رواية عشقتها رغم صمتها الفصل الثالث عشر 13 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها 

الفصل الثالث عشر 13 

بقلم حبيبه


كان يونس مع امه نيمها في سريرها هو وزينه وفجأه رن تليفونه 

يونس: زينه خلي بالك من ماما هارد علي المكالمه دي واشوف اسيا وجي ماشي 

زينه: حاضر 

خرج يونس وانهى مكالمته وكاد يعود للداخل فجأه وجد اسيا على وشك السقوط انطلق اليها بسرعه 

 كانت اسيا تحاول التماسك ولكن لم تستطيع فجأه وجدت نفسها وهي مغمضة العين من الخوف بين احضان دافئه 

كان يونس 

اسيا كانت متمسكه بياقة قميصه وساحبه يونس عليها لا اراديآ ومغمضه عينها وخايفه 

ابتسم يونس على طفولتها الجميله اللي مستمتع بيها بشده نظر اليها ولم يستطع ابعاد عينيه وفجأه فتحت عينها علي اخرهم وهنا تسمر يونس مكانه 

يونس في نفسه: يالهوي علي جمال عيونه يخربيتك ايه ده انا مش قادر ابعد عيني طب ارزعها بوسه علي شفايف امها دي 

ايه الهبل اللي بقوله ده دي ذي اختك يايونس 

الله يحرقك ياشيخه هيبتي هاتتهد بسببك بقيت اهبل وبكلم نفسي 

طب اعمل ايه انا مش عاوز اطلعها من حضني خالص اعقل يايونس اعقل اعقل 

كل هذا بداخله 

كانت اسيا بدأت تبقى شبه حبة الطماطم كليآ 

يونس وقد بصوت: يانهار اسود وكمان بتحمري ياليله كحلي 

نظرت له اسيا وعقدت حاجبيها بأستغراب 

استوعب يونس ماقاله 

فتحول للبرود فى لحظه 

وجعلها تقف علي قدمها 

يونس: المره الجايه خلي بالك وانتي ماشيه تمام 

هزت اسيا رائسها بنعم 

يونس بأعلى صوته: ياام سيد ياام سيد 

ام سيد: نعم يابيه 

يونس: نضفي الارض دي وجهزي اكل لماما بسرعه فاهمه 

ام سيد: حاضر يابيه 

نظر لاسيا نظره اخيره وتركها وذهب 

اسيا فى نفسها: يالهوي هو انا حصلي ايه يخربيته هايموتني بس لأ افتكري انتي ايه يااسيا انتي ماتنفعيش لحد خلاص نظرت امامها بحزن وذهبت لامال لتطمئن عليها 

وقبل ان تذهب وجدت يد على كتفها التفتت لترى من هو 

ياسمين: انتي مين 

نظرت لها اسيا بأستغراب ولم تتحدث 

ياسمين: ساكته ليه ماتنطقي ياحجه انتي مين 

اسيا:.......... 

ياسمين: هو انتي خرسا ماعندكيش لسان ولا القط واكله 

اسيا:.......... 

ياسمين: ماتردي يابنأدمه انتي قولي انتي مين لتغوري بره 

سعاد وقد اتت وهي تبتسم بخبث: ياسمين حبيبة مامي اتأخرتي بره ليه ياروحي 

ياسمين وهي تنظر لأسيا بأستغراب: معلش ياماما اصل المكالمه طولت حبه ثم نظرت لامها 

ياسمين: الا صحيح ياماما مين البت دي وبتتجاهلني ليه البتاعه دي 

سعاد بخبث: والنبي يابنتي مااعرف من ساعت ماجيت بسال بس ماحدش عبرني شكلها كده خدامه هنا بس باينها ياحبة عيني خرسا ومش بتتكلم 

كل هذا واسيا تتابع فى صمت لا تستطيع التحدث 

ياسمين: اهاااااا 

سعاد: سيبك سيبك المهم روحي اتطمني علي خالتك ثم اكملت وهي تنظر لاسيا  وسلمي على يونس االي هايبقى جوزك   

