رواية عشقتها رغم صمتها الفصل الثامن والستون 68 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل الثامن والستون 68

بقلم حبيبه


ذهبت اسيا لزينه فى غرفتها... 


زينه: اسوا فينك ياجزمه مستنياكي بقالي ساعه  


اسيا:............ 


زينه: اسوا اسوا يابنتي 


اسيا:......... 


زينه: اسووا انتي يابت


اسيا: ها نعم


زينه: ايييه يااما فينك 


اسيا: معاكي اهو 


زينه بغمزه: معايا فين ياختي دا انا بنادي من زمان ايه اللي واخدك مننا يامزه. 


اسيا: بس يابت لا واخدني ولا جايبني 


زينه: يابت على زوزو برضو 


اسيا: قصدك ايه ياختي 

انتي كمان 


زينه: يعني مثلا مثلا يعني مافيش اي لاڤ كده ولا كده. 


اسيا: اللي ذيي مالوش حق يحب ولا يتحب يازينه ياحبيبتي اللي ذيي ليه يقعد في البيت ساكت وخايف يتكلم علشان الناس متاخدش بالها منه ههههههه لكن احب انا نسيت الكلمه دي خلاص. 


زينه: ليه بتقولي كده ياحبيبتي حقك تحبي  تتحبي وتفرحي وتعيشي حياتك ياقلبي الناس وكلامها خليهم اخر اهتمامك الناس سواء مشيتي صح او مشيتي غلط برضو هاتتكلم فا ليه تعملي ليهم اهتمام المثل اللي بيقول كلي اللي يعجبك والبسي اللي يعجب الناس ده كداب. 

كلي اللي يعجبك والبسي اللي يرضي ربك عليكي... المهم انك مش بتعصي ربنا وده المهم اما الناس طظ فيهم كلهم فاهمه ياقمري 


اسيا بأبتسامه: فاهمه ياروح قمرك. سيبك مني وطمنيني عامله ايه لسه تعبانه 


زينه: ههههههههه لأ انا الحمدلله دماغي بس بيجيلي صداع رخم كده اوقات بس سيبك باخد العلاج وببقى فله 

بس يااسوا هو انا نمت في الغيبوبه دي كتير 


اسيا: ياااااااااه كتير واكتر حد تعب معاكي ياسين.. 


زينه باستغراب: ياسين ياسين اذاي مش فاهمه 


اسيا: هو اللي فضل جنبك طول الوقت خد اجازه من شغله وقعد جنبك كان يادوب يروح بيته يطمن اهله ويغير هدومه ويرجع جنبك تاني...  


زينه بصدمه: بتهزري صح قولي انك بتهزري 


اسيا: لأ والله هاهزر ليه بجد عمل كده حتى اسألي ماما امال او اي حد تاني.


زينه: طب وعمل كده ليه 


اسيا بغمزه: شكله وقع في حبك ياجميييل هههههه... 


زينه: بس يابت اتلمي 


اسيا: الله وانا مالي ياختي هو الواد اللي يومها كان مكتوب علي وشه بحبهاااااااااا وفي قلبي ساكن حبهاااااا ياريت ياشوووق ااااااه 

بتضربيني بالمخده يازينه ماشي بس برضو بيحبك. 


زينه: غوري يابت بدل مااحدفك بالكوبايه اسيح دمك غورري 


اسيا: برضو بيحبك بيحبك بيحبببيك 


زينه وهي تحمل الكأس بيدها: اعااااااااااا 


اسيا وهي ترقض: يابنت المجانين الحقونيييي 


اغلقت زينه الباب.... 


زينه: يلا ابت من هنا عبو شكلك 


اسيا: بتكروشيني يازينه ماشي بس برضوا بيحبك بيحبك... 


وجدت اسيا الباب ينفتح رقضت بكل سرعتها.... 


اسيا: احييييييييه سمعليكوا... 


زينه: ماشي يااسيا ماشي ياجزمه مسيرك تقعي تحت ايدي.. 


اسيا: ههههههههه ابقى اتغطي كويس قبل ماتنامي علشان بتحلمي كتير ههههههه 


زينه: هاهاهاهاها خفه. 


ذهبت اسيا لغرفتها وغلقت الباب خلفها وما ان اغلقته وجلست ارضآ تبكي وهي تتذكر كلام يونس 


اسيا ببكاء: يارب يارب انا ماليش غيرك ياحبيبي ريحني وريح قلبي فوضت امري اليك يالله.. 


ثم ذهبت وتوضأت وصلت ركعتين لله وقراءت وردها اليومي فى القرءان وذهبت للنوم.  

(الورد اليومي هو مقدار محدد من الايات يحدده الشخص لقراءتها كل يوم.) 

ذهب جميع ابطالنا للنوم وبداخل كل واحد دعاء يتمنى تحقيقه

استيقظت اسيا الساعه 2بالليل لتأدي واجبها  لربها.(قيام الليل).... 


توضأت وركعت لربها وهي تبكي وتستغفره وتحمده... 


استيقظ علي علي صوت هاتفه..... 


علي بنوم: ميييييين 


ورد: احم انا ورد ياعلي


علي بفزع: في ايه انتي كويسه حاجه حصلتلك 


ورد: اهدى اهدى انا كويسه


علي: ورد بجد كويسه 


ورد: اه والله كويسه وذي الفل.... 


