رواية انتقام امرأة
الفصل الخامس عشر 15والاخير
بقلم فرح القصاص
عربيه النقل خبطت عربيه فارس واتقلبت كذا قالبه
الناس كلها اتلمت علي العربيه
الشاب: انتو وافقين تتفرجو مستنين العربيه تولع تعالو انقذو الراجل معايا قبل مايمو*ت يلا بسرعه
وبيحاولو يطلعو فارس من العربيه لحد ماطلعو فعلا
الشاب بيشوف نبضات قلبه: لسه عايش الحمدلله بس نبضات قلبه ضعيفه جدا محتاج يروح المستشفى قبل مايمو*ت
راجل: انا معايا عربيتي بس شيلو معايا نركبو العربيه وبيشلو يحطو ف عربيه الراجل وبيروحو المستشفى
الدكتور: عامله اي دلوقتي يمدام نادين
نادين: احسن شويه
الدكتور: كويس اوي... انا محتاج حد يروح يجيب العلاح ده عشان هيساعدها في تحسين حالتها اوي
سيف: فين الروشته هروح اجيبه بسرعه
الدكتور: اتفضل و لمه تجيبه نادي للممرضه وهي عارفه هتعمل
سيف: تمام... وبيخرج من الاوضه وكان طالع من المستشفى
الراجل: معانا حاله أسعافيه بسرعهههه الراجل هيمو*ت
والممرضين بيروحو وبيحطو علي السرير وكانه بيتجهو ناحيته سيف وكانو رايحين اوضه العمليات
سيف بصدمه: معقول فارس وبيروح عند الراجل اللي جابو يسأله اي الحصله
سيف: بعد اذنك المريض ال انت لسه مسعفه ايه الحصله
الراجل: عمل حادثه علي الطريق عربيت نقل خبطته وحاليا تقربيا بين الحياه والمو*ت
سيف بتفاجأ: لا حول ولاقوة الابالله
الراجل: انت تعرفه
سيف: ها.. لا.. لامعرفهوش
الراجل: طب المفروض حد يعرف من اهله
سيف: مش عارف بصراحه عن اذنك
وبيروح يجيب الادويه وبيرجع لنادين
ف غرفه نادين
سناء: اتأخرت لي يسيف
سيف بتوتر وعايز يقولها وف نفس الوقت مش عايز
نادين: مالك يسيف حساك متوتر ومش علي بعضك ف حاجه
سيف: بصراحه ينادين.. انا لسه شايف فارس دلوقتي
نادين بعصبيه: هو لسه مامشيش
سيف: لا مشي بس عمل حادثه عربيه نقل خبطته وهو دلوقتي بين الحياه والمو"ت
نادين: ايي؟
سيف: ده ال حصل
سناء: لا حول ولاقوة الابالله ده جزاء كل ظالم و ربنا اخد حق نادين وحق ابنها اللي موته قبل ميحي علي الدنيا
نادين بتحس بزعل وبتكلم نفسها: ف الاول والاخر كنت بحبه وكان كل حاجه بنسبالي بس حاسه اني متأثرتش زعلت بس مش اويي زي مابزعل علي اي حد معرفهوش وبيقا ف نفس الحاله... وبتفوق من شرودها
سيف: نادين انتي كويسه
نادين: اه كويسه...عموما ربنا يشفيه
سيف: اه الظابط هيجي ياخد اقوالك عن خصوص رسلان هما قبضه عليا بعد مدفن اخته
نادين: اوكي تمام
بعد مرور شهرين
ونادين رجعت لحياتها الطبيعيه و اطلقت من فارس وفارس لسه عايش بس اتعمه ومبقاش قادر يشوف تاني وعايش لوحده ف بيت صغير وفلس
ورسلان اتسجن بتهمت انه اتستر علي مجمرم وكمان كان بيحاول انه يهربه و بتهمت انه حاول حرق منزل وطبعا اتنازل عن اسهمه لنادين
والشركه بقت بأسم نادين وبقت Business women كبيره وناجحه وكل الشركات التانيه بتحب تتعامل معاها ومع شركتها وكمان وسابت البيت بتاع فارس وعملت لنفسها فيلا اوسع واحلي منه
ف الشركه
نادين: تمام هاتلي اوراق الصفقه بتاعت كمال بي اشيك عليها الاول واشوفها وبعدين اقولك نتصل بس يانقوله موافقين يا لا
منه: حاضر.. عن اذنك
نادين: تمام
سيف بيخبط ف منه وهو داخل
سيف: اسف جدا
منه: ولا يهمك.
