رواية عشقتها رغم صمتها الفصل المئة و الخامس عشر 115 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل المئة و الخامس عشر 115

بقلم حبيبه


جميله: انتي بتكلميها كده ليه ياست انتي دا بدل ماتشكريها انها انقذتك من الموت وهي اصلا كانت لسه خارجه من عمليه وتعبانه ياشيخه دي اول مافاقت دلوقتى صممت تطمن عليكي الاول  هو ده شكركم للناس ياولاد العز ولا ايه


زينه: جميله 


جميله: بلا جميله بلا ذفت  اتعلموا تحترموا الناس الاول وبعدين اتكلموا 

الاتنين مليون خليهم اتبرعوا بيهم غيرنا يستفاد بيهم اما احنا الحمدلله مش محتاجين من حد معروف علشان نعيش يا هه يامدام انا من فتره وانا كنت بحترمك جداً بس بعد كلامك واسلوبك ده غيرت رائي يلا يااسيا


اسيا: مدام امال تسلمي علي فلوسك بس انا اتقذت ست دخلتني بيتها واكلتني وشربتني واعتبرتني بنت ذي بنتها عملت ده علشان حبيتها و و.....  وعلشان لقيت لأ فكرت اني لقيت فيها امي الله يرحمها ماعملتش كده علشان فلوسك اوعدك مش هاتشوفيني تاني انا اسفه لو ازعجتكم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يلا ياجميله... 


جميله: يلا سل. ولا اقولك من غير سلام خالص...  


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 


زينه: ليه ياماما ليه ياحبيبتي عملتي كده دي صممت تن.... 


امال: مش عاوزه اعرف حاجه انا كنت عاوزه اديها حق للي عملته علشان ماتمسكش جميل عملته لينا وبس فينا غلطي هنا... 


نظرت زينه لسعاد بكره ثم قررت الاستسلام للامر الواقع نظرآ لتعب امال... 


زينه: ماشي ياحبيبتي ارتاحي دلوقتي وانا هاشوف ياسين وارجع 

خالتي سعاد يلا بينا نقعد بره ونسيب ماما ترتاح 


سعاد: ها ماشي ياقلبي جايه اهو.... 



خرجت زينه وخلفها سعاد


زينه: قولتيلها ايه


سعاد: قولة لمين يابنتي


زينه: بلاش وحياتك الشويتين دول انا زينه مش امال ياسعاد


سعاد: شويتين ايه يابنتي هو انا اتكلمت 


زينه بعصبيه: بقولك ايه ياست انتي انا خلقي في مناخيري ماما كانت ذي الفل لحد مادخلتي ذي القضا المستعجل وكدبتي كدبتين من بتوعك


سعاد بخبث: اخس عليكي يابنتي انا تقوليلي كده دا انا حتى ذي امك


زينه: ام مين ياست انتي بقولك ايه الجو ده مش هاينفع معايا ماما ماكانتش تعرف مين الل اتبرعلها بالكليه مين قالها يعني ممكن تعرفيني مافيش غيرك دخلها يبقى مين قالها ايييه يكونش عفريت.... 

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم 


سعاد: وانا مالي يابنتي


زينه: اسمعي ياست.... 


يونس: في ايه مالكم 

في ايه يازينه صوتك عالي ليه.... 


زينه: الست دي هاتموتني يايونس هاتفرسني ببرودها ده 


يونس: زينه احترمي نفسك هي مهما عملت هاتفضل كبيره فالمي نفسك ولسانك شويه 


زينه: ماقصدش يايونس بس افعالها تعصب هدؤها وبرودها يعصب دخلناها بيتنا ورحبنا بيها وحالفه تدمرنا انا اتخنقت منها 


يونس: معلش ياحبيبتي المهم في ايه صوتك عالي ليه


زينه: ماما زعلت اسيا اوي يايونس 


يونس: اذاي يعني مش فاهم...... 


