رواية عشقتها رغم صمتها الفصل المئة و الحادي عشر 111 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل المئة و الحادي عشر 111

بقلم حبيبه


ڰ.   هب يونس لاقرب مسجد امامه توضاء وصلى لربه والا ان سجد حتى انفطر قلبه من البكاء ومن ذا الذي لا يبكي وهو يشكي تعبه لربه


يونس ببكاء مرير: يارب يارب امي امي يارحمن يارحيم ياملك ياقدوس ياغفور ياغفار يامتكبر ياخالق يابارئ يامصور يارب يارب يارب امي امي رجعالهي بخير يارب م مش  مش هاقدر ا  اا ت مش هاقدر اعيش بعدها امي يارب عارف اني زعلتها كتير ب بس والله مااقصد سامحني يارب ب بس رجعهالي م مش ها مش هازعلها تاني والله يارحمن يارحيم مش هاقدر على انها تسيبن

فقال تعالى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ


رفع يونس راءسه وعينيه مليئه بالدموع واصبحت الرؤيا مشوشه امامه 


يونس: مين حضرتك 


جلس امامه شيخآ كبير يبتسم بهدوء وحب رفع يديه على وجه يونس واصبح يزيل الدموع من عينيه بمنديل...... 


#راءه يونس بوضوح


الشيخ بأبتسامه: ها يابني كده شايفني كويس


يونس: اه شكرا 


الشيخ: طيب الحمدلله مالك بقى 


يونس: مش فاهم 


الشيخ: اشكيلي همك يابني احتمال اكون ربنا سبحانه وتعالى جعلني اراك لاريحك ..... 


#ارتاح يونس لذلك الشيخ كثيراً: تعبان اوي امي في اوضة العمليات دلوقتي وخ خ خايف اوي ت ت تبعد ع عني وتسيبني خايف اوي ياعم الشيخ هاموت والله هاموت دي هي اللي ليا   


ابتسم الشيخ بحب وهدوء: انت مؤمن بالله يابني


يونس: ونعم بالله العلي العظيم اكيد 


الشيخ: يقول رسول الله صل الله عليه وسلم: إن عِظَم الجزاء من عِظَم البلاء، وإن الله إذا أحب قوماً ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط.


يونس: الحمدلله على كل شيء بسسس


الشيخ: مافيش بس يابني احنا املاك ربنا سبحانه وتعالى حقه يعمل فينا اللي هو عاوزه واحنا ماعلينا غير نقول الحمدلله يارب الحمدلله 

وقال الله جل وعلا: ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ * وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ [فصلت:34-35


يونس ببكاء: صدق الله العظيم 


وضع الشيخ يده بهدوء على كتف يونس: صدق الله العظيم 


نظر يونس للشيخ بعيون باكيه وخوف: امي هاترجعلي ياشيخ


الشيخ بهدوء: سيبها لله واحمده مهما كان حكمه ربنا سبحانه وتعالى يحب ان يحمد اصبر سيدنا ايوب اعطاه الله من المال والبنون والغنى ثم ابتلاه ربه بأخطر مرض في التاريخ ولكنه صبر لاعوام واعوام وسيدنا يعقوب عليه السلام ظل يبكي لاعوام على نبي الله يوسف ولم يعده الله له حتى تركه لله واسلم اموره له وصبر سيدنا محمد صل الله عليه وسلم اخذ الله عائلته  وهو طفل صغير 


يونس:ب انا بنأدم ياعم الشيخ بخاف وبغلط وبتوب لربنا سبحانه وتعالى 


الشيخ: وهما انبياء الله مش بنأدمين يابني بس هما ايمانهم وثقتهم بربنا سبحانه وتعالى كانت كبيره اوي ولا تتزحزح من قلوبهم 

ولا يخاف سوى من كان قلبه  متزحزح الايمان 

عارف تعال احكيلك قصه حلوه 


يونس: ماشي 


الشيخ: مره واحد فقير شحات دخل على راجل غني اوي بس هو مايعرفش انه من اهل الكرم وطيب كان  بياكل  في مطعم دخل عليه متبهدل والتراب مغطيه من النوم على الرصيف وبيكح وايده بتترعش و قالوا اديني عشره لوجه الله اكل بيها 

الراجل شافه صعب عليه منظره قالوا انت ليه مبهدل كده مالك ياعم 


الراجل قالوا انا تعبان وعندي امراض صدريه وجاي من المستشفى ومش لاقي اكل وماعنديش بيت وولادي تعبانين من النوم في البدروم تحت الارض


الراجل الغني نده على واحد قالوا روح عالجه ولبسه هدوم نضيفه وجزمه نضيفه وروح شوف ولاده مالهم وعالجهم هما كمان وجبلهم شقه في مكان نضيف يقعدوا فيها واديله فلوس 


الراجل الفقير مصدوم بيقوله ايه ده كله دا انايادوب عاوز عشره جنيه اكل بيها 

الراجل الغني قاله مش انت جيتلي سيبها عليا بقى 

فمابالك بقى بربنا سبحانه وتعالى  ورحمته بينا 

ادعيله يابني واحمده واصبر دايما على البلاء وهو عند حسن ظن عباده

الحمدلله يارب اللهم لك الحمد


يونس: هاصبر يارب هاصبر  الحمدلله حمدآ كثيراً طيبآ مباركآ فيه 


الشيخ: سيبها لله يابني وثق في الله وهو عمره مايرد دعوت عباده ثق في الله يابني وخلي املك في الله كبيره مهما حصل احمده واصبر وان شاءلله خير.... 