نادين بإبتسامة: چو.. بتعمل اي هنا
سيف؛ كنت جايلك و بصراحه عايزاك في موضوع
نادين: خير في حاجه
سيف بحزن مزدوج بفرحه: زهرا رجعت
نادين بفرحه: بجد رجعت امتي وازاي الحيوانه دي متقوليش
سيف بإبتسامةحزينه: رجعت امبارح
نادين: سيف انت لسه بتحبها معقول
سيف: حبها ف قلبي كان كل يوم بيزيد حتي وهي مكنتش موجوده لسه حبي ليها متغيريش بس انا معرفش مشاعرها هي زي ماهي ولا اتغيرت بعد ماسفرت تركيا
نادين بإبتسامة: انا كدا كدا هتصل بيها وهقابلها انهارده وسبلي الموضوع ده
سيف بنبساط: بجد..
نادين بضحك: والله
سيف: انا مش عارفه هحبك اكتر من كدا اي
نادين بضحك: لا مش شرط كفايه حبك ده
سيف: اه صح مش ادم رجع برضو معاها
نادين وملامح وشها اتغير: ادم رجع
سيف: امم.. علي فكره ادم لحد دلوقتي ولا خطب ولاحب ولا ارتبط حتي من ساعت ماسبتي واتجوزتي فارس ده لحد دلوقتي بيحبك ويمكن اكتر من الاول
نادين بتقوم وبتلم حاجتها : سيف انا شلت المواضيع دي من دماغي ومش بفكر فيها ولا هفكر فيها و انا دلوقتي عايشه لنفسي اطور من نفسي اكتر واكتر واعيش الباقي من عمري وانا مبسوطه وعايشه حياه هاديه.. وعموما ادم لحد دلوقتي بعتبره صديقي مش اكتر
سيف: اوكي اللي يريحك المهم انتي راحه فين
نادين: لفارس كالعاده
سيف: تمام تحبي اجي معاكي
نادين: لا خليك عشان هطلع من عنده وهقابل زهرا و اه عايزاك تعمل ال هقولك عليه
سيف : تمام
عند فارس الباب كان بيخبط
فارس بيمسك العجاز وبيحسس بي لحد ميوصل للباب
فارس: مين
نادين: انا نادين
فارس بفرحه وبيفتح الباب: اتفضلي ينادين
نادين بتدخل وبتكون جايبه حجات لي
فارس: انا مبسوط انك جيتي تاني
نادين ببرود: فارس اوعي تكون فاكر اني بجيلك عشان لسه بحبك ولا حتي عشان عندي مشاعر ليك تبقا بتحلم انا لمه بجيلك فانا علشان شفقانه عليك مش اكتر وف نفس الوقت بعمل خير لربنا مش اكتر عارف ربنا عماك ليه علشان عينك الزايغه وربنا قال غض البصر وانت ياريت كنت مش بتغض البصر بس لا ده انت كنت بتعمل زنه كمان ومستمع بالبتعمله طب ياتري لو مت ساعت الحادثه كنت عملت اي ولا كنت هتقول لربنا ايي مكنتش بتفكر لخرتك ولا كنت بتفكر لمه هتقف قدام ربنا هتقوله اي معلشي يارب سامحني اصل هي الاغرتني بس ربنا عطاك فرصه تانيه تتوب و فنفس الوقت عقبك و حرمك من نعمت البصر وطبعا انا مش شمتانه فيك لا طبعا استغفر الله بس حبيت افوق وقولك بسبب اني بجيلك كل فتره ليه ويكون ضميري مرتاح دي اهم.. المهم انا حبتلك شويه حاجات هتحتاجه يلا سلام
فارس بحزن و ندم وكان بيجري ورا نادين
فارس بعياط: نادين استني انا اتربيت خلاص صدقيني والله حرمت يناد... وبيخبط ف الكرسي وبيقع علي الارض وبيفضل يعيط ف الكافيه
زهرا بفرحه: ندونييييي حبيبت قلبيييي وبتحضنه وحشتيني اويييي
نادين: وانتي اكتر يروحييي بس يعني تيجي وحتي متتصليش بيا ولا تقوليلي وكمان اعرف من سيف بجد انا زعلت
زهرا: لا والله ابدا كنت هتصل واقولك بس خفت بعد مابيقيني سيده اعمال قد الدنيا وبقيتي مشهوره قولت نستينا بقا
نادين: معقول يزهرا لا انتي زعلتيني اكتر بجد انتو اخواتي يبت ده حتي لو كنت اي هتفضلو اخواتي
زهرا: روح قلبي... طب بصحي ال سمعته ده صح فارس وساره ورسلان دي الاخبار كلها وصلتلي لحد هناك وبعدين مين رسلان وساره دول وسمعت انها ماتت وفارس اتعمه و رسلان اتحبس و.......
