رواية روح الفصل الرابع4بقلم لوجي احمد


 رواية روح الفصل الرابع4بقلم لوجي احمد

مراتي ياماما 
سهام. مراتك مراتك ازاي وأمته  انت بتتكلم بجد ولا بتهزر يا اسر
اسر. لا يا امي بتكلم بجد البنت اللي فوق دي مراتي 
سهام مراتك ازاي وامتى فهمني 
اسر اللي حصل بقى يا امي انا  هعمل فرح النهارده وعازم كبار البلد يعني تعملي حسابك يا امي كلنا نظهر في صوره  كويسه عشان الصحف والمجلات
سهام.. صحف ايه وزفت ايه الا انت بتتكلم عليها البنت دي بقت مراتك ازي واتجوزتها امتى فهمني وهي تحاول تشده من دراعه وتقول له بص لي هنا وفهمني
اسر ارجوك يا امي سيبيني اخلص الحاجات اللي ورايا عبد الله هيفهمك كل حاجه وخرج وسابها
سهام كانت عامله زي المجنونه مش فاهمه ابنها ده اتجوز امتى ولا ايه اللي بيحصل طلعي التليفون ورنت على عبد الله وقالت له تعالى لي دلوقتي حالا
وقفلت السكه واتجهت الي الاعلي لاوضه اسر الا فيها روح 
فتحت الباب ودخلت بكل عصبيه كانت روح قاعده على حرف السرير خايفه والبنت معاها بتظبط لها الفستان والميك اب
سهام..انتي بقا مراته بعصبيه
روح.بتهته ايوه 
سهام.. نظرت الميك اب ارتست وقالت لها اخرجي بره
وفعلا البنت طلعت بره 
سهام بعصبيه ونظرات مميته ابن الجوازك امتى ولا اتجوزك ازاي وجابك منين انطقي وردي عليا انتي طلعتي منين لو طمعنا في قرشين قولي وانا ارمي لك قرشين وتمشي
روح. انا مش عايزه حاجه بس سيبوني امشي من هنا قولي لابنك يسيبني امشي وبدات تعيط
سهام.. لا بقول لك ايه الشويتين بتوعك دول ما تعمليهمش عليا انطقي انتي اتجوزتي انتي وابني ازاي
روح.. والله العظيم مظلومه ما اعرفش حاجه وابنك هو السبب 
سهام . وهي تشدها من ذراعها بشده بقول لك يا روح امك اوعى تكوني فاكراني هانم وهسيبك تلف على ابني وتضحكي عليه وتطمعي في فلوسه ليه ده انا اكلك ل"حم وارميكي عضم 
روح.بدات تعيط ومش عارفه تعمل ايه
علي صوت خبط الباب 
سهام فتحت لقت عبدالله قدامها 
عبدالله ... دخلت وسالت عليك شغالين قالوا لي ان انت فوق ولما سمعت الصوت علي قلت اطلع في ناس في الجنينه بتحضر لحفله الفرح ما ينفعش الصوت العالي ده يا طنط سهام مش ناقصين مشاكل وحوارات مع الصحف
سهام . مين البنت دي يا عبد الله واسر اتجوزها أمته واتجوزها ازاي واتجوزها فين
عبدالله.. اهدي بس كده هو انا هفهمك كل حاجه تعالي معايا وانا هفهمك كل حاجه عشان هي تلحق تجهز
سهام. ما تعصبنيش يا عبد الله وقول لي مين دي ما فيش فرح وما فيش اي حاجه هتحصل غير لما افهم مش كل ما اكلم حد في البيت يقول لي اهدي ودلوقتي هتفهمي انا مش ههدي غير لما افهم
عبدالله...حاضر 
وبدا عبد الله يحكي لها الحكايه كلها احكي لها ايه اللي حصل وان اسر كان لازم يتجوزها عشان ما يخسرش الانتخابات وعشان ما يخسرش حاجات كثير وعشان الكلام اللي هيتقال عليه وقضيه

سهام..يانهار اسود يانهار اسود انت بتقول ايه يا عبد الله ده كله حصل وانا ما اعرفش حاجه ده انا هخلي سنتك سوداء انت والمحامي عبد الله وانا مالي يا مرات عمي ابنك هو السبب
 سهام ما تعصبنيش يا عبد الله كنت حليتوها باي طريقه مش ان ابني  يتجوزها 
عبدالله.. ما كانش في طريقه غير دي خليل كان راسم مقلب مظبوط لأسر
سهام يعني البنت اللي فوق دي سكرتيره خليل وجايبينها تقعد معانا في الفيلا وتبقى مرات ابني عشان تعمل فينا حاجه انتوا اتجننتوا
عبدالله.. يا مرات عمي انت بتقولي ايه هو اسر ابنك حد يقدر يمشي كلامه عليه ده موقف يتعمل عشان نخرج من المصيبه اللي احنا كنا فيها بس ابنك اكيد عامل لكل حاجه حساب ادخلي بس انت اجهزي والبسي فستان عشان نلم الليله دي عشان نعرف بعد كده هنعمل ايه ونتصرف ازاي
سهام.. البس ايه واعمل ايه و المصايب اللي نازله على دماغنا دي
كان اسر رجع وقتها من بره 
اسر.. ارجوك يا ماما عدي اليوم ادخلي اجهزي يلا
سهام.. كل ده حصل وانا ما اعرفش يا ياسر انا اخر واحده اعرف وده يحصل ازاي بس اسر قطع كلامه وقال لها ماما هنتكلم في كل حاجه بس ده مش وقته ادخلي اجهز ي عشان خاطري
وفعلا سهام سكتت ودخلت تجهز 
اسر عبد الله اطلع تابع مع الناس اللي بره مش عايز اي غلطات تحصل لما اطلع اشوف العروسه اللي فوق دي
عبدالله.. كل حاجه تمام ما تقلقش ربنا يعدي اليوم ده على خير وانا كلمت لك اكبر الصحف اللي في البلد وخبر جوازك هينزل على اول الصفح يعني ان شاء الله كل حاجه تعدي والازمه دي تعدي وما تاثرش على حاجه
اسر سابه وطلع علي فوق 
فتح الاوضه ودخل كانت البنت في الاوضه بتظبط بقيه الفستان بس ملقاش روح 
اسر..العروسه فين 
البنت.. في الحمام وهتخرج دلوقتي
اسر.. والفستان خلص ومظبوط وكله تمام البنت هزت راسها بمعنى ان كله تمام اسر طلع واقف شويه في البلكونه دقيق اثنين لحد خمس دقائق وكل ده اروح لسه ما خرجتش من الحمام
اسر بدا يقلق اتاخرت قوي جوه
قرب لي باب الحمام وبدا يخبط عليها وينادي ويقول روح
لكن ما كانش في رد منها
بدا يكسر في الباب
وكسر الباب فعلا وكانت الصدمه 

                       الفصل الخامس من هنا





تعليقات