رواية عالم افتراضي الفصل الخامس5الاخيربقلم ايمان شلبي
قال جملته ولسه هيخرج أتصدم لما آسر اتكلم بهدوء :
- لؤي كفايه لحد كده
لف لؤي وهو بيبرق بتحذير ل آسر اللي قرب منه وهو بيحط أيده علي كتفه
- انا اسف يالؤي بس اختي متد*مره كفايه كذ"ب لحد كده
قولها الحقيقه ريحها وريح قلبها
عن اذنكم انا خارج برا
قال جملته وخرج وسابهم
كانت قاعده علي طرف السرير باصه عليه ،والدموع متعلقه في عينيها ،مش قادره تستوعب وجوده
معقوله ؟!
معقوله احساسها طلع صح ولؤي عايش ،معقوله بعد كل التعب اللي شافته في السنه ديه يطلع عايش !
ولما هو عايش ليه اخترع كذ*به م*وته اللي دمر*تها
اللي كانت بتم*و*تها كل دقيقه وكل ثانيه بتمر عليها
ليه مرح*مهاش ،ليه مرح*مش قلبها ،ليه مرحم*ش عينيها اللي دموعها مكانش بتجف وهي مستنيه في أي وقت يخبط عليها الباب ويقولها انا هنا اهو انا عايش
ليه قلبه كان قا"سي عليها للدرجه ديه لدرجه أصبحت فيها مري*ضه نفسيه
قامت وقفت وهي بتقرب منه ببطئ ،اشتياق ،خو*ف
خوف يطلع كل اللي هي فيه حلم زي كل مره
خوف أنه يختفي فجأه وكأنه سراب !
ومع كل خطوه رعشه قلبها بتكون اقوي
روح*ها بتتسحب ،دموعها بتزيد لحد ما وصلت قدامه
رفعت راسها تبص في عيونه واول ما عيونهم اتلاقت حست برجفه ،كه*ربا في ج*سم*ها
في الوقت ده أدركت أنها مش في حلم ،ادركت انه قدامها وأنها خطوه وتقدر تلم*سه من غير ما يختفي ويصبح سراب
قربت ايديها اللي كانت بتترعش من وشه واول ما لم*سته شه*قت وهي بتبعد خطوه لورا وبتتنفس بسرعه
جس*مها كله جاب عرق ،هزت رأسها بهستريه وهي حاطه ايديها علي بوقها
- لا لا م مش معقوله لا
قرب منها لؤي خطوه فبعدت خطوتين وهي مش قادره تستوعب أنه واقف قصادها
لوهله افتكرت نفسها بتتخيل وجوده
غمضت عينيها بقوه وهي حاطه ايديها علي ودنها وكأنها بتحاول تمنع أي صوت يوصلها !
أما عن لؤي قرب منها وهو بيشيل ايديها من فوق ودنها وبيهمس برقه :
- وحشتيني
وعلي عكس توقعاته زق*ته وهي بترفع ايديها وبت*ضربه كف
ك*ف قوي غير متوقع صوت صداه رن في الأوضه
ومن بعده كان في صمت !
ثواني من الصمت والنظرات اللي خارجه من عين كل واحد فيهم
نظراتها اللي كأنها سه*ام بتخرج لقلبه مباشره ،وفي المقابل نظراته البارده الخاليه من اي تعبير
قعدت علي الكرسي بضعف وهي بتقول بتوهان:
- ل ليه
كان لسه هيفتح بوقه بس هي كملت كلامها بدموع
- ليه عملت فيا كده ؟ انا عملت فيك ايه ،ليه عملت فيا كده ،ل ليه تعيشني سنه سنه كامله بدور عليك سنه بدور في وشوش كل الناس عليك ،سنه بحلم بيك وأقوم اقول للكل انك عايش
د د ده الناس افتكرتني مري*ض*ه نفسياً ،د ده ماما جابتلي دكتور في البيت عشان يعالجني ع عشان اقدراتجاوز صدمه مو*تك ،ليه عملت فيا كده ؟؟
قالت جملتها الآخيره وهي بترفع رأسها وبتسأله بعتاب ليه ؟!
