رواية عشقتها رغم صمتها الفصل الخامس و التاسعون 95 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل الخامس و التاسعون 95

بقلم حبيبه


خرجت اسيا تجر قدمها خلفها وكأنها تنتظره ان يوقفها ولكن تبآ فلن يتزحزح الاسد.... 


زينه ببكاء: يووونس دي د دي دي ماشيه وقفها ارجووووك


ظل يونس يعطيها ظهره ولا ينطق 


نظرت اسيا خلفها لعلها تأخذ منه نظره ولو لاخر مره.... ولكن لا حيات لمن تنادي ظل الاسد على قراره لم ينظر لها....  


زينه ببكاء: يو ي يونس انطق يااخي انت حصلك ايه اسيا ماشيه حبيبتك هاتبعد انت يااخي حرام عليك انطق بقى يونس ارجووووك انطق بقى دي ماشيه...... 


يونس بهدوء: اسيا.... 


توقفت اسيا فجأه ظنآ منها انه سيوقفها....... 


ذهب يونس اليها بخطوات بطيئه ونظرات بارده.... 


يونس: خلي بالك من نفسك 


تحطم بداخل تلك المسكينه اخر امل تمسكت به امسكت ثيابها بيدها بقوه لكي تتماسك امامه ولا تبكي ابتلعت غصه مؤلمه في حلقها واخذت تصارع نفسها لترد عليه...... 


اسيا:............. ح حاضر ش شكرآ ي يااستاذ يونس...... 


يونس ببرود: العفو 


ذهبت تلك الحزينه وهي محطمه بالكامل ظلت 


الى متى الى متى ساتصمد ياقلب الى متى ستقاوم وتعافي انكسارك الجسد شاب اهلكته الحياه اصبح عجوزآ لم يعد يريد المقاومه اصبح هارم لا يستطيع الوقوف مره اخرى لقد سقط سقوط لا مفر منه استسلم ياقلب فالتستريح قليلآ ارح ماتحمله على اعتاقق قبل ان يعيبك الزمان وتصبح قلب هارم يحمله انسان  ستظل وحيد وحيد لا يراك احد استسلم فلا يحق لك سوى ذلك النبض حتى يقرر الله بوقفه هو ايضآ استرح ياايها المتعب القوي.. 


زينه: ليه ليييييييه حرام عليك انت ايه يااخي صنم حيطه سيبتها تمشي لييييه ليه يايونس انت بتحبها ماتقدرش تنكر ليه بتعاندوا نفسكم كده انتم بتضيعوا نفسكم بتضيعوا نفسكم...... 


نظر يونس لها ببرود وذهب لغرفة الرياضه بدون النطق بحرف واحد 


زينه: ياهدؤك يااخي ياهدؤك 


ياسين: اهدي يازينه يونس زعلان اكتر مننا كلنا بس مايقدرش يتكلم هو اتمسك بيها كتير بس هي كانت بتبعد حس انه بيقع فالحق نفسه الاسد مهما حب هايفضل اسد مايهزوش حد حتى لو قلبه بيقول غير كده اخوكي قوي لو وقع احنا هانقع بس لأ عمره ماوقع علشان كده كلنا قلوبنا جامده بوجوده.... 


علي: عندك حق انا لو يونس مش في ضهري كان زماني اتكسرت دايما لما بكون في ضيقه هو بيبقى سندي وبيحل هو كل حاجه يوم وفات اهلي هو اللي حضني وطبطب عليا وقالي انا جنبك وامي امك واختي اختك لما انتي يازينه دخلتي في غيبوبه كلنا اتكسرنا الا هو كان بيقوينا ويدينا امل انك هاترجعيلنا ثقته في ربنا كانت كبيره كل ماكنا نحس ان الدنيا ضلمت حوالينا كان ينورها هو ويضحك في وشنا ويشجعنا  علشان نصبر ونستحمل 

يونس ضهرنا كلنا هو عمود القوه تبعنا  لو اتهد كلنا وقعنا علشان كده لحد الان صامد وماسمحش لمخلوق يهزه  رغم انه حب لا لا دا عشق بس عمره ماسمح لحبه يضعفه الاسد هايفضل اسد  مهما حصل.... 