نادين: بسسسس.. بسسس في اي اهدي خدي نفس زي منتي متغيرتيش
زهرا: يوه مش بسأل
نادين: فكك من كل ده ابقي احكيلك بعدين... المهم اي بقا
زهرا: اي ف اي
نادين: يعني سيف اي لسه ف مشاعر ولا راحت ولا اي حكايتك
زهرا بكسوف: بصراحه يعني انا لسه بحبه زي الاول مفيش حاجه اتغيرت
نادين:لولولويييي طب نقول الف مبروك الخميس الجاي كتب الكتاب
زهرا بخجل اكتر: بس بس ينادين احنا ف الكافيه بتعملي اي. وبعدين اي البتقولي ده وسيف يعني مش لمه نعرف هو كمان بيحبني ولا لاء
سيف بيدخل الكافيه وبيقف وراه
سيف بحب: سيف بيحبك اضعاف حبك ليا
زهرا بتتخض وبتبص وراها: سيف
سيف بينزل علي ركبه واحده وبيطلع خاتم الماس
سيف: تقبلي تتجوزيني
زهرا بخجل وبتنظر لنادين
نادين بفرحه وبتسملهم بحب: وافقي قولي اهه يلا
زهرا بدموع: موافقه
سيف بيحضنها جامد وبيلف بيهااا وكل اللي ف الكافيه بيسقفلهم من ضمنهم نادين وكان باين عليها الفرح وكانت مبسوطلعم جدا
بعد مرور اسبوعين
في فرح سيف و زهرا
المأذون وبينهي بالجمله الشهير
(بارك الله لكما وجمعا بينكم في الخييير)
سيف بيبوس راس زهرا بكل حب
نادين: لولولولويييييييي
والمعازيم بتزغرط وبتسقف
سيف: نادين متزغرطيش تاني لوسمحت
نادين بتضربه علي كتفه: بااارد ماشي انا هوريك
سيف: ااهه يبنتي اديكي تقيله
نادين بضحك: احسن عشان تضايقني تاني
سيف بيقرب منها: وانا لو مضايقتش اختي هضايق مين يعني
نادين: ثبتني ثبتني
سيف بضحك: لا وبثبتك ولا حاجه بالعكس هتفضلي اختي وهبقا سندك و واقف معاكي طول العمر حتي لو ممكن اضحي بحياتي عشانك ينادين انتي متعرفيش غلاوتك عندي قد
نادين بدموع: بس بقا يبني الميكب هيسيح
سيف بيضحك عليها: هو ده ال ربنا قدرك عليه
نادين: ااهه يلا بقا كفايه محن وخلينا نفرح بقا.. روح الحق مراتك احسن هتلعب مع العيال
سيف بيضحك؛ حاضر
نادين بتقف وبتتفرج عليهم وكل بيرقص وفرحان بحب وبتكلم نفسها: ياااااه انا اول مره اكون مبسوطه ومرتاحه خالص كدا حاسه اني حرا وناجحه والناس بتحبني دي احسن شعور الانسان ممكن يحسه وانا هعسي اني ابقي ناجحه اكتر واني اعيش في راحه بال وهدوء وده يدل ان الست مش محتاحه راجل في حياتها عشان تكون ناجحه او مستقله بنفسها وبيقاطع شرودها
ادم بإبتسامة: ناادين.. عامله ايه
نادين: ادم.. الحمدلله بخير سمعت انك جيت بس مشوفتكش خالص
ادم: بس اهو شوفتيني
نادين بإبتسامه: المهم انت اي الاخبار
ادم: كله تمام.. وانتي
نادين: تمام اوييي اكيد سمعت بالاخبار طلامه زهرا سمعت
ادم: ايوا.. بصراحه انا مشفتش وحده في شاجعتك وقوتك بجد برافو اويي
نادين بإبتسامة: ميرسي
ادم: بس متغيرتيش خالص لسه زي منتي قمر طبعا
نادين بضحكه رقيقه: ده من زوقك طبعا
والراقصه التانيه سلو العروسه والعريس يتفضلو علي الاستيتج
ادم:تحبي ترقصي
نادين بخجل: لا انا نسيت الرقص اساسا
ادم: هفكرك بي
نادين: اوكي تمام
انا عارف ان في منكو هيزعلو عشان كان نفسكو نادين وسيف يتجوزه بس كنت حابه وافضل انهم يبقو اصحاب ويبقا صديق سند ليها وبيقف جمبها وبيساعدها مكنتش حابه انه يبقا بيعمل كل ده لغرض لي انه هو يتجوزها لا بيعمل كدا انه بيحبها فعلا بس زي اخته وصديقته المفضله لانهم اتربه مع بعض وهي ملهاش اخوات فا ربنا عوضها بي هو بس
وبكدا الروايه خلصت يسكاكر عايزه اعرف الروايه عجبتكم و حبيتوها ولا لا وعايزين جزء تاني ولا روايه جديده
تمت بحمد الله