وفجأه صر*خت وهي بتقوم وبتش*ده من قميصه وب*تهز فيه بكل قوتها
- رد عليا عملت فيا كده ليه ؟ عملت فيك ايه عشان تم*وتني بالبطئ ،اذيتك في ايه عشان تعمل فيا كده ،رد عليا ساكت ليه اتكلم قول اي حاجه ريح قلبي أطفي الن*ار اللي جوايا رد علياااااا رد عليااااا حرام عليك
- عشان كان لازم اعمل كده كان لازم اخترع كذ*به مو*تي عشانك عشان احميكي
قال كلامه وهو بيصرخ في وشها بكل قوته
بعدت خطوه وهي بتهمس بصوت يكاد يكون مسموع :
- ت تحميني ؟!
لؤي وهو حاطط وشه في الأرض :
- ايوه يانيره عشان احميكي ،انا عملت كل ده عشانك
من سنه اللواء كلفني بمهمه كبيره كلفني ادخل وسط عصا*به خط*يره واشتغل معاهم اكسب ثقتهم عشان نقدر نجمع اكبر قدر من المعلومات ،الع*صابه دي هنا ،رئيس العص*ابه حبني و وثق فيا لكن للأسف مكنتش عارف اجمع اي ادله ضد*هم بنت رئيس الع*صابه شافتني حاولت ت*ت*قرب مني بس انا كنت بتهرب لحد ما جاتلي عرضت عليا نتجوز انا رفضت قولتلها انا بحب واحده وهنتجوز مقولتش هي مين كنت خايف عليكي كان في الفتره اللي كنت بختفي فيها كتير قبل خبر م*وتي ه*د*دتني وقالتلي سيبها يأما هعرف هي مين وصدقني ه*أذيها مش بعيد اق*تلها عشان انت ملكي
و وقتها مكنتش عارف اعمل ايه ،كنت محتار وخايف تأ*ذ*يكي مكنتش عارف ازاي هروح اقولك نسيب بعض مكنتش هقدر اواجهك خططت اخترع كذ*به م$وتي وقتها روحت حكيت لآسر كل حاجه قولتله لو جرالي اي حاجه خلي بالك منها أنا آسف يا نيره كل اللي عملته عشانك ،سامحيني ،نيره انا خلاص قدرت اجمع كل الادله فاضل بس دليل وكل حاجه هتنتهي وهنرجع زي الاول واحسن
سامحيني يانيره انا اس..
قطع جملته وهي بتترمي في حضنه وبتعيط بح*رقه
- و وحشتني اوي يالؤي ا أو اوي ا انا كنت بم*وت كل ثانيه وانت بعيد عني
ت تعرف ت تعرف انك كنت بتجيلي في الاحلام ؟!
ك كنت كل حلم تقولي جمله وتمشي ،ك كان بيبقي نفسي احضنك يالؤي ك كل ما اقرب منك عشان احضنك تختفي ،ك كل ما يتسرب الامل لقلبي اني خلاص لقيتك بتختفي بتتحول احلامي من حلم جميل لكاب*وس
ا انا مش قادره اصدق حاسه اني في حلم يالؤي ح حاسه انك ثواني وهتختفي زي كل مره
ضمها لقلبه وهو بي*دف*ن رأسها في صدره وبيغمض عينه بو*جع :
- انا هنا يانيره خلاص مش هختفي تاني انا جنبك لآخر نفس فيا انا اسف
قال جملته وهو بيبوس رأسها برقه
أما عنها فغمضت عينيها وهي بتتنهد براحه كبيره لاول مره من وقت خبر موته
- يعني بقالي ساعه بدور عليك وفي الآخر اشوفك بالمنظر ده استغفر الله العظيم يارب لا لا ده احنا انح*رفنا
لف لؤي لمصدر الصوت في اللحظه اللي بعدت نيره عنه بفزع وهي بتبلع ريقها بخوف
لؤي وهو بيتنهد براحه:
- منك لله فزع*تي*ني
نيره وهي بتوزع نظراتها بينها وبين لؤي بتساؤل ؟!
