رواية عشقتها رغم صمتها الفصل السادس والسبعون 76 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل السادس والسبعون 76

بقلم حبيبه


ذهب ياسين لمنزل يونس لرؤيته وعندما دخل وجد زينه في حديقة المنزل تجلس علي الارضيه وترسم... 

ذهب ياسين من خلفها ليرى ماترسمه.... 


ياسين: الله ده رسمك 


فزعت زينه بشده لانها لم تشعر بوجوده بسبب انشغال تفكيرها في الرسمه..


زينه: ان ان انت انت هنا من امتى 


ياسين بتواهن: من زمااااااان 


زينه: زمان ازاي وبعدين مادام هنا من زمان ماعرفتنيش او حتى كحيت حسستنس بوجودك ليه 


ياسين: مالك يازينه انا ماقصدش اعمل حاجه تزعلك مني كده 


زينه: معلش ياياسين علي كلامي بس مش بحب حد يخضني كده انا اسفه ماتزعلش 


ياسين: حصل خير 


**حاولت زينه تلطيف الجو. 

.زينه: ها ماقولتش رئيك في لوحتي بقى... 


ياسين: اممممم مقبوله 


زينه برفعة حاجب: نعم ياروح طنط


ياسين بضحك:اهدى ياجعفر بهزر يارمضان ايه مابتهزرش... 


زينه: اه بحسب وبعدين جعفر في عينك يااض 


ياسين: ياض بقى يتقالي ياض ياحزني عليك ياياسين وبقى يتقالك ياض احييه 


زينه: هههههه 


ياسين بحب: ضحكتك جميله اوى اوعى تبطلي تضحكي ياقمر... 


 زينه بأحراج: احم حا حاضر 


ياسين: زينه ممكن طلب لو سمحتي 


زينه: طلب ايه 


ياسين: ممكن تحكيلي عن حياتك.. 


زينه: حياتي ازاي يعني 


ياسين: عادي والله اهو ينتسلى وبعدين احنا اصدقاء 


زينه: اه 

ياسين: طيب احكي وثقي فيا يازينه ثقي فيا. 


زينه: هاثق فيك ياياسين بس ارجوك بلاش تخدعني وتحطم ثقتي فيك 


ياسين: اوعدك يازينه اوعدك مش هاخدعك ولا هاكسر ثقتك دي 


زينه بأرتياح له: انا ياسيدي بنت وحيده ماليش غير اخويا يونس وده وعلي ودول اللي اتربيت وكبرت على ايدهم وماما عمرهم ماحبوا الدمعه تلمس وشي بس عمري ماوطيت راسهم دايما بيفتخروا بتربيتهم ليا  كنت دايما اهتمامهم الاول هههههه ممكن نقول كنت مدللة العيله هههههه 


ياسين: وبعدين 


زينه:  دخلت الكليه واتعرفت على شخص هناك كان شباب بتعاكسني وبتدايقني وهو دافع عني وضربهم ارتحتله والاول كنا اصدقاء عادي... 


*توقفت زينه عن الكلام. 


ياسين: وبعدين 


اخذت زينه نفس عميق ثم اكملت: وبعدين الصداقه دي مع الوقت اتحولت لحب كبير حب عميق 

يوم ورا يوم وقرر يتقدملي انا كنت وقتها هاطير من الفرحه وكنت بطنتط ذي الهبله من الفرحه 


ياسين: وبعدين 


زينه: بعد مااتقدملي بشهر اتجوزنا قضيت احلى شهر عسل في حياتي 


ياسين وقد بداء ينفجر من غيرته عليها ولكن كان يتحكم في غيرته بصعوبه ليسمح لها بالحديث عما في داخلها لعلها ان تستريح 

ها وبعدين 


تنهدت زينه بحزين


زينه: خاني 


ياسين: خانك اذاي يعني مش فاهم 


زينه بحزن وبكاء: حبيت اعمله مفاجأه يوم عيد جوازنا خرجت اشتري حاجات واتأخرت بره رجعت وللحظ حبيت ادخل براحه عشان افاجأه ههههه بس هو اللي فاجأني اللئيم 

زينه ببكاء: م مع مع اني قولتله انا ياحسام اكره مع عندي الخيانه بس خاني برضو كسرني... 


ياسين: كملي

زينه: دخلت لقيته مع  واحده في اوضتي وعلى سريري تخيل وصلت حقارته ووس**

يخوني وفي بيتي كمان


ياسين بغضب: دا بنأدم تافه وناقص رجوله وانتي عملتي ايه 


زينه: اتطلقت ومن وقتها بكره صنف الراجاله


ياسين: وانا مالي ياجعفر دلوقتي 


زينه: جعفر في عينك ياعمود النور انت 


ياسين: حاضر ياكبيره بس اهدى اجدع 


زينه: ههههه ماشي 


ظل ياسين يحاول اضحاكها حتى استطاع في النهايه فعل ذلك ليجعلها تنسى حزنها. 


