رواية عشقتها رغم صمتها الفصل الثالث السبعون 73 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل الثالث السبعون 73

بقلم حبيبه


ورد: يعني انا فسخت الخطوبه ياعلي 


علي بفرح: بتهزري


ورد: مابهزرش ياعلي الخطوبه اتفسخت 


علي في نفسه: الحمدلله يارب الحمدلله الحمدلله الف حمد وشكر ليك

علي: طب مالك ورد لو بتحبيه ممكن اكلمه واحاول اقنعه


ورد: هاتقدر تعملها ياعلي


علي: انا علشانك مستعد اعمل اي حاجه ياح... 

يااختي... 


ورد بحزن في نفسها: ياااه ياعلي كان نفسي تقولها حتى لو بالغلط اووف الصبر ياررب 


علي: ورد ورد ورد ورررررررررررد 


ورد: اييييييييييه بتنادي عليا من الشارع اللي وراك منا بكلمك اهو


علي: نعم ياختي بتكلميني انا بقالي ساعه بنادي وانتي مش معبره امي شكلك كنتي بتعملي حاجه ابت 


ورد: لآ مافيش سرحت شويه.... 


علي: ورد انا عند وعدي لو حابه ترجعيله انا ممكن احاول اقنعه.... 


ورد: علي انا مابحبش احمد ولا عمري هاحبه وانا اللي فسخت الخطوبه فاارجوك ماتفضلش تقولي اقنعه انا مش كده ومش بايره يعني .... 


علي: انتي ست البنات ياوردتي ماتزعليش

 اسف طب مالك حاسك زعلانه.... 


ورد: ماما زعلانه مني ومتجهلاني خالص علشان عملت كده.... 


علي: معلش ياورد هي بس واخده علي خاطرها شويه منك هي برضو ام اديها شوية وقت وهاتهدا وتنسى بأذن الله امك ست طيبه وهتسامحك..... 


ورد: يارب... 


علي: بقولك ايه جايه بكره 


ورد: فين


علي: خطوبة يونس 


ورد: بعتلي دعوه بس مش هاجي


علي: ليييه 


ورد: هايخطب واحده خنيقه ورخمه وسافله


علي: سيبك تعالي بس علشان خاطري والنبي عاوز اشوفك عشان خاطري بقى.... 


ورد: حاضر هحاول


علي بفرح: اعاااااا وردتي العسل ياناس يلا بقى سلاموز بقى ياقمري انام شويه علشان مدغدغ..... 


ورد: ماشي سلام


ورد: يارب خليك جنبي ماتسبنيش يارب ماما تفهمني وتسامحني يارب 


استيقظ الجميع صباحآ في همه ونشاط للاستعداد لحفل الخطوبه...... 


استيقظت اسيا من نومها حزينه مقهوره... 

اخذت حمامآ ينعشها وتوضأت. وادت فرضها وقرءات وردها اليومي ودعت ربها ان يلهمها الصبر والقوه اليوم ثم رسمت الضحكه على وجهها وهبطت للاسفل. 


وجدت اسيا الڤلا يملئها الكثير من العمال.... 


زينه: يلا يامعلم كده ظبط الدنيا كده في السريع قبل مالليل يجي 

البوفيه البوفيه احيييه

نسيته امال هاتشلوحني


امال من خلفها: خلاص يابنت الفالحه ظبطه 


زينه: روح قلبي ياامولتي


اسيا: صباح الفل ياحلوين..... 


زينه: اعااااااااا اخيرآ صحيتي ايه يااما كل ده نوم..... 


اسيا: وماصحتنيش لسه يافلحوصه..... 


زينه: قلبي ماطاوعنيش ياقلب الفلحوصه.... 


اسيا: خدي حضن يابت


امال: يلا يا ذفته منك ليها عندنا شغل بالهبل 


زينه: اه ياني ياني اه يعني احنا نتنفخ هنا وام كلمبوا وبنتها بياخدوا وش نقاشه اعااااااااااا


اسيا: هههههه معلش ياختي يلا احنا ان شاءلله نخلص كل حاجه في السريع ونجهز انا وانتي ماشي،.  .  


زينه: ماشي ياختي وابيه يونس مديها طناش وفي الشركه انا مش عارفه هو قبل السلعوه دي اذاي.... 


اسيا في نفسها: طب كويس كده مش هاشوفه ولا هاحتك بيه حتى.... 