لؤي :
- ا احم اعرفك يانيرو رنا انا وهي دراع كامل اليمين
رنا وهي بتقفل عينيها نص قفله :
- نيرو كمان لا ده ان"حرف بجد شربت بان"جو ولا لسه يالؤي !!
لؤي بضحك :
- ههههه ديه نيره يارنا مراتي
رنا بفرحه ولهفه :
- وحياه امك انت عرفتها انك عايش
لؤي وهو بيحط أيده علي كتفها وبيضمها بحب :
- هي اللي عرفت لوحدها
رنا ببلاهه:
- ازاي ؟!
لؤي وهو بيتنهد:
- بعدين المهم بتدوري عليا ليه في حاجه ؟؟
رنا بلهفه :
- نهار اس*ود نسيتني علي المغربي هاج*م علي الفيله عشان اكتشف أن كامل اللي ح**رق المصنع بتاعه والدنيا خ*ربانه وفي سيل من الاعترافات وشكلها النهايه والكل بيدور عليك وانا قولتلهم هروح اجيبك يالا بسرعه مفيش وقت للتفسير
لؤي بلهفه :
- ايه طب يالا بسرعه
نيره بخوف :
- هتروح فين
لؤي وهو بيحاوط وشها برقه :
- راجعلك متخافيش خلي بالك من نفسك تمام ؟!
نيره وهي بتمسك ايديه بين ايديها وبتقول بدموع :
- متتأخرش عليا لسه مشبعتش منك
رنا وهي بتل*طم علي خدها :
- اختاااااه الهي تنستري سيبي الواد يشوف شغله هنتعلق انا وهو في ميدان عااام
لؤي وهو بيبعد عنها بسرعه :
- خلي بالك من نفسك
نيره بدموع : و وانت كمان متسبنيش تاني
هز رأسه بابتسامه صغيره وخرج وهو بيجري هو ورنا
ثواني ودخل آسر الاوضه وهو حاطط وشه في الأرض بخجل
نيره بدموع :
- ك كده يا آسر
آسر بلهفه :
- انا اسف حقك عليا والله غصب عني
نيره وهي بتتنهد :
- المهم انه بخير يارب يارب رجعهولي بالسلامه
بعد مرور يومين
كان قاعد علي السرير بعد ما اتحسن بسبب الط*لقه اللي أخدها في دراعه يوم المهمه
كان ساند رأسه ومغمض عينه بتعب
فتحها لما سمع صوت جزمه بكعب بترن في الأوضه
- انتي ؟!
قربت منه بمي*اعه وهي بتسحب كرسي وبتقعد علي الكرسي اللي قدام السرير وبتحط رجل علي رجل ببرود
- بس برافو بجد لعبتها صح
لؤي ببرود اكبر :
- انتي ايه اللي جابك
هي بسخريه :
- ايه جايه اتطمن علي جوزي
لؤي بابتسامه خبيثه :
- لا هو انا مقولتلكيش ؟ مش جوازنا با*طل
اه والله زي ما بقولك كده انا وانتي جوازنا با*طل اصل انا اسمي لؤي مش عماد ههههههههه معلش بقي ياحلوه تعيشي وتاخدي غيرها
هي بغضب :
- ب*تستغ*فلني ياح*يوان انا هو*ريك
لؤي :
- اللي عندك اعمليه اه صحيح نسيت اقولك ابوكي اخد حكم خمسه وعشرين سنه سجن لو عايزه تحصليه انا معنديش مانع
عندي أدله كتيره جدا توديكي ورا الشمس بس رفقا بيكي عشان انتي ست وكده قولت متكلمش بس لو عايزاني اتكلم انا معنديش مانع !
هي بتوتر وخوف :
- ا انت ...