حزنت اسيا ولكن طردت ذلك الشعور وهبت بالذهاب لغرفتها الا ان سمعت صوته خلفها ينادي بأسمها نظرت خلفها 

وصل علي للشركه ودخل مكتبه وبداء في العمل ولكن لم يستطع نسيانها ونسيان تسرعه في الكلام معها 

علي: وبعدين بقى انا مش قادر انساها طب اعمل ايه اطلعي من دماغي 

تنهد علي بقوه وارخى جسده على الكرسي 

علي: ياترى هقابلك امتى بقى انا حاسس اني هقابلك  اللي ربنا عاوزه هايكون 

سمع خبط على الباب 

علي: ادخل 

دخلت عليه فتاه فى منتصف الثلاثيتات ارمله لديها بنتين وهي من تعتني بهم 

مريم: مستر علي 

علي: ايوه يامريم 

مريم: فى واحده ست بره تبع مستر چاك 

علي: اه اه دخليها بسرعه 

مريم: حاضر ثم خرجت ثواني وفتح الباب 

علي: أهلا أهلا ميس....... 

وفجأه 

علي: احييييييييييييه 

اسيا...... 

نظرت اسيا خلفها وجدت يونس ينظر لها نظرات غامضه 

يونس: راحه فين ومالك كده 

شاورت اسيا لفوق ففهم انها تريد الذهاب لغرفتها 

يونس وايه خلاكي فجأه عاوزه تروحي اوضتك مش كنتي حابه تشوفي ماما 

ياسمين: هي الخدامه ليها اوضه فوق 

نغزتها سعاد في جنبها 

ياسمين: اه نظرت لامها 

وجدت سعاد تنظر لها بغضب وتحذير 

يونس بغضب: هي مين دي اللي خدامه 


ضحكت سعاد بخوف من غضب يونس 

ولا حاجه ياابن اختي انت عارف بنتي لسانها فالت شويه ومش بتعرف تنقي كلامها بس غلبانه وهي ماتعرفش مين دي ولا انا بصراحه يابني 

يونس: لسانها فالت يبقى ماتسمعنيش صوتها واما بقى بالنسبه بانكم ماتعرفوش هي مين وبتعمل ايه فا دا غلطي اعذروني 

يبقى واجب عليا اعرفكم 

لازم تعرفوا ان اسيا ذيها ذي زينه هنا يعني صاحبة بيت ها واللي يجي عليها كانه جه عليا وربنا يكفيكم شر اللي يجي عليا 

لم تنكر اسيا فرحتها بكلامه ولكن لا لما حزنت عندما قال انها مثل زينه ولكن تذكرت نفسها فانفضت تلك الفكره............ 

فضلت سعاد وبنتها مبلمين مكانهم من الصدمه 

لم يعيرهم يونس اي اهتمام فا نظر لاسيا 

يونس: اسيا 

نظرت له اسيا 

يونس: روحي ساعدي زينه علشان ماما تاكل 

هزت رائسها بمعنى حاضر وهبت بالذهاب

 اوقفها يونس 

يونس: انتي كويسه 

هزت اسيا رائسها وهي تبتسم بنعم 

نظر يونس لها بعض الوقت ثم قال 

يونس: طب ادخلي وانا رايح الشركه 

هزت اسيا رائسها بنعم 

ذهب يونس 

وفضلت ام كلنبوا وبنتها 

سعاد: انتي عبيطه يابت انتي ايه الهبل اللي قولتيه ده 

ياسمين: ماعرفش بقى هي جت كده اعملك ايه وبعدين انا اش عرفني هي مين 

سعاد: تقومي يابنت الهبله تقولي في وش يونس العبط ده انتي مش عارفه هو ممكن يعمل ايه ربنا يكفينا شره يلهوي دا انا كنت هاعملها علي روحي والله 