#حكت له زينه مارائته بالكامل 


يونس: اذاي يعني ماما تعمل كده يعني البنت تنقذها وهي تردلها الجميل كده معقوله 

معقوله دي ماما معقوله 

عمري ماتوقعت ان طريقة الكلام والاسلوب ده 

سعاد ماما ماكنتش عارفه حاجه تخص اللي حصل عرفت اذاااي


سعاد بأرتباك وخوف: ممم ما م


يونس بغضب: انطقي انتي لسه هاتمأمئي 


سعاد بخوف وخبث: مما ماعرفش يابني انا مالي هو اي حاجه تحصل ييقى انا هو انا علشان قاعده عندكم بخدم اختي حبيبتي تعملوا معايا اخص عليكم دا انتم ذي ولادي ياحبيبتي ياختي اول ماترقدي في السرير ولادك يعملوا معايا كده انا هاشتكي لاختي ياام............ 


يونس بعصبيه: اخرسي ياست انتي صوتك ماسمعوش فاهمه 


سعاد: ح حا حاضر يابني 


يونس: يلا روحي 


#ذهبت سعاد من امامه


زينه: سيبتها تمشي ليه يايونس دي هي اللي وسوست في دماغ ماما انا متأكده.... 


يونس: اهدى يازينه انا عارف انها السبب فى اللى حصل بس هي مستغله امي وانها بتسمع لكلامها للاسف بس دلوقتي مانقدرش نتكلم علشان ماما تعبانه 


زينه: يعني ايه يايونس نبقى شايفين الغلط وساكتين


يونس: علشان ماما يازينه ماما صحتها ماتسمحش اننا نعمل اي حاجه تزعلها وهي بتحب سعاد اوي لازم نسكت لما ماما تبقى بخير 


زينه: ماشي يايونس ماشي حسبي الله ونعم الوكيل فيها طب واسيا 


يونس: اطمن بس على ماما وترجع بيتها بخير وسلامه وبعدين سبيها علي الله ثم عليا... 


زينه: ماشي ياحبيبي ادخل لماما علشان عماله تسأل عليك 


يونس: ماشي 


جميله: اسيا ياحبيبتي انتي كويسه


اسيا بهدوء: اه ياقلبي بخير الحمدلله يلا بينا نمشي علشان مش بحب المتشفيات 


جميله: ماشي ياقلبي 


يوسف: ايه ياشباب مالكم


جميله: الست اللي اسمها امال دي ست بنت..... 


اسيا: جميله بسس


جميله: برضو برضو بتدافعي عنهم يابنتي انتي ايه انتي ايييييه


يوسف: جميله اهدي ياجماعه انا مش فاهم حاجه في ايه... 


اسيا: انا بنأدمه ياجميله بنأدمه بتخاف تحقد بتخاف تشيل كره لحد في قلبها انا مش عاوزه اكره حد مش عاوزه اشيل في قلبي غل لحد.  

عاوزه لما اموت يذكروا الحلو فيا مش الوحش علشان بعمل بأخلاقي انا مش بأخلاق الناس وهي احتمال حد  وصلها معلومه غلط ولا حاجه الله اعلم يعني ارد عليها واغلط وبعدين مايهمنيش هي شيفاني ايه المهم انها بخير 


جميله: يعني ارقع بالصوت دلوقتي في وشك يقولوا البت اتهبلت الصبر يارب 


يوسف: ههههههه اهدي ياجميله اهدي ياقلبي هاتتجنني وانتي أصلا مجنونه لوحدك 


جميله: اهو السكر بداء يستظرف في ام يومه ده 


اسيا: ههههههه ههههههه اهدى بقى ياقلبي وطنشي 


جميله: ماشي ياختي طنشت يلا بينا اجهزك علشان نروح 


اسيا: احم اااا  انا اسفه جدآ ياجماعه اني تقلت في قعدتي عندكم بصوا سبوني هنا وانا هاتصرف


