رواية عشقتها رغم صمتها الفصل مئة و ستة 106 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل مئة و ستة 106

بقلم حبيبه


ظلت اسيا واقفه في مكانها لا تتحرك انشآ واحدآ حتى.. 


ظل يونس جالس في السياره ولم ينظر اليها رغم اشتياقه الشديد لرؤيتها.... 


#ثواني وفتحت زينه الباب الخلفي ونادتها 


زينه: يابنتي مالك وقفه مبلمه كده ليه يلا يااسوا عاوزين نرجع بسرعه 


اقتربت اسيا وعندما اقتربت تمنت لو انها لم توافق على الذهاب معهم منذ البدايه فقد راءت بجانب يونس ياسمين..... 

ظلت اسيا في مكانها تنظر ارضآ وكأنها لا تريد  ان يظهر  حزنها وضعفها امامه 


نظر اليها يونس اخيرآ وهو يبتسم بحب نسى كل شيء عندما نظر اليها 

(ياقلب عليك والتماسك امامه  فحبيبك الغرور يقتله وعلينا تحطيمه) 


افاق يونس من النظر اليها


يونس في سره: يخربيتك شكلي هانسى  اللي ناوي اعمله فيكي معانا يارب. 

ماتركبي يااسيا هاتفضلي موقفانا كتير ولا ايه 


اسيا: هاا


يونس بأبتسامه جانبيه: يابنتي اخلصي اركبي


زينه: يلا يااسوا اركبي 


ذهبت اسيا في الخلف سريعآ بجانب زينه وورد


#ركبت اسيا ولم ترفع عينيها عن الارض انشآ واحدآ 


نظر يونس اليها وهو يبتسم بخبث في المراءه: عامله ايه يااسيا طمنيني عليكي 


اسيا: بخير الحمدلله 


يونس: يارب دايما بخير ياقمر 


اسيا: شكرا 


تحركت ياسمين اتجاه يونس وشبكت اصابعها بأصابع يونس 


نظر يونس اليها بغضب جحيمي ارعبها 

كانت نظراته المرعبه كافيه لجعلها تنزع يدها منه سريعآ  


راءتها اسيا وهي تتمسك بيده تملكتها الغيره الشديده اصبحت تفرك اصابعها لتهداء نفسها اخرجت راءسها من نافذت السياره بجانبها عل الهواء لعل ذلك الغضب يهداء  بداخلها فلا تريد ان تفضح نفسها وتظهر غيرتها الشديده امامه 


#كل هذا وهو يتابعه بصمت ويتابع كل تحركتها.... 


يونس في سره: ابقي وريني ياحلوه هاتفضلي ماسكه نفسك لحد امتى ماشي يااسيا..... 


ادخلت اسيا راءسها من النافذه بعد ان شعرت انها هداءت قليلآ 


رفع يونس نظره اليها وجد خصله من شعرها تمادات وخرجت من تحت حجابها دون قصدآ منها... 


يونس: اسيا دخلي.... دخلي شعرك جوه الطرحه

لو سمحتي.... 

  


نظرت اسيا بالاتجاه الاخر وكأنها لم تسمعه... 

غضب يونس من فعلتها بشده فأوقف السياره بسرعه هزت الجميع من مكانهم 


زينه بخوف: ف ف في ايه حصل ايه يابني خلاك توقف العربيه كده وقفتلي قلبي ياشيخ....  م ظ


التف يونس بنظره الى اسيا: قولة دخلي ذفت شعرك جوه الطرحه مش بتسمعي الكلام لييييييه  

 


صدمت اسيا من غضبه وصراخه عليها 


اسيا: في ايه انت بتزعقلي ليه وبعدين انت مالك ومالي ادخله جوه الطرحه ولا اخرجه دي حاجه ماتخصكش يااستاذ يونس خليك في خطيبتك و مالكش دعوه بيا فاهم 


يونس برفعة حاجب: انتي بتكلميني انا كده 


اسيا: اه بكلمك انت 

 


يونس: اممممم ماشي 


اسيا بأستغراب من استسلامه بسهوله: يعني ايه مش فاهمه 


يونس: يعني براحتك ياقمر انا حبيت انصحك ذي مابنصح  اختي زينه مش انتي ذي اختي برضو يااسوا..... 


اسيا: اختك 


يونس: طبعاً ياقمر 


اسيا بغيظ: تمام ممكن تسوق علشان مانتأخرش


ياسمين: بيبي يلا بينا علشان عاوزه اشتري حاجات من هناك علشان فرحنا..... 


يونس بأستفزاز : يالهوي دا انا اجبلك المحلات كلها تحت رجلك ياحلو انت ياعسل  ..... 


رفعة اسيا حاجبها: بيبي احيه يجيلك اسهال يابعيده..