علي: ولما انتي كويسه وذي الفل جايه تصدعي دماغ امي دلوقتي لييييييييييه..... 


ورد: اهدى ياابن المجانين عاوزه اقولك حاجه ومش عارفه انام بسببها. 


علي: ارغي واخلصي عاوز اتخمد.. 


ورد: احم بص هو يعني انا قصدي يعنياص... 


علي: ماتخلصي ياذفته بقولك هاموت وانام... 


ورد: علي الله يخليك انا متوتره لوحدي 


علي: خلاص اسف قولي بقى في ايه 


ورد: بص هو هو هو 


علي: قولي ياذفته في ايه 


ورد: يوووه على خلاص انسى سلام 


علي: ايه بنت المجانين دي امم براحتها انا دلوقتي مش فايق وعاوز انام يلا يالولو اتخمد...

ورد: يوووه انا ليه ماقدرتش انطقها لساني ده رغاي طول الوقت ومافيش اطول منه لكن عند دي واتقطع اوففف

طب اعمل ايه دلوقتي انا لازم اعمل حاجه يارب ساعدني يالله انا هاقوم اصلي ركعتين وافوض امري لله وانام دلوقتي. 


اشرق الصباح علي ابطالنا.... 


استيقظ يونس وادى صلاته وارتدى ثيابه وجد الجميع على طاولة الطعام ... 


يونس: صباح الخير. 


رد الجميع الصباح عدا اسيا مما اغضب يونس كثيرآ... 


يونس بداخله: تمام اوي كده اصبري عليا ياذفته


ياسمين: صباح الورد يابيبي تعال اقعد جنبي 


يونس: افندم 


زينه: يخربيت محنك يابت ياختي اتعدلي شويه فقعتي مرارتي الله يحرقك.. 


ياسمين: شايفه ياطنط كلامها انا محترمه وجودك علي فكره... 


زينه: يامؤدبه انتي هاتصيعي عليا يابت ولا ايه العبيهم علي غيري


يونس: زينه خلاص 


زينه: اتكتمنا... 


ياسين: الظاهر امي دعيالي ولا ايه 


امال: تعال ياياسين ادخل ياواد افطر... 


ياسين: جاي يامزتي طبعا.. 


زينه: احيه كملت. 


ضربت اسيا بقدمها قدم زينه فنظرت لها. 


زينه: اشجيني


اسيا بغمزه وابتسامه: جاي يتطمن عليكي ياجميييل ههههههههه 


زينه: عارفه لو ماتكتمتيش هاتلاقي الطبق العسل ده في وشك يابت... 


اسيا: ههههه اهدى ياشبح ماتتعصبش خلاص سكت.. 


يونس: بتتوشوشوا بتقولوا ايه 


زينه: بنعبر عن عبطنا لبعضشينا... 


يونس: ماشي ياختي المهم طمنيني عليكي كويسه دلوقتي ياقلبي وليه نزلتي كنت خليكي وانا ابعتلك. 


زينه: انا كويسه ياحبيبي الحمدلله واهو افك وسطيكم شويه. 


ياسين: عامله دلوقتي ياجعفر.. 


زينه: كويسه الحمدلله ياخويا.. 


ياسين: يارب دايما ياقمر 


علي: صباح الصباح ياحلوين النومه عندكم عسل ياابو الانس المهم فين الاكل جعاااان


يونس: اذفت اطفح بسرعه علشان عندنا شغل كتير 

ياسين عملت ايه 


ياسين: قربت اوصل واول مااعرف هاقولك على طول انشاء الله 


يونس: انشاء الله.. 


انا هاسبقك ياعلي علشان هاقابل مستر چاك اسيا مش يلا 


اسيا: احم يلا فين 


يونس: هو ايه اللي يلا فين يلا علي الشركه عندنا شغل كتير.. 


اسيا: ماهو احم ا. ا انا مش عاوزه اشتغل تاني 


يونس: نعم اذاي مش فاهم...  


ياسر: صباحو عسل 

اسوا صباح الورد ياجميييل 


ضغط يونس علي يديه ليمنع غضبه... 


يونس بغضب: قولت يلا مش ناقص جنان علي الصبح 


ارتعبت اسيا من هيئته ولكن تمالكت نفسها... 


اسيا: واااا وانا قولت مش عاوزه اشتغل اييه هو عافيه... 


يونس: اه عافيه ماهو انا مش بمزاجك تقولي عاوزه اشتغل اشغلك ولما تحبي تقعدي اقعدك


امال: يونس صوتك مايعلاش عليها فااهم واحترم نفسك في الكلام 


علي: يونس اهدى شويه مش كده 


ياسر: ماخلاص براحتها ياجماعه لو مش عاوزه الشغل مش اجباري 


يونس وقد نفذ صبره: انا هاخرج قدامك خمس دقايق واشوفك في العربيه والا ماتلوميش غير نفسك..  

وصلت جميله الشركه وذهبت لعملها 


عصام: فينك يانيله انتي 


جميله: اسفه اتأخرت المواصلات بس وكنت بودي ريم مدرستها. 


عصام: مواصلات ايه يخربيتك يوسف بيه عمال يسأل عنك وعاوزك تروحيله ضروري 


جميله باستغراب: خير في ايه لكل ده 


عصام: مش عارف روحي شوفيه بسرعه 


جميله: حاضر راحه اهو.


          الفصل التاسع والستون من هنا 

تعليقات