زينه: بس لحد امتى لحد امتى هايفضل يضحي بسعادته كده لحد امتى هايفضل يخبي جواه ويسكت لحد امتى هايفضل مستحمل لحد امتى هاينسى حزن قلبه علشان يسمع عقله هو كمان ليه حق يحب ويتحب هو بيساعدنا  احنا وينسى نفسه ليه ملتزم يساعدنا واحنا مانساعدوش ليه هو ملتزم يبقى قوتنا وسندنا وضهرنا واحنا نبقى نقط ضعفه ليه هو ملتزم يفرحنا ويسعدنا واحنا نكون سبب حزنه ليه ليه.... 


ياسين: اهدي يازينه اخوكي قوي ومش من النوع اللي بيضحي بحد بيحبه بسهوله..... 


زينه: يعني ايه مش فاهمه 


علي: هههههه يعني اخوكي عمر ماحد قدر يسيطر علي قلبه واسيا عملت المستحيل هههههه لا دي ورثت قلبه كله وقعدت وربعت فيه يعني يامزه عمره ماهايقدر يضحي بيها....... 


ياسين:  مزه في عينك ماتلم نفسك ياض


علي بغمزه: بتغيري يابيضه خلاثي عصافير كناريا ياخواتي 


ياسين: ورررررد سكتي الواد ده لاضربه دلوقتي 


ورد: خد راحتك 


علي بصدمه: ايييه بتبعيني يافوزيه


ورد: يلا انت ابن حلال وتستاهل 


علي: اخ ياصدمتك ياعلي خطيبتك طلعت واطيه 


ورد: يلا ياياسين ساكت ليه عاوزه اخده من تحت ايدك مافيش في وشه ملامح اشطا


ياسين بنظرات شر: عيوني 


علي: اعااااا صلي على النبي بهزر يارمضان ايه مابتهزرش اسفين ياصلاح عطلاق ماناطق خالص.... 


ورد: هههههه شاطر خلاثي علي العسل اللي بيسمع الكلام 


علي: عبو شكلك 


زينه: اموت واعرف جايبين المزاج ده للهزار اذاي


ياسين: اهدي يابنتي الاسد عارف كويس هو بيعمل ايه وماتقلقيش برضو مش هايسيب اسيا ههههه متخافيش هو خلاص حب.. 


جأت امال وبجانبها سعاد...... 


امال: مشيت 


زينه: اه ياماما مشيت خلاص ارتاحي  مشيت علشان راحتك انتيييي


سعاد: الا طب وهي مالها يازينه  يابنتي دايما ظلمينها كده


زينه بغيظ: انا وجهتلك كلمه ياست انتي اذا كان المفروض حد يمشي من هنا فاهو انتي اذا كان البيت خرب فاخرب بعد دخولك انتي واولادك ولا احنا مش بنحس 


سعاد بتمثيل: شايفه بنتك بتقول ايه ياامال يااختي اخص عليكي يازينه يابنتي دا انا بعتبرك ذي ياسمين بنتي تقومي تقوليلي كده اخص عليكي بجد... 


امال: زينه اخرصي واحترمي  واعتذري من خالتك 


زينه: مش معتذره من حد ودي ماتشرفش اقولها خالتي حتى فاهمه دي حيه حيه وعماله تسمم في ودنك وانتي ماشيه وراها ياماما..... 


صدمت زينه من ذلك الكف الذي نزل علي خدها من امال..... 


امال: قولة اخرصي واحترمي نفسك 


زينه: بكره تشوفيها علي حقيقتها ووقتها هايكون فات الاوان وتندمي ياماما..... 


ذهبت زينه لغرفتها وذهب الجميع بصمت تااام...... 


