رواية عالم افتراضي الفصل الثاني2بقلم ايمان شلبي


 رواية عالم افتراضي الفصل الثاني2بقلم ايمان شلبي


-لؤي! 
- وحشتيني 
- ا ازاي ا انت مي*ت ازاي 
- مين قال كده انا عايش 
- لؤي انت ليه وشك مش واضح اوي 
- يمكن محتاج مساعدتك 
- مش فاهمه !!

قرب منها وهمس في ودنها : 
- ساعديني أظهر للدنيا وليكي من تاني 

قال جملته واختفي وهي واقفه جس*مها كله بيترعش ،عيونها بتدور عليه في كل ركن بلهفه ،قلبها بيدق بلهفه اكبر زي اول مره عيونهم اتلاقت قلبها دق ومن وقتها مبطلش يدق مبطلش يطلب منها قربه اللي بيحيه 

- لؤي انت روحت فين لؤي أظهر 
متبعدش يالؤي أنا ما صدقت اشوفك 
لؤي ع عشان خاطري اظهر انت وحشتني 

كانت بتلف عليه في كل ركن زي المجنونه ،دموعها نازله علي خدها زي الشلال وهي بتنده بأسمه بكل قوتها 

- لؤؤؤي لؤؤي متمشيش تاني عشان خاطري يالؤي مش بعد ما لقيتك تمشي لؤؤي أظهر ياحبيبي أظهر مش بعد ما روحي ترجعلي تاخدها معاك تاني حرام عليك أظهر بقي اظهررررر بقي 

- لؤي لؤؤي لؤؤي لا متمشيش لا 
- نيره نيرره اصحي مالك في ايه 

اتنفضت من مكانها وهي بتفتح عينيها وبتلف يمين وشمال وجسم*ها كله عرق 
دموعها علي خدها ،ضربات قلبها سريعه وكأنها كانت في سباق مش في حلم !

قولتي حلم ؟!
يعني هي كانت بتحلم كل ده ،يعني لؤي مش موجود في الحقيقه 
لؤي مش عايش ،لؤي ميت ،لؤي مجرد روح بتظهر في أحلامها 

غمضت عينيها بألم لحظه إدراكها أن اللي حصل كان مجرد حلم 
لحظه إدراكها أنه مبقاش موجود وأنه مي*ت من سنه فاتت !

سنه مرت عليها كأنها عمر بحاله 
سنه اخدت من طاقتها وعمرها اخدت من شبابها وحيويتها اخدت منها كل حاجه حلوه واولها هو 

- نيره حبيبتي مالك انتي كويسه ؟!

بصت لمامتها وهي بتقول بشرود :
- لؤي ياماما 

قربت منها مامتها وهي بتمسح دموعها بحنان :
- ادعيله بالرحمه ياحبيبتي 

هزت راسها اكتر من مره وهي بتقول بلهفه وأمل ظهر في نبره صوتها : 

- لؤي عايش ياماما هو قالي كده هو قالي انا عايش

مامتها وهي بتبصلها بدموع : 
- نيره حبيبتي حرام تقولي كده لؤي ما*ت فوقي 

قامت من مكانها وهي بتصرخ بصوت عالي في مامتها : 

-بقولك لؤي عايش هو بنفسه اللي قالي كده قالي انا عايش 
ق قالي ساعديني أظهر للدنيا 
اكيد ده مش مجرد حلم ده رؤيه ياماما 
ل لؤي كان عايز يوصل رساله بس بس انا مقدرتش افهمها ،ماما ساعديني ارجوكي 
س ساعديني ندور علي لؤي هو محتاجني محتاج مساعدتي 

كانت مامتها قاعده تبصلها بدموع وهي شايفه الحاله اللي وصلت ليها من بعد موته 
كل يوم حالتها تسوء عن اليوم اللي قبله كل يوم تقوم من نومها تقولها نفس الكلام 
ديه مش اول مره تشوف الحلم ده كل مره تشوفه وتقوم بالحاله ديه لدرجه الكل قال بقت مريض*ه نفسياً محتاجه دكتور نفسي عشان تقدر تتجاوز صدمه مو*ته اللي لحد دلوقتي مش قادره تستوعبه !

نيره وهي بتقرب من مامتها بدموع : 
- ماما ا انا مش مري*ضه زي ماهما بيقولوا عليا و والله انا بشوف لؤي 
ه هو كل مره يقولي نفس الكلام ،ل لؤي كان بيحبني اوي و وانا كمان ياماما ا انا كمان بحبه 

ع عشان كده هو بيجيلي في الحلم ع عارف اني مش هتأخر في مساعدته 
م ماما صدقيني ا انا حاسه ان لؤي عايش و والله حاسه أنه عايش ،م مش انتي قولتيلي أن هما لحد دلوقتي ملقوش جث*ته بعد ما الطياره وقعت في المياه ؟!

صح مش انتي قولتي كده صح ياماما ردي عليا عشان خاطري ردي عليا 

شدتها مامتها بحضنها وهي بتقول بدموع : 

- ايوه ياحبيتي ايوه انا مصدقاكي وهساعدك

نيره بلهفه ودموع : 
- بجد 

هزت راسها بابتسامه حزينه وهي بتضمها لصدرها وبترفع رأسها لفوق بتدعي بقلبها قبل لسانها أن ربنا يريح قلبها وان يكون كلامها حقيقي  

دقائق وحست بأنتظام أنفاسها بعدتها عنها برقه كانت غرقانه في النوم وهي ماسكه فيها زي الاطفال ودموعها مازالت متعلقه في عينيها 

مسحت دموعها بكل حنيه ورقه وهي بتبعدها عنها ببطئ وبتسند رأسها علي السرير وبتبوس خدها بعمق وحنان ام وبتقفل النور وتخرج وتسيبها وهي بتدعي ربنا يريح قلبها وبالها 
...........................................................................
- يعني المخروبه كليتنا عامله رحله لاسوان ؟! 
- بصي هي رحله بس مش رحله 

نيره وهي بتحط ايديها علي خدها بسخريه :
- وديه فزوره؟!

