رواية عشقتها رغم صمتها الفصل الرابع السبعون 74 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل الرابع السبعون 74

بقلم حبيبه


وصلت العائله بالكامل اما غرفة في المشفى دخلوا اليها بخوفدي وجدوا يونس يجلس امام الطبيب وراسه محيط بالضماضه 

وفتاه جميله تقف بجانبه وتضع يدها على ذراعه الاخرى 


امال: ابني حبيبي مالك ياقلبي ومين عمل فيك كده 


على: قلبي ياامولتي 


يونس: هو عامل ايه يادكتور 


الطبيب: اطمنوا هو كويس الحمدلله هو بس كسر بسيط في دراعه اليمين لازم هايتجبس بس.... 


علي: احيه احيه احيه احيه هاتتجبس ياعلي ياصغير على الشحططه اه ياااااني... 


الفتاه: اهدى يااستاذ علي علشان ماتتعبش 


علي: عيون الاستاذ علي


يونس برفعة حاجب: ايه يااستاذ علي 


على: ايه ياذفت 


امال: بس مين حضرتك 


الفتاه: احم بصراحه انا اللي خبط عربيته وكلمتكم..  


امال: يعني انتي السبب في اللي حصل لابني


علي: احلى سبب ياناس


يونس:عمر ديل الكلب مايتعدل..


الفتاه:بجد اسفه انتم عندكم حق تعملوا معايا اللي تحبوه بس والله غصب عني  انا كنت ماشيه في الطريق وكنت بكلم في تليفون مهم ومالاحظتش عربيته اسفه ليكم بجد وانا تحت امركم في يريحكم وتحبوا تعملوه


يونس:حصل خير والحمد لله انها جت علي قد كده انتي مالكيش ذنب هو نصيبه كده انتي بس مجرد سبب... 


الفتاه: اكيد كلامك صح طيب الف سلامه عليك يااستاذ علي وانا بجد مضطره امشي واسفه مره ثانيه للاستاذ علي 


علي: طب ماتخليك ياجميل انت ياحلو 


الفتاه:معلش يااستاذ علي مش هاقدر والله 


علي: قوليلي يالولو 


الفتاه: هههه الف سلامه على حضرتك يااستاذ علي يلا بعد اذنكم... 


علي: هييييح 


يونس وهو يمسك ذراعه: الف سلامه يالولو 


علي بصراخ: اااااااااه يابن ال....... انت ياذفت دراعي مكسور ياجاموسه انت..... 


يونس: معلش يالولو 


زينه: في ايه ياض ماتنشف كده يامنيل طري اوي  يخربيتك.... 


يونس: هههههه هههههه اديلوا خليه يتلم


علي: بس ابت منك ليه مش طلباكم ضيعتوا المصلحه عبو شكلكم


زينه: علشي علشي يابيضه علشي قطعت علي قلبي بصله مصننه


علي: وانا اقول ايه الريحه المعفنه دي جايه منين اتاريها منك اخييييييه يع.....


زينه: بس ياض دا ريحتي فله ييامعفن


علي: اتوكسي 


ثم نظر وجد ورد تنظر له بصمت وغضب وكانها علي وشك الانفجار .... 


علي: ايه ياورد ساكته ليه  مافيش الف سلامه حتى 


ورد بغضب مكتوم: حمد لله على سلامتك ياخويا


علي: الله يسلمك ياختي


يونس: انا رايح للدكتور اشوف نظام الجبس ده ياض 


مر عليهم بعض الوقت حتى نصف الليل  ذهبت ورد لبيتها ووباقي العائله للبيت 

ذهب الجميع للنوم استعدادآ ليومآ جديد 


استيقظت اسيا من نومها ادت صلاتها وقرءات وردها اليومي وهبطت للاسفل وجدت الجميع علي طاولة الطعام 


اسيا: السلام عليكم 


الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 


جلست بجانب زينه 


ياسر: صباح الصباح عليكم. 


سعاد: صباح الورد ياحبيبي اقعد افطر 


امال: يونس ياحبيبي ممكن تاخد خطيبتك معاك الشركه 


يونس: تعمل ايه ان شاء الله.... 


امال: هي حابه تشتغل معاك واهو تتعلم وتاخد خبره منك ياحبيبي 


يونس: انا معايا اسيا سكرتيرتي  مش محتاج حد تاني..... 


اسيا: احم هو بصراحه اسفه انا سيبت الشغل 


يونس: ننعم 


امال: يووونس انت نسيت اللي بينا ولا ايه 


يونس بتراجع: تمام ياماما تمام اللي تحبيه يااسيا... 