جميله: لأ دا انتي كده عاواني الطشق قلمين محترمين على وشك الوحك الناحيه  التاني


اسيا: خدي راحتك ياقلبي مش هازعل والله 


#نزلت جميله لمستوى مقعد اسيا: بصي يااسيا مايغركيش لساني الطويل انا اتكسرت كتير واتبهدلت وكان نفسي ومنى عيني يبقى ليا اخت كبيره عني تحبني تطبطب عليا وقت حزني اهزر معاها ااجري عليها اجري عليها احكيلها سر مش عاوزه حد يعرفه وانا لقيت فيكي الاخت دي وحبيتك اوي وفي كل صلاتي بحمد ربنا سبحانه وتعالى وبشكره اانه عوضني فقدان اختي بيكي وبصراحه كده ياختي وعلى بلاطه انسي انك تسبيني فاهمه ابت 


يوسف: اسمعي ابت يااسوا دي ممكن تنفخني لو ماروحتيش معانا وبعدين دا بيت اخوكي هو انا مش اخوكي ولا ايه 


اسيا بدموع: الف حمد وشكر ليك يارب الحمد لله الحمدلله... 


جميله: يلا بينا بقى نروح يامزتي


اسيا: ماشي يلا 


سبحان الله 

وبحمده سبحان الله العظيم


ياسر: موافقه بجد


مريم: ههههههه اه والله 


ياسر: احم خلاص ماشي نص ساعه ويكون المأذون هنا والشهود 


مريم: خلاص ماشي 


ياسر: في مدام جارتي هنا اقعد معاها لحد مايجي وقت كتب الكتاب 


مريم:........ 


ياسر: متخافيش دي ست كويسه وماتقلقيش هي ارمله وماعندهاش عيال هي عايشه لوحدها هاتحبيها ماتقلقيش


مريم: خلاص ماشي السلام عليكم 


ياسر: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

اللي يشوف اللسان اللي بيرمي السلام ده مايصدقش ان هو هو نفس البلاعه اللي كانت طفحه في وشي من شويه... هوف اما اروح ارن على المأذون.... 


مرت حوالي ساعتين وحضر المأذون والشهود 


المأذون: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


ياسر: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 


المأذون: كل اوراق حضرتك والعروسه جاهزه


ياسر: اه كل حاجه جاهزه


المأذون: تمام توكلنا على الله 


#حضرت مريم ...... 


مريم في سرها: ياترى اللي بعمله ده صح ولا غلط ياترى انا كده عصيت ربنا اني العب بحلال ربنا سبحانه وتعالى كده يارب انت اللي عالم بحالي سامحني يارب ان غلط من غير قصد.... 


#خرجت مريم من دوامة افكارها على كلمات المأذون المعتاده... 


(بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكن في خير) 


المأذون: مبارك لكم 


ياسر: الله يبارك فيك 


المأذون: استأذن انا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


#ذهب الجميع ولم يظل سوى العروسين.... 


ياسر يمزح ليخفف حزنها: 

مبروك ياعروسه 


نظرت له مريم برفعة حاجب: بتقول حاجه 


ياسر: ايه بقول مبروك ياعروسه 


مريم: بقولك ياض انت اتظبط 


ياسر بصدمه: ياض انا حتة عيله تقولي يااض دا بدل ماتقوليلي ياسيدي ياسر دا انا زوجك قرة عينك حتى ...  


مريم: سي اييييه ياخويا هو مين د........ 


ياسر بضحك: بس بس يخربيتك بهزر والله وطي صوتك هاتفضحنا يخربيتك ههههههه 


مريم: ايوه كده اتظبط عبو شكلك... 


ياسر: ههههههه ماشي ياستي مقبوله منك 


مريم: اخلص فين اوضتي


ياسر: يخربيتك مجاري 

اوضتك اهي اللي متنيله جنب اوضتي دي انا هانزل انا هاروح الشركه علشان اتأخرت اوي 


مريم: ماشي بقولك 


ياسر: خييير


مريم: كن كنت ك احم 


ياسر بهدوء: قولي يابنتي ماتنكسفيش مني يامريم 


مريم: بص بصراحه كن كنت عاوزه فلوس اجيب هدوم وبأذن الله هارجعهم ليك........ 


ياسر: طيب هانزل دلوقتي علشان مستعجل ولما ارجع هاخدك وننزل وجيبي اللي تحبيه ماشي


مريم: خلاص ماشي 


         الفصل المئة والسادس عشر من هنا 


لقراءة جميع الفصول الرواية من هنا


تعليقات