رواية عشقتها رغم صمتها الفصل الواحد والخمسون 51 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل الواحد والخمسون 51

بقلم حبيبه


ياجماعه انا بشتغل  والله وبحفظ فامعلش 

استغفر الله العظيم واتوب إليه 

اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 

عصام: ها يامه خلصتي غسيل اتأخرنا الساعه بقت (11)...... 


جميله: جتك مو يابعيد روح اللهي اشوفك مسلوخ ذي الفرخه المسلوخه. في السيخ يابعيد اه ياني ياامه. 


عصام: بتقولي حاجه 


جميله: ها لا لا ولا حاجه

اشبح   انا بقول بس عصوم الجميل العسليه ده هايعمل حركة جدعنه معايا ويجي يساعدني في المواعين اللي انا مسحوله فيها دي صح. 


عصام: ولا اعرفك وبعدين انتي اللي اقترحتي الفكرة وقولتي كل واحد يوم صح وكمان امبارح اتنطت جنبك علشان تساعديني عملتي معايا حركة وطينه وعملتي ودن من طين وودن من عجين صح...... 


جميله: اخس عليك ياعصووومي 


عصام: عظيم بيمين ابدآ لو اتشقلبتي هنا منا مساعدك يلا يا قطه ماعطلكيش سلام 


جميله: امشي كتك مشمش فى ركبك 

 

انتهى يونس من عمله متاخرآ وقد انهكه التعب وعاد الى المنزل كان الجميع نائم. 

وجد اسيا تنتظره. 


يونس: اسيا ايه مصحيكي لدلوقتي مانمتيش ليه. 


اشارت له علي انها تنتظره..... 


يونس: هووووف كان عندي شغل كتير اوي وهاموت وانام. 


اشارت له اسيا انها ستجلب الطعام. 


يونس: لأ لأ لأ انا بس عاوز انام مش عاوز اكل. 


عاندته اسيا وذهبت لجلب الطعام لعلمها انه لم ياكل طول اليوم... 


 جلبت له اسيا الطعام. ووضعته امامه.... 


يونس: علي فكره دماغك ناشفه اوي اوي 


نظرت له اسيا وهي ترفع احدى حاجبيها.... 


يونس: خلاص ياستي اهدي اهدي هاكل اهو بس يلا تعالي كلي معايا علشان مابعرفش اكل لوحدي......... 


ابتسمت اسيا بهدوء وجلست هي أيضا معه 

انتهى يونس من طعامه 


يونس: هووف الحمدلله تسلم ايدك يااسو الواحد كانه مااكلش من اسبوع هههههه 


ابتسمت له اسيا واخذت باقي الطعام للمطبخ. 

............................

يونس: اسيا انتي شيفاني اخوكي بجد 


توقف اسيا مكانها بتوتر وصدمه  من حديثه الان 


يونس: انا عارف انك اتفاجأتي من كلامي بس مش قادر اعتبرك اختي يااسيا مش قادر.. 


لم تعلم ماذا تقول اسيا فاتركته وذهبت. 


تنهد يونس بتعب وذهب لغرفته

دخلت اسيا غرفتها. 

توضأت وصلت قيام الليل.


أمر الله تعالى نبيه فى القرآن بقيام الليل في قوله تعالى: {يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ (1) قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلاً (2) نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً (3) أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلا

واخذت تحمد ربها  وتدعوا ربها. ان يفرج همها. 

الحمد لله حمدآ كثيراً مباركآ فيه

ثم ذهبت للنوم 


كانت جميله اقتربت من الانتهاء من عملها.. 


جميله: بيرقصلي شنبه بيلعبلي حواجبه بيرقصلي شنبه بيلعبلي حواجبه...... 


يوسف من خلفه: يخربيتك بتعملي ايه يانيله انتي لحد دلوقتي 


جميله: اعااااااااااااااا عفريت عفريت ياختيييييييييي الحقونيييييييييييي 


يوسف: يخربيتك يخربيتك هووووس دا انا يوسف فضحتينا يابنت المجانين. 


جميله ببرءاه: لأ اعم وانا اش عرفني انه انت مايمكن عفريت ومتنكر بشكله. بس ماشاء الله عليك مقلده بالملي نفس سحنة امه..... 


يوسف: اتلمي ياذفته. 


جميله: الله وانت مالك دا حتة عفريت. 


يوسف: انا يوسف حقيقي ياتافهه. 


جميله ببلاها: احلف 


يوسف: هههههه والله يوسف 


جميله: احيه وايه لطعك هنا لحد دلوقتي 


يوسف: لطعك الملافظ سعد يابت. 


جميله: سعد مات واتدفن ياخويا. 


يوسف: المهم ايه مقعدك لحد دلوقتي هنا. الوقت اتأخر يابنتي. 


جميله: اعمل ايه الذفت اللي شغاله معاه هنا ده قالي لازم اغسل المواعين دي كلها الاول قبل ماامشي. 


يوسف: وهو فين 


جميله: عشمني وخلع. 


يوسف: افندم 


جميله: قصدي سابني ومشي الواطي. 


يوسف: تمام حسابي معاه بكره. 


جميله: الحساب يوم الحساب اعم 

فكك ربنا معاه ياعم وبعدين انا كده كده خلصت وكنت لسه هامشي اهو... 


يوسف: طب يلا تعالي اوصلك في طريقي مش هاينفع اسيبك تروحي لوحدك في الوقت ده. 


جميله: مش عاوزه ازعجك ياسوسو


يوسف: عارفه ياجميله لو نطقتي الاسم ده تاني هاولع فيكي باايدي فاهمه ياذفته. 


جميله وهي تضرب له التحيه: اعتبره اتمسح من دماغي اشبح يلا بينا ياكبير. 


يوسف: يلا ياختي. 

 

         الفصل الثاني والخمسون من هنا 

        

تعليقات