سجي بضحك : 
- يابنتي لا بصي ياستي احنا بما اننا تاريخين ...
- تا ايه ياعنيا ؟!

سجي بضيق : 
- تاريخين يعني بتوع تاريخ وفي كليه اداب تاريخ وكده 
- اه كملي 

سجي وهي بتكمل كلامها بجديه وكأنها عالمه آثار: 
- بما اننا تاريخين والمفروض نشوف المواقع اللي بندرسها فقد قررت كليتنا العظيمه أنها تطلعنا اسوان لمده يومين نشوف المواقع الآثريه اللي هناك وندرسها ويا كأننا هنبقي علماء آثار في المستقبل 

نيره وهي بتمسح علي وشها بضيق : 
- يالهوي علي الق*رف اللي انا فيه يعني يوم ما اروح اسوان اللي هموت واروحها يبقي عشان ادرس مواقع آثريه ياشيخه حسبي الله ونعم الوكيل كشفت راسي ودعيت عليكي ياكليه أداب تاريخ 

" وديه دعوه مني ككتابه عشان الكليه دايسه علي وشي بجد مش هزار  😂🙂" 

وفعلا تاني يوم سافروا لاسوان تحت تذمر نيره من كل حاجه بتحصل من دفعتها كرتونه البيض المسلوق وده كنايه عن دفعتي انا ككاتبه برضو😂

 " كنت مستنيكي من زمان  " 

كانت واقفه تتكلم مع صحباتها وفجأه اتبعتت ماسدج علي الواتس فتحت لقت رقم غريب لاول مره تشوفه وشافت الماسدج الغريبه ديه !

- ايه ده ؟؟
سجي باستغراب : 
-مالك في ايه ؟؟

نيره وهي بتمط شفايفها بجهل : 
- معرفش واحد باعتلي ماسدج بيقولي 

" كنت مستنيكي من زمان " 

سجي باستغراب:
-ده مين ده
- معرفش رقم غريب 
- امممم ممكن يكون باعت الماسدج بالغلط 
- ممكن فكك فكك انا مش هرد 

هزت سجي رأسها وكملت نيره كلام مع صحابها بالرغم من أن الماسدج كانت شاغله بالها إلا أنها حاولت تتجاهل فضولها وكملت يومها 

- انا هروح اشتري مايه حد عايز حاجه معايا ؟؟
- لا يانيرو شكرا 

راحت السوبر ماركت ودخلت كان زحمه جدا 
حست بعيون بتراقبها فضلت تلف يمين وشمال بتوتر لدرجه خبطت في شخص 

- اسفه بجد انا اسفه جدا جدا 

قالت جملتها وهي بتوطي تجيب الحاجات اللي وقعت منه لما خبطت فيه 

- ا اتفض..ل لؤي 

قرب منها وهو بيهمس في ودنها: 
- كنت عارف ان مفيش غيرك هيقدر يساعدني 

قال جملته وثواني واختفي من المكان 
ثانيه اتنين تلاته وهي مش مستوعبه اللي بيحصل 

- لؤي لؤؤي استني متمشيش لؤؤؤي 

كانت بتدور عليه في كل مكان بتدور في وشوش كل اللي واقفين عنه بلهفه ودموع 

- في حاجه يا انسه 

نيره بدموع : 
- لؤي ه هو كان هنا انا شوفته بعيني ل لؤي ارجع عشان خاطري كفايه كده كفايه أنا تعبت 

الشخص بشفقه : 
- لا حول ولا قوه الا بالله لؤي مين ده يابنتي قوليلي يمكن اقدر اساعدك 

نيره بلهفه وصوت متقطع من كتر العياط :
- ل لؤي ج جوزي ج جوزي ه هو كان هنا والله كان هنا انا شوفته ه هو مم*اتش و والله انا حاسه بيه حاسه أنه عايش 

- لؤؤؤؤؤي يالؤؤي حرام عليك بقي مش كل مره تمشي وتسيبني لوحدي ارجع بقي ارجع عشان خاطرري 

- لؤؤؤي لؤلؤي ارجع عشان خاطري انت فين 

- نيره نيرره فوقي بقي يانيره فووووقي لؤي مات لؤؤي م*ااااا*ت 

فتحت عينيها وهي بتتنفس بسرعه وبتدرك للحظه اللي مش عارفه عددها كام انها كانت في حلم شيفاه سامعه صوته شامه ريحته لكن مش قادره تلمسه زي ما بيظهر فجأه بيختفي فجأه وكأنه سراب 

اتعدلت في مكانها وهي بتقول بهدوء مُريب : 
- أنا هسافر 

مامتها باستغراب: 
- هتسافري ؟؟

نيره وهي بتبص لمامتها بابتسامه هادئه وبتقول بغموض : 
- رايحه اسوان ادور علي لؤي هو هناك 

                  الفصل الثالث من هنا

تعليقات