ياسر: طيب بما ان كله متجمع ممكن اقول حاجه ياطنط امال لو سمحتي 


امال: طبعا ياحبيبي خد راحتك 


ياسر: احم بصراحه ك كن كنت عاوز اطلب ايد اسيا من حضرتك 


صدمه وقعت علي مسامع الكل واكثرهم يونس توقف جسده كأنه شل ثواني واشتعل بالغضب وتحول كاانها اصبح وحشآ 


علي: احييييه الواد اتحول نهار اسود الله يرحمك ياياسر ياحبيبي هاتوحشني طب اجري طيب الواد يونس غبي مابيشوفش قدامه. 


لم تقل صدمة اسيا عنهم جميعآ 

نظرت اتجاهه وجدته ينظر لها بغضب جحيمي وكانه على وشك الانفجار علمت ان هذا الصباح لن يمر على خير 


امال: انت تعرف ان اسيا مش بن...... 


ياسر: عارف ياطنط وانا موافق وقابل بيها وحاببها برضوا 


امال: متاكد يابني


ياسر: اكيد ومصمم عليها


امال: بس يابني دي بنتي ولازم اديها للي يحافظ عليها وانت يعني لامؤخذه يعني بتشرب كتير والحاجات دي 


ياسر: عارف ياطنط وانا هاتغير علشانها والله بس هي تقبل وانا هاسعدها 


*كل هذا وهي تنظر لذلك الذي اصبحت عيناه بلون الدماء 


امال: اسيا 


اسيا:........ 


امال: حبيبتي 


اسيا:..... 


امال: اسو ياقلبي 


اسيا: ها اا نعم ياماما


امال: ايه رائيك


اسيا: في ايه


امال: في كلام ياسر


اسيا: اه.. ممكن اقول رائي بعد مااصلي الاول 


امال: طبعاً ياقلبي خدي راحتك 


ياسر: خدي راحتك ياقمر مستني ردك 


هنا وسمعوا صوت تحطم شيئ نظروا اتجاه ذلك الوحش الغاضب وجدوا يده تسيل منها الدماء وقطع الزجاج بجانبه 


امال:يالهوي يونس حبيبي في ايه ليه عملت كده زينه بسرعه هااتي الاسعفات 


*كل هذا وهو ينظر لها بغضب جحيمي ارعبها جعل جسدها بالكامل يرتعش من الخوف


 انتهت انتهت امال من معالجة الجرح... 


امال: الحمدلله عدت علي خير مش تخلي بالك ياحبيبي حرام عليك وقعت قلبي انت بالذات اموت لو اتعورت حتى خلي بالك من نفسك ياقلبي.... 


علي: عيني ياعيني 


امال: بس ياواد 


كل هذا ويونس لم يزيح عينيه عنها ولو ثانيه واحده 


اسيا بخوف من نظراته: ب بعد اذنكم هاطلع اوضتي ارتاح شويه محتاجه حاجه مني ياماما ... 


امال: سلامتك ياحبيبتي اجبلك دكتور.... 


اسيا: لأ ياحبيبتي دول شوية ارهاق بس هارتاح وهابقى تمام يلا بعد اذنكم... 


سعاد: محن بنات مايعه


امال: سعاد بس سيرتها بالغلط علي لسانك لأ ماشي


سعاد بغيظ : حاضر 


امال: يلا ياحبيبي اطلع ارتاح شويه في جناحك


يونس: ماشي بعد اذنك 


صعد يونس خلفها بكل سرعته وهو يتوعد بالكثير 


علي: قلبي مش مطمن للطلعه دي استرها يارب يونس رغم عصبيته العاميه واثق انه مش هايتهور ويتخطى حدوده بس يارب كلامي يكون صح. 



ياسين: زينه ا انا انا بحبك بحبك من ساعت ماشوفتك وشوفة لامضتك وحبيت لسانك هههههه وعصبيتك لما عملتي حادثه حسيت روحي بتتسحب مني بقيت مشلول مش عارف اعمل ايه ولما..... لما دخلتي في غيبوبه انا اتجننت بقيت هاتجنن في بعدك عني فكرت اني  ماسمعش صوتك واشوف عينك اللي سحرتني دي جننتني واكتشفت بعدها اني مش بحبك دا بعشقك انتي ملكتيني بضحكتك ملكتي كياني بطيبتك وحنيتك بحبك يازينه..... 


زينه ببرود: بس انا مش بحبك ياياسين ولا عمري هاحب. 


          الفصل الخامس والسبعون من هنا 

تعليقات