يونس: شكرا ليك بجد كلامك ريحني اوي شكرا


الشيخ بهدوء: على ايه يابني الشكر لله وحده انا قولتلك ربنا سبحانه مدبر كل شيء انا بس الاسباب 


يونس: الحمدلله الحمدلله 


الشيخ: يلا هاسيبك انا تكمل صلاتك 


#ذهب الشيخ وامسك يونس مصحف بجانبه واخذت دموعه بالنزول وهو يقراء 


 كانت زينه تقف امام باب غرفة العمليات والدموع تنهمر من عينيها  وتنتظر خروج الطبيب ليطمئنها 


وضع ياسين يده على كتفها: زينه اهدي خير باذن الله 


التفتت زينه بسرعه وارتمت في احضانه وتمسكت به بقوه...... 


#صدم ياسين من فعلتها ولكن كان قلبه ينبض بشده كبيره 

ياله من شعور رائع اشعر وكأني املك  العالم بأثره  يالله


زينه ببكاء من بين احضانه: ليه ليه هي  ليه هي ياياسين ليه امي 


رفع ياسين يديه واخذ يربط على ظهرها ليهدئها: اهدي ياقلبي والله هاتبقى بخير ان شاءلله بس ادعيلها وسيبها لله 


زينه: هي زعلانه مني ياياسين ايوه ايوه انا اا انا كنت بسمعها كلام يجرح هي اكيد زعلانه منى صح 


ياسين: لا ياحبيبتي الام عمرها ماتزعل من اولادها 


زينه: امي هاتبقى بخير ياياسين صح امي مش هاتسيبني لوحدي صح 


ياسين: لأ خير انشاء الله خير ادعيلها بس وبأذن الله هاترجعلنا 


زينه: يارب يارب انت اللي عالم بينا يارب انت الشافي المعافي رجعلي امي بخير وسلامه يارب يارب... 


ياسين: اللهم امين يارب 


استفاقت اسيا وجدت جميله بجانبها ويوسف 


اسيا: م ماما ا امال


جميله: اسيا فوقتي ياقلبي ثواني هنادي للدكتور 


اسيا: ماما اماال 


يوسف: حمد الله على السلامه يااسوا 


اسيا: ماما امال عامله ايه 


يوسف: ادعيلها يااسيا حالتها حرجه اوي بقالها حوالي ساعتين في العمليات ربنا يصبر اولادها ويقويهم يارب دول منهارين على الاخر 


اسيا ببكاء: انا لازم اشوفها 


يوسف: ماينفعش يابنتي انتي واخده طلقه في دراعك وتعبانه اكيد ارتاحي دلوقتي وانا هابقى اطمنك... 


اسيا: لأ لأ هاروح اشوفها يعني هاشوفها 


يوسف: اسيا بلاش عند طنط امال لسه في العمليات يعني وجودك ذي عدمه فاارتاحي دلوقتي واول ماتخرج هاعرفك والله 


اسيا: قولتلك هاشوفها دلوقتي لازم اكون جنب يونس واسيا واتطمن بنفسي الله يخليك يايوسف ماتوقفنيش الله يخليك 


يوسف بأستسلام لعندها: امري لله تمام اتفضلي 


ابتسمت اسيا بتعب واخذت تحاول النهوض 


يوسف: طب استني اساعدك


اسيا: لاء اا انا هساعد نفسي 


يوسف: انتي دماغك نشفه اوي على فكره يابت 


#تحركت اسيا بتعب  وهي تستند على الحائط 

اسيا: عارفه 


يوسف: يابنتي انتي مش قادره تتحركي طب استني حتى جميله تسندك انتي تعبانه يااسيا

مشيت وطنشت امي طبعاً يخربيت مخك الناشف.......... 

ياسمين: ايه ده ياماما جيباني هنا ليه انا بقرف من المستشفيات وريحته المقرفه 


سعاد: ياخايبه علشان لما يونس يشوفك بتعيطي على امه وزعلانه عليها يحنلك و


ياسمين: خبيثه انتي ياماما 


سعاد: طبعاً يابنتي 


ياسمين: مش زعلانه علي اختك ياماما 


سعاد بغل: لأ ياريت تموت من زمان وهي محظوظه بحب الاب والام حتى التعليم خلصته واشغلت على طول  وتعيش قصة حب وتتجوز ويبقى معاها فلوس كتير وانا خدت واحد واطي فقير جوعني  واختي متنغنغه في الفلوس يبقى ليا حق اكرها 


ياسمين: للدرجه دي بتكرهيها ياماما


سعاد: لدرجة اني عاوزه اقتلها بأيدي 

المهم يلا بينا ندخل 

يلا مثلي انك بتعيطي ياب

اخذت اسيا في الاستناد علي الحائط 


رائتها زينه: ايه ده اسيا يالهوي قامت ليه دي تعبانه اما اروح اسندها


#ذهبت زينه وساعدت اسيا


زينه: ايه اللي قومك يااسيا وانتي تعبانه كده


اسيا: ماما خرجت 


زينه بحزن: لأ لسه 


#ثواني وخرج الطبيب 

ركضوا جميعآ اليه 


زينه: خير يادكتور 


اخذ الطبيب يزيل عرقه بتعب.... 


ياسين: طمنا يادكتور 


الطبيب: المرضه محتاجه كليه 


يونس من خلفهم: ايييه


          الفصل المئة والثاني عشر من هنا 

تعليقات