رواية انقذنى من الجحيم
الفصل الرابع عشر 14
بقلم فرح القصاص
فهد بيقر"ب منها اويي وبيقبلها قبله بسيطه ثم يقبلها بعمق
ليال بتفتح عنيها بصدمه
فهد: استني بس افهمك
ليال بعصبيه: امشي من وشي يفهد
فهد: طب اهدي ب
ليال بتز"قه بقوه وبتروح تاخد شاور وبتطلع
فهد: هديتي دلوقتي
ليال: لا و ابعد كدا عشان تعبانه وعايزه انام
فهد بيروح ينام هو كمان
ليال: ايه دا انت بتعمل ايه
فهد: ايه هنام
ليال: هنا؟
فهد بستغراب: اومال فين منا بنام هنا كل يوم ايه الجديد
ليال بتحط مخدات في النص مابينهم
ليال: نام بقا
فهد فهم انها زعلانه
ليال: بتبصلي كدا ليه مش كنت عايز تنام نام
فهد: انا أسف
ليال: تمام صبح علي خير وبتنام
فهد بيبتسم وبيفضل ينظرلها لحد ماراح في النوم
عدنان بغضب: ليال طلامه حطتك في دمغها يبقي انتي انتهيتي انا عارفه من صغرها عنيده ولمه بتحط حاجه في دمغها بتعملها
ميرا بخوف: طب ايه الحل هي لو كشفتني فهد هيمحيني من ع الارض وبذات اني الولد ده مش ابنه
عدنان: سبيني افكر و هشوف هنعمل ايه
ميرا: خلي في علمك انا لو اتكشف مش هنتيهي لوحدي
عدنان: قصدك ايه
ميرا: قصدي انت كمان هتنتهي معايا يعني بل بلادي كدا ف الهوا السوا يحبيبي
عدنان بيقفل
ميرا: اما نشوف اخرتها يا عدنان بيا
في الصباح
ليال بتصحي وبتلاقي فهد قاعد وبينظرلها
فهد : صباح الخير
ليال ببرود: صباح النور
فهد بيقوم ياخد شاور وبيقف قدام المرايه وبيسرح شعرو
فهد: انا وريا اجتماع مهم انهارده يعني هتأخر شويه
ليال: تمام
فهد: مش هتنزلي تفطري
ليال بضيق: هنزل بس مش عارفه اكمل بقيت قفل السوسته دي
فهد بيمسك ايدها وبيشلها وبيكمل قفلها
ليال: احمم شكرا
فهد بيبتسم: يله عشان منتأخر عليهم زمنهم مستنينه
ليال: تمام يله ونزلو
ليال: صباح الخير يماما.. صباح الخير يبابا
دوريه ومحمد: صباح الخير يبنتي
ريان: باااباا
فهد بيضحك وبيقوم يشيله
فهد: امم شايف اننا بقينا كويسين مش كدا
ريان: اه مش انت قولت ان انا قوي
فهد: طبعا طبعا قوي خالص كمان
ريان بيوشوش فهد
ريان بصوت منخفض: بابا هو مين دول وهما بصلنا كدا ليه
فهد بيضحك: تعالي اما اعرفك مين دول
فهد: دي تيته دوريه وده جدو محمد ودي عمته ليلي
وبيسلمو عليه
ريان: طب ودي مين وبيشاور علي ليال
فهد: دي تبقا ماما ليال
ليال بتنظرله جامد
ريان: بابا نزلني
فهد: ليه
ريان: نزلني بس وفهد بينزله
ريان بيروح يحضن ليال
علي نزلت ميرا وهو بيحضنها
ريان: انا دلوقتي بقا عندي اتنين ماما ماما ليال وماما ميرا
الكل بيضحك عليه
ليال بتشيله: يروحي
ميرا بتروح بكل غضبها وعصبيتها بتاخد ريان منها
ميرا: يلا عشان تفطر
ريان بزعل: ماما خليني شويه مع ماما ليال
ميرا بعصبيه: قولت يله يعني يله مفهوم
ليال: براحه شويه عليه يميرا ده لسه طفل مش كدا
ميرا: ده ابني وانا حره في تمام وبتخدو وبتطلع علي غرفتها
فهد اتعصب وكان طالع وراها
دوريه: فهد تعالي هنا سبها
فهد: انتي مشفتيش اتكلمت ازاي مع ليال وكمان بتتعصب علي ريان لو هي ناسيه ده ابني انا كمان
محمد: مش ورانا اجتماع انهارده
فهد بتنهيد: ايوا
محمد: طب يله عشان منتأخرش
ليلي: وانا كمان هروح بقا مش عايزه اتأخر في اول يوم ليه
دوريه: خدي بالك من نفسك وخلي السواق هو اليسوق مش انتي
ليلي: حاضر باي
دوريه: باي
ليلي بترجع تاني
دوريه: نسيتي حاجه
ليلي: لا.. ليال
ليال: نعم
ليلي: وراكي حاجه انهارده
ليال: لا ليه
ليلي: طب تعالي الساعه 3 في المكان اللي هقولك عليه نخرج سوا انهارده وهجيب صحابي وكمان هتصل بي كارما
ليال بفرحه: بجد
ليلي: ايوا.. يلا بقا باي
ليال: باي
عدنان: السكرتيره الجديده جت
ناهد: لا لسه
عدنان: لمه تيجي ابعتيها علي مكتبي
ناهد: حاضر
وبتدخل عليهم ليلي
ليلي: اسفه علي التأخير ومش هتتكر....
