلله 


انتهت اسيا من صلاتها واخذت المصحف لتقراء فيه..... 


دخلت عليها امال راءتها تجلس ارضآ تبكي بصمت وتقراء في كتاب ربنا.. 


امال بحزن:  اس اسيا 


رفعت اسيا وجهها لها وكان قد اغرقته بالدموع


ذهبت امال اليها سريعآ واخذتها بين احضانها 


تمسكت اسيا في ثيابها بقوه واخذت تبكي بقوه 


امال: اششششش اهدي ياروحي اهدي اهدي 


اسيا ببكاء يحطم القلب: ما م ماما مش  مش ذ ذن ذنبي ي يحصلي كده والله والله حا حاولت احم احمي نفسي ب بس ماقدرتش 


امال بحزن عليها: بس خلاص ياقلبي اهدي اهدي وانسي 


اسيا ببكاء اكثر: ل لي ليه انا يحصلي ك كده ي يا ياماما ليه ليه اتعذب العذاب ده ل ل لي ليه الدنيا جايه عليا كده ي ياماما لييييه 


امال بدموع: خلاص ياحبيبتي اهدي علشان خاطري 


تمسكت اسيا بثيابها اكثر: قلبي وجعني اوي ياماما ماحدش حاسس بيا غير ربنا ماحدش حاسس ان كلامهم بيوجعلي قلبي ليه ليه كل ماانسي يفكروني ليه بيجوا عليا ليه انا اللي مجبوره استحمل واسكت ليه 


امال: خلاص ياقلبي اهدي اهدي وانسي وقولي الحمدلله احمدي ربنا وبلاش تقولي كده دا قدر ربنا وانتي المفروض تحمديه انتي مؤمنه ياحبيبتي وبتصلي وعارفه دين ربنا قولي الحمدلله.... 


اسيا: الحمدلله يارب الحمدلله 


ورد: م ماما 


زينب: نعم 

ورد: لسه زعلانه مني ياحبيبتي 


زينب: تفتكري ماليش حق ازعل 


ورد: مش انتي عاوزه راحتي ياماما 


زينب: اكيد يابنتي 


ورد: طيب ياماما راحتي عمرها ماكانت مع احمد 


زينب: كان نفسي افرح بيكي يابنتي واشوف عيالك قبل ماامو..... 


ورد: بعد الشر عليكي ياقلبي ماتقوليش كده ربنا يطولي في عمرك يازوزو 


زينب: يعني انتي بتضحكي عليا بالكلمتين دول 


ورد: ياامي ياحياتي راحتي عمرها ماكانت مع احمد حاولت والله علشان خاطرك ماقدرتش احبه والله ياامي ماقدرت يعني هاتفرحي ياامي بوجودي مع واحد مش حباه وان هو مجرد زوج وخلاص وانا مش مرتاحه.... 


زينب: لأ ياقلبي عمري ماافرح على حساب سعادتك ربنا يرزقك باابن الحلال اللي يصونك ويحبك وتحبيه يارب ويفرح قلبك يارب 


ورد: احم طيب هو بصراحه هو هو 


زينب: في ايه يابت هاتفضلي تهوهوي


ورد: في حد عاوز يتقدم 


زينب: مين الي 


ورد: ع عل علي 


زينب: بيتي مفتوح يامرحب اشوفه واعرفه وبعدين اللي فيه الخير يقدمه ربنا.... 


ورد: بجد ياماما 

زينب: بجد ياروح ماما


ظل يونس في جناحه لا يتكرر على مسامعه سوى كلامه لها 


يونس بهستيريا: ليه ليه ليه لييييييييييييه 


اصبح يحطم مايقابله


يونس: ليه قولتلها كده  ليه جرحتها ليييه بدل ماتفرحها تزعلها ليه كسرتها ليييييه هو ده حبك ليييها هو ده حبك لييييييييييه ليه عملت كده عقلك كان فين انت ايه يااخي انت ايييه 


توقف يونس على صوتها فجأه..... 


امال بصدمه: انت بتحبها  يايونس 


جميله: ايوه ياريم جايه اهو يابنتي حاضر حاضر هاجبلك اللي عاوزاه طيييب هاخش على اي سوبر ماركت اجبلك ياذفته ااااه مش تحاسب ياعم انت 


.....: اس.... 


جميله بصدمه: ولييد 


وليد: الله الله الله مييين جوجو ايش ايش ايش من امتى المشيخه اللي حطة عليكي دي دا انا ماعرفتكيش يابت ههههههه 


جميله: والله دي حاجه جميله اني ارجع لربنا واتوب بعد ماكنت عاميه وماشيه مع شيطان ولا ايه يا... هه ياوليد شخلع


وليد: ههههههه توبتي بس لسه لسانك طويل وعاوز قطعه... 


جميله: ابقى اتغطى كويس قبل ماتنام علشان شكلك بتحلم يالولو 


وليد: طب ماتيجي نرجع المايه لمجاريها ونرجع ايام زمان ياحلو  .. 


جميله: قول للزمان ارجع يازمان اسمع ياحلو انت انا لا اعرفك ولا تعرفني وشك الوس***ده مش عاوزه اعرفه تاني اصل بقرف ومزاجي بيتعكر 


وليد: والله 


جميله: اه والله يلا ماعطلكش  السلام عليكم.... 


ثم تركته وذهبت 


وليد: هانتقابل كتير ياجوجو هانتقابل ياراقصة الكباريهات الاوله ههههههه 


             الفصل الثامن والسبعون من هنا 

تعليقات