ياسمين: بس يخربيته مز كده طول بعرض بحلاوه مش هاسيبه غير وهو بتاعي 

سعاد: مااحنا جينا علشان كده يونس لازم يكون ليكي بأي طريقه يابت فاهمه 

ياسمين: فاهمه ثم بداءت تتأوب 

يلا ياماما هاروح انام شويه علشان جسمي كله مدغدغ

سعاد: روحي ياحبيبتي روحي 


علي: احييييييييييييه 

دخلت عليه فتاه بيضاء بشده شعرها اصفر وعيون خضرا طويلة القامه ترتدي ثياب رسميه هي مش رسميه اوي يعني هي عباره عن 

چيب قصير جداً وفوقه بلوزه قط وعليها چاكيت اسود وتضع ميكب صارخ رغم جملها 

ياكونت فاس كالي 

دارين: هاي مستر علي انا دارين مساعدت مستر چاك الشخصيه ودراعه الايمن 

لقد اتيت لارى  امور الصفقه الا ان ينزل مستر چاك الى مصر لانه يريد رؤيت مصر 

علي: ها اه اه منور مصر يامزه قصدي منوره مصر يااستاذه دارين

دارين  وهي تنظر له بأستغراب: مرسي مستر علي 

اود مقابلة مستر يونس سمعت عنه كثيرآ فاصبح لدي فضول كي اراه وارى تلك الشخصيه الملقبه بالاسد اين هو 

علي: ليس هنا الان لديه عمل مهم 

دارين حسنآ: ساذهب لاستريح قليلآ ونتقابل مسائآ  على العشاء مع مستر يونس 

علي: حسنآ 

وهبت بالذهاب ففتح الباب فجأه وظهر بهيبته وشخصيته الجاده التي يهابها الجميع واناقته التي تسحر من تراه 

توقفت روز وقد انبهرت به فنظرت لعلي 

دارين : من هذا 

علي بضحكه مكتومه علي منظرها: انه مستر يونس من كنتي تودين رؤيته 

دارين: ماهذا اهذا انت حقآ 

لم يفهم يونس: فنظر لعلي ففهم علي مقصده 

علي: دي استاذه دارين من ستتعامل معنا بشأن الصفقه 

نظر له يونس بأستغراب: 

وفين مستر چاك 

علي: ارسل دارين للتعامل معانا لحد ماينزل 

يونس بغضب شديد وصوت ارعب دارين : 

هل يستهان بنا لدرجة ان يرسل النساء بدلآ منه هل يمزح الا يعلم مع من يتعامل 

انتفضت دارين بخوف  من ذلك الغاضب تكلمت بعد فتره من صمتها 

دارين: اهدء قليلآ مستر يونس لم نقصد اي اهانه ولكن مستر چاك لديه الكثير من الاعمال فنزلت انا مكانه الا ان يأتي 

يونس: انا لا اتعامل مع بدائل ان لم يأتي مستر چاك فلا اريد تلك الصفقه 

قلقت دارين فاتلك الصفقه ستعطيهم الكثير من الارباح فاشركت چاك علي وشك الافلاس بسبب بعض الصفقات المشبوها  ولكن اخفى الامر وتلك الصفقه ستنقذهم 

دارين: لا لا اهدء فقط مستر يونس سوف اعلم مستر چاك بذلك واعدك بأنه سينزل غدآ او بعد غد من اجلك 

يونس: حسنآ اعذريني سأذهب الان فالدي عمل فالتستريحي قليلآ  و استمتعي بهواء مصر الجميل

دارين: حسنآ 

قفلت سعاد باب اوضتها  عليها واخرجت تليفونها وضغطت علي بعض الازرار وانتظرت الرد 

عز الدين: الوو

سعاد: ايوه ياباشا 

عز الدين: ها اشجيني ياحلوه 

حكت له ماحصل 

عز الدين: امممممممممم صاحبة بيييت 

سعاد: ايوه ياباشا 

عز الدين: طب بقولك نفذي اللي هاقولك عليه ماشي 

سعاد: انا تحت امرك 

عز الدين:..


               الفصل الرابع عشر من هنا 

تعليقات