عدنان: اطلعي انتي ياناهد
ناهد: تمام
عدنان: مش انتي اخت فهد
ليلي: ايوا.. وانت اخو كارما وابن عم ليال صح
عدنان: امم وبيقوم يقف وبيخبط ايدو علي المكتب
عدنان بعصبيه: مش عايز تأخير تاني و بعدين تقولي عدنان بيا احنا مش في شارع يأستاذه
ليلي بتدمع اول مره حد يكلمها بالطريقه دي
ليلي: حاضر بعد اذنك
عدنان: استني هنا.انا لمه اسمحلك تمشي تمشي مفهوم
ليلي: حاضر حاجه تاني يعدنان بيا
عدنان بيهد وبيقعد: لا روحي يله وناهد هتفهمك كل حاجه
ليلي: تمام بعد اذنك
عدنان بفرحه: والله وعرفت امسكك من ايدك اللي بتوجعك يا أستاذ فهد
محمد: رايح فين
فهد: ليال زعلانه مني وحابب اجبلها هديه ارضيها بيها
محمد بضحك: امم ذكرتني بأيام الخوالي
فهد: يله اي خدمه
محمد: طب هي زعلانه منك ليه
فهد بإحراج: هو.يعني. قصدي هي
محمد بضحك: خلاص مش لازم
فهد: طب ليه السؤال من الاول بس يحج
شخص بيخبط علي الباب
عدنان: اتفضل
ليلي: عدنان بيا انا خلص كل الشغل ممكن اروح بدري انهارده
عدنان: يعني جايه متأخره وكمان عايزه تروحي بدري
ليلي: بعد اذن حضرتك انهارده بس والله
عدنان: تمام
ليلي بفرحه: شكرا جدا لحضرتك ومشي
ليال: اخير
ليلي: معلشي اتأخرت عليكي
ليال: يعني شويه
ليلي؛ هي كارما لسه مجتش
كارما: انا هنا اهو
ليال بتقوم بسرعه وبتحضنها وبتعيط
ليال: وحشتيني اويي
كارما بعياط: وانتي كمان حاسه اني وحيده من ساعت ما مشيتي
ليلي بدموع: خلاص يجماعه بقا هنقضيها عياط
ليال بتضحك وبتمسح دمعها
كارما: خلاص مسحنا دمعنا اهو
وبيقطعهم
عدنان: اهلين بي بنت عمي
ليال: عدنان
كارما: ايه اللي جابك هنا
عدنان: كدا يا كارما متقوليش انك راحه تقبلي ليال
ليال ببرود: ازيك يعدنان
عدنان بيقعد: تمام الحمدلله.. انتي عامله ايه واخبار فهد ايه سمعت انو كان متجوز وعنده ابن كمان
ليال بستغراب: وانت عرفت منين
عدنان: مفيش حاجه بتستخبا عليا
كارما: الكلام دا صح ياليال
ليال: ايوا
ليلي: احمم بعد اذنكو هروح اطلبلنا حاجه نشربها وهاجي
كارما: استني انا جايه معاكي
عدنان: تبقي تسبيني وتروحي تتجوزي واحد تاني
ليال: ابوك اللي جوزني بس اول مره يعمل حاجه عدله في حياته وانو جوزني فهد بجد انا اكتر واحده محظوظه
عدنان بيمسك ايدها: بس كنت بحبك ياليال من واحنا صغيرين
ليال بتحاول تبعد ايدها بس كان مسكها جامد
عدنان: اوهووو فهد بيا
ليال : فهد