رواية عشقتها رغم صمتها الفصل العاشر 10 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها 

الفصل العاشر 10 

بقلم حبيبه

 

زينه: اسيا عاوزه تسيب البيت 

صدم يونس من سماعه لهذا 

امال: ليه ياحبيبتي دا انا حبيتك وانتي ذي زينه بالظبط عاوزه تسيبي البيت ليه حد زعجك طيب ولا زعلك 

نظرت اسيا ليونس ثم لأمال وابتسمت وهزت راءسها بالنفي 

امال: طب ليه عاوزه تسيبي البيت مش اعتبرتيني ذي امك 

هزت اسيا راءسها بنعم: وحضنتها ودمعه نزلت منها علي الناس اللي حبتهم وحبوها خلال يومين فقط 

اخرجتها امال من حضنها 

امال: غيرتي رائيك وهاتقعدي معانا صح 

هزت اسيا بأبتسامه حزينه بالنفي 

حزنت امال وزينه وحضنتها امال بقوه وبكت علي تلك الفتاه الطيبه التي احبتها  وبادلتها اسيا احتضانها

كل هذا ويونس لم يتحدث بكلمه واحده فقط بل ينظر لها بنظرات غامضه 

خرجت اسيا من حضن امال ومسحت دموع امال  وامال مسحت دموع اسيا 

امال: هاتمشي برضو 

هزت اسيا راسها بنعم 

وحضنت زينه 

وهبت بالخروج وهي حزينه علي ترك تلك العائله التي احتوتها بحنانها 

توقفت اسيا فجأه علي صوته 

 وهنا وجد يونس صوته 

يونس: استني عندك 

رجعت ورد تتسحب تاني 

ولسه هاتفتح باب مكتبها 

ورددددددددددد

وقفت ورد مكانها ولو تتحرك 

ورد: احيه احيه احيه روحت في ابو نكله 

لفت ورد: 

ورد: نعم يادكتور علي 

علي: كنتي فين كل ده

كل ده ساعه بحالها تاخير ياهانم ثم نظر لها بقرف 

 وايه اللي عملاه في نفسك ده انتي ناسيه 

انك في مستشفى محترمه ولا ايه 

دكتور علي 

سنه 32سنه عيونه ضيقه لونهم بني فاتح يغطيهم نضارت نظر شعره بني كثيف يصل لكتفه وربطه بربطة شعر لديه لحيه عينه زيغه يكره ورد بشده لانها الوحيدة الى ماقدرش يوقعها وبسبب كلامها الناشف معاه ولان ومايقدرش يطردها بسبب والده لانه مانعه وبيعز ورد جداً 

ورد: يادكتور انا 

علي: بس 

المنظر ده يااستاذه مايلقش بدكتوره كبيره محترمه ولا بمستشفى كبير دا لعب عيال ده 

ورد: لو سمحت يادكتور انا ماغلطش ودي كانت حادثه غير مقصوده يعني مش بمزاجي ولا لعب عيال 

علي: تمام يادكتوره مخصوم منك اسبوع

ورد بغيظ: تمام عن اذن حضرتك 

علي: اتفضلي 


ذهبت ورد لمكتبها وهي تشتعل بنار الغضب 

ايه: اهدى اهدى 

ورد: اهدى ايه ماشوفتيش ابن الجزمه ده بيكلمني اذاي كل ده علشان تأخير ساعه اعاااااااا

ايه: اهدي يابنت الملبوسه اهدى الحمد لله انها جت علي خصم بس بمنظرك اللي يعر ده 

ورد: منظري اللي يعر ده انضف من ابن المديقه ده واطلعي من دماغي يابت انتي كمان 

ايه: طالعه ياختي  سلام ياملبوسه انتي 

ورد: االصبر ياااااارب ربنا واعدني بمدير يقول للجحش اوعى وانا اقعد مكانك هي اصتباحيه كحلي من اولها اما اتنيل اغير واشوف شغل امي 

توكلنا علي الله دعواتك ياوزه 

في شركة عز الدين 

عز الدين: الوووووو

ايه ياموزه عملتي ايه 

.........؛: لحد الان مافيش جديد لسه بس بيجهز لصفقه السيارات  الجديده ومصمم عليها  بس مستر علي اللي ماسكها كالعاده 