- انا مش عايز اشوف وشك هنا تاني تاخدي بعضك وتغ*وري قبل ما نيره توصل لأنها لو شافتك صدقيني مش هترح*مك ابدا علي اللي حصل فيها بسببك وانا بصراحه هكون اكتر من مبسوط لو شوفتها بتف*رمك تحت رجلها
- وانا ميرضنيش متكونش مبسوط يالولي انا هحققلك حلمك وحالا
لؤي وهو بيبص علي الباب وعلي نيره اللي كانت واقفه وفي دخان طالع من عينيها فهز رأسه بحزن مصطنع
- خساره عينك الخضراء يالا مش مهم فداها عيشي ياقلبي
ومع آخر جمله قالها انق*ضت عليها نيره وهي بتض*ربها بع*نف بأقوي ما عندها
كانت بتصرخ وب*تعيط بتقول كلام مش مفهوم لدرجه البنت كانت هتمو*ت في أيديها
- ليه عملتي كده ؟ حرام عليكي حرام عليكي انتي مش بني ادمه انا بكر**ررهك بكررر**رررر**ررهك ياحق*يره ياحقي*ررره
كانت من*هاره بالمعني الحرفي ،شكلها مرع*ب وهي ماسكه البنت من ش*عرها وب*تهز فيها بكل ق*وتها
انت*فض لؤي من السرير وهو شايف حالتها وهي بت*صرخ بهستر*يه
قرب منها حاول ي*شدها من عليها بدراعه السليم لكن مقدرش كانت ماسكه فيها بكل ق*وتها بتخ*بط دم*اغها في الحيطه بت*خر*بش وشها بع*"نف علي وشك تقت*لها بدون ما تحس
اتجمع عدد من الممرضات علي صوت ص*راخ البنت وحاولوا يبعدوها وآخيرا وبعد معاناه قدروا يبعدوا نيره اللي كانت بتتحرك ب*عن*ف وه*ستريه أما عن البنت فهربت بر*عب
- سبووووني سبووووني امو*ت*ها ديه قهرتني قه*رتني اكتر من سنه قه**ره قلبي كنت ب*موت كل يوم بالبطئ بسببها سبوووني
- خلاص سبوها بعد اذنكم
قالها لؤي للممرضات اللي بعدوا عنها وخرجوا من الأوضه وهي واقفه حاطه وشها بين ايديها وبتعيط بح*رقه
قرب منها لؤي وهو بيبعد ايديها عن وشها وبيهمس برقه :
- بس خلاص اهدي خلاص
نيره بشهقات:
- ق ق"هره قلبي يالؤي ا ا انا مش مسامحاها ابدا م مش مسامحاها علي قه*ره قلبي
لؤي وهو بيضمها لقلبه :
- بعد الشر عنك من ق*هره القلب
ضمه نفسها لحضنه ب*قوه وهي بتغمض عينيها بتعب ،ضعف، راحه ،فرحه مشاعر كتيره متلغبطه لكن في النهايه لطيفه
لؤي وهو بيبعدها عنه برقه وبيمسح دموعها :
- كفايه دموع انا قدامك اهو
هزت راسها بابتسامه صغيره وهي بتحضنه للمره اللي مش عارفه عددها لحد دلوقتي
- لؤي
- همممم
- بحبك اوي اوعي تسيبني تاني
لؤي وهو بيبو*س رأسها بحب:
- وانا بحبك اكتر
يا متربيه عفه وذوق
تبصي لفوق وايه يعني
ما حقك تبقى باصه لفوق
مادمت معاكي خدي راحتك
وطيري واجري ف مساحتك
فصوص الماس تراب تحتك
وقلب الناس رصيد مس*روق
مابعد سنين من التوهة
ومن قلة أمل خدني
يشاء ربك يعوضني
وتيجي حياتي تمليها امل وحنان
ياأجمل خطوة بابدأها
ياقصة مش مصدقها لحد الآن
بقى انتي يانجمة يا نقيه
يا عاليه ياصعبه ياعصية
بقا انتي تفكري فيا ..؟ ❤️'
تمت بحمد الله