زينه: ههههه ههههه ههههه خلاص يخربيتك ههههه 


ياسين: زينه


زينه: ههههه نعم

ياسين: انا بحبك 


زينه بصدمه: افندم


ياسين: زينه ا انا انا بحبك بحبك من ساعت ماشوفتك وشوفة لامضتك وحبيت لسانك هههههه وعصبيتك لما عملتي حادثه حسيت روحي بتتسحب مني بقيت مشلول مش عارف اعمل ايه ولما..... لما دخلتي في غيبوبه انا اتجننت بقيت هاتجنن في بعدك عني فكرت اني  ماسمعش صوتك واشوف عينك اللي سحرتني دي جننتني واكتشفت بعدها اني مش بحبك دا بعشقك انتي ملكتيني بضحكتك ملكتي كياني بطيبتك وحنيتك بحبك يازينه..... 


زينه ببرود: بس انا مش بحبك ياياسين ولا عمري هاحب حد تاني وانا مش بحكيلك اللي حصلي علشان حضرتك تقولي بحبك  وانا بجد غلطانه اني حكيتلك من اول وانتم الرجاله كلكم صنف واحد كلكم شبه بعض خاينين والخيانه في دمكم 


ياسين بغضب: بس بس انا مش بعطف عليكي يااستاذه انا حبيتك لشخصك انتي حبيت طيبتك وحنيتك بس تقارنيني بالشخص ده لأ انا مش كده ولا اخلاقي وتربيتي ومركزي يسمحولي ابقى كده يامحترمه وانا من شويه قولتلك بحبك وده حقيقي وانا بجد هافضل احبك حتى لو لنهاية عمري ودي حاجه انتي مش هاتقدري تمنعيني 

فااهمه بعد اذنك. 


ظلت زينه تنظر له بحزن وتتذكر اعترافه بحبه لها لم تعلم لما فرحت بشده عند سماعها تلك الكلمه منه ولكن عاندت وكابرت... 


ابتسم على بشده 


على: اخيرآ نطقتي اخيرآ ياشيخه تعبتيني وطلعتي روحي يخربيتك 


ورد بأستغراب: يعني ايه مش فاهمه 


علي: يعني انا عملت كل ده علشان تنطقي تعبتيني ياشيخه 


كانت ورد تبحث عن شيئ 


على بأستغراب: بتدوري على ايه ابت 


ورد: بشوف طوبه ابطحك اسيح دمك بيها ياراس الكلب انت 


على: طوبه وابطحك يع بيئه اوي يابت 


ورد: يابااااااارد طب خد 


على: اهدى يابنت المجانين ماقصدش خلاص بقى ياذفته ضحكتي علينا الشارع ياهبله... 


ورد: ماشي ياعلي مااااشي غور بكرهك ياكلب البحر انت بكرهك غور 


علي: خدي يابقره انتي خلاص بقى بدل وعزت وجلالة الله اهفك بوسه مشبك دلوقتي تجيب بوليس الاداب هنا بس هه


ورد: ههههه لأ خلاص يامجنون خلاص هديت


علي: ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا ياورد انا بجد بحبك اوى اوعي تبعدي عني علشان بجد هاموت بعدك... 


ورد بسرعه: بعد الشر عليك ماتقولش كده فاهم.... 


علي بحب: بحبك ياورد بعشقك 


ورد بأحراج وكسوف:ط ط ط طب انا لازم اروح دلوقتي المستشفى علشان عندى... 


على: طب استني يابنت المجانين انتي 


ورد: نعم 

علي: عاوز تاخديلي ميعاد مع امك ياختي علشان هاتقدملك ياروحي 


ابتسمت ورد بسعاده وقلبها كان بيرقص من الفرح.. 


ورد بكسوف: حا حاضر 


ذهبت ورد من امام على 


علي: يالهوي علي كسوفه ياناس قمر بنت الايه وهي مكسوفه هووف الصبر يارب 


جاء الليل على ابطالنا منهم الحزين ومنهم السعيد ومنهم الحيران 


اجتمعت العائله كلها على طاولة الطعام... 

كانت زينه شارده فكلام ياسين لا يترك عقلها... 


امال: زينه زينه زينه ياحبيبتي 


زينه: هاا  ايوه ياماما في حاجه ياقلبي


امال: لأ ياحبيبتي بس شيفاكي سرحانه وبتلعبي في اكلك ومش بتاكلي 


زينه: لأ ياروحي انا كويسه شوية صداع بس وخلاص هاخد برشامه وارتاح شويه وهابقى ذي الفل 


امال: متاكده يابنتي لو تعبانه اجبلك دكتور 


زينه: لأ ياقلبي ماتقلقيش انا كويسه 


نزلت اسيا اليهم... 


امال: تعالي يااسو ياحبيبتي اقعدي اتعشي شكلك جعانه... 


اسيا: م ماما 


امال: نعم ياروح قلبي 


اسيا وهي تنظر ليونس بخوف: ا انا موافقه على ياسر 


وقع كأس الماء من ايد يونس وكأن جسده شل 


           الفصل السابع والسبعون من هنا 

تعليقات