زينه: يابنتي. 


اسيا: ها ايه 


زينه: ها ايه  يخربيتك بتروحي فين كده يابنتي 


اسيا: مابروحش اخلصي يلا علشان نلحق....


مر الوقت عليهم وذهبت زينه واسيا لتجهيز انفسهم وجاء يونس وذهب للاستعداد 

هو ايضآ.... 


زينه: اسو اسو اسووووا


اسيا: في ايه يابنت المجانين انتي خضتيني


زينه: ابيه يونس جابلنا ميكاب ارتست هنا لحد البيت.... 


اسيا: لينا 


زينه: اومال لامي ايه ياحجه هو احنا اي حد ولا ايه يابت هع دا احنا من عيلة يونس الاسد


اسيا: تبآ لتواضعك يافتاه.... 


زينه: حبش اتكلم عن نفسي كتشير... 


اسيا: طبعاً  ياختي انتي هاتقوليلي المهم فين الحجه دي.... 


زينه: اوبس نسيت استني دلوقتي طالعه. 


مر الوقت وجاء الليل وبداءت الناس في الحضور للحفل.... 


كان يونس يرحب بالجميع...  


امال: يونس ياحبيبي ياسمين وسعاد خلصوا ومنتظرينك 


يونس: انا بعت سواق ليهم يجبهم زمانهم علي وصول.... 


امال: وماروحتش انت ليه ياحبيبي 


يونس: ياحبيبتي الضيوف وصلت ومافيش غيري يهتم بيهم ولسه علي ماشرفش فابعتلهم سواق..... 


امال: ماشي ياحبيبي علي راحتك.  .. 


علي: ايه ياحجه جهزه 


ورد: اه زينه واسيا هناك


علي: اكيد  

استني انا جايلك اهو


ورد: لأ روح انت وانا جايه في الطريق... 


علي: ليه يابنتي انا هاجي اخدك 


ورد: لأ ياعلي ماينفعش غلط 


علي: غلط اذاي مش فاهم.... 


ورد: غلط يعني غلط ياعلي ماينفعش انا وانت مافيش حاجه تربطنا... 


علي باابتسامه: ليه ياورد مش انا اخوكي 


ورد: علي انت مش اخويا وماتقوليش اخويا دي تاني فاهم... 


#اصبح قلب علي يتراقص فرحآ من كلامها.... 


علي: حاضر مش هاقولها تاني طيب حاولي ماتتأخريش ماشي 


ورد: حاضر 


كان يونس مشغول بالترحيب بالضيوف... 


امال: يونس ياسمين وصلت في العربيه روح هاتها يلا... 


يونس بملل: خليها تيجي 


امال: يونس ارجوك ماتتعبنيش معاك وروح هات خطيبتك... 


يونس: حاضر 


ذهب يونس اليها وصدم يونس مما راءها بها... 


يوسف: يابنتي انزلي بقى خلصيني 


جميله: اوفففف حاضر حاضر نازله اهو 


هبطت جميله اليها 


يوسف بأنبهار: واو ايه العسل ده 


كانت جميله ترتدي فستان سواريه اسود بكم طويل ضيق بالكامل وتركت العنان لشعرها ووضعت ميكاب هادي فاصبحت ايه في الجمال  .... 


وسعاد: فستان من اللون الازرق ضيق للغايه وميكاب صارخ 


جميله: يلا بدل ماارجع تاني مش ناقصه احج... 


يوسف: الله يحرقك دبش فصلتيني يلا ياذفته... 


يونس: يانهار احيييه ايه ده نهار اسوح.... 


ياسمين: ايه رايك فيا ياحبيبي اجنن مش كده


كانت ياسمين ترتدي فستان قصير للغايه فوق الركبه احمر ولديه فتحه من الضهر كبيره وتضع ميكاب صارخ للغايه... 


يونس بغضب: ايه القرف اللي انتي لابساه ده مش مكسوفه على دمك ياشيخه طب راعي سمعتي قدام الناس انتي اتهبلتي يابت انتي 


امال: في ايه ياجماعه صوتكم عالي ليه 


يونس: اتفرجي ياماما على اختك وبنتها... 


نظرت امال وصدمت من هيأتهم 


امال: يالهوي 


يونس: سمعتنا خلاص راحت بسبب الحلوين دول... 


