رواية عشقتها رغم صمتها الفصل الواحد السبعون 71 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل الواحد السبعون 71

بقلم حبيبه


لم يكد يونس  ينهي كلامه حتى وجد صفعه تنزل على وجهه..... 


يونس:.......... 


اعطته امال صفعه اخرى 


يونس:........... 


امال: ايه ياراجل ماتتكلم في ايه 


يونس: ما... 


امال: اخرس صوتك ده ماسمعوش فاهم اييه  

 بقينا شوارعيا ماشي تضرب في الناس ولا ايه مخك ده كان فين هاااا

بتشوف نفسك على الناس ليييه البنت جالها صدمه عصبيه يابنأدم انت اتجننت يايونس اتجننت 

هي دي تربيتي ليك يايونس معقوله ده ابني اللي سعيت اخليه راجل بجد علشان يبقى عكازي في الحياه....... 

ليه ليه عملت كده ليييه


يونس:........ 


امال: ماترد رد عليا ياابن بطني........ 


يونس: ماعرفش كنت متعصب بسبب حاجه في الشغل اسف ياحبيبتي حقك عليا ياقلبي 


امال: والله ماعرفش هي دي اللي كلفت نفسك وقولتها لأ تعبت انت معلش.... 


يونس: اسف ياامي والله اوعدك مش هاكررها سامحيني ياحبيبتي والنبي.... 


امال: هسامح بس بشرط...... 


يونس: تحت امرك ياست الكل.... 


امال: ماتقربش ناحية اسيا خالص ولا تتكلم معاها حتى السلام ماتقولوش ليها فاهم


يونس: اذاي يعني مش فاهم معلش...  


امال: يعني ابعد عنها خالص يايونس ماتقربش منها خالص اعتبره امر مني ياابن بطني... 


يونس بعصبيه: هو ايه اللي ماكلمهاش دا اللي هو اذاي يعني ها انتي بتهزري.... 


*اعطته امال صفعه اخرى..... 


يونس بندم: ماما انا اس....... 


امال: اخرس الظاهر اني ماعرفتش اربي خالص ايييييه هاتكبر عليا يابني ولا ايه انت بره بيخافوا منك يااسد لكن هنا لأ انت هنا يونس ابني انت اذا كنت قوي فاانا السبب اوعى اوعى يايونس صوتك يعلى عليا  فاااهم وكلامي يتنفذ.... 


***ثم تركته وذهبت وقبل خروجها من الباب. 


امال والدموع تتكون فى عينيها: ماكنتش اتوقع منك ده يابني حطمت ثقتي فيك ليه كده يابني ليه بقيت قاسي كده لييه.... 


خرجت امال وتركته يبكي علي تسرعه مع امه..... 


يونس: انا اذاي عملت كده اذاي اعلي صوتي علي امي اذاااي لأ لأ لأ لازم اروح اصالحها.... 


خرج يونس وذهب لغرفة امه تحت استغراب وتعجب الجميع.... 


زينه: ولا ياعلي 


علي: ارغي 


زينه: هو كله هنا مش فاهم ولا انا لوحدي اللي مش عارفه... 


علي: ياااااااا وعرفتي لوحدك ولا حد قالك لأ ياختي اطمني ياختي كلنا ذيك اتهدي بقى لما نعرف  في ايه... 


زينه: اتهديت

ذهب يونس خلف امه في غرفتها....... 


يونس: امي ارجوكي سامحيني 


امال:................. 


يونس: اسف ياحبيبتي اسف والله مااقصد اعلي صوتي ارجوكي سامحيني 


***هبطت اسيا لتحت 

وجدت الجميع ينتظرون خروج يونس.... 


اسيا: السلام عليكم ورحمة الله 


ردو جميعآ عليها السلام 


زينه: اسو حبييتي انتي كويسه... 


اسيا: الحمدلله بخير بفضل الله بس هو في ايه مالكم... 


علي: والله ياختي ذينا ذيك منتظرين خروج حد  علشان نفهم... 


اسيا: خروج مين مش فاهمه 


ياسين: الظاهر كده يااسيا ماما امال زعلت من يونس علشان اللي حصل في الشركه بسببه 


سعاد: كله بسببك ياسبب المشاكل انتي من ساعت ما رجلك النحس دي دخلت البيت وانتي قلبتيه مصيبه وهبت فوق راسنا..... 


زينه برفعة حاجب: وليه مانقولش انك انتي وبنتك وابنك النحس ياخالتوا اصل من ساعت مارجلك العسل دي انتي وولادك عتبوا عتبة بيتنا الطاهره وهي اتوسخت 


سعاد: انتي بتكلميني انا كده يابنت 


زينه: اظن مش بكلم الحيطه اللي وراكي يعني ياخالتوا 


سعاد: لما امال تخرج بس علشان كده غلط انا مش جايه اتهان عندكم


زينه: طب ماتمشي علشان ماتتهانيش اكتر من كده... 


