رواية أنت سندى الحقيقى
الفصل الرابع
بقلم نور محمد
وصلت مريم وخبطت على الباب وبعد شويه فتحت ليها امها الي شهقت بصدمه لما شافتها باشكل ده
وقالت:يالهوي يامريم مالك يابنتي وراجعه باشكل ده ليه!!
اجه ابوها عصام على صوت هدي مراته وانصدم هو كمان وقال:مريم مالك تعبانه باشكل ده وسعي ياهدي كده ادخلي يابنتي الاول
ودخلت اوضتها واتسطحت على السرير بتعب ودموعها ملت وشها ومنهاره
نظر لها هدي بحزن وقالت:مريم مين عمل كده فيكي ياحبيبتي وفين حسن جوزك!!..بصت عليها مريم بتعب ودموع ومردتش
فقال عصام لهدي:روحي ياهدي اعملي كبايه ليمون لمريم تهدي الاول
وراحت عملتها وشربت مريم وهديت شويه وبعدين قال عصام:حصل ايه يابنتي احكيلي مين عمل كده فيكي
نزلت دموع مريم تاني وحضنت بباها بانهيار وقالت:هي هي طردتني يابابا وانا معملتش حاجه والله
شهقت هدي بصدمه وقالت:مين الي طردتك يامريم؟!! سماح حماتك مش كده
هزت رأسها بدموع وقالت:ايوه ياماما
ردت هدي بغضب:كونت عارفه مفيش غيرها العقربه دي تعملها والله لافرجها ازاي تعمل كده في بنتي
قال عصام بحده لهدي:اهدي ياهدى لازم نفهم الاول وبعدين انا حعرف اتصرف معاهم.. حصل ايه يامريم احكيلي باتفاصيل يابنتي
وحكت مريم الحكايه كلها من اول ما حماتها دخلت عليها لحد جارتهم الي جابتها لهنا
ثم اكملت بدموع:وانا والله يابابا ماعملت حاجه هي اتهمتني ظلم والله
تهند عصام بغضب وقال:وجوزك كان فين يامريم هو عارف بكده
ردت عليه مريم بانفي:لا يابابا حسن ماكنش موجود ساعتها وانا.. ونهارت تاني في العياط
ليقول عصام بحزم:تمام انا حفهم كل حاجه لما ياجي حسن هنا بنفسه
ردت عليه هدى بغضب:يعني حتسيب الي حصل لبنتك ده عادي كده ياعصام
اجابها عصام بحده:لا طبعا لازم حق بنتي حاخده بس لما افهم من حسن الاول وبعدين حتصرف انا كويس
وسابهم وخرج ومريم اترمت في حضت هدى وهي منهاره وبتقول:انا عاوزه حسن ياماما انا مقدرش اعيش من غيره والله
طبطبت عليها هدى وقال:متخافيش يامريم اكيد حسن حياجي هو كمان بيحبك ومش حيسيبك ابدا
وعند حسن في الشغل كان قاعد قلقان ميعرف ليه بسبب الي بيحصل مع مريم ومامته الفتره دي واجه عليه صاحبه احمد
وقال:مالك ياحسن قلقان ليه ياصاحبي!!
رد عليه حسن بقلق وتوتر:مش عارف بس قلقان حاسس حاجه حصلت مع مريم في البيت اصلها تعبانه الفتره دي وانا خايف عليا
طبطب احمد على كتفه بخفف عنه وقال:متخفش مش امك واختك هنا وحياخدو بالهم منها
اجابه حسن بخوف:ماهو ده الي انا خايف منه ماما مش حابه مريم معرفش ليه وعلطول خناق معاها وانا قلقان اوي
رد عليه احمد:طيب سيب باقي الشغل انا حخلصه وانت ارجع اطمن على مراتك
وقف حسن بفرحه وحضنه وقال:شكرا ياصاحبي حردهالك المره الجايه
وخرج بسرعه ورجع البيت طلع شقته الاول ملقاش نزل بسرعه ولهفه وخوف على شقه مامته دخل لقى سماح قاعده هي وهبه بيشاهدو على مسرحيه وبيضحكو مع بعض
حسن بخوف على مريم:ماما مريم فين؟ هي مش في شقتها ليه!!
نظر له سماح ببرود وقالت:عند اهلها ياحسن مشت اخيرا
حسن بصدمه وقال:عند اهلها ازاي!! وهي تعبانه يعني خرجت منغير ماتقولي حتي!!
ردت عليه سماح:لا انا الي خرجتها مش هي الي مشت علشان
قاطعها حسن بغضب:ليه ياماما هي عملت ايه؟!انا حروح اشوفها فورا
اجابته سماح بنرفزه:تروح فين استنى بس.. مشي حسن قبل ماتخلص جملتها وهي قالت..اهو طار عند مراته زي المجنون انا مش عارفه هي عملاله ايه البنت دي بالظبط!!
نظر لها هبه وقالت:ماما انا حخرج بقى عندي معاد مع صحبتي تمام
رد عليها سماح بضيق:تمام ياختي بس متتأخريش لما نشوف اخرتها مع اخوكي ده
هبه وهي بتحمل شنطتها بسرعه:حاضر ياماما
وعند حسن طبعا وصل لبيت مريم وخبط على الباب بسرعه وفتح ليه عصام
حسن باحترام:اهلا ياعمي انا اجيب اشوف مريم مراتي ممكن
رد عليه عصام بهدووء:اتفضل يابني الاول نتكلم احنا جوه
ودخل حسن وعصام في الصالون يتكلمو
بدء حسن الاول وقال:انا عارف ياعمي ان الي ماما عملته ده غلط وانا معرفش عملت كده ليه بس بعتزر بالنيابه عنها انا
رد عليه عصام:بس انا عارف هي عملت كده ليه يابني.. ولولا اني عارف قد ايه انت بتحب مريم انا مكنتش دخلتك بيتي حتي دلوقتي
نظر له حسن بصدمه وقال:قصدك ايه ياعمي باكلام ده حصل ايه!!
عصام بضيق وقال:******
حسن بصدمه كبيره وقال:انت متأكد من الكلام ده ياعمي!!!.
وياترى حيحصل ايه دلوقتي ؟