وصل الكلام لمسامع يونس فلن يتمكن من ان يتحكم في ضحكته : ههههههه ههههههه 


سمعتها زينه وورد فانفجرا في الضحك:ههههههه 


ياسمين بتكبر: بتضحكوا على ايه يابنت انتي وهي 


ورد: بت مين لامؤخذه بس..... 


زينه: بت انتي عدي نهارك معانا بأدب احنا جبناكي معاكي غصب عننا ولو مش ماما صممت نجيبك كنا ااتذفتنا سبناكي فالمي نفسك ياقطه بدل ماامسح بيكي الاسفلت العسل ده.... 


ياسمين: بيئه اوي انتي اذاي اخت يونس وبنت طنط امال


يونس بعصبيه: ياسمين لسانك يفكر بس مجرد تفكير  يغلط في اختي تاني وانا اوعدك هاقطعه بأيدي 


ياسمين بخوف: ح حا حاضر 


#تجاهلها يونس واكمل طريقه.... 

مرت دقايق ووصلوا الى وجهتهم 


زينه: هووف اخيرآ يلا يابنات فالننطلق وننتشر ونخربهاااا ايه يايونس مش هاتيجي 


يونس: لأ هاستناكم هنا 


زينه: لييييه تعالى معانا بس..... 


اسيا: خلاص يازينه براحته يلا احنا بقى 


يونس: لأ استنوا انااا انا جي...... 


#نظرت له اسيا برفعة حاجب...... 


يونس: احم احم علشان ياسمين ماتزعلش بس

اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 

مر الوقت عليهم وهم يشترون الثياب واشياء تخصهم ..... 


توقفت اسيا وزينه امام فستان زفاف ابيض غايه في الجمال والرقه 


زينه: واو ايه القمر والعسل والسكر المسكر ده يخربيت ام كده


اسيا: ههههههه ههههههه وطي صوتك يابنت المجانين مجنونه وهاتفضحينا


زينه: عجبنيييي هاشتريه

للفرح..... 


اسيا: هاتبقى قمر ياقلبي مبروك عليكي 


زينه: تسلميلي ياعمري يلا هادخل اقيسه واجي اوريكي وتقوليلي رائيك ماشي.... 


اسيا: ماشي ياقلبي روحي 


ذهبت زينه لتغير ثيابها وانتظرتها اسيا ولكن لفت انتباها احدى فساتين الزفاف فلم تستطيع ان تتحكم في نفسها وذهبت لتراه 

كان يونس يمشي  يشعر بملل يقتله 


يونس:  ايه الخنقه دي انا ايه جبني هنا ماليش في ام الجو ده امشي طيب لأ لأ علشان البنات مش هاطمن لو سيبتهم ومشيت طيب خلاص هاروح اقعد اشرب قهوه في الكافيه هنا واريح دماغي علشان صدعت من الزنننن... 


#اثناء ذهابه لفت انتباهه تلك التي مازالت تقف امام الفستان فذهب اليها. 


يونس من خلفها: عاجبك 


انتفضت اسيا من مكانها 


يونس: اهدي اهدي دا انا 


اسيا:......... 


يونس: صارحيني يااسيا عاجبك حتى لو ذي اخوكي.... 


اسيا: بصراحه جداً 


يونس: خديه ياقمر


ابتسمت اسيا ابتسامة حزن: لأ تسلم مش عاوزه حاجه 


يونس: بلاش تكبر يااسيا خديه.... 


اسيا: اعمل بيه ايه انا خلاص اتحرمت منه 


يونس: يعني ايه مش فاهم... 


اسيا: يعني مش حقي البسه خلاص بقيت  محرومه منه 


يونس: ليه حقك تلبسيه ذيك ذي اي بنت 


اسيا: انا مش ذي اي بنت يايونس وانت عارف ليه


يونس: هو ايه اللي ليه حرام عليكي ياشيخه حسي بقى شيلي ام الافكار اللي في دماغك دي بلاش ام التفكير ده 

خلي ثقتك في الله كبيره

انتي مؤمنه يااسيا.... 


اسيا: ونعم بالله العلي العظيم 


ثواني ووجد يونس شاب يقترب منه  وعينيه لم تزول عن اسيا... 


الشاب: هاي 


يونس: اهلاً اقدر اساعدك  في حاجه 


الشاب: بصراحه اختك عجبتني اوي وشكلها اخلاق ومحترمه ومتربيه  وبصراحه كنت حابب اطلب ميعاد من حضرتك اجي انا وماما نتقدم رسمي..... 


يونس وهو يضغط على اسنانه بغضب: والله لأ دا احنا ليلتنا فل النهارد


                الفصل مئة وسبعة من هنا 


لقراءة جميع الفصول الرواية من هنا

تعليقات