امال: معلشي ياحبيبي خلينا نستحمل دلوقتي وعدي الليله دي علشان خاطري... 


يونس: اوففف حاضر ياماما حاااضر اتفضلي يابرنسيسه... 


اخذها يونس وذهبوا وسط تصفيق الجميع له 


احضرت امال خواتم الخطبه لهم ..... 


امسك يونس الخاتم ليضعه بيد ياسمين شيئآ ما جعله ينظر ليرى تلك الملاك التى اوقعته في حبها رغمآ عنه  

 

يونس بتوهان: يالهوييي ايه ده ايه ده نهار ابيض عسل طب اعمل فيها ايه ده اخدها بالعافيه احبسها جوه انا مش قادر انزل عيني عنها قلبي هايقف من كده يااارب.... 


كانت اسيا ترتدي فستان اوف وايت ضيق من الصدر وينزل بأتساع بكم يزينه حزام من  الوسط بنفس لونه  يلمع وحجاب وحذاء  مناسب له وتضع ميكاب هادي للغايه فكانت كاانها ملاك 


وبجانبها تلك الجميله ذات العيون الساحره زينه ترتدي فستان سماوي طويل هادئ جدآ  وحجاب بلونه وحذاء بكعب ومكاب هادئ 


لم يراى احد هؤلاء الجميلات الا وانبهر من جمالهم الاخذ للانظار 


ظل يونس ينظر لتلك الجميله حتى نسى تمامآ وجود ياسمين بجانبه 


امال: يونس يونس ياحبيبي 


يونس: ها نعم 


امال: لبسها ياحبيبي يلا 


يونس: لما علي يجي 


امال: حبيبي لبسها دلوقتي وعلي زمانه جاي


يونس: مش مرتاح خايف اوي عليه خليه يجي الاول 


امال: يونس ياحبيبي اتوكل علي ربنا خير بأذن الله بس لازم تلبسها الخاتم بلاش تحرجنا ياحبيبي 


يونس: اوف حاضر 

ياسين ياسين يابني 


كان ياسين لا ينظر سوى لمن سحرته بجمالها وجمال عيونها 


يونس: يابني 


ياسين: ها  ايه ايه 


يونس: كلم علي شوفه وصل ولا لسه 


ياسين: حاضر 


انتهى يونس من تلبيس الخواتم 

بعد مده وصل يوسف ومعه جميله ذهب لهم يونس ليرحب بهم.. 


خلفهم وصلت ورد فذهبوا اليها اسيا وزينه ليرحبوا بها 


زينه: اش اش اش ايه الجمال ده كله يابت حلوتك ياعسل 


ورد: اتلمي يابت وبعدين انتم اللي عسلات ماشاء الله 


اسيا: لأ دا احنا لما نتهور ونلبس الحته اللي علي الحبل نبهرك... 


ورد: الصراحه دا انا كابهير انبهرت اجدع هههههه 

احم بقولكم ايه علي لسه ماجاش 


زينه بغمزه: لأ لسه ماجاش ياجميييل اتقلي كده يامنيله هاتجرسينا 


ورد: مش عارفه ليه قلبي واكلني عليه ايه 


اسيا: بأذن الله خير ياحبيبتي خلي ثقتك في ربك كبيره بأذن الله خير زمانه في الطريق.. 


ورد: يارب احساسي يكون غلط 


رحب يونس بيوسف وجميله.. 


يونس: ثواني ياانسه جميله هناديلك البنات تتعرفي عليهم 

زينه اسيا ورد 


التلاته: ايوه 


يونس: تعالوا يابنات 


ذهبوا اليه 


يونس: رحبوا بالانسه جميله وخلوها معاكم تتسلى علشان ماتزهقش مننا 


رحبوا بها والحقوا عليها السلام باليد وعندما جاء دور اسيا ظلوا الاثنين ينظرون لبعض فى استغراب شديد 


اسيا: غريبه ايه الاحساس الغريب ده مش عارفه ليه حاسه اني اعرفها 


جميله: في ايه حاسه اني مش اول مره امسك ايدها اووف مش عارفه فكك فكك 


ياسين: يونس يونس علي علي علي 


وقع قلب ورد فور سماعه اسمه 


يونس بخوف: في ايه ياياسين انطق 


ياسين: علي عمل حدثه وخدوه على المستشفى 


           الفصل الرابع والسبعون من هنا 

تعليقات