سعاد ببكاء مزيف: ربنا يسامحك يابنتي ربنا يسامحك بتكرشي خالتك من البيت 


زينه: ههههههه سلامات ياخالتي 


علي: زينه خلاص دلوقتي دا مش وقته 


اسيا: انا هادخل اشوفهم 


ورد: انا لازم اكلم احمد واعرفه اني ماقدرش اتجوزه واكمل معاه حياتي وانا بحب حد تاني حرام اظلمه.... 


اخذت ورد الهاتف وضغطت علي ازراره وانتظرت الرد.... 


احمد: الوووو 


ورد: السلام عليكم 


احمد: وعليكم السلام ورحمة الله ياحبيبتي تصدقي فرحتيني اول مره ترني عليا 


ورد: احم احمد بصراحه ك كن كنت عاوزه اقولك حاجه 


احمد: قولي كلي اذان صاغيه 


ورد: هو بصراحه هو يعني ه هو ينفع اقابلك في الكافيه اللي تحت بتنا.. 


احمد: تحت امرك حاضر ساعة واكون هناك


ورد: خلاص تمام هاستناك..... 


اغلقت ورد الهاتف 


ورد: لازم اقوله اجمدي ياورد وبلاش تضعفي اجمدي كده يارب قويني يارب..... 


دخلت اسيا وجدت يونس يجلس ارضآ حزين يعتذر من امه. 


يونس: امي سامحيني كلامك فوق راسي وهانفذه واسيا مش هابصلها حتى ولا هاكلمها نهائي بس ارجوكي سامحيني 


حزنت اسيا بداخلها ولكن فضلت الصمت 


يونس: علشان خاطري والله مااقصد صوتي يعلي كان غصب عني ياحبيبتي دا انتي قوتي وحياتي كلها 


***جلست اسيا بجانب امال وضمتها ***


اسيا: خلاص ياماما ياقمر سامحيه وبعدين انتي اكتر حد في الدنيا عارفه ابنك كويس لما بيتعصب اعذريه


تجاهلت امال يونس 


امال: انتي  كويسه ياحبيبتي بخير دلوقتي 


اسيا بحب: كويسه ياقلبي بخير الحمدلله بس علشان خاطري سامحي ابنك دا بيحبك وهايموت لو بعدتي عنه


امال: عاوزاني اسامح واحد بيكبر علي امه  ويعلي صوته عليا ونسي اني امه.... 


اسيا: ياروحي لو هو غلط انتي ربيه اضربيه بس ماتغضبيش عليه دا انتي امه وبعدين بصيله كده شوفيه ندمان اذاي عمرنا مابنشوف يونس الاسد كده غيرلما انتي تزعلي منه ابنك بيتهد لما بتبعدي عنه  وكلنا عارفين هو بيحبك قد ايه سامحيه علشان مايقعش سامحيه ياحبيبتي 


نظرت امال له وجدته ينظر ارضآ بحزن 

امسكت وجهه بيدها وهي تبكي 


امال: مسمحاك ياحبيبي بس لو اتكررت هاضربك ياواد فاهم... 


يونس بفرح: عمري مااكررها ياحياتي.. 


امال: يلا ياواد امسح دموعك كده واجمد يااسدي.. 


يونس: عيوني ياروحي


اسيا: يلا بقى هاخرج للبلاوي اللي بره دول علشان مخهم بيلعب ومش هايتهدوا 


امال: اسيا  عاوزين نجهز لخطوبة يونس بياسمين بعد يومين ماشي ياقلبي 


تحطم قلب اسيا فور سماعها  ذلك ولكن تمالكت نفسها لترسم ابتسامه بصعوبه علي وجهها واخذت تذكر ربها بداخلها لتقوى علي الرد حتى... 


اسيا: طبعا ياماما دا انا وزينه هانبتدي نجهز من دلوقتي ه هو هو احنا عندنا كام اخ يعني 


يونس وهو ينظر لها: متاكده انك هاتقدري


اسيا: طبعا ماتقلقش انا كويسه وهاجهز كل حاجه بنفسي يلا اسيبكم انا بقى 


امال: ماشي ياقلبي 


يونس بداخله: ماشي يااسيا مااااشي 


وصل احمد ووجد ورد تنتظره في الكافيه 


احمد: ورد حبيبتي عامله ايه 


ورد: أهلا يااحمد 


احمد: مالك ياورد حاسك مش على بعضك خير في حاجه ولا ايه 


ورد: بص هو بصراحه يعني هو 


احمد: ورد انا بداءت اقلق في ايه يابنتي انطقي 


ورد:.......... 


احمد: يابنتي انطقي في ايه 


ورد: بص بصراحه 


اخذت ورد نفس عميق 


ورد: احمد بصراحه ماقدرش اتجوزك 


          الفصل الثاني والسبعون من هنا 

          

تعليقات