امال: الصبر يارب 


سعاد: معلش ياختي بكره يفهموا انك صح 


امال: يارب يارب 


ظل يونس ينهج نفسه في ممارسة الرياضه لينسى ولكن هيهات ذلك القلب مازال يتألم ينادي بها ماذا ماذا يفعل ليتوقف عن حبها لا لا يريد ذلك الحب فاهو اصبح كالعنه سيطر على نبض قلبي بالكامل.... 


توقف يونس والعرق يهبط من جسده بالكامل ويتنفس بسرعه كبيره..... 


يونس بغضب جحيمي وعيون حمراء: ليه ليييييييه كل مره كل مره تبعيني وتضحي بيا اول واحد ليه يااسيا لييييه انا حبيتك حبيتك وبرضوا كسرتي الحب ده بأيدك رغم اني اتمسكت بيكي وحاربت كله ووقفت في وشهم علشانك كنت مستعد اختارك انتي وبس  وانتي بسهوله بعتي وبعدتي لييييييييه 

بس لا انا هاتفضلي ليا يااسيا هاتفضلي ليا وواثق ان ربنا كاتبك ليا 


اخذ يونس يحطم كل مايصل ليده لينفس عن غضبه.... 


انتهى يونس وذهب لاخذ حمامآ ينعشه ولعله يهداء قليلآ.... 


وصل يوسف للمنزل  ومعه جميله واسيا... 


جميله: منوره ياقمري نورتي يااسوا اعاااااااااا اخيرآ هايبقى معايا اخت قمر كده وتتفرج معايا علي الكرتون والكابتن ماجد فرحانه اوييييييي


يوسف: الصبر يارب قاعد مع طفله


جميله: بتقول حاجه يابابا 


يوسف: ها لا لا لا ياقلبي دا انا بقول اتفضلي يااسيا


جميله: اه بحسب 


يوسف: طب مش نرحب بااسيا ولا هاننشر غسيلنا المعفن الاول قدامها 


جميله: ههههه لا هانرحب اس..... 


نظروا اليها وجدوها تقف صامته ثابته  بمكانها تنظر ارضآ بحزن 


حزنت جميله بشده عليها فذهبت اليها بمرح: بت يااسوا مش انتي كمان بتحبي كابتن ماجد ذيي


اسيا بأبتسامه هادئه: اه 


جميله: شوفت شوفت شوفت مش انا لوحدي اعااااااااااا 


يوسف: بس يابنت المجانين هانتفضح 


جميله: عبو شكلك اعم الفصيل انت


يوسف: ايه يابنتي هو انا متجوز سعديه ورور بتاعت الفجل.... 


جميله: هاهاهاها ايه ياض العسل اللي بيخر منك ده خاف علي نفسك وخبي حبه يمكن تحتاجهم وقت الزنقه......... 


يوسف: عيوني للقمر انت تأمر ياجميييييل.......... 


جميله: بارد


اسيا: ههههههههههههه


نظروا اليها وجدوها تضحك بشده 


جميله بسعاده: الحمدلله ضحكت 


يوسف بحب: كنتي بتعملي كده علشان تضحك 


جميله بأبتسامه: مش عارفه ليه حزنها كان واجعلي قلبي اوي يايوسف حبيت على الاقل اضحكها 


يوسف: جميله 


جميله: نعم 


يوسف: بحبك اوي ربنا يخليكي ليا يااجمل من راءت عيني... 


نظرت جميله له ببلاها 


يوسف: ههههه لا ماتبلميش الله يخليكي انا هاسيبكم دلوقتي عندي شوية شغل في الشركه احتمال اتأخر شويه ماتستننيش ماشي 


جميله: خلي بالك من نفسك طيب 


يوسف: حاضر سلام يابنات

اسيا دا بيت اخوكي يعني بيتك فاهمه خدي راحتك ياقمر..... 


اسيا بهدوء: حاضر 


          


         الفصل السادس والتاسعون من هنا 

تعليقات