عز الدين: ههههه المرادي هاقضي عليه خليه يحلم شويه 

......: ناوي علي ايه ياباشا 

عز الدين: وانتي مالك ركزي في شغلك وبس وحسك عينك مخلوق بس مخلوق يشم عنك خبر انك تبعي وربي هادفنك حيه فاهمه 

............: برعب حاضر ياباشا 

قفل عز الدين وضغط علي ازرار التليفون 

عز الدين: ايوه ياحمار انت عرفت حاجه عن البت دي ولا لاء

المجهول: طبعآ ياباشا

عز الدين: طب اتحفني ياخويا 

المجهول: البت دي ياباشا اللي كانت شغاله عندك في الشركه مع ام سعاد بتاعت الشاي وعجبتك وبعت وراها كام راجل من بتوعك بس ولاد ال*****البت دخلت شكلها عجبتهم واغتصبوها ووقعت بالصدفه في وش يونس باشا 

عز الدين: بصدمه بتقووول اييييييييه 


يونس: استني عندك 

توقفت اسيا مكانها 

راح يونس مسك ايدها وسحبها وراه علي المكتب تحت استغراب امه واخته 

قفل يونس الباب وراه 

نظرت امال لزينه فانزلت زينه شفتيها السفليه لتحت ورفت كتفها لفوق وقالت ماعرفش ابنك انتي عارفه عصبيته عامله اذاي وانا بخاف منه 

امال بقلة حيله: وانا كمان بخاف منه ده مخه هربان منه 

قفل يونس الباب اسيا شافت الباب بيتقفل خافت منه ورجعت لورا بخوف 

لف يونس ليها بهدوء ارعبها 

يونس: بصوت هادئ ولكنه مرعب عاوزه تمشي بسبب اللي قولته ليكي امبارح صح 

اسيا بخوف: هزت راءسها بلاء 

يونس: بلاش كدب انطقي هاتسيبي البيت بسبب كده صح 

هزت اسيا راسها بالنفي مره اخرى 

نفذ صبر يونس وخبط المكتب بايده لدرجة افزعت اسيا 

يونس بصوت عالي: قولت بلاش كدب 

اتفزعت اسيا 

يونس: انطقي بسببي صح 

احنت اسيا راسها للأسفل وهزت راءسها بنعم 

فلم ترى تلك الابتسامه الصغير التي ارتسمت علي فمه


فراءت اسيا قدمه تتقدم نحوها وهي مازالت مخفضه راءسها فاخذت ترجع للخلف وهو يتقدم 

الا ان اصتدمت بالحائط خلفها واصبح امامها ولكن يوجد مسافه بينهم وضع يديه الاثنان بجانب راءسها واحده في اليمين واخرى في اليسار واقترب من اذنها وبصوت هادئ 

طب ياستي حقك عليا اسف ماتزعليش تمام وبلاش تسيبي البيت  انتي ذي زينه برضو 

رفعت زينه راءسها له ولا تعلم لماذا توجعت ولكنها تجاهلت ذلك 

وهزت راءسهابحاضر 

فاابتعد يونس وابتسم وقال 

يونس: كده اتفقنا وانتي هنا ذيك ذي زينه يااسيا يعني صاحبة البيت وماحدش بيسيب بيته ويطلع منه ماشي 

هزت اسيا راسها بحاضر 

ففتح لها يونس الباب وقالها تقدري تتفضلي فخرجت اسيا 

 

خرجت اسيا واول ما امال وزينه شافوها جريوا عليها 

امال: ايه حصل ايه هاتفضلي معانا 

هزت اسيا راسها بنعم وهي تبتسم 

احتضنتها امال بفرحه فقد احبتها كأبنتها 

زينه: والنبي اخويا ده برنس حقق اللي ماقدرتش عليه 

اكتفت اسيا بالابتسام 

امال: يلا ياحبيبتي تعالي افطري 

هزت اسيا راسها بس 

فطروا معآ وذهب اسيا للراحه في غرفتها وذهبت زينه ايضآ لغرفتها ويونس في مكتبه ينتظر علي 

ويراجع بعض اوراق صفقته الجديده 

وفجأه سمع صوت ارتضام علي الارضيه خرج ليرى ايه السبب وصدم بشده مما راءه

يونس: امييييييي


                  الحادي